KLASA: UP/II-008-07/21-01/429

URBROJ: 401-01/03-22-4

Zagreb, 29. ožujka 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/07, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 20. travnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/07, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 20. travnja 2021. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup informaciji o svim subjektima koji su dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo u odnosu na prethodnu godinu.

3.    Nalaže se Općini Ivankovo da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana njegove pravomoćnosti.

4.    Odbacuje se zahtjev za pristup informacijama ......... u dijelu kojim traži informaciju o svim subjektima koji nisu u zakonskom roku ili uopće dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo u odnosu na prethodnu godinu.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem Općine Ivankovo odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražena informacija o svim subjektima koji su postupili sukladno članku 38. stavku 8. Zakona o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, broj 20/18, 115/18 i 98/19), odnosno koji su dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, a u odnosu na prethodnu godinu, kao i informaciju koji subjekti nisu u zakonskom roku ili uopće postupili prema navedenoj odredbi, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi se dostavom zatražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako se tijelo javne vlasti prilikom odbijanja predmetnog zahtjeva pozvalo na odredbe članka 4. stavka 1. točke 1. i članka 5. Opće uredbe o zaštiti podataka te da se pozvalo na pogrešan materijalan propis s obzirom na odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka koje se odnose na načelo javnog pristupa službenim dokumentima u javnom interesu te da je tijelo javne vlasti trebalo uskladiti javni pristup službenim dokumentima kako je to zatraženo u predmetnom zahtjevu. Navodi da osobni podaci koji se odnose na fizičku ili pravnu osobu, a tiču se raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, ne mogu se smatrati zaštićenim osobnim podacima u smislu Opće uredbe o zaštiti podataka, već da je riječ o javnim podacima. Navodi kako popis svih subjekata koji su ili nisu postupili sukladno članku 38. stavku 8. Zakona o poljoprivrednom zemljištu, odnosno koji jesu ili nisu dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, sadrži naziv osoba kojima je poljoprivredno zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske dano na raspolaganje na temelju provedenog javnog natječaja i sklopljenog ugovora o zakupu poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, čiji sastavni dio je i sam Gospodarski program. Ističe kako su traženi podaci neophodni kako bi građani imali uvid u postupanje tijela javne vlasti, a vezano za kontrolu ispunjavanja ugovorene obveze zakupnika koja proizlazi iz ugovora o zakupu, ali i gospodarskog programa. Navodi da samo pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo te da se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se s predmetnom Uredbom ispoštuju sva temeljna prava i uvaže slobode i načela, uključujući slobodu izražavanja i informiranja. Navodi da se članak 15. stavak 2. točka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, a na koji se poziva Općina Ivankovo u obrazloženju ne može primijeniti jer se radi o javnom interesu i interesu treće strane s legitimnim interesom. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 1. travnja 2021. godine zatražio od Općine Ivankovo informaciju o svim subjektima koji su postupili sukladno članku 38. stavku 8. Zakona o poljoprivrednom zemljištu, odnosno koji su dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, a u odnosu na prethodnu godinu, kao i informaciju koji subjekti nisu u zakonskom roku ili uopće postupili prema navedenoj odredbi.

Također je utvrđeno da je tijelo javne vlasti povodom navedenog zahtjeva donijelo osporeno rješenje kojim je odbilo zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi se dostavom zatražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka. U obrazloženju osporenog rješenja je navedeno da tražena informacija sadrži osobne podatke fizičkih osoba.

Tijelo javne vlasti je povodom žaliteljeve žalbe dostavilo Uredu povjerenika spis predmeta te je u popratnom dopisu, KLASA: UP/I-008-02/21-01/07, URBROJ: 2188/03-03/2-21-3 od 10. svibnja 2021. godine, obavijestilo da je svih osam subjekata koji su u obvezi dostaviti izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo ispunili svoju obvezu i dostavili navedeno izvješće u zakonskom roku odnosno do 31. ožujka 2021. godine.

Sukladno traženju Ureda povjerenika KLASA gornja, URBROJ: 401-01/05-21-2 od 24. svibnja 2021. godine za dostavom tražene informacije, tijelo javne vlasti nije dostavilo traženu informaciju te je u dopisu KLASA: UP/I-008-02/21-01/07, URBROJ: 2188/03-03/2-21-5 od 2. lipnja 2021. godine ponovilo navode iz očitovanja od 10. svibnja 2021. godine.

U drugostupanjskom je postupku izvršen uvid u spis predmeta Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/21-01/946 koji se vodi povodom žalbe žalitelja na rješenje Općine Ivankovo KLASA: UP/I-008-02/21-01/05, URBROJ: 2188/03-03/2-21-9 od 15. studenog 2021. godine kojim je odbijen zahtjev za pristup informacijama žalitelja, a kojim je zatražena informacija o svim subjektima koji ispunjavaju i koji ne ispunjavaju odredbe Gospodarskog programa o raspolaganju poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo u odnosu na prethodne 3 godine. U navedenom predmetu tijelo javne vlasti je u dopisu, KLASA: UP/I-008-02/21-01/05, URBROJ: 2188/03-03/2-21-12 od 13. prosinca 2021. godine, dostavilo izrađenu informaciju o nazivima subjekata koji su dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa i koji ispunjavaju odredbe Gospodarskog programa o korištenju poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republiku Hrvatske na području Općine Ivankovo, a koja je informacija o čijoj je dostupnosti odlučeno u ovom postupku.

Nadalje, u navedenom predmetu tijelo javne vlasti se u dopisu KLASA: UP/I-008-02/21-01/05, URBROJ: 2188/03-03/2-21-14 od 21. prosinca 2021. godine očitovalo da je prema odredbama Zakona o poljoprivrednom zemljištu zakupnik dužan tijelu javne vlasti podnositi godišnje izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa svake godine do kraja ožujka za prethodnu godinu.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama nepotpuno i pogrešno utvrdilo činjenično stanje te kako je pogrešno primijenilo zakonske odredbe.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 i 5/14 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima toga Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pravo na pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom koji uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. toga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. tog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Tijelo javne vlasti je osporenim rješenjem žalitelju ograničilo pristup traženoj informaciji zbog zaštite osobnih podataka.

U drugostupanjskom je postupku utvrđeno da prvostupanjsko tijelo uopće nije ispitivalo mogućnost primjene članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je propisano da će se, ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. navedenog članka, preostali dijelovi informacije učiniti dostupnim, a niti je uzelo u obzir činjenicu da se na pravne osobe ne primjenjuju odredbe o zaštiti osobnih podataka te da se u odnosu na iste ne može primijeniti zakonsko ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Nadalje, prvostupanjsko tijelo u osporenom rješenju, odnosno u priloženom testu razmjernosti i javnog interesa, ne daje nikakve argumente u prilog omogućavanja pristupa traženoj informaciji, a svrha navedenog testa razmjernosti i javnog interesa svakako nije u tome da se pronađu razlozi za onemogućavanje pristupa informacijama. Slijedom navedenog, prvostupanjsko tijelo je pogrešno primijenilo odredbu članka 16. u vezi sa člankom 15. stavkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Iz očitovanja tijela javne vlasti od 21. prosinca 2021. godine proizlazi da je zakupnik dužan tijelu javne vlasti podnositi godišnje izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa svake godine do kraja ožujka za prethodnu godinu. Iz navedenog proizlazi da su subjekti koji su predmet žaliteljevog zahtjeva zakupnici poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, a da je odredbom članka 31. stavka 1. Zakona o poljoprivrednom zemljištu propisano da se poljoprivredno zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske daje u zakup na temelju javnog natječaja.

Nadalje, u članku 35. stavku 5. Zakona o poljoprivrednom zemljištu propisano je da sastavni dio ponude na javnom natječaju za zakup je Gospodarski program korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske. Sukladno članku 38. stavku 8. istoga Zakona zakupnik je dužan jedinici lokalne samouprave odnosno Gradu Zagrebu na čijem se području zemljište nalazi podnositi godišnje izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa svake godine do kraja ožujka za prethodnu godinu. Prema članku 43. stavku 4. podstavku c) istoga Zakona ugovor o zakupu raskida se ako zakupnik ne ostvaruje ciljeve Gospodarskog programa koji čini sastavni dio ugovora o zakupu dvije godine uzastopno od dana sklapanja ugovora, osim u slučaju više sile.

Sukladno navedenom, s obzirom na to da je poljoprivredno zemljište dobro od interesa Republike Hrvatske i da se poljoprivredno zemljište u vlasništvu Republike Hrvatske daje u zakup na temelju javnog natječaja, Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku utvrdio da imena/nazivi zakupnika koji su izabrani na javnom natječaju za zakup poljoprivrednog zemljišta predstavljaju javno dostupne informacije, a da za traženu informaciju o subjektima koji su dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, koji čini sastavni dio svakog ugovora o zakupu i neispunjavanje tih ciljeva predstavlja razlog za raskid ugovora o zakupu, prevladava javni interes. Povjerenik za informiranje je utvrdio da su subjekti odnosno zakupnici koji su dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa trgovačka društva, obrti, zadruge i obiteljska poljoprivredna gospodarstva, odnosno da se u pogledu naziva trgovačkog društva, obrta i zadruge radi o podacima koji su javno objavljeni u sudskom registru, obrtnom registru i evidenciji zadruga i zadružnih saveza. U odnosu na naziv OPG-a (koji sadrži ime i prezime nositelja) utvrđeno je da je ime pod kojim OPG posluje i pod kojim sudjeluje u pravnom prometu, s obzirom da OPG predstavlja organizacijski oblik poljoprivrednog gospodarstva, te da u konkretnom slučaju podatak o imenu i prezimenu nositelja gospodarstva, koje je ujedno i naziv OPG, ne može predstavljati zaštićeni osobni podatak.

Napominje se da se za određene informacije presumira javni interes ako iste doprinose ostvarenju temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti kao što su dobro upravljanje, odgovornost, zakonitost i odgovorno raspolaganje javnim sredstvima, što je primjenjivo u konkretnom slučaju kada se tražene informacije odnose na raspolaganje poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, valjalo je odlučiti kao pod točkama 1., 2. i 3. izreke ovog rješenja.

U odnosu na dio zahtjeva kojim žalitelj traži informaciju o svim subjektima koji nisu u zakonskom roku ili uopće dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo u odnosu na prethodnu godinu, valja istaknuti da iz očitovanja prvostupanjskog tijela Povjereniku za informiranje od 10. svibnja 2021. godine i od 2. lipnja 2021. godine da su svi subjekti koji su u obvezi dostaviti Izvješće o ispunjavanju ciljeva Gospodarskog programa o korištenju poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo ispunili svoju obvezu i dostavili navedeno izvješće u zakonskom roku, proizlazi da tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju o subjektima koji nisu u zakonskom roku ili uopće dostavili izvješće o ispunjavanju ciljeva navedenog Gospodarskog programa.

Odredbom članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Iz svega navedenog proizlazi da prvostupanjsko tijelo ne posjeduje traženu informaciju, te je pravilnom primjenom članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo odbaciti zahtjev žalitelja, iz kojeg razloga je odlučeno kao pod točkom 4. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan