KLASA: UP/II-008-07/21-01/714

URBROJ: 401-01/03-21-1

Zagreb, 8. prosinca 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) i članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) povodom žalbe ......... izjavljene protiv obavijesti Financijske agencije od 28. srpnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na ponovnu uporabu informacija donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbacuje se žalba ......... od 29. srpnja 2021. godine, kao nedopuštena.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanom obaviješću od 28. srpnja 2021. godine Financijska agencija je odgovorila ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) na njegov zahtjev za ponovnu uporabu informacija od 16. srpnja 2021. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 1. točke 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Žalitelj u žalbi u bitnome navodi da je zahtjevom za ponovnu uporabu u nekomercijalne svrhe zatražio pristup podacima o vozilima koja su upisana u Upisnik sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima u otvorenom (JSON) i strojno čitljivom obliku na način da se primjerice posjetom na adresu fina.hr/api?brojSasije=TMBDX41U398844926 u JSON obliku prikazuju informacije koje se prikazuju korisniku upisivanjem broja šasije u aplikaciju na internetskoj stranici http://zaloznaprava.fina.hr/upzap/public/prepare.do nakon odabira predmeta Pokretnine->Vozila. Navodi da je zaprimio odgovor tijela javne vlasti kojim ga se obavještava kako tijelo javne vlasti neće udovoljiti njegovom zahtjevu temeljem članka 23. stavka 1. točke 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija javno objavljena i jer je žalitelju kao stranci u postupku dostupnost informacija iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena. Navodi da je tijelo pogrešno primijenilo odredbe članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama, kada je rješavanje o zahtjevu za ponovnu uporabu informacija uređeno člankom 30. Zakona o pravu na pristup informacijama. Predlaže da Povjerenik za informiranje zbog šutnje uprave, pogrešne primjene Zakona ili drugog opravdanog razloga naloži tijelu javne vlasti da udovolji njegovom zahtjevu za ponovnu uporabu ili na drugi zakonom propisani način postupi po njegovom zahtjevu.

Žalba je nedopuštena.

Uvidom u priloge predmetne žalbe utvrđeno je kako je žalitelj putem elektroničke pošte dana 16. srpnja 2021. godine tijelu javne vlasti podnio zahtjev za ponovnu uporabu informacija u nekomercijalne svrhe kojim je tražio podatke o vozilima koja su upisana u Upisnik sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima, a koji su dostupni na aplikaciji na internetskoj stranici http://zaloznaprava.fina.hr/upzap/public/prepare.do temeljem upisanog broja šasije vozila nakon odabira predmeta Pokretnine -> Vozila. Navodi se način pristupa informaciji u otvorenom (JSON) i strojno čitljivom obliku na način da se primjerice posjetom na adresu fina.hr/api?brojSasije=TMBDX41U398844926 u JSON obliku prikazuju informacije koje se prikazuju korisniku upisivanjem broja šasije u aplikaciju na internetskoj stranici http://zaloznaprava.fina.hr/upzap/public/prepare.do nakon odabira predmeta Pokretnine->Vozila. Navodi da je svrha upotrebe zatražene informacije nekomercijalna.

Uvidom u pobijanu obavijest utvrđeno je da Financijska agencija navodi da je prema članku 3. Zakona o Upisniku sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima Upisnik javna knjiga te da je svatko ovlašten tražiti da mu se omogući uvid u isti, bilo prema kriteriju osobe, bilo prema kriteriju predmeta. Navodi se da prema članku 27. stavku 4. istog Zakona, uvid u Upisnik elektroničkim putem osigurava Služba upisa u skladu s Pravilnikom o uvjetima korištenja i naknadi za korištenje podataka preko elektroničkih medija sadržanih u upisnicima i drugim evidencijama Službe upisa. Također, navodi se da navedenim Pravilnikom nije propisan strojno čitljiv oblik Upisnika. Nadalje, u predmetnoj obavijesti citira se članak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da se odredbe tog Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom te da je u konkretnom slučaju dostupnost podataka iz Upisnika propisana Zakonom o Upisniku sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima. Zaključno se navodi da tijelo javne vlasti nije obvezno dostaviti/objaviti Upisnik u strojno čitljivom obliku, podobnom za ponovnu uporabu, niti udovoljiti žaliteljevom zahtjevu te se poziva na odredbe članka 23. stavka 1. točke 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena i kad obavještava korisnika da mu je kao stranki u postupku dostupnost informacija iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena.

U žalbenom postupku, sukladno traženju Ureda povjerenika za informiranje iz dopisa KLASA: 008-04/21-01/554, URBROJ: 401-01/03-21-3 od 11. kolovoza 2021. godine, tijelo javne vlasti se očitovalo dopisom KLASA: 150-07/21-01/3, UR.BROJ: 10-2-21-3 od 18. kolovoza 2021. godine u kojemu se navodi da tijelo javne vlasti povodom zahtjeva nije donijelo rješenje o odbijanju zahtjeva jer nije našlo nijedan od osam taksativno pobrojanih razloga za odbijanje zahtjeva iz članka 30. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama. Navodi se da ne postoje zakonski razlozi niti za usvajanje niti za odbijanje zahtjeva, te da tijelo javne vlasti smatra da se u konkretnom slučaju primjenjuje članaka 27. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama koji upućuje na mogućnost odgovarajuće primjene ostalih odredaba tog Zakona. Navodi se da se zahtjevom traži informacija koja je uređena posebnim zakonom: Zakonom o Upisniku sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima, kao i podzakonskim propisima donesenim na temelju tog Zakona. Navodi se da se predmetnim zahtjevom traži informacija koja je javno objavljena.

Odredbom članka 23. stavka 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena. U točki 4. istoga članka propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje kad obavještava korisnika da mu je kao stanki u postupku dostupnost informacija iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena.

Prema članku 27. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama svaki korisnik ima pravo na ponovnu uporabu informacija u komercijalne ili nekomercijalne svrhe, u skladu s odredbama tog zakona. U stavku 2. istoga članka propisano je da u svrhu ponovne uporabe tijela javne vlasti nemaju obvezu informaciju izraditi, prilagođavati ili izdvajati dijelove informacija ako to zahtjeva nerazmjeran utrošak vremena ili sredstava, niti se od tijela javne vlasti može očekivati da nastavi ažurirati, nadograđivati i pohranjivati informacije u svrhu ponovne uporabe.

Sukladno stavku 3. istoga članka na pitanja koja nisu posebno uređena tom glavom primjenjuju se na odgovarajući način ostale odredbe tog Zakona.

U članku 3. stavku 1. Zakona o Upisniku sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima („Narodne novine“, broj 121/05) propisano je da je Upisnik sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima (u daljnjem tekstu: Upisnik) javna knjiga. U stavku 2. istoga članka propisano je da je svatko ovlašten tražiti da mu se omogući uvid u Upisnik, dok je u stavku 3. istoga članka propisano da svatko može tražiti izvatke iz glavne knjige ili prijepise iz zbirke isprava.

Prema članku 3. Pravilnika o uvjetima korištenja podatka preko elektroničkih medija sadržanih u upisnicima i drugim evidencijama Službe upisa („Narodne novine“, broj 77/06) korištenjem podataka Upisnika smatra se uvid u podatke Upisnika, pristup pojedinačnom izvatku iz glavne knjige Upisnika putem interneta i slanje izvatka elektroničkom poštom na tražiteljevu adresu.

S obzirom da je u članku 23. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama izričito navedeno u kojim slučajevima tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu, navedene obavijesti iz točke 1. do 6. stavka 1. članka 23. citiranog Zakona, ne mogu se smatrati rješenjem, pa stoga protiv njih nije dopušteno izjaviti žalbu iz članka 25. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, svaki korisnik čiji je zahtjev riješen donošenjem neke od obavijesti iz članka 23. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama treba postupiti u skladu s uputom koja je u predmetnoj obavijesti dana.

U ovom konkretnom slučaju, tijelo javne vlasti uputilo je žalitelja na javno objavljen Upisnik i da je svatko ovlašten tražiti uvid u Upisnik sukladno odredbama Zakona o Upisniku sudskih i javnobilježničkih osiguranja tražbina vjerovnika na pokretnim stvarima i pravima, odnosno da mu je kao stranki u postupku dostupnost informacija iz Upisnika propisana navedenim Zakonom.

Sukladno odredbi članka 27. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti nema obvezu osigurati pretvorbu informacija iz jednog oblika u drugi, niti osigurati uporabu dijela informacija te nema obveze obnavljati određenu informaciju samo u svrhu ponovne uporabe.

Na temelju navedenoga, u žalbenom postupku utvrđeno je da žalba protiv obavijesti Financijske agencije od 29. srpnja 2021. godine nije dopuštena, s obzirom da je u članku 23. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama izričito navedeno u kojim slučajevima tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu, navedene obavijesti iz točke 1. do 6. stavka 1. članka 23. citiranog Zakona, ne mogu se smatrati rješenjem, pa stoga protiv njih nije dopušteno izjaviti žalbu iz članka 25. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ističe se da je Visoki upravni sud Republike Hrvatske je presudom Poslovni broj: UsII-492/18-7 od 1. veljače 2020. godine utvrdio da se kod obavještavanja korisnika u smislu odredbe članka 23. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama radi o specifičnom načinu rješavanja zahtjeva. Nadalje, iz presude Visokog upravnog suda Republike Hrvatske Poslovni broj: UsII-576/19-5 od 28. svibnja 2020. godine proizlazi da protiv obavijesti iz članka 23. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama nije dopušteno izjaviti žalbu, budući da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

S obzirom da se u ovom predmetu žalba nije dopuštena, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan