KLASA: UP/II-008-07/22-01/481

URBROJ: 401-01/03-22-1

Zagreb, 25. travnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) te članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) povodom žalbe ......... izjavljene protiv obavijesti Primorsko-goranske županije KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-4 od 15. ožujka 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbacuje se žalba ......... izjavljena protiv obavijesti Primorsko-goranske županije KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-4 od 15. ožujka 2022. godine, kao nedopuštena.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Primorsko-goranska županija donijela je obavijest KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-4 od 15. ožujka 2022. godine na zahtjev za dopunu i ispravak informacije ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 7. ožujka 2022. godine kojim je tražio na kojem je javnom pozivu odnosno javnom natječaju za područje kulture, manifestacija i selektivnog turizma koji provodi Primorsko-goranska županija dopušten pristup, odnosno prihvatljiv je prijavitelj ustanovi u kulturi kojoj je osnivač fizička osoba, odnosno konkretno Ustanova u kulturi „B.J. promocije i produkcije“ kojoj je žalitelj osnivač. U obavijesti se navodi da se predmetni upit ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što se ne traži postojeća informacija u posjedu tijela javne vlasti, već se traže upute vezane za ostvarivanje nekog prava. U predmetnoj obavijesti žalitelj je upućen da redovito prati natječaje koje objavljuje Primorska-goranska županija na svojoj službenoj stranici.

Protiv navedene obavijesti žalitelj je uložio žalbu radi nepostupanja tijela javne vlasti s nepružanjem informacije i nedonošenja rješenja te potpunim ignoriranjem njegovog zahtjeva za pristup informacijama od 24. veljače 2022. godine s ispravkom zahtjeva od 7. ožujka 2022. godine. Navodi kako je uvidom u obavijesti KLASA: 008-01/22-01/10 očito da tijelo javne vlasti izbjegava odgovoriti/pružiti informacije na upit na kojem je javnom pozivu odnosno javnom natječaju za područje kulture, manifestacija i selektivnog turizma koji provodi Primorsko-goranska županija dopušten pristup, odnosno prihvatljiv je prijavitelj ustanovi u kulturi kojoj je osnivač fizička osoba, odnosno konkretno Ustanova u kulturi „B.J. promocije i produkcije“ kojoj je žalitelj osnivač. Navodi kako na navedeni upit mogu biti moguća samo dva odgovora i to ili da je ustanova u kulturi kojoj je osnivač fizička osoba prihvatljiv je prijavitelj na javnom natječaju tom i tom (navesti naziv natječaja/poziva) ili ustanova u kulturi kojoj je osnivač fizička osoba nije prihvatljiv prijavitelj niti na jednom javnom natječaju/pozivu za područje kulture, manifestacija i selektivnog turizma koji provodi tijelo javne vlasti. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba nije dopuštena.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 24. veljače 2022. godine tijelu javne vlasti Primorsko-goranskoj županiji podnio zahtjev za pristup informacijama, kojim je zatražio informaciju na kojem je javnom pozivu odnosno javnom natječaju za područje kulture, manifestacija i selektivnog turizma koji provodi Primorsko-goranska županija dopušten pristup (odnosno prihvatljiv je prijavitelj) ustanovi u kulturi kojoj je osnivač fizička osoba.

Iz spisa predmeta proizlazi da je tijelo javne vlasti aktom KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-2 od 4. ožujka 2022. godine obavijestilo žalitelja sukladno članku 23. stavku 1. točki 1. Zakona o pravu na pristup informacijama o javnim natječajima/pozivima koje provodi tijelo javne vlasti. U obavijesti se pod točkom 1. navodi da Upravni odjel za kulturu, sport i tehničku kulturu provodi Javni natječaj za odabir programa za zadovoljenje javnih potreba u području kulture te da pravo prijave na njega imaju privatne ustanove u kulturi upisane u registar neprofitnih organizacija. Nadalje navodi se da su člankom 2. Pravilnika o kriterijima za odabir programa javnih potreba u području kulture Primorsko-goranske županije („Službene novine“, broj 30/16, 34/17 i 32/21) navedeni prihvatljivi predlagatelji kojima se proračunom tijela javne vlasti osiguravaju novčana sredstva, a koja se raspoređuju Programom javnih potreba. Nadalje, navodi se da su prihvatljivi prijavitelji na navedeni Javni natječaj definirani u točki 1. teksta Javnog natječaja, kao i u točki III. Upute za prijavitelje na spomenuti natječaj. Napominje se da Upravni odjel za kulturu, sport i tehničku kulturu provodi Javni poziv za financijsku potporu poduzetnicima u kulturi temeljem Pravilnika o općim uvjetima dodjele subvencija i pomoći iz Proračuna tijela javne vlasti („Službene novine“, broj 14/13, 6/14 i 33/19) te da pravo prijave imaju trgovačka društva i obrti s područja Primorsko-goranske županije registrirani za obavljanje kulturne djelatnosti. Pod točkom 2. navedene obavijesti navodi se da Ured Županije ima raspisani Javni poziv za dodjelu sredstava putem pokroviteljstva, financiranja manifestacija i drugih događanja koje se provode od 01. siječnja do 30. lipnja 2022. godine i od općeg su značaja za Primorsko-goransku županiju. Navodi se da je u točki II. Javnog poziva definirano da se predmetni Javni poziv ne odnosi na ustanove kojima je osnivač Primorsko-goranska županija, ustanove koje su proračunski korisnici drugih proračuna, ustanove kojima su osnivači fizičke osobe, turističke zajednice i druge pravne osobe koje su, sukladno propisima koji uređuje poreze, obveznici utvrđivanja plaćanja poreza na dobit na svoju ukupnu djelatnost. Napominje se da u točki IV. Javnog poziva navedeno da prijavu mogu podnijeti prijavitelji upisani u Registar udruga odnosno drugi odgovarajući registar i u Registar neprofitnih organizacija sukladno članku 5. stavku 1. Uredbe o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge („Narodne novine“, broj 26/15 i 37/21). Pod točkom 3. naveden obavijesti navodi se da Upravni odjel za turizam, poduzetništvo i ruralni razvoj ističe da ustanove u kulturi nisu prihvatljiv prijavitelj na natječaje iz nadležnosti navedenog odjela u 2022. godini koji su u tijeku.

Nadalje, iz spisa predmeta proizlazi da je žalitelj dana 7. ožujka 2022. godine podnio zahtjev za ispravak i dopunu informacije. Navodi kako smatra da informacija KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-2 od 4. ožujka 2022. godine nije točna ili potpuna, odnosno da se ne odnosi na smisao njegovog zahtjeva te traži njezin ispravak, odnosno dopunu i to na način da informacija odgovara smislu njegovog zahtjeva od 24. veljače 2022. godine. Ističe da pružena informacija se odnosi na popis javnih natječaja/poziva koje provodi tijelo javne vlasti i na kojima nije dopušten pristup (odnosno nije prihvatljiv prijavitelj) ustanovi u kulturi kojoj je osnivač fizička osoba, a da je on kao podnositelj i korisnik tražio upravo suprotnu informaciju na kojem je javnom pozivu odnosno javnom natječaju za područje u kulture, manifestacija i selektivnog turizma koje provodi tijelo javne vlasti dopušten pristup (odnosno prihvatljiv je prijavitelj) ustanovi u kulturi kojoj je osnivač fizička osoba, odnosno konkretno Ustanova u kulturi „B.J. promocije i produkcije“ kojoj je podnositelj/korisnik osnivač.

Iz spisa predmeta proizlazi da je tijelo javne vlasti postupajući po predmetnom zahtjevu za ispravak i dopunu informacije donijelo obavijest KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-4 od 15. ožujka 2022. godine u kojoj se navodi da se predmetni zahtjev ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što se ne traži postojeća informacija u posjedu tijela javne vlasti, već se traže upute vezane za ostvarivanje nekog prava. U predmetnoj obavijesti žalitelj je upućen da redovito prati natječaje koje objavljuje Primorska-goranska županija na svojoj službenoj stranici.

Prema članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno navedenom, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva, npr. određenog dokumenta, računa ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka i drugih evidencija koje inače vodi, te tijelo javne vlasti može korisniku dati više zapisa podataka iz kojih može bez potrebe i angažmana tijela javne vlasti za izradom nove informacije doći do zatražene informacije.

Člankom 18. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao niti stvaranje nove informacije.

Sukladno članku 23. stavku 1. točki 6. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kada obavještava korisnika da se podnesak ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. tog Zakona, pri čemu je dužno uputiti korisnika na način ostvarivanja njegovog traženja.

U drugostupanjskom je postupku izvršen uvid na internetsku stranicu tijela javne vlasti na poveznicu https://www.pgz.hr/o-zupaniji/programi/?page=1&textSearch=&izvorFinanciranja=Svi&djelatnost=Svi na kojoj se nalaze objavljeni javni natječaji i javni pozivi koje tijelo javne vlasti provodi u okviru svoga djelokruga, pa tako i iz područja kulture ili turizma. Nadalje, na navedenoj stranici postoji mogućnost filtriranja djelokruga te pretraživanjem programa u kulturi, vidljivi su javni natječaji i javni pozivi vezano za kulturu, naveden je rok prijave te unutar svakog pojedinog javnog natječaja/poziva objavljena je dokumentacija (npr. tekst natječaja, obrazac prijave, upute za prijavitelje i slično).

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno da je tijelo javne vlasti postupajući po žaliteljevom zahtjevu za pristup informacijama od 24. veljače 2022. godine aktom KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-2 od 4. ožujka 2022. godine obavijestilo žalitelja o javnim natječajima koje provodi Primorsko-goranska županija za područje kulture, manifestacija i turizma te je navelo tko su prihvatljivi prijavitelji sukladno raspisanim natječajima, odnosno jesu li ustanove u kulturi kojima je osnivač fizička osoba prihvatljiv prijavitelj na natječaje.

Stoga, tijelo javne vlasti nije imalo obvezu stvarati novu informaciju, već je trebalo sukladno članku 23. stavka 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama obavijestiti žalitelja o javno objavljenim informacijama, iz kojih bi žalitelj, bez potrebe i angažmana tijela javne vlasti za izradom nove informacije, mogao doći do zatražene informacije.

Nadalje, žalitelj je zahtjevom za dopunu i ispravak informacije od 7. ožujka 2022. godine tražio informaciju na kojem javnom natječaju/pozivu prihvatljiv prijavitelj ustanova u kulturi „B.J. promocije i produkcije“, čiji je osnivač žalitelj.

U drugostupanjskom je postupku utvrđeno da je tijelo javne vlast žalitelju, povodom predmetnog zahtjeva za dopunu i ispravak informacije, dostavilo obavijest KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-4 od 15. ožujka 2022. godine, izdanu temeljem članka 23. stavka 1. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno u pogledu tražene informacije navelo da se žaliteljev zahtjev za dopunom i ispravkom informacije ne smatra zahtjevom za pristup informacijama temeljem članka 18. stavka 5. citiranog Zakona s obzirom na to jer se ne traži postojeća informacija u posjedu tijela javne vlasti, već se traže upute vezane za ostvarivanje nekog prava. Nadalje, tijelo javne vlasti je uputilo žalitelja da redovito prati natječaje koje objavljuje Primorska-goranska županija na svojoj službenoj stranici.

Člankom 25. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se protiv rješenja tijela javne vlasti može izjaviti žalba Povjereniku u roku od 15 dana od dana dostave rješenja. Nadalje, stavkom 2. istoga članka propisano je da se žalba može izjaviti i kad tijelo javne vlasti, u propisanom roku, ne odluči o zahtjevu podnositelja.

Na temelju navedenoga, u žalbenom postupku utvrđeno je da žalba protiv obavijesti Primorsko-goranske županije KLASA: 008-01/22-01/10, URBROJ: 2170-01-01/2-22-4 od 15. ožujka 2022. godine nije dopuštena, s obzirom da je u članku 23. stavku 1. točki 6. Zakona o pravu na pristup informacijama izričito navedeno kako tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da se podnesak ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. ovoga Zakona, stoga se predmetna obavijest ne može smatrati rješenjem, te protiv iste nije dopušteno izjaviti žalbu iz članka 25. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, svaki korisnik čiji je zahtjev riješen donošenjem neke od obavijesti iz članka 23. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama treba postupiti u skladu s uputom koja je u predmetnoj obavijesti dana. U ovom konkretnom slučaju, tijelo javne vlasti uputilo je žalitelja na način ostvarivanja njegovog traženja, odnosno da redovito prati natječaje koje objavljuje Primorska-goranska županija na svojoj službenoj stranici, a nakon što je prethodno obavijestilo žalitelja o javnim natječajima koje provodi Primorsko goranska županija iz područja kulture, manifestacija i turizma te je navelo tko su prihvatljivi prijavitelji na iste.

Visoki upravni sud Republike Hrvatske je presudom Poslovni broj: UsII-492/18-7 od 1. veljače 2020. godine utvrdio da se kod obavještavanja korisnika u smislu odredbe članka 23. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama radi o specifičnom načinu rješavanja zahtjeva. Nadalje, iz presude Visokog upravnog suda Republike Hrvatske Poslovni broj: UsII-576/19-5 od 28. svibnja 2020. godine proizlazi da protiv obavijesti iz članka 23. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama nije dopušteno izjaviti žalbu, budući da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

S obzirom da u ovom predmetu žalba nije dopuštena, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan