KLASA: UP/II-008-07/22-01/85

URBROJ: 401-01/11-22-4

Zagreb, 15. ožujka 2022.

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. KLASA: ZV-01-21-69, UR.BROJ: 06-01/8-21-02 od 23. prosinca 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. KLASA: ZV-01-21-69, UR.BROJ: 06-01/8-21-02 od 23. prosinca 2021. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici Sporazuma o privremenom skraćivanju radnog vremena na razini poslodavca Klasa: ZV-01-21-114, Ur.broj: 06-05-01/01-21-02, sklopljenog 12. siječnja 2021. godine.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Zagrebački velesajam d.o.o. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana njegove pravomoćnosti.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražio presliku odluke temeljem koje trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. radi četiri sata, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, a iz razloga što tijelo javne vlasti ne posjeduje zatraženu informaciju.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. u 2021. godini radi u radnom vremenu trajanja četiri sata, uz nadoknadu za potporu očuvanja radnih mjesta. Nadalje, navodi da za navedeno mora postojati odluka uprave trgovačkog društva Zagrebački velesajam d.o.o. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je tijelo javne vlasti dana 3. prosinca 2021. godine zaprimilo žaliteljev zahtjev za pristup informacijama kojim traži da mu se dostavi preslika odluke temeljem koje trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. radi četiri sata.

Nadalje, utvrđeno je da je trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o. postupajući po navedenom zahtjevu, donijelo osporeno rješenje KLASA: ZV-01-21-69, UR.BROJ: 06-01/8-21-02 od 23. prosinca 2021. godine, kojim je odbacilo zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što ne posjeduje zatražene informacije.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje popise, analize, izvješća, i sastavlja odgovore na pitanja i izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Uzimajući u obzir da je trgovačko društvo Zagrebački električni tramvaj d.o.o. u žalbenom postupku, a slijedom traženja Ureda povjerenika za informiranje iz akta KLASA: UP/II-008-07/22-01/85, URBROJ: 401-01/11-22-2 od 2. veljače 2022. godine, putem elektroničke pošte kao informaciju koje su predmet ovog postupka dostavilo Sporazum o privremenom skraćivanju radnog vremena na razini poslodavca Klasa: ZV-01-21-114, Ur.broj: 06-05-01/01-21-02, sklopljenog 12. siječnja 2021. godine, iz navedenog je razvidno kako se prvostupanjsko tijelo u osporenom rješenju neopravdano pozvalo na odredbu članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama te odbacilo predmetni zahtjev za dopunu ili ispravak informacije.

Stoga je Povjerenik za informiranje razmotrivši navode žalbe i dokumentaciju u spisu predmeta u drugostupanjskom postupku utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti te je, obzirom da je od prvostupanjskog tijela dostavljena informacije koja je predmet ovog postupka, u žalbenom postupku razmotrio da je li žalitelju moguće odobriti pristup informaciji koju je zatražio zahtjevom, a također i razmotrio da li se pristup traženoj informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14.) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku izvršio uvid u sadržaj dostavljenog Sporazuma o privremenom skraćivanju radnog vremena na razini poslodavca Klasa: ZV-01-21-114, Ur.broj: 06-05-01/01-21-02, sklopljenog 12. siječnja 2021. godine te je došao do zaključka kako se ista odnosi na uređenje radnog vremena u tijelu javne vlasti, odnosno na način rada i funkcioniranja tijela javne vlasti.

Nadalje, utvrđeno je i da je citirani Sporazum od 12. siječnja 2021. godine sklopljen sukladno mjeri Potpora za očuvanje radnih mjesta – skraćivanje radnog vremena koju provodi Hrvatski zavod za zapošljavanje (https://mjera-zrm.hzz.hr/skracivanje-radnog-vremena-2021/), a prema kojoj poslodavci primaju subvencije za zaposlenike koji rade u skraćenom radnom vremenu.

Također, uvidom u predmetnu informaciju utvrđeno je da ista sadrži osobne podatke, odnosno imena i prezimena te potpise fizičkih osoba koje su pri sklapanju navedenog Sporazuma od 12. siječnja 2021. godine zastupale trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o., Sindikat trgovine Hrvatske te Sindikat državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Uvodnom odredom broj 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da bi obrada osobnih podataka trebala biti osmišljena tako da bude u službi čovječanstva. Dalje se navodi da pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo, te da ga se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se predmetnom Uredbom poštuju sva temeljna prava i uvažavaju slobode i načela priznata Poveljom koja su sadržana u ugovorima, uključujući slobodu izražavanja i informiranja.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

U odnosu na zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada se utvrdi da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen. Osim navedenog, bitno je naglasiti da kada se upotrebljavaju odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka kao temelj odbijanja zahtjeva korisnika prava na informaciju, potrebno je razmotriti razloge i okolnosti pod kojima doista može nastati šteta upotrebom nečijih osobnih podataka. Također, potrebno je naglasiti i to kako se Opća uredba o zaštiti podataka ne odnosi na pravne osobe odnosno njihove ovlaštene osobe, pri čemu se dodaje da se radi o podacima koji su javno dostupni svima.

U žalbenom postupku Povjerenik za informiranje je uzevši u obzir sve gore navedeno zaključio da se žalitelju može odobriti pristup dostavljenoj dokumentaciji bez ograničenja jer iako citirani sporazum sadrži imena i prezimena te potpise fizičkih osoba, iz navedene dokumentacije je razvidno da se radi o osobama ovlaštenima za zastupanje pravnih osoba koje su Sporazum sklopile (trgovačko društvo Zagrebački velesajam d.o.o., Sindikat trgovine Hrvatske te Sindikat državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske).

Slijedom navedenog, a osobito uzimajući u obzir činjenicu da su zatražene informacije neposredno vezane uz uređenje i način rada i funkcioniranja tijela javne vlasti, ovdje trgovačkog društva Zagrebački velesajam, kao i činjenicu da je za takav način rada tijelo javne vlasti primalo subvencije kroz mjeru Potpora za očuvanje radnih mjesta – skraćivanje radnog vremena, zaključeno je da se žalitelju informacije koje su bile predmet ovog postupka mogu odobriti u cijelosti.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09. i 110/21.) i članku 25. stavku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.                                    

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan