KLASA: UP/II-008-07/21-01/910

URBROJ: 401-01/11-21-2

Zagreb, 22. prosinca 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Libertas – Dubrovnik d.o.o. URBROJ: LD 2021/774-23 od 12. listopada 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja trgovačkog društva Libertas – Dubrovnik d.o.o. URBROJ: LD 2021/774-23 od 12. listopada 2021. godine, kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem trgovačkog društva Libertas – Dubrovnik d.o.o. odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 22. rujna 2021. godine, u dijelu u kojem je zatražila informacije o prihodima PDV-a koje je trgovačko društvo Libertas – Dubrovnik d.o.o. ostvarilo od obavljanja djelatnosti povremenog prijevoza putnika u cestovnom prometu, od obavljanja djelatnosti posebnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu i od obavljanja javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu temeljem dozvola za obavljanje županijskog javnog linijskog prijevoza putnika na području Dubrovačko – neretvanske županije u 2021. godini, temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da se traženi podaci vrlo lako mogu dobiti uvidom u financijsko poslovanje u odnosu na tražene oblike prijevoza. Nadalje, navodi da odbijanje dostave zatraženih podataka potvrđuje činjenicu da se trgovačko društvo Libertas – Dubrovnik d.o.o. koristi javnim sredstvima kako bi obavljalo komercijalnu djelatnost lime pravi nezakonitu konkurenciju prijevoznicima koji nemaju javno financiranje. Predlaže da se žalba uvaži i naloži dostava traženih informacija.

Žalba je neosnovana.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

S obzirom na citirane ustavne i zakonske odredbe, potrebno je istaknuti kako je cilj Zakona o pravu na pristup informacijama omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama zaprimljenim u tijelu javne vlasti dana 28. rujna 2021. godine zatražila: 1. informaciju u prihodima sa PDV koje je trgovačko društvo Libertas Dubrovnik d.o.o. ostvarilo od obavljanja djelatnosti povremenog prijevoza putnika u cestovnom prometu u 2018., 2019., 2020. godini i do 31. kolovoza 2021. godine, sa podacima za svaku godinu pojedinačno, 2. informaciju o prihodima sa PDV koje je trgovačko društvo Libertas Dubrovnik d.o.o. ostvarilo od obavljanja posebnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu u 2018., 2019., 2020. godini i do 31. kolovoza 2021. godine, sa podacima za svaku godinu pojedinačno, zajedno sa preslikama ugovora ¡/ili okvirnih sporazuma koji se odnose na posebni linijski prijevoz u tome periodu, 3. informaciju o prihodima sa PDV koje je trgovačko društvo Libertas Dubrovnik d.o.o. ostvarilo od obavljanja javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu temeljem dozvola za obavljanje županijskog javnog linijskog prijevoza putnika na području Dubrovačko - Neretvanske županije, sa podacima za svaku godinu pojedinačno, 4. presliku Ugovora o pružanju komunalne usluge od nadoknadi troškova prijevoza putnika u javnom prometu - PSO ugovor, od 01. lipnja 2018. godine, koji je sklopljen sa osnivačima društva, a koji je naveden u izvješću neovisnog revizora društva za 2020. godinu, na stranici 34. izvješća neovisnog revizora.      

Nadalje, uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je trgovačko društvo Libertas – Dubrovnik d.o.o. dopisom URBROJ: LD-2021/725-23. od 12. listopada 2021. godine žaliteljicu obavijestilo da su informacije koje je zatražila točkom 1., 2. i 3. zahtjeva za 2018., 2019. i 2020. godinu javno dostupne u financijskim izvješćima javno objavljenima na internetskim stranicama tijela javne vlasti i Financijske agencije, dok joj se preslika ugovora zatraženog točkom 4. zahtjeva dostavlja.

Također, uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je tijelo javne vlasti donijelo rješenje URBROJ: LD 2021/774-23 od 12. listopada 2021. godine kojim se odbija zahtjev žaliteljice u dijelu u kojem je zatražila informacije o prihodima PDV-a koje je trgovačko društvo Libertas – Dubrovnik d.o.o. ostvarilo od obavljanja djelatnosti povremenog prijevoza putnika u cestovnom prometu, od obavljanja djelatnosti posebnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu i od obavljanja javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu temeljem dozvola za obavljanje županijskog javnog linijskog prijevoza putnika na području Dubrovačko – neretvanske županije u 2021. godini, temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da tijelo javne vlasti traženu informaciju ne posjeduje u vidu određenog dokumenta, odnosno zapisa budući da žaliteljica traži informaciju za poslovnu godinu koja je još uvijek u tijeku, pa financijske pokazatelje za 2021. godinu tijelo javne vlasti ne posjeduje. Nadalje, navodi se kako bi, da bi se došlo do traženih podataka, moralo izvršiti uvid u sve financijske pokazatelje društva za tražene informacije, iz njih izvlačiti konkretne podatke i izrađivati novi dokument, a to bi iziskivalo izradu dodatnih izvještaja i analize podataka. Također, navodi se da bi navedeno dovelo do značajnog opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti jer bi iziskivalo mnogo vremena i dodatno opteretilo zaposlenike.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podataka koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Prema odredbi članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti rješenjem će odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Sukladno navedenome, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da daje odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjev, npr. određenog dokumenta ili drugog zapisa podataka.

Nadalje, u presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske Poslovni broj: UsII-141/17 od 06. rujna 2017. godine zauzeto stajalište da tijela javne vlasti nisu dužna u obvezi poduzimati radnje prikupljanja podataka radi formiranja nove informacije koju već ne posjeduju, odnosno da nisu obvezna vršiti uvid u svaki pojedinačni spis predmeta radi udovoljavanja zahtjevu korisnika.

U drugostupanjskom postupku tijelo javne vlasti dostavilo je dopisom URBROJ: LD 2021/967-23 od 1. prosinca 2021. godine očitovanje u kojem u bitnome navodi da tražene informacije za 2021. godinu ne posjeduje u obliku gotove informacije u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama budući da poslovna godina još traje te je trgovačko društvo Libertas – Dubrovnik d.o.o. dužno financijske pokazatelje za 2021. godinu dostaviti Financijskoj agenciji najkasnije do 30. travnja 2022. godine za prethodnu godinu, odnosno do 30. lipnja 2022. godine u situaciji izvanrednih okolnosti uzrokovanih pandemijom virusa SARS-Cov-2. Nadalje, navodi se da će Financijska agencija po zaprimanju financijskih pokazatelja javno objaviti iste na svojim internetskim stranicama, kao i tijelo javne vlasti. Također, navodi se da da bi se došlo do zatraženih informacija tijelo javne vlasti trebalo izraditi izvještaje i analize, izdvajati tražene podatke iz interne evidencije za svaku pojedinu uslugu prijevoza putnika u cestovnom prometu, odnosno stvarati nove informacije.

Sukladno navedenom u žalbenom postupku je utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, te je osporeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Budući da iz spisa predmeta proizlazi da informacije koje je žaliteljica zatražila zahtjevom za pristup informacijama, ne postoje kao izrađene u materijaliziranom obliku s obzirom da je poslovna godina 2021. još uvijek u tijeku, žalbeni navodi žaliteljice ne mogu se prihvatiti kao osnovani.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

Vezano uz navode žaliteljice u žalbi iz kojih proizlazi kako smatra da informacije koje su joj pružene dopisom trgovačkog društva trgovačko društvo Libertas – Dubrovnik d.o.o. dopisom URBROJ: LD-2021/725-23. od 12. listopada 2021. godine, odnosno da javno objavljena financijska izvješća ne sadrže informacije koje je zatražila zahtjevom, upućuje se žaliteljica da je člankom 24. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik, ako smatra da informacija pružena na temelju zahtjeva nije točna ili potpuna, može zahtijevati njezin ispravak, odnosno dopunu u roku od 15 dana od dana dobivanja informacije. Tijelo javne vlasti, prema članku 24. stavku 2. citiranog Zakona, obvezno je odlučiti o zahtjevu za dopunu, odnosno ispravak informacije u roku od 15 dana od dana zaprimanja zahtjeva, sukladno odredbama članka 23. citiranog Zakona.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan