KLASA: UP/II-008-07/22-01/281

URBROJ: 401-01/11-22-4

Zagreb, 4. svibnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Bjelovara KLASA: UP/I-032-02/22-01/2, URBROJ: 2103-1-01-22-4 od 28. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Bjelovara KLASA: UP/I-032-02/22-01/2, URBROJ: 2103-1-01-22-4 od 28. veljače 2022. godine.

2.    Poništava se zaključak Grada Bjelovara KLASA: 032-02/22-01/2, URBROJ: 2103-1-01-22-3 od 16. veljače 2022. godine.

3.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.


O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem obustavljen je postupak po zahtjevu za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 7. veljače 2022. godine, kojim je zatražio ugovor sklopljen s Gradom Bjelovarom na temelju odluke Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku Klasa: 910-01/18-06/5, Urbroj: 519-05-2-2-2/5-20-56 od 23. lipnja 2020. godine kojom se odobrava program „Inicijativa za psihosocijalnu podršku, integraciju i edukaciju“ (bez općih odredbi) te zahtjeve za nadoknadom sredstava po tom ugovoru i račune dobavljača koji su priloženi uz zahtjeve za nadoknadom sredstava, sukladno odredbi članka 46. stavka 3. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09. i 110/21.), a iz razloga što žalitelj po pozivu navedenog tijela javne vlasti nije unaprijed položio traženi iznos na ime stvarnih materijalnih troškova dostave informacije.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje tijela javne vlasti pobija radi bitne povrede upravnog postupka, pogrešne primjene materijalnog prava te pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja. Nadalje, u bitnome navodi da se prema njegovim saznanjima zahtjevi za nadoknadu sredstava i računu dostavljaju skenirani provedbenom tijelu, pa stoga tražena informacija postoji u elektroničkom obliku te mu je pripremljena informacija od strane drugih tijela javne vlasti dostavljana putem besplatnih servisa wetransfer.com, jumbo.iskon,hr i slično. Također, navodi da mu je poznato da korištenje komercijalnog servisa za skeniranje uz najam uređaja ima cijenu od 0,01kn/stranica, a ispis iznosi oko 0,06kn, dok je cijena papira 0,06kn po A4 stranici, pa navode iz pobijanog rješenja Grada Bjelovara da je trošak iznosio 90,31kn smatra netočnima i ničim potkrijepljenima, čime je počinjena bitna povreda upravnog postupka iz članka 98. Zakona o općem upravnom postupku. Žalitelj u žalbi ukazuje na shvaćanje Visokog upravnog suda Republike Hrvatske prema kojem navedeni Sud nije nadležan za ocjenu zakonitosti Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije koje je donio Povjerenik za informiranje kojeg bira Hrvatski sabor te nema status pravne osobe koja ima javnu ovlast niti pravne osobe koja obavlja javnu službu, već je neovisno državno tijelo, pa na temelju navedenoga žalitelj smatra da Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije nisu opći akt radi čega je pogrešno primijenjeno materijalno pravo. Ističe da je riječ o podacima koji čine informaciju o utrošku sredstava tijela javne vlasti u odnosu na koje se sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama ne provodi test razmjernosti i javnog interesa te je isključena primjena ograničenja poslovne tajne, pa tako i tzv. zatamnjivanje i ponovno skeniranje. Predlaže da se žalba usvoji, poništi pobijano rješenje i omogući pristup informaciji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 7. veljače 2022. godine putem elektroničke pošte tijelu javne vlasti, Gradu Bjelovaru, podnio zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio dostavu ugovora sklopljenog s Gradom Bjelovarom na temelju odluke Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku Klasa: 910-01/18-06/5, Urbroj: 519-05-2-2-2/5-20-56 od 23. lipnja 2020. godine kojom se odobrava program „Inicijativa za psihosocijalnu podršku, integraciju i edukaciju“ (bez općih odredbi) te zahtjeve za nadoknadom sredstava po tom ugovoru i račune dobavljača koji su priloženi uz zahtjeve za nadoknadom sredstava.

Nadalje, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti donijelo zaključak KLASA: 032-02/22-01/2, URBROJ: 2103-1-01-22-3 od 16. veljače 2022. godine kojim žalitelju nalaže da u roku od osam dana, na ime stvarnih i materijalnih troškova uplati ukupan iznos od 90,31kn koji uključuje presliku 289 stranica tražene dokumentacije u iznosu od 0,25kn po stranici što iznosi 72,25kn, uvećano za trošak PDV-a od 18,06kn. Žalitelja se upozorava da će se, u slučaju da u roku od 8 dana ne uplati traženi iznos, smatrati da je odustao od zahtjeva, a iz dostavnice koja prileži spisu predmeta razvidno je da je žalitelj citirani Zaključak zaprimio dana 18. veljače 2022. godine.

Također, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti rješenjem KLASA: UP/I-032-02/22-01/2, URBROJ: 2103-1-01-22-4 od 28. veljače 2022. godine kojim se obustavlja postupak po žaliteljevom zahtjevu za pristup informacijama od 7. veljače 2022. godine, na temelju članka 46. stavka 3. Zakona o općem upravnom postupku, a u svezi s odredbom članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama i odredbom članka 4. Kriterija za određivanje stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije.

Člankom 17. stavkom 1. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna omogućiti pristup informacijama davanjem informacije korisniku koji je podnio zahtjev na jedan od sljedećih načina: neposrednim davanjem informacije, davanjem informacije pisanim putem, uvidom u dokumente i izradom preslika dokumenata koji sadrže traženu informaciju, dostavljanjem preslika dokumenta koji sadrži traženu informaciju, na drugi način koji je prikladan za ostvarivanje prava na pristup informaciji. Stavkom 2. citiranog članka Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik može u zahtjevu za pristup informacijama naznačiti prikladan način dobivanja informacije, a ako ne naznači, informacija će se dostaviti na način na koji je podnesen zahtjev, odnosno na najekonomičniji način.

Člankom 19. stavkom 2. citiranog Zakona propisano je da tijelo javne vlasti ima pravo tražiti od korisnika naknadu stvarnih materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i na naknadu troškova dostave tražene informacije. Na zahtjev korisnika tijelo javne vlasti dužno je dostaviti način izračuna naknade. Stavkom 3. propisano je da Kriterije za određivanje visine naknade i način naplate naknade iz stavka 2. ovog članka, propisat će Povjerenik.

Odredbom članka 4. stavkom 1. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije propisano je da će tijelo javne vlasti dostaviti korisniku informaciju po primitku dokaza o izvršenoj uplati. Nadalje, stavkom 2. propisano je da će tijelo javne vlasti zatražiti od korisnika da unaprijed položi na račun tijela javne vlasti očekivani iznos stvarnih materijalnih troškova odnosno troškova dostave u roku od osam dana, ukoliko iznos prelazi 150,00 kuna. U slučaju da korisnik prava na pristup informaciji u roku ne položi navedeni iznos, smatrat će se da je korisnik prava na pristup informaciji odustao od zahtjeva.

U članku 46. stavku 3. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09. i 110/21.) propisano je da će se rješenje o obustavi postupka donijet po službenoj dužnosti i u slučaju kad se iz postupanja stranke ili iz drugih okolnosti postupka može zaključiti da je stranka odustala od zahtjeva.

Iz dostavnice koja prileži spisu predmeta razvidno je da je žalitelj zaključak Grada Bjelovara KLASA: 032-02/22-01/2, URBROJ: 2103-1-01-22-3 od 16. veljače 2022. godine zaprimio dana 18. veljače 2022. godine, a da je tijelo javne vlasti pobijano rješenje kojim se obustavlja postupak ostvarivanja prava na pristup informacijama, pokrenut temeljem žaliteljevog zahtjeva od 7. veljače 2022. godine, donijelo dana 28. veljače 2022. godine.

Člankom 80. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da kada je rok određen na dane, dan kad je dostavljeno pismeno od kojeg počinje teći rok, odnosno dan u koji pada događaj od kojega se računa trajanje roka ne uračunava se u rok, već se početak roka računa od prvoga sljedećeg dana.

Člankom 81. stavkom 1. propisano je da nedjelje, blagdani i neradni dani ne utječu na početak i na tijek roka, dok je stavkom 2. citiranog Zakona propisano je da kada zadnji dan roka pada u nedjelju, na blagdan ili u drugi dana kada javnopravno tijelo ne radi, rok istječe prvog slijedećeg radnog dana.

Sukladno citiranim odredbama Zakona o općem upravnom postupku rok od osam dana ostavljen žalitelju za uplatu stvarnih materijalnih troškova počeo je teći 19. veljače 2022. godine te je osmi dan roka pao na 26. veljače 2022. godine, u dan kada tijelo javne vlasti ne radi. Stoga je, sukladno odredbi članka 81. stavka 2. Zakona o općem upravnom, zadnji dan roka isticao dana 28. veljače 2022. godine.

Na temelju navedenoga, u drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je Grad Bjelovar rješenje KLASA: UP/I-032-02/22-01/2, URBROJ: 2103-1-01-22-4 od 28. veljače 2022. godine donijelo preuranjeno, odnosno dok rok od osam dana za uplatu stvarnih materijalnih troškova ostavljen žalitelju još nije bio istekao.

Nadalje, iz zaključka Grada Bjelovara KLASA: 032-02/22-01/2, URBROJ: 2103-1-01-22-3 od 16. veljače 2022. godine proizlazi da je tijelo javne vlasti u očekivani iznos visine naknade stvarnih materijalnih troškova uračunalo i iznos PDV-a, pa je potrebno istaknuti da Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije u svojim odredbama ne propisuju mogućnost zaračunavanja PDV-a na visinu naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, već iznosi koji su navedeni u članku 2. citiranih Kriterija predstavljaju „krajnji“ trošak koji se može naplatiti, što znači da je u iste uključen PDV.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku je propisano kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Kako iz spisa predmeta proizlazi da tijelo javne vlasti posjeduje tražene informacije, u ponovnom postupku dužno je utvrditi postoje li u odnosu na iste ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ako tijelo javne vlasti utvrdi da nema razloga za zakonskih ograničenja, treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji. Međutim, ako uvidom u tražene informacije utvrdi da ona postoje, dužno je provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama, čime će utvrditi može li se žalitelju omogućiti pravo na pristup traženim informacijama te po provedenom testu razmjernosti i javnog interesa donijeti odluku iz članka 23. stavka 3. ili 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ukoliko tijelo javne vlasti u ponovnom postupku zbog obimnosti zatraženih informacija primjenjuje odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama i Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, prilikom izračuna visine nastalih troškova mora uzeti u obzir da iznosi koji su navedeni u članku 2. citiranih Kriterija predstavljaju „krajnji“ trošak koji se može naplatiti, odnosno da se ne može dodatno naplaćivati PDV.

Na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje, na poveznici https://pristupinfo.hr/pravni-okvir/upute-smjernice-obrasci/ objavljena je Uputa za primjenu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama i Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan