KLASA: UP/II-008-07/21-01/894

URBROJ: 401-01/04-21-2

Zagreb, 6. prosinca 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva SKDD-CCP Smart Clear d.d. Broj: C-2/16-14/IĐ od 25. listopada 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva SKDD-CCP Smart Clear d.d. Broj: C-2/16-14/IĐ od 25. listopada 2021. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup sljedećim informacijama:

-       iznosu bruto plaće/naknade plaće za siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine za sve zaposlene,

-       broju osoba kojima je isplaćena bruto plaća/naknada plaće za siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine,

-       primanjima predsjednika uprave i člana uprave za siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine.

3.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama obrazaca JOPPD - stranica A za siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine.

4.    Nalaže se trgovačkom društvu SKDD-CCP Smart Clear d.d. da postupi sukladno točkama 2. i 3. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem trgovačkog društva SKDD-CCP Smart Clear d.d. odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je tražio od tijela javne vlasti da mu se za mjesece siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine dostave sljedeće informacije: koliko je iznosila bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti (svi zaposleni), broj osoba kojima je isplaćena bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti (broj zaposlenih), koliko je iznosila bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti po pojedinom direktoru/predsjedniku uprave/članu uprave i obrazac JOPDD, stranica A, koji je poslan Poreznoj upravi za isplatu plaća za navedene mjesece. Zahtjev žalitelja je odbijen temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama jer prvostupanjsko tijelo smatra da u odnosu na tražene informacije zbog prirode traženih informacija, među kojima su i JOPDD obrasci, nisu ispunjeni uvjeti za udovoljenje zahtjevu.

Protiv navedenog rješenja trgovačkog društva SKDD-CCP Smart Clear d.d. žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da isto pobija zbog bitne povrede upravnog postupka, pogrešne primjene materijalnog prava i pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja. Ističe da je tijelo javne vlasti pogrešno primijenilo materijalno pravo članka 23. stavka 5. točke 2. i članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se u konkretnom slučaju ne radi o poslovnoj tajni i traženi podaci predstavljaju podatak o raspolaganju javnim sredstvima pa se ne provodi test razmjernosti i javnog interesa te je isključena primjena ograničenja poslovne tajne. Nadalje, ističe kako je tijelo javne vlasti pogrešno primijenilo materijalno pravo članka 23. stavka 5. točke 2. i članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer traženi podaci o tome koliko je iznosila bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti za određene mjesece po pojedinom direktoru/predsjedniku uprave/članu uprave ne sadrže niti jedan zaštićeni podatak. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 9. listopada 2021. godine od trgovačkog društva SKDD-CCP Smart Clear d.d. zatražio da mu se na temelju Zakona o pravu na pristup informacijama za siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine dostave sljedeće informacije: koliko je iznosila bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti za navedeni mjesec (svi zaposleni), broj osoba kojima je isplaćena bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti za navedeni mjesec (broj zaposlenih), koliko je iznosila bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti za navedeni mjesec po pojedinom direktoru/predsjedniku uprave/članu uprave i obrazac JOPPD, stranica A, koji je poslan Poreznoj upravi za isplatu plaća za navedene mjesece. Nadalje, utvrđeno je da je postupajući po žaliteljevom zahtjevu trgovačko društvo SKDD-CCP Smart Clear d.d. donijelo rješenje Broj: C-2/16-14/IĐ od 25. listopada 2021. godine, kojim je odbilo zahtjev žalitelja jer smatra da u odnosu na tražene informacije zbog prirode traženih informacija, među kojima su i JOPDD obrasci, nisu ispunjeni uvjeti za udovoljenje zahtjevu.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako u pobijanom rješenju tijelo javne vlasti nije konkretno navelo temeljem kojeg Zakonom o pravu na pristup informacijama propisanog razloga odnosno temeljem koje zakonske odredbe je tijelo javne vlasti odbilo zahtjev žalitelja. S obzirom da je tijelo javne vlasti kao razlog navelo prirodu traženih informacija moglo bi se iz toga pretpostaviti da je tijelo javne vlasti odbilo zahtjev žalitelja zbog zaštite osobnih podataka i/ili poslovne tajne. Također, iz žalbenih navoda razvidno je kako žalitelj smatra da je tijelo javne vlasti odbilo njegov zahtjev zbog zaštite osobnih podataka i zbog poslovne tajne. Iz pobijanog rješenja, kao niti iz cjelokupnog spisa predmeta nije razvidno da je tijelo javne vlasti provelo test razmjernosti i javnog interesa iz članka 16. Zakona o pravu na pristup informacijama, iako je žalitelju ograničilo pristup traženim informacijama odnosno odbilo njegov zahtjev. Naime, člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. toga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom. Odredbom stavka 3. istog članka Zakona propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Povjereniku za informiranje u žalbenom postupku dostavljene su informacije koje su predmet postupka. Uvidom u dostavljene informacije utvrđeno je kako iste sadrže podatke o ukupnom bruto iznosu plaće koje je tijelo javne vlasti isplatilo, o ukupnom broju zaposlenih kojima je isplaćena plaća, o bruto iznosu primanja predsjednika i člana uprave društva kao i opće podatke o poslodavcu, podnositelju izvješća, podatke o ukupnom iznosu obračunanog predujma poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak, podatke o ukupnom iznosu doprinosa za mirovinsko i zdravstveno osiguranje i isplaćenih neoporezivih primitaka za tražene mjesece.

Člankom 4. stavkom 1. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka) definirano je da su „osobni podaci” svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik”); pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Uvidom u dostavljene informacije o ukupnom bruto iznosu plaće koje je tijelo javne vlasti isplatilo i ukupnom broju zaposlenih, utvrđeno je da iste ne sadrže zaštićene osobne podatke s obzirom da se radi samo o zbroju isplaćenih plaća za traženi mjesec i ukupnom broju zaposlenih u tijelu javne vlasti kojima je ta plaća isplaćena.

Prema ustaljenoj praksi Povjerenika za informiranje, kao i upravnosudskoj praksi (primjerice presude Visokog upravnog suda Republike Hrvatske Poslovni broj: UsII-311/20-6 od 24. rujna 2020. godine i Poslovni broj: UsII-239/20-8 od 12. studenoga 2020. godine), podatak o bruto isplatama predstavlja informaciju o raspolaganju javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U odnosu na stranice A obrazaca JOPPD, koji su Povjereniku za informiranje dostavljeni za potrebe žalbenog postupka, u žalbenom postupku je utvrđeno kako iste ne sadrže osobne podatke na koje bi bilo primjenjivo zakonsko ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite podataka. Naime, navedeni obrazac sadrži opće podatke o podnositelju izvješća i to naziv, adresu i OIB tijela javne vlasti, ime i prezime osobe koja je sastavila i potpisala izvješće, njegovu službenu adresu elektroničke pošte, podatke o ukupnom iznosu obračunanog predujma poreza na dohodak i prireza poreza na dohodak, doprinosa za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, doprinosa za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje, doprinosa za zdravstveno osiguranje i isplaćenih neoporezivih primitaka.

Nadalje, sam JOPPD obrazac javno je dostupan na poveznici: https://www.porezna-uprava.hr/HR_obrasci/Documents/POREZ%20NA%20DOHODAK/JOPPD.pdf i razmatrajući sadržajno stranicu A navedenog obrasca razvidno je da niti jedna od stavki na stranici A ne uključuje upisivanje osobnih podataka u smislu članka 4. Opće uredbe o zaštiti podataka.

Također vezano za dio zahtjeva, kojim žalitelj traži podatak o bruto plaći/naknadi plaće za predsjednika uprave odnosno člana uprave, Povjerenik za informiranje je utvrdio da se radi o informaciji o raspolaganju javnim sredstvima i da je ista dostupna javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. Naime, iako dostavljena informacija - bruto primanja predsjednika uprave odnosno člana uprave, ne sadrži ime i prezime predsjednika uprave odnosno ime i prezime člana uprave, Povjerenik za informiranje napominje kako su imena i prezimena navedenih osoba javno dostupna u sudskom registru, međutim ni u tom slučaju kada se radi o primanjima točno određene osobe, ne radi se o osobnom podatku koji se štiti, a niti o podatku, koji bi i kada bi bio označen kao poslovna tajna prevladao nad javnim interesom, jer se radi o informaciji o raspolaganju javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, gdje je sam zakonodavac već odredio da su takve informacije dostupne javnosti, osim ako se radi o klasificiranoj informaciji.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) i članku 25. stavku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan