KLASA: UP/II-008-07/21-01/864

URBROJ: 401-01/06-21-5

Zagreb, 6. prosinca 2021.

       

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Poslovni sustavi d.o.o. broj: 400-11-21/03-B400006-21-14-13 od 22. listopada 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Poslovni sustavi d.o.o. broj: 400-11-21/03-B400006-21-14-13 od 22. listopada 2021. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama trgovačkog društva Poslovni sustavi d.o.o., kako slijedi:

-      dokumenta/tablice koji sadrži bruto plaće/naknade svih zaposlenika, bruto plaću/naknadu člana Uprave/direktorice društva, broju zaposlenika za mjesece siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine te broj JOPPD obrasca za navedene mjesece;

-      stranice A JOPPD obrazaca 21036 od 5. veljače 2021. godine, 21096 od 6. travnja 2021. godine, 21187 od 6. srpnja 2021. godine i 21246 od 3. rujna 2021. godine.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Poslovni sustavi d.o.o. da u roku od 8 dana od pravomoćnosti ovog rješenja omogući ......... pristup odobrenim informacijama, sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

                                                             

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem trgovačkog društva Poslovni sustavi d.o.o. odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je tražio informacije o tome koliko je iznosila bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti po pojedinom direktoru/predsjedniku uprave/članu uprave za siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine i JOPDD obrasce, strana A, koji su poslani Poreznoj upravi za isplatu plaća za navedene mjesece, temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 2. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer su zatražene informacije poslovna tajna te su zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da isto pobija zbog povrede upravnog postupka, pogrešne primjene materijalnog prava i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja. Ističe da je prvostupanjsko tijelo pogrešno primijenilo odredbu članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se u konkretnom slučaju ne radi o poslovnoj tajni. Također navodi da strana A obrasca JOPPD predstavlja podatak o raspolaganju javnim sredstvima, pa se ne provodi test razmjernosti i javnog interesa. Osporava i primjenu članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što traženi podaci o isplatama plaća ne sadrže zaštićene osobne podatke. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 9. listopada 2021. godine od prvostupanjskog tijela tražio doslovno sljedeće:

„Na temelju Zakona o pravu na pristup informacijama molim dostaviti sljedeću informaciju za siječanj, ožujak, lipanj i kolovoz 2021. godine

-       koliko je iznosila bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti za navedeni mjesec (svi zaposleni)

-       broj osoba kojima je isplaćena bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti za navedeni mjesec (broj zaposlenih)

-       koliko je iznosila bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti za navedeni mjesec po pojedinom direktoru/predsjedniku uprave/članu uprave

-       obrazac JOPPD stranica A koji je poslan Poreznoj upravi za isplatu plaća za navedene mjesece.

Postupajući po navedenom zahtjevu, prvostupanjsko tijelo donijelo je rješenje koje je predmet ovog postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne su javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Iz osporenog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da zatražene informacije predstavljaju poslovnu tajnu te zaštićene osobne podatke u smislu članka 15. stavka 2. točke 2. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Navedeni zaključak prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Prema ustaljenoj praksi Povjerenika za informiranje i upravnosudskoj praksi, podatak o bruto isplatama predstavlja informaciju o raspolaganju javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, pa Povjerenik za informiranje ne nalazi razloga za odstupanje od navedene prakse.

To je posebno naglašeno u presudama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske koje su se odnosila na pitanje bruto plaće, pri čemu se ističe da su tužitelji u navedenim postupcima bili trgovačka društva (npr. poslovni brojevi UsII-239/20 – Bina Istra d.d., UsII-3/21 – Hrvatski novčarski zavod d.o.o. i UsII-311/20 – AKD Zaštita d.o.o.).

U odnosu na žalbene navode žalitelja da je pogrešno primijenjena odredba članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, Povjerenik za informiranje ističe da sukladno gore navedenoj praksi podaci o bruto plaćama ne mogu predstavljati poslovnu tajnu.

U pogledu pozivanja prvostupanjskog tijela na zaštitu osobnih podataka, ističe se kako slijedi.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

U konkretnom slučaju, dio zahtjeva žalitelja se odnosi na podatak o broju zaposlenika kojima je isplaćena plaća u pojedinom mjesecu, dakle uopće se ne traži nikakav osobni podatak na koji bi bilo primjenjivo zakonsko ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Isto se odnosi i na stranice A JOPPD obrasca, koji su Povjereniku za informiranje dostavljeni za potrebe žalbenog postupka, jer navedeni obrazac samo sadrži podatke o imenu i prezimenu zaposlenice tijela javne vlasti i njezinoj službenoj adresi elektroničke pošte te opće podatke o poslodavcu, podatke o ukupnom iznosu predujma poreza na dohodak i prireza poreza na dohodak, doprinosa za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, individualne kapitalizirane štednje, doprinosa za zdravstveno osiguranje i isplaćenih neoporezivih primitaka.

Nadalje, sam JOPPD obrazac je javno dostupan na poveznici https://www.porezna-uprava.hr/HR_obrasci/Documents/POREZ%20NA%20DOHODAK/JOPPD.pdf, pa razmatrajući sadržajno stranicu A navedenog obrasca razvidno je da niti jedna od stavki na stranici A ne uključuje upisivanje osobnih podataka u smislu članka 4. Opće uredbe o zaštiti podataka.

U odnosu na dio zahtjeva kojim žalitelj traži podatak o bruto plaći, odnosno naknadi plaće za predsjednicu uprave, odnosno člana uprave, Povjerenik za informiranje ističe da su imena i prezimena navedenih osoba javno dostupni u sudskom registru.

Kad se navedeno ime i prezime poveže s iznosom bruto plaće, tada se radi o informaciji o raspolaganju javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, u kojem se slučaju ne provodi test razmjernosti i javnog interesa, pa nema niti mjesta pozivanju prvostupanjskog tijela na odredbu članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku i članku 25. stavku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao pod točkama 1. do 3. izreke ovog rješenja.

Posebno se ističe da su informacije koje se odnose na bruto plaće/naknade i broj zaposlenika, a koje su navedene u izreci ovog rješenja Povjereniku za informiranje dostavljene u tabelarnom prikazu kao sastavni dio dopisa prvostupanjskog tijela od 24. studenog 2021. godine, iz kojeg razloga je Povjerenik za informiranje odredio dostavu informacija pisanim putem u smislu članka 17. stavka 2. podstavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U odnosu na stranice A JOPPD obrazaca, naložena je dostava preslika navedenih informacija u smislu članka 17. stavka 2. podstavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, dakle na način na koji su dostavljeni Povjereniku za informiranje za potrebe žalbenog postupka.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan