KLASA: UP/II-008-07/22-01/323

URBROJ: 401-01/11-22-1

Zagreb, 4. travnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Hrvatskog zavoda za zapošljavanje KLASA: UP/I-032-03/22-01/01, URBROJ: 344-614/1-22-5 od 3. veljače 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje KLASA: UP/I-032-03/22-01/01, URBROJ: 344-614/1-22-5 od 3. veljače 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 9. veljače 2022. godine kojim je zatražio informaciju o pravnoj osnovi za isplatu iznosa 1.466.404,80 temeljem sklopljenog ugovora sa korisnikom sredstava IINICIJATIVA CENTAR ZA EDUKACIJU te zahtjeve za nadoknadom sredstava, račune, dostavnice, obračune osobnih dohodaka, putne naloge, knjigovodstvenu dokumentaciju i slično, a iz čega je razvidna namjena utroška navedenih sredstava, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u svezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 2. Zakona.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navod da rješenje pobija radi bitne povrede upravnog postupka, pogrešne primjene materijalnog prava te pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja. Nadalje, navodi da je u konkretnom slučaju riječ o podacima koji čine informaciju o utrošku sredstava tijela javne vlasti u kojem slučaju je primjenjiva odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, a isključena primjena ograničenja poslovne tajne. Nadalje, žalitelj navodi da je nejasno pozivanje tijela javne vlasti na Zakon o zaštiti osobnih podataka jer takav propis ne postoji pa je počinjena bitna povreda upravnog postupka iz članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku. Predlažu da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u dostavljenu žalbu te spis predmeta koji je Povjerenik za informiranje vodio povodom žaliteljeve žalbe izjavljene zbog neodlučivanja o njegovom zahtjevu za pristup informacijama od strane Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama broj 021-097/026 od 13. siječnja 2022. godine od tijela javne vlasti zatražio informaciju o pravnoj osnovi za isplatu iznosa 1.466.404,80 temeljem sklopljenog ugovora sa korisnikom sredstava IINICIJATIVA CENTAR ZA EDUKACIJU te zahtjeve za nadoknadom sredstava, račune, dostavnice, obračune osobnih dohodaka, putne naloge, knjigovodstvenu dokumentaciju i slično, a iz čega je razvidna namjena utroška navedenih sredstava.

Nadalje, utvrđeno je da je Hrvatski zavod za zapošljavanje, nakon izjavljene žalbe zbog neodlučivanja o zahtjevu za pristup informacijama, donio rješenje KLASA: UP/I-032-03/22-01/01, URBROJ: 344-614/1-22-5 od 3. veljače 2022. godine temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u svezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 2. Zakona.

Postupajući po zaprimljenoj žalbi, aktom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/22-01/167, URBROJ: 401-01/11-22-2 od 11. veljače 2022. godine ista je dostavljena Hrvatskom zavodu za zapošljavanje sukladno odredbi članka 110. Zakona o općem upravnom postupku, a kako bi Hrvatski zavod za zapošljavanje, kao prvostupanjsko tijelo, postupio u skladu s odredbama članka 113. citiranog Zakona. Ujedno, tijelo javne vlasti upućeno da na obvezu iz članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

S obzirom da Hrvatski zavod za zapošljavanje nije postupio sukladno navedenom traženju, odnosno nije na nadležno rješavanje dostavio žalbu sa spisom predmeta, niti izvijestio o donošenju odluke iz članka 113. Zakona o općem upravnom postupku, aktom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/22-01/168, URBROJ: 401-01/11-22-3 od 2. ožujka 2022. godine upućena je požurnica tijelu javne vlasti.

Budući da Hrvatski zavod za zapošljavanje nije sukladno svojim zakonskim obvezama Povjereniku za informiranje dostavilo spis predmeta, koji je nužan u drugostupanjskom postupku po žalbi protiv rješenja prvostupanjskog tijela te nije pružio nikakve dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja, kao i provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, a imajući u vidu da dio informacija zatraženih zahtjevom predstavlja informacije o raspolaganju javnim sredstvima koje trebaju biti dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, nužno je poništiti osporeno rješenje te vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da omogućavanje pristupa informacijama prema Zakonu o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj, u trenutku zaprimanja zahtjeva postojećoj informaciji i tijelo javne vlasti nije dužno temeljem podnesenog zahtjeva za pristup informaciji davati odgovore na pitanja ili davati tumačenja te na taj način izrađivati novu informaciju. Ako je zahtjev za pristup informacijama postavljen u obliku upita, tijelo javne vlasti dužno je razmotriti posjeduje li tražene informacije u obliku izrađenog dokumenta, sukladno definiciji informacije iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji. Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da za zatraženu informaciju postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće žalitelju omogućiti djelomičan pristup traženoj informaciji. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti u obvezi je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva.

Napominje se da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Kada je predmet zahtjeva za pristup informacijama obimna dokumentacija, a što bi prema navodima iz obrazloženja pobijanog rješenja bio slučaj u ovom konkretnom predmetu, valja napomenuti tijela javne vlasti imaju pravo postupiti u skladu s odredbom članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno imaju pravo tražiti od korisnika naknadu stvaranih i materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i naknadu troškova dostave tražene informacije, a na izračun navedene naknade primjenjuju se Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih i materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) (dalje u tekstu: Kriteriji).

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan