KLASA: UP/II-008-07/22-01/357

URBROJ: 401-01/11-22-4

Zagreb, 11. svibnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja KLASA: UP/I-008-01/22-03/05, URBROJ: 517-14-2-1-22-1 od 18. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja KLASA: UP/I-008-01/22-03/05, URBROJ: 517-14-2-1-22-1 od 18. veljače 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je od Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja zatražio podatak o količinama iskopane i odvezene sirovine iz ekspolatacijskog polja Barlete, temeljem odredbe članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj navodi da zahtjeva da se javno prikaže nelegalna eksploatacija mineralne karbonatne sirovine na polju Barlete. Predlaže da se uvaži žalba.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je tijelo javne vlasti dana 27. siječnja 2022. godine zaprimilo žaliteljev zahtjev za pristup informacijama u kojem navodi da je 20. srpnja 2021. godine pisao Vladi Republike Hrvatske glede problema vezanih za eksploatacijsko polje mineralne karbonatne sirovine Barlete te od Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja do danas nije dobio odgovor. U prilogu je dostavljen zahtjev za pristup informacijama od 20. srpnja 2021. godine upućen Vladi Republike Hrvatske kojim žalitelj traži informaciju o količinama iskopane i odvezene sirovine iz eksploatacijskog polja Barlete.

Nadalje, utvrđeno je da je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja žalitelju dostavilo dopis KLASA: 008-01/22-01/22, URBROJ: 517-14-2-1-22-2 od 1. veljače 2022. godine u kojem se navodi da je predmetni zahtjev od 20. srpnja 2021. godine Vlada Republike Hrvatske dopisom KLASA: 008-01/21-07/35, URBROJ: 50302/28-21-2 od 6. kolovoza 2021. godine, sukladno odredbi članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, ustupila na mjerodavno postupanje Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja. Ujedno, navodi se da je postupajući po navedenom zahtjevu dopisom KLASA: 008-01/21-01/87, URBROJ: 517-14-2-1-21-2 od 16. kolovoza 2021. godine dostavilo tražene informacije te da je dodatnim podneskom od 19. kolovoza 2021. godine žalitelj dostavio dodatan upit koji se sukladno odredbama članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama ne smatra zahtjevom za pristup informacijama te je isti dostavljen nadležnoj upravi na postupanje, a koja je dostavila odgovor dopisom KLASA: 310-01/21-03/52, URBROJ: 517-06-02-02-21-4 od 27. kolovoza 2021. godine. Žalitelja se poziva da temeljem članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama dopuni svoj zahtjev u roku od 5 dana od dana zaprimanja poziva na način da isti specificira, a ukoliko isti ne ispravi dostavom traženog u navedenom roku, isti će se odbaciti rješenjem.

Također, utvrđeno je da dana 11. veljače 2022. godine tijelo javne vlasti zaprimilo je žaliteljev podnesak u kojem navodi da ostaje pri podnesku od 20. srpnja 2021. godine koji je uputio Vladi Republike Hrvatske te navodi da u prilogu dostavlja žalbu vezanu za Poslovni broj: UrI-346/21-2 Upravnog suda u Zagrebu.

Postupajući po predmetnom zahtjevu, tijelo javne vlasti donijelo je rješenje KLASA: UP/I-008-01/22-03/05, URBROJ: 517-14-2-1-22-1 od 18. veljače 2022. godine kojim se zahtjev žalitelja odbacuje temeljem odredbe članka 20. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da su žalitelju dostavljene sve informacije zatražene zahtjevom od 20. srpnja 2021. godine dopisom KLASA: 008-01/21-01/87, URBROJ: 517-14-2-1-21-2 od 16. kolovoza 2021. godine, a iz novog dopisa od 21. siječnja 2022. godine ne može se sa sigurnošću utvrditi koje nove informacije žalitelj traži. Nadalje, navodi da po dostavljenom pozivu žalitelj nije ispravio zahtjev na odgovarajući način te nije postavljen na način na koji bi se istome moglo udovoljiti.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 20. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti u slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva bez odgode pozvati podnositelja zahtjeva da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva za ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se traženoj informaciji radi, tijelo javne vlasti odbacit će zahtjev rješenjem.

U drugostupanjskom je postupku utvrđeno da je tijelo javne vlasti odbacilo zahtjev žalitelja jer isti nije postupio po traženju navedenog tijela javne vlasti da dopuni odnosno pojasni svoj zahtjev.

Utvrđujući sve relevantne činjenice i okolnosti, u drugostupanjskom postupku razmotren je sadržaj dopisa Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja KLASA: 008-01/21-01/87, URBROJ: 517-14-2-1-21-2 od 16. kolovoza 2021. godine, za koji se u obrazloženju pobijanog rješenja navodi da su njime žalitelju pružene sve informacije tražene zahtjevom od 20. srpnja 2021. godine, a kojim je, kako je već navedeno, žalitelj zatražio podatak o količinama iskopane i odvezene sirovine iz ekspolatacijskog polja Barlete.

U citiranom dopisu od 16. kolovoza 2021. godine navodi se da je žaliteljevu predstavku koju je zaprimilo dana 8. ožujka 2021. godine dopisom Vlade Republike Hrvatske KLASA: 050-01/20-01/50, URBROJ: 50301-05/27-21-4 od 4. veljače 2021. godine i dopisom Ministarstva financija KLASA: 310-01/21-01/2, URBROJ: 513-06-02-21-2 od 17. veljače 2021. godine, u svezi eksplatacijskog polja karbonatne mineralne sirovine za industrijsku preradbu „Vrebac-Barlete“ Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja svojim dopisom KLASA: 310-01/21-03/52, URBROJ: 517-06-02-02-21-2 od 9. ožujka 2021. godine dostavilo na nadležno postupanje Državnom inspektoratu. Nadalje, navodi se da uvidom u Jedinstveni informacijski sustav mineralnih sirovina Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja utvrđeno: da je ovlaštenik eksploatacijskog polja karbonatne mineralne sirovine za industrijsku preradbu „Vrebac-Barlete“ trgovačko društvo CALCIT LIKA d.o.o. Gospić, da su Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta i trgovačko društvo CALCIT LIKA d.o.o. Gospić sklopili Ugovor o koncesiji za eksploataciju karbonatne mineralne sirovine za industrijsku preradbu i tehničko-građevnog kamena na eksplatacijskom polju karbonatne mineralne sirovine za industrijsku preradbu „Vrebac-Barlete“ pod KLASA: UP/I-310-01/17-03/103, URBROJ: 526-03-03-01/1-18-8 od 29. ožujka 2018. godine, a kojim se utvrđuju uvjeti, prava i obveze po kojima se ima obavljati eksploatacija karbonatne mineralne sirovine za industrijsku preradbu i tehničko-građevnog kamena na eksploatacijskom polju „Vrebac-Barlete“, da je rok na koji je dana koncesija 31. prosinac 2030. godine i da je uvidom u Jedinstveni informacijski sustav mineralnih sirovina Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja i Registar koncesija Ministarstva financija razvidno da trgovačko društvo nema nepodmirena dugovanja s osnova naknade za koncesiju za eksploataciju mineralnih sirovina. Također, navodi se da odredbom članka 157. stavka 2. Zakona o rudarstvu („Narodne novine“, broj 56/13. i 98/19.) određeno je da inspekcijski nadzor nad provedbom ovog Zakona i propisa donesenih na temelju njega provodi Državni inspektorat te druge inspekcije sukladno ovom Zakonu i drugim propisima.

Na temelju svega navedenog, Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku utvrdio kako je tijelo javne vlasti, prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama, nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te je neodgovarajuće primijenilo odredbe materijalnog prava.

Naime, ako se uzme u obzir da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama kojeg je tijelo javne vlasti zaprimilo 21. siječnja 2022. godine, zatražio istu informaciju kao i zahtjevom za pristup informacijama od 20. srpnja 2021. godine koji je uputio Vladi Republike Hrvatske, a to je podatak o količini iskopane i odvezene karbonatne sirovine iz eksploatacijskog polja Barlete, tada je razvidno iz sadržaja dopisa Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja KLASA: 008-01/21-01/87, URBROJ: 517-14-2-1-21-2 od 16. kolovoza 2021. godine, a za kojeg se u obrazloženju pobijanog rješenja navodi da su žalitelju pružene sve tražene informacije, da isti ne sadrži informaciju koju je žalitelj zatražio.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku je propisano kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Nadalje, prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva tijelo javne vlasti je prije svega dužno utvrditi posjeduje li informacije koja su predmet žaliteljevog zahtjeva, sukladno odredbi članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ukoliko tijelo javne vlasti po zahtjevu korisnika utvrdi da ne posjeduje zatražene informaciju, u obvezi je postupiti sukladno odredbi članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji. zahtjeva te ukoliko iste posjeduje, dužno je, utvrditi postoje li ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama te provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama, čime će utvrditi može li se žalitelju omogućiti pravo na pristup traženim informacijama te po provedenom testu razmjernosti i javnog interesa donijeti odluku iz članka 23. stavka 3. ili 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan