KLASA: UP/II-008-07/14-01/558

URBROJ: 401-01/11-15-06

Zagreb, 2. listopada 2015.                

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Gunje, ………, s trenutnim boravištem u Republici Srbiji, ………, Beograd izjavljene protiv rješenja Hrvatskog Crvenog križa URBROJ: 41-13-1/2014 od 20. studenoga 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatskog Crvenog križa URBROJ: 41-13-1/2014 od 20. studenoga 2014. godine.

2.    Djelomično se odobrava ……… pristup popisu osoba iz Općine Gunja kojima je isplaćena novčana pomoć u iznosu od 4 000 kuna u prvom i drugom krugu isplate pomoći Hrvatskog Crvenog križa na način da se da se na istoj sukladno Zakonu o zaštiti osobnih podataka zaštite:

-        osobni identifikacijski brojevi, datumi rođenja, oznake spola i adrese punoljetnih osoba,

-        imena i prezimena maloljetnih osoba, imena i prezimena njihovih roditelja u rubrici status, osobni identifikacijski brojevi, datumi rođenja, oznake spola i adrese.

3.    Odbija se zahtjev žaliteljice u preostalom dijelu.

4.    Nalaže se Hrvatskom Crvenom križu da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 10. studenog 2014. godine kojim je zatražena dostava: 1. preslike dokumenata - zapisnika sa sjednica četveročlanih komisija koje su odlučivale o prigovorima u svezi odobrenja pomoći Hrvatskog Crvenog križa osobama pogođenim poplavama od 16. svibnja 2014. godine na teritoriju Vukovarsko-srijemske županije na kojima se raspravljalo o prigovoru koji je osobno podnijela te presliku odluke navedene komisije po prigovoru koji je podnijela dana 12. srpnja 2014. godine, 2. preslike dokumenata - kompletan spisak osoba iz mjesta Gunja koji su dobili pomoć Hrvatskog Crvenog križa u iznosu od 4 000 kuna u prvom i drugom krugu dodjele pomoći te 3. informaciju na osnovu kojih je činjenica i kriterija utvrđena činjenica „boravišta“ u mjestu Gunja neposredno prije poplave dana 16. svibnja 2014. godine za sve osobe iz mjesta Gunja koje su dobile pomoć Hrvatskog Crvenog križa, temeljem članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje osporava u cijelosti zbog pogrešne primjene materijalnog prava, bitnih povreda pravila postupka te nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja. Nadalje, navodi da smatra kako tijelo javne vlasti nije riješilo njezin zahtjev u propisanom roku. Također, navodi da osporenim rješenjem Hrvatski Crveni križ nije riješio o njezinom zahtjevu pod točkom 3., da se u obrazloženju osporenog rješenja neuvjerljivo obrazlaže uz pozivanje na odredbu članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama i mišljenje Agencije za zaštitu osobnih podataka u kome se navodi da podatke prikupljene prije i u tijeku isplata novčane pomoći Hrvatski Crveni križ može objavljivati samo uz privolu svakog pojedinog ispitanika te da je u pogledu zatraženih zapisnika i odluke četveročlanih komisija koje su odlučivale o prigovorima tijelo javne vlasti trebalo primijeniti odredbu članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama i dostaviti dijelove informacije koji ne podliježu ograničenju iz članka 15. stavka 2. točke 4. citiranog Zakona. Žaliteljica u žalbi napominje da za nedostavljanje odluke kojom je odlučeno o njenom prigovoru nema nikakvog opravdanja, niti se može štititi podatak od same osobe na koju se podatak odnosi. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 2. dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. članka 16. propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi može li se pristup informaciji ograničiti radi zaštite zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3., bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te prevladava li  potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

U tijeku žalbenog postupka, na temelju odredbe članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama izvršen je uvid u informacije koje su zatražene zahtjevom za pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku za informiranje u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Uvidom u spis predmeta razvidno je da je žaliteljica u točki 2. zahtjeva za pristup informacijama od 10. studenoga 2014. godine zatražila od Hrvatskog Crvenog križa da joj na adresu njenog trenutnog boravišta u Republici Srbiji, Ulica Baba Višnjina 45, Beograd dostavi preslike dokumenata - kompletan spisak osoba iz mjesta Gunja koji su dobili pomoć Hrvatskog Crvenog križa u iznosu od 4 000 kuna u prvom i drugom krugu dodjele pomoći.

Odredbom članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavku 2. i 3.

Prema članku 15. stavku 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj NN 103/03, 118/06, 41/08, 130/11 i 106/12) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki ili mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet).

U odnosu na zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada utvrdimo da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen. Osim  navedenog, bitno je naglasiti da kada se upotrebljavaju odredbe Zakona o zaštiti osobnih podataka kao temelj odbijanja zahtjeva korisnika prava na informaciju, potrebno je razmotriti razloge i okolnosti pod kojima doista može nastati šteta nezakonitom upotrebom nečijih osobnih podataka.

U ovom predmetu je očito da bi se davanjem imena i prezimena mogla identificirati određena osoba, odnosno dati će se njezini osobni podaci, a s druge strane treba uzeti u obzir i da se radi o raspolaganju javnim novcem. Dodjeljivanje potpora, bespovratnih sredstava ili donacija od strane tijela javne vlasti predstavlja potrošnju javnog novca, stoga postoji interes javnosti za objavljivanjem informacija o dodijeljenim potporama, bespovratnim sredstvima ili donacijama uključujući popis korisnika i visinu iznosa, sukladno odredbi članka 10. stavka 1. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Potrebno je naglasiti da popisi osoba iz Općine Gunja koje su dobili pomoć Hrvatskog Crvenog križa u iznosu od 4 000 kuna u prvom i drugom krugu dodjele pomoći  nakon poplave 16. svibnja 2014. godine sadrže i druge osobne podatke koje je potrebno štiti. Uvidom u navedene popise razvidno je da isti osim imena i prezimena punoljetnih osoba, sadrže i njihove osobne identifikacijske brojeve, datume rođenja, oznake spola i adrese. Također, potrebno je naglasiti da isti sadrže i imena i prezimena maloljetnih osoba, njihove osobne identifikacijske brojeve, datume rođenja, oznake spola, adrese te imena i prezimena roditelja.

Člankom 7. stavkom 1. podstavkom 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka. Odredbom članka 11. stavka 3. citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Člankom 7. stavkom 3. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisano je da se osobni podaci koji se odnose na maloljetne osobe smiju prikupljati i dalje obrađivati u skladu s ovim Zakonom uz posebne mjere zaštite propisane posebnim zakonima.

U žalbenom postupku utvrđeno je da u odnosu na ime i prezime punoljetnih osoba preteže javni interes jer se radi o raspolaganju javnim sredstvima. U dijelu koji se odnosi na druge osobne podatke koje su sadržani u popisima osoba koje su primile novčanu pomoć Hrvatskog Crvenog križa (osobni identifikacijskih broj, datum rođenja, oznaka spola i adresa) te osobne podatke maloljetnih osoba koje su primile novčanu pomoć Hrvatskog Crvenog Križa (ime i prezime, datum rođenja, oznaka spola, adresa te imena i prezimena roditelja u rubrici status), Povjerenica za informiranje je utvrdila da bi u konkretnom slučaju, došlo do povrede osobnih podataka neovlaštenim korištenjem od strane treće osobe u svrhu koja nije podudarna sa svrhom s kojom je Hrvatski Crveni križ prikupio osobne podatke i zloporabe osobnih podataka među kojim i posebnih kategorija osobnih podataka te prevladava potreba zaštite osobnih podataka u odnosu na javni interes.  

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao točkama 1., 2. i 4. izreke ovog  rješenja.

Nadalje, uvidom u spis predmeta razvidno je da je žaliteljica točkom 1. zahtjeva za pristup informacijama od 10. studenoga 2014. godine zatražila od Hrvatskog Crvenog križa da joj na adresu njenog trenutnog boravišta u Republici Srbiji, Ulica Baba Višnjina 45, Beograd dostavi preslike dokumenata - zapisnika sa sjednica četveročlanih komisija koje su odlučivale o prigovorima u svezi odobrenja pomoći Hrvatskog Crvenog križa osobama pogođenim poplavama od 16. svibnja 2014. godine na teritoriju Vukovarsko-srijemske županije na kojima je raspravljano o prigovoru koji je osobno podnijela te presliku odluke navedene komisije po prigovoru koji je podnijela dana 12. srpnja 2014. godine.

Člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se odredbe ovog zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

U žalbenom postupku utvrđeno je da se u dijelu žaliteljičinog zahtjeva kojim je zatražila dostavu zapisnika sa sjednica četveročlanih komisija koje su odlučivale o prigovorima u svezi odobrenja pomoći Hrvatskog Crvenog križa osobama pogođenim poplavama od 16. svibnja 2014. godine na teritoriju Vukovarsko-srijemske županije na kojima je raspravljano o prigovoru koji je osobno podnijela te presliku odluke navedene komisije po prigovoru koji je podnijela dana 12. srpnja 2014. godine, primjenjuje odredba članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da se radi o postupku po prigovoru koji je stranka sama pokrenula te bi joj tražene informacije trebale biti dostupne temeljem posebnog propisa kao stranci u postupku.

Također, uvidom u spis predmeta razvidno je da je žaliteljica točkom 3. zahtjeva za pristup informacijama od 10. studenoga 2014. godine zatražila od Hrvatskog Crvenog križa da joj na adresu njenog trenutnog boravišta u Republici Srbiji, Ulica Baba Višnjina 45, Beograd dostavi informaciju na osnovu kojih je činjenica i kriterija utvrđena činjenica „boravišta“ u mjestu Gunja neposredno prije poplave dana 16. svibnja 2014. godine za sve osobe iz mjesta Gunja koje su dobile pomoć Hrvatskog Crvenog križa. Iz spisa predmeta je razvidno da se činjenica prebivališta, odnosno boravišta u Općini Gunja utvrđivala na temelju terenske provjere od strane Policijske postaje Vrbanja i uvidom u zbirku podataka o prebivalištu i boravištu.

U žalbenom postupku je utvrđeno da podatak o prebivalištu, odnosno boravištu fizičke osobe predstavlja zaštićeni osobni podatak u odnosu na koji postoji potreba za ograničenjem u skladu s odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. točke 1. valjalo odlučiti kao u točki 3. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.