KLASA: UP/II-008-07/21-01/560

URBROJ: 401-01/03-22-6

Zagreb, 15. veljače 2022. godine

 

Povjerenik za informiranje, OIB: 68011638990, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Vodovod Dubrovnik d.o.o., broj: 6535-21-C-IV od 8. lipnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se točka I rješenja trgovačkog društva Vodovod Dubrovnik d.o.o., broj: 6535-21-C-IV od 8. lipnja 2021. godine u dijelu kojim je odbačen zahtjev ......... za dostavom iznosa utrošenih na crpnu stanicu iznad Hotela Vis (za razdoblje od 1. siječnja 2016. do 1. svibnja 2021. godine).

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama sljedećih informacija za razdoblje od 1. siječnja 2016. do 1. svibnja 2021. godine:

-       kartici sredstava Objekat „UPOV LAPAD“ 500 m2, inventarni broj: 102057, od 30. srpnja 2021. godine,

-       kartici sredstava Hidrotehnički tunel sa dva kan. cjevovoda, inventarni broj: 102056, od 30. srpnja 2021. godine i

-       kartici sredstava Uređaj za pročišćavanje otpadnih, inventarni broj: 850257, od 30. srpnja 2021. godine.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Vodovod Dubrovnik d.o.o. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

4.    Odbija se žalba ......... u preostalom dijelu kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Točkom I. osporenog rješenja odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 27. svibnja 2021. godine kojim traži iznose utrošene na crpnu stanicu iznad Hotela Vis (za razdoblje od 1. siječnja 2016. godine do 1. svibnja 2021. godine) i iznosi koji se planiraju utrošiti u gore navedenu crpnu stanicu, temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj navodi da žalbu ulaže zbog pogrešnog i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te zbog pogrešne primjene zakona. Navodi da zatraženi iznosi moraju biti evidentirani obzirom da se radi o raspolaganju javnim sredstvima. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je zahtjevom za pristup informacijama od 27. svibnja 2021. godine žalitelj tražio sljedeće informacije: iznosi utrošeni na crpnu stanicu iznad Hotela Vis (za razdoblje od 1. siječnja 2016. godine do 1. svibnja 2021. godine) i iznosi koji se planiraju utrošiti u gore navedenu crpnu stanicu.

Iz obrazloženja osporenog rješenja proizlazi da tijelo javne vlasti ne raspolaže informacijama o traženom. Napominje se da radnici tijela javne vlasti redovito vrše održavanje i košnju oko predmetne crpne stanice, dok se u pogledu iznosa koji se planiraju utrošiti, ako se misli na ulaganje za novi uređaj za pročišćavanje otpadnih voda na lokaciji Petka, UPOV Lapad, skupa sa solarnim postrojenjem za obradu mulja na lokaciji Osojnik, kroz projekt Aglomeracija, iznose 221.017.000,00 kn.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta na odlučivanje po žalbi žalitelja.

Postupajući po predmetnoj žalbi, temeljem traženja Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/21-01/560, URBROJ: 401-01/03-21-2 od 12. srpnja 2021. godine, tijelo javne vlasti je u odgovoru poslanom e-poštom od 30. srpnja 2021. godine, navelo da će se na sustavu odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda aglomeracije Dubrovnik izgraditi UPOV Lapad i postrojenje za solarno sušenje mulja na lokaciji TTB Osojnik preko Tendera 6 ukupne vrijednosti 221.017.000,00 kn. Navodi se da crpna stanica iznad Hotela Vis spada u sustav UPOV Lapad te da se ista ne vodi u investicijama kao sama te se dostavlja karticu za UPOV Lapad. Navodi da se jedna vodi pod investicijom Uređaj za pročišćavanje otpadnih voda inventarnog broja 850257 te da predstavlja pripremne radnje za novu rekonstrukciju kroz Aglomeraciju Dubrovnik. Nadalje, navodi da se prva investicijska kartica vodi pod imenom Hidrotehnički tunel s dva kanalizacijska cjevovoda inventarnog broja 102056, a da se druga investicijska kartica vodi pod imenom Objekt „UPOV Lapad“ 500 m2 (uređaj za pročišćavanje otpadnih voda) inventarnog broja 102057.

Sukladno traženju Ureda povjerenika za informiranje KLASA gornja, URBROJ:401-01/03-21-4 od 31. prosinca 2021. godine, tijelo javne vlasti je odgovoru Broj: 399-22-C-IV od 17. siječnja 2022. godine izvijestilo da tijelo javne vlasti ne posjeduje financijski plan ili neki drugi dokument iz koje proizlaze planirani troškovi samo za crpnu stanicu iznad Hotela Vis.

Uvidom na internetsku stranicu tijela javne vlasti https://www.vodovod-dubrovnik.hr/stranica/odvodnja-24 proizlazi da je tijelo javne vlasti trgovačko društvo za vodoopskrbu i komunalnu hidrotehniku te da se u sklopu sustava odvodnje nalazi preko 100 kilometara kanalizacijske mreže, 20 crpnih postaja, 2 uređaja za pročišćavanje otpadnih voda i jedna automatska rešetka. Nadalje, navodi se da je UPOV Lapad izgrađen 1977. godine, da se u njemu pročišćava najveći dio otpadnih voda iz Dubrovnika i okolice te s obzirom na dotrajalost i probleme koji su se počeli pojavljivati kao posljedica greški napravljenih pri njegovoj izgradnji, da će u skoroj budućnosti taj uređaj zamijeniti moderan pročistač otpadnih voda s još većim kapacitetom, a koji će se graditi praktički na istoj lokaciji kao i postojeći.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4.toga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Uvidom u dostavljene informacije utvrđeno je da iste u naravi predstavljaju kartice osnovnog sredstva iz računovodstvene evidencije trgovačkog društva Vodovod Dubrovnik d.o.o. od 30. srpnja 221. godine koja sadrži inventarni broj, datum promjene, naziv dokumenta, opis promjene, nabavnu vrijednost, ispravak vrijednosti te sadašnju vrijednost te promete vezano za predmetno sredstvo.

Dakle, u konkretnom slučaju dostavljene informacije predstavljaju informacije o raspolaganju javnim sredstvima, za koje se pretpostavlja postojanje javnog interesa, jer ostvarivanje načela transparentnosti djelovanja tijela javne vlasti uključuje pravo svake pravne i fizičke osobe da bude upoznata s informacijom na koji se način troše javna sredstva te se navedene informacije javno objavljuju.

Slijedom navedenog, u drugostupanjskom postupku Povjerenik za informiranje je utvrdio da je trgovačko društvo Vodovod Dubrovnik d.o.o. pogrešno primijenilo materijalno pravo pozivajući se na odredbu članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama kao razlog odbijanja zahtjeva žalitelja u dijelu koji se odnosi na iznose utrošene na crpnu stanicu iznad Hotela Vis, s obzirom na to da je utvrđeno kako tijelo javne vlasti posjeduje u obliku gotovog, izrađenog dokumenta traženu informaciju.

Također, ukazuje se da dostavljene informacije sadrže podatke o raspolaganju javnim sredstvima, odnosno informacije na koje se može primijeniti odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno da se istima može omogućiti pristup bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. Naime, radi se informacijama tijela javne vlasti, za koje Povjerenik za informiranje nije našao zakonskih ograničenja pristupa informacijama te je zaključeno da se istima žalitelju može omogućiti pristup u cijelosti. Pri navedenom je potrebno naglasiti da su dokumenti koje izrađuju tijela javne vlasti, a pogotovo oni koji su od nedvojbenog javnog interesa, podložni preispitivanju od strane javnosti putem instrumenata koje građanima daje ustavno pravo na pristup informacijama, razrađeno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Zaključno, ističe se da su u dostavljenim karticama sredstava inventarni broj: 102057 i 102056 vezano za UPOV Lapad navedeni i podaci koje nisu obuhvaćeni predmetnim zahtjevom žalitelja. S tim u vezi, Povjerenik za informiranje smatra da tijelo javne vlasti nije obvezno omogućiti žalitelju pristup podacima iz predmetnih kartica sredstava u odnosu na vremenski period koje isti nije naveo u svom zahtjevu za pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 i 110/21), a u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u točki 1., 2. i 3. izreke rješenja.

U pogledu tražene informacije o iznosima koji se planiraju utrošiti u crpnu stanicu iznad Hotela Vis, u drugostupanjskom je postupku utvrđeno da je osporenim rješenjem tijelo javne vlasti odbacilo predmetni zahtjev jer ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi. Iz obrazloženja osporenog rješenja, kao i iz objavljenih podataka na internetskoj stranici tijela javne vlasti proizlazi da se kroz projekt Aglomeracija Dubrovnik planira izgradnja novog uređaja za pročišćavanje otpadnih voda. S obzirom na planiranu investiciju, Povjerenik za informiranje prihvaća da tijelo javne vlasti ne posjeduje financijski plan ili neki drugi dokument iz kojeg bi proizlazili planirani troškovi za crpnu stanicu iznad Hotela Vis.

Posebno se naglašava da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup postojećoj informaciji.

Na temelju provedenog žalbenog postupka, Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjski postupak u pogledu tražene informacije o iznosima koji se planiraju utrošiti u crpnu stanicu iznad Hotela Vis, pravilno proveden te da je osporeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku, odlučeno kao u točki 4. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan