KLASA: UP/II-008-07/14-01/486

URBROJ: 401-01/04-15-06

Zagreb, 6. svibnja 2015.                   

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Osijeka, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva gospodarstva KLASA: UP/I-008-02/14-01/07, URBROJ: 526-02-02-01/1-14-01 od 21. listopada 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva gospodarstva KLASA: UP/I-008-02/14-01/07, URBROJ: 526-02-02-01/1-14-01 od 21. listopada 2014. godine.

2.    Odobrava se ………dostava preslike: rješenja Ministarstva gospodarstva, Uprave za inspekcijske poslove u gospodarstvu, Sektora tržišne inspekcije, Područne jedinice - Službe inspekcijskog nadzora u Splitu, Ispostave Šibenik KLASA: UP/I-336-02/14-01/2, URBROJ: 526-12-01-03-04/3-14-11 od 23. travnja 2014. godine, te rješenja Ministarstva gospodarstva, Povjerenstva za žalbe KLASA: UP/II-336-01/14-01/11, URBROJ: 526-12-01-01-01/1-14-2 od 11. lipnja 2014. godine.

3.    Nalaže se Ministarstvu gospodarstva da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer postoje osnove sumnje da bi njihovo objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje  sudskog postupka. 

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da osporava doneseno rješenje Ministarstva gospodarstva kojim mu se ograničava pravo na pristup informaciji. Nadalje navodi da ulaže žalbu jer nije upoznat koji se daljnji postupci vode u slučaju njegove prijave na nezakonit obračun naplate odvoza smeća od trgovačkog društva „Ježinac“ d.o.o. Tisno, te da i dalje prima račune za naplatu odvoza smeća unatoč zaprimljenoj obavijesti od tržišnog inspektora da je navedenom trgovačkom društvu izdano rješenje o  zabrani takvog načina obračuna,  te da je drugostupanjsko  tijelo odbilo žalbu trgovačkog društva „Ježinac“ d.o.o. na rješenje tržišnog inspektora. U žalbi traži da mu se dostavi obrazloženje u kojoj je fazi rješavanje njegove prijave na nezakonit obračun naplate odvoza smeća od trgovačkog društva „Ježinac“ d.o.o., odnosno što su nadležne institucije poduzele u provedbi navedenih rješenja, što će iste poduzeti s obzirom da se navedeno trgovačko društvo ne pridržava navedenih rješenja, te obrazloženje što on treba poduzeti s obzirom da i dalje prima račune za naplatu odvoza smeća iako je navedenom trgovačkom društvu zabranjen takav načina obračuna, a  drugostupanjsko  tijelo odbilo žalbu trgovačkog društva na rješenje tržišnog inspektora. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 15. stavkom 3. točkom 1. navedenog Zakona propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama zaprimljenim u Ministarstvu gospodarstva dana 7. listopada 2014. godine zatražio od Ministarstva gospodarstva, kao tijela javne vlasti, da mu se dostavi preslika Rješenja o inspekcijskom nadzoru iz 4. mjeseca 2014. godine u trgovačkom društvu „Ježinac“ d.o.o. Tisno na temelju njegove prijave u svezi nezakonite naplate odvoza smeća, te Rješenja drugostupanjskog tijela na žalbu trgovačkog društva „Ježinac“ d.o.o. iz 7. ili 8. mjeseca 2014. godine. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo gospodarstva rješenjem KLASA: UP/I-008-02/14-01/07, URBROJ: 526-02-02-01/1-14-01 od 21. listopada 2014. godine odbilo zahtjev žalitelja jer postoje osnove sumnje da bi njihovo objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje  sudskog postupka. U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je dana 4. kolovoza 2014. godine pred Upravnim sudom u Splitu pokrenut upravni spor radi poništavanja rješenja Ministarstva gospodarstva, Povjerenstva za žalbe od 11. lipnja 2014. godine KLASA: UP/II-336-01/14-01/11, URBROJ: 526-12-01-01-01/1-14-2.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljeno je rješenje Ministarstva gospodarstva, Uprave za inspekcijske poslove u gospodarstvu, Sektora tržišne inspekcije, Područne jedinice - Službe inspekcijskog nadzora u Splitu, Ispostave Šibenik KLASA: UP/I-336-02/14-01/2, URBROJ: 526-12-01-03-04/3-14-11 od 23. travnja 2014. godine, te rješenje Ministarstva gospodarstva, Povjerenstva za žalbe KLASA: UP/II-336-01/14-01/11, URBROJ: 526-12-01-01-01/1-14-2 od 11. lipnja 2014. godine.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Ispitujući pravilnu provedbu testa razmjernosti i javnog interesa razmatrani su argumenti koje je navelo Ministarstvo gospodarstva te je kod procijene da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes utvrđeno da u konkretnom slučaju prevladava javni interes. Ministarstvo gospodarstva nije obrazložilo na koji bi način omogućavanje traženih informacija javnosti onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog postupka već je samo navelo da je pred Upravnim sudom u Splitu pokrenut upravni spor radi poništavanja rješenja Ministarstva gospodarstva Povjerenstva za žalbe, te da je utvrđeno kako javni interes u konkretnom slučaju ne može prevladavati u odnosu na potrebu zaštite prava na ograničenje traženih podataka radi postojanja osnovane sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje navedenog sudskog postupka. Zatražene informacije su u svojoj biti dva rješenja donesena u postupku inspekcijskog nadzora na poslovanjem određenog trgovačkog društva odnosno u postupku zaštite potrošača.

Iz Nacionalnog programa zaštite potrošača za razdoblje od 2013. do 2016. godine („Narodne novine“,  broj  90/13)  kao strateškog dokumenta za četverogodišnje razdoblje na polju zaštite potrošača razvidno je da se u istome navodi, a vezano za javne usluge da je kroz rad Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača uočena potreba za učinkovitijom zaštitom prava potrošača u području financijskih usluga, te javnih usluga u dijelu koji se odnosi na obračun korištenja javnih usluga prema stvarnoj potrošnji. Primjerice, istaknuta je problematika obračuna stvarne potrošnje vode, odvoza komunalnog otpada, kao i potreba donošenja provedbenih propisa od strane nadležnih tijela, te poduzimanja adekvatnih mjera radi zaštite prava potrošača. Također se u citiranom Nacionalnom programu navodi da tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave sukladno pozitivnim propisima trebaju osigurati potrošačima naplatu usluge prema stvarnoj potrošnji, a da su samo mali broj gradova i općina napustili praksu naplate usluge prikupljanja i odvoza kućnog otpada prema površini te su na taj način uspostavili pravedniji sustav naplate za potrošače, dok većina komunalnih društava nije u mogućnosti organizirati preuzimanje otpada posebno u velikim gradovima na način kako je to propisima regulirano.

Dakle, pitanja da li se cijene javnih usluga obračunavaju u skladu sa zakonom odnosno da li se poštuju odredbe Zakona o zaštiti potrošača, pitanja su od javnog interesa.

Povjerenica za informiranje ne nalazi argumente da bi omogućavanje pristupa traženim informacijama onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje postupka pred Upravnim sudom Splitu odnosno da bi isti pretezalo nad javnim interesom, a ujedno ne nalazi druga ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Žalitelj u žalbi traži da mu se dostavi obrazloženje u kojoj je fazi  rješavanje njegove prijave na nezakonit obračun naplate odvoza  smeća od tvrtke „Ježinac“ d.o.o., odnosno što su nadležne institucije poduzele u provedbi navedenih rješenja, što će iste poduzeti s obzirom da se navedena tvrtka ne pridržava navedenih rješenja, te obrazloženje što on treba poduzeti s obzirom da i dalje prima račune za naplatu odvoza smeća iako je navedenoj tvrtki zabranjen takav načina obračuna, a drugostupanjsko tijelo odbilo žalbu tvrtke na rješenje tržišnog inspektora. Navedena traženja žalitelja nisu informacije u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama, jer žalitelj traži postupanje tijela javne vlasti dok pristup informaciji pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji i ne predstavlja dužnost tijela javne vlasti da ulaže dodatni trud, povezivanje, tumačenje, odnosno stvaranje informacije.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao izreci ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.