KLASA: UP/II-008-07/22-01/28

URBROJ: 401-01/11-22-3

Zagreb, 1. travnja 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Hrvatskog judo saveza od 5. siječnja 2022. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Hrvatskog judo saveza od 5. siječnja 2022. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 28. prosinca 2021. godine, kojim je zatražio račune na 1627kn (razvojni programi) i 6936,88kn (sredstva Hrvatskog judo saveza) za natjecanje European Judo Open Zagreb za ........., temeljem odredbe članka 25. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što prvostupanjsko tijelo javne vlasti smatra da žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je dobio rješenje, ali bez tražene informacije te da su mu informacije dostupne radi izračuna jer je utvrđeno da nedostaju sredstva iz Razvojnih programa Hrvatskog olimpijskog odbora za .......... Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 28. prosinca 2021. godine putem elektroničke pošte Hrvatskom judo savezu podnio zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio da mu dostave račune na 1627kn (razvojni programi) i 6936,88kn (sredstva Hrvatskog judo saveza) za natjecanje European Judo Open Zagreb za ..........

Nadalje, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti, Hrvatski judo savez, postupajući po navedenom zahtjevu donio pobijano rješenje od 5. siječnja 2022. godine kojim se isti odbija temeljem odredbe članka 25. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno zbog zlouporabe prava na pristup informacijama.

U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da prilikom rješavanja velikog broja žaliteljevih zahtjeva za pristup informacijama kojima se traže informacije obuhvaćene u razdoblju nekoliko godina (u razdoblju od 22. do 30. prosinca 2021. godine dostavio je 8 zahtjeva, a u razdoblju od 3. do 5. siječnja 2022. godine 3 zahtjeva), prava drugih stranaka u drugim postupcima kod Hrvatskog judo saveza nisu adekvatno zaštićena te dolazi do zastoja u radu Hrvatskog judo saveza i time do ograničavanja prava drugih korisnika u razvoju. Nadalje, navodi se da je utvrđen žaliteljev subjektivni element zlouporabe te izrazita namjera zloupotrebe prave koja dovodi do šikanoznog postupanja ne samo prema Hrvatskoj judo savezu nego i prema drugim korisnicima. Također, navodi se da su utvrđeni i kriteriji korištenja uvredljivog jezika od strane žalitelja, osobne proizvoljne zamjerke prema Hrvatskom judo savezu i pojedinim osobama u Hrvatskom judo savezu, kao i namjerno izazivanje smetnji i namjerno otežavanje rada Hrvatskog judo saveza njegovih udruženih članica i pojedinaca te da postoji višegodišnja povijest tih odnosa kroz učestalo prijavljivanje Kontrolnom uredu Grada Zagreba (Sportska inspekcija), Vijeću sportske arbitraže Hrvatskog olimpijskog odbora, a koje prijave su sve odbijene nakon temeljito provedenih postupaka. Ističe se da navedeno predstavlja prepreku učinkovitom radu Hrvatskoj judo saveza, ne samo u području pristupa informacijama, već i u svim drugim područjima rada te racionalnom funkcioniranju Hrvatskog judo saveza sukladno Statutu.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14.) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

U tom je smislu tijelo javne vlasti dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima se podupiru razlozi uskrate prava na pristup informacijama, s obzirom na to da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom je postupku kao mjerodavno pravo razmatrana odredba članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Kod utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe.

Uvidom u dostavljeni spis predmeta utvrđeno je da je tijekom 2021. godine žalitelj tijelu javne vlasti podnio 8 zahtjeva za pristup informacijama o kojima je tijelo javne vlasti odlučilo na način da je donijelo rješenje o odbijanju zahtjeva. Nadalje, utvrđeno je da informacija koja se odnosi na zahtjev koji je predmet ovog postupka predstavlja informaciju o raspolaganju javnim sredstvima Hrvatskog judo saveza.

Razmatranjem dokumentacije u spisu predmeta, procjenom svih činjenica i okolnosti, osobito broja zaprimljenih zahtjeva u 2021. godini te prirode informacija koje su se tražile predmetnim zahtjevom, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te je zaključeno da osporeno rješenje treba poništiti, jer je u navedenom postupku zaključeno kako je Hrvatski judo savez iz utvrđenog činjeničnog stanja izveo pogrešan zaključak te je pogrešno primijenio pravni propis.

Naime, presudama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, Poslovni broj UsII-167/19 od 16. svibnja 2019. godine, Poslovni broj UsII-170/19 od 20. ožujka 2019. godine, Poslovni broj: UsII-191/19 od 12. rujna 2019. godine te Poslovni broj: UsII-298/20 od 23. rujna 2020. godine zauzeto je stajalište da se u slučaju informacija o raspolaganju javnim sredstvima iz članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama ne može razmatrati pitanje zlouporabe prava na pristup informacijama. Sve navedene presude javno su dostupne na internetskim stranicama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske na poveznici https://sudovi.hr/hr/vusrh/sudska-praksa/sudska-praksa.

Navedenim člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificiran podatak.

Uvidom u dokumentaciju spisa predmeta utvrđeno je da je žalitelj tijelu javne vlasti dana 3. siječnja 2022. godine podnio novi zahtjev za pristup informacijama istog sadržaja kao i zahtjev koji je predmet ovog postupka, te je tijelo javne vlasti o zahtjevu od 3. siječnja 2022. godine odlučilo rješenjem od 18. siječnja 2022. godine protiv kojeg je žalitelj izjavio žalbu Povjereniku za informiranje koja se vodi u predmetu KLASA: UP/II-008-07/22-01/169, a uvidom u koji je utvrđeno da je tijelo javne vlasti dopisom od 24. veljače 2022. godine sa spisom predmeta na nadležno postupanje Povjereniku za informiranje dostavilo informaciju koja je predmet žaliteljevog zahtjeva.

Uvidom u dostavljeni dokument, Izvješće o stanju i prometu na dan 11. svibnja 2021. godine, nije bilo sa sigurnošću moguće utvrditi sadrži li isti informacije koje je žalitelj zatražio zahtjevom od 28. prosinca 2021. godine, s obzirom da je tijelo javne vlasti dokument dostavilo na način da je na istome prekrivena većina podataka.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva tijelo javne vlasti, Hrvatski judo savez, treba imati u vidu da se zahtjevom traže informacije o raspolaganju javnim sredstvima, koje moraju biti dostupne svakome i bez provođenja postupka testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te u odnosu na koje se, prema ranije navedenom stajalištu Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, ne može razmatrati pitanje zlouporabe prava na pristup informacijama. No, tijelo javne vlasti prilikom odlučivanja mora uzeti u obzir da predmetne informacije mogu sadržavati i druge podatke u odnosu na koje su moguća ograničenja koja su propisana u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama te je stoga u obvezi primijeniti odredbu iz stavka 5. citiranog članka iz koje proizlazi obveza tijela javne vlasti da u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan