KLASA: UP/II-008-07/22-01/168

URBROJ: 401-01/06-22-2

Zagreb, 11. travnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. Broj: 01-9/8-21. od 24. siječnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. Broj: 01-9/8-21. od 24. siječnja 2022. godine, kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem obustavljen je postupak po zahtjevu za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 22. ožujka 2021. godine, koji se odnosi na traženje pristupa informacijama o iznosima isplaćenim za odvjetničke usluge (način nabave usluga, naziv odvjetnika ili odvjetničkih društava, usluge koje su pružene i sl.), iznosima isplaćenima za javnobilježničke usluge (način nabave usluga, naziv javnih bilježnika, usluge koje su pružene i sl.), iznosima koji se imaju isplatiti temeljem nastalih obveza u navedenom razdoblju i ugovore sa navedenim osobama, sve za razdoblje od 1. siječnja 2015. do 1. ožujka 2021. godine, sukladno odredbi članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09. i 110/21.), a iz razloga što žalitelj po pozivu navedenog tijela javne vlasti nije unaprijed položio traženi iznos na ime stvarnih materijalnih troškova dostave informacije.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je tijelo javne vlasti neosnovano odbilo njegov zahtjev za pristup informacijama jer je smatralo da je za dostavu informacija trebalo uplatiti predujmljeni iznos od 150,00kn na ime nadoknade stvarnih materijalnih troškova, pa mu je time uskraćeno zakonsko ostvarivanje prava na pristup informacijama. Nadalje, navodi kako navedeno rješenje osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona, jer u zahtjevu za nadoknadom troška od strane tijela javne vlasti nisu specificirani troškovi. U nastavku žalitelj navodi kako smatra da informacije koje traži nisu toliko opsežne te da prvostupanjsko tijelo svojim postupanjem zapravo želi prikriti informacije o svom radu. Žalitelj zaključno navodi da ne postoje razlozi za odbijanje njegovog zahtjeva za pristup informacijama, predlaže Povjereniku za informiranje da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup zatraženoj informaciji.

Žalba je neosnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

U žalbenom postupku Uredu povjerenika za informiranje je slijedom traženja iz akta KLASA: 008-04/22-01/107, URBROJ: 401-01/06-22-2 od 27. studenoga 2021. godine dopisom Broj: 01-9/11-21.PI od 14. veljače 2022. godine od prvostupanjskog tijela dostavljen spis predmeta na nadležno postupanje.

Iz spisa predmeta je utvrđeno da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 22. ožujka 2021. godine zatražio od trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. da mu se dostave sljedeće informacije, za razdoblje od 1. siječnja 2015. do 1. ožujka 2021. godine: o iznosima isplaćenima za odvjetničke usluge (način nabave usluga, naziv odvjetnika ili odvjetničkih društava, usluge koje su pružene i sl.); iznosima isplaćenima za javnobilježničke usluge (način nabave usluga, naziv javnih bilježnika, usluge koje su pružene i sl.); iznosima koji se imaju isplatiti temeljem nastalih obveza u navedenom razdoblju; i ugovore sa navedenim osobama.

Nadalje je utvrđeno da je trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. postupajući po rješenju drugostupanjskog tijela KLASA: UP/II-008-07/21-01/349, URBROJ: 401-01/05-21-2 od 7. rujna 2021. godine, kojim je poništeno prvostupanjsko rješenje redni broj zahtjeva: 01-9/2-21.PI od 6. travnja 2021. godine, u ponovljenom postupku aktom Broj: 01-9/6-21.PI od 22. rujna 2021. godine pozvalo žalitelja da obzirom na opsežnost dokumentacije, u roku od 8 dana od zaprimanja istog prvostupanjskom tijelu unaprijed uplati 150,00kn na ime iznosa stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, pozivom na članak 19. stavak 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te članak 2. i 4. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.). U navedenom pozivu od 22. rujna 2021. godine prvostupanjsko tijelo je pojasnilo žalitelju razloge zbog kojih nije moguće traženu informaciju dostaviti putem e-maila, izvijestilo ga da se radi o opsežnoj dokumentaciji iz kojeg razloga ga poziva da u roku od osam dana unaprijed položi iznos od 150 kuna na ime stvarnih materijalnih troškova dostave informacija te ga je upozorilo da će se, ukoliko navedeni iznos ne uplati u traženom roku, smatrati da je odustao od svog zahtjeva za pristup informacijama. U navedenom aktu prvostupanjsko tijelo je pojasnilo razlog zbog kojeg konačni iznos stvarnih materijalnih troškova dostave informacije još nije poznat te ga je obavijestilo kako se može pretpostaviti da će konačni trošak dostave tražene informacije biti nedvojbeno veći od 150 kuna, s obzirom na duljinu razdoblja i vrstu informacija koje su se zahtjevom tražile.

Iz spisa predmeta je utvrđeno kako je trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o., nakon što žalitelj nije postupio prema traženju iz akta Broj: 01-9/6-21.PI od 22. rujna 2021. godine donijelo u ovom postupku osporeno rješenje Broj: 01-9/8-21. od 24. siječnja 2022. godine, kojim je obustavilo postupak po zahtjevu žalitelja pozivom na odredbu članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku.

U obrazloženju osporenog rješenja u bitnome se navodi da je trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. sukladno odredbama članka 19. stavaka 2. i 3. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, žalitelja pozvalo da s obzirom na opsežnost traženih informacija unaprijed uplati na njegov račun iznos od 150 kuna na ime stvarnih materijalnih troškova dostave informacije, kao i da je žalitelj u pozivu na izjašnjenje i uplatu troškova upozoren kako će se smatrati da je odustao od zahtjeva, ako u ostavljenom roku ne postupi po traženju tijela javne vlasti. U osporenom je rješenju citirana odredba članka 4. navedenih Kriterija te da je slijedom činjenice da žalitelj nije postupio sukladno po traženju prvostupanjskog tijela Službenik za informiranje zaključio da je isti odustao od svog zahtjeva, a zbog čega je utvrđeno da više ne postoje pravne pretpostavke za vođenje postupka, pa je temeljem članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci osporenog rješenja.

Člankom 17. stavkom 1. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna omogućiti pristup informacijama davanjem informacije korisniku koji je podnio zahtjev na jedan od sljedećih načina: neposrednim davanjem informacije, davanjem informacije pisanim putem, uvidom u dokumente i izradom preslika dokumenata koji sadrže traženu informaciju, dostavljanjem preslika dokumenta koji sadrži traženu informaciju, na drugi način koji je prikladan za ostvarivanje prava na pristup informaciji. Stavkom 2. citiranog članka Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik može u zahtjevu za pristup informacijama naznačiti prikladan način dobivanja informacije, a ako ne naznači, informacija će se dostaviti na način na koji je podnesen zahtjev, odnosno na najekonomičniji način.

Odredbom članka 4. stavkom 1. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije propisano je da će tijelo javne vlasti dostaviti korisniku informaciju po primitku dokaza o izvršenoj uplati. Nadalje, stavkom 2. propisano je da će tijelo javne vlasti zatražiti od korisnika da unaprijed položi na račun tijela javne vlasti očekivani iznos stvarnih materijalnih troškova odnosno troškova dostave u roku od osam dana, ukoliko iznos prelazi 150,00 kuna. U slučaju da korisnik prava na pristup informaciji u roku ne položi navedeni iznos, smatrat će se da je korisnik prava na pristup informaciji odustao od zahtjeva.

U članku 46. stavku 5. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da kad se tijekom postupka utvrdi da više ne postoje pravne pretpostavke za vođenje postupka, rješenjem će se obustaviti postupak

U žalbenom je postupku zaključeno kako žalitelj u konkretnom slučaju nije mogao opravdano prigovarati predujmljenom iznosu troška koji je navelo tijelo javne vlasti u pozivu na uplatu istog, obzirom da konačni obračun troška u trenutku traženja uplate još nije postojao, nego je, ukoliko je bio zainteresiran za traženu informaciju, žalitelj trebao u roku koji mu je dan u pozivu prvostupanjskog tijela uplatiti traženi iznos, a tek nakon dobivanja tražene informacije i priloženog obračuna troška njezine dostave prigovarati načinu izračuna troškova od strane trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o.. Naime, pretpostavke žalitelja iz predmetnog podneska o tome da se u konkretnom slučaju ne radi o količini dokumentacije koja bi zahtijevala iznos troška čiji se predujam od njega tražio ne mogu se prihvatiti, jer nisu potkrijepljene nikakvim činjenicama, a iz predmetnog zahtjeva je vidljivo da su se tražile informacije koje se odnose na razdoblje dulje od 5 godina. Osim navedenog, obzirom da je žalitelj u obavijesti kojom je od njega zatražena uplata iznosa troška jasno upozoren na pravne posljedice koje će nastupiti ukoliko ne postupi po traženju tijela javne vlasti, njegova je žalba već i zbog te činjenice u cijelosti ocijenjena kao neosnovana.

S obzirom na sve navedeno, razmatranjem dokumentacije u spisu ovog predmeta u žalbenom je postupku utvrđeno da je tijelo javne vlasti pravilno postupilo kada je odlučilo žalitelju dostaviti preslike traženih informacija, a također i da je postupilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama te odredbama Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije i u slučaju traženja uplate troškova stvarnih materijalnih troškova dostave informacije odnosno da je osporeno rješenje zakonito, a da je postupak koji mu je prethodio pravilno proveden.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan