KLASA: UP/II-008-07/21-01/639

URBROJ: 401-01/05-21-2

Zagreb, 15. prosinca 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva obrane Republike Hrvatske, KLASA: UPI-032-07/21-01/9, URBROJ: 512SLINF-21-7 od 12. travnja 2021. godine u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Ministarstva obrane Republike Hrvatske, KLASA: UPI-032-07/21-01/9, URBROJ: 512SLINF-21-7 od 12. travnja 2021. godine.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Ministarstva obrane Republike Hrvatske (dalje u tekstu: Ministarstvo obrane) odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj), kojim je zatražena informacija o ratnom putu, u Domovinskom ratu, predsjednika Hrvatske gospodarske komore, .......... Zahtjev je odbijen temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi se dostavom zatražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka.

Žalitelj je na pobijano rješenje pravovremeno izjavio žalbu Povjereniku za informiranje zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene zakona. Navodi kako je iz objavljenih informacija na službenim stranicama Ministarstva hrvatskih branitelja vidljivo da tijelo javne vlasti postupa suprotno zakonu te protuzakonito pokušava prikriti informacije koje javnost intenzivno traži posljednjih nekoliko mjeseci. Smatra kako ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva za pristup informacijama i uskratu zatražene informacije, stoga predlaže Povjereniku za informiranje da uvaži njegovu žalbu, poništi rješenje tijela javne vlasti i omogući mu pristup zatraženoj informaciji.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 13. veljače 2021. godine podnio Ministarstvu hrvatskih branitelja zahtjev za pristup informacijama, koji je navedeno Ministarstvo dana 19. veljače 2021. godine ustupilo Ministarstvu obrane. Žalitelj je predmetnim zahtjevom zatražio pristup informaciji o ratnom putu, u Domovinskom ratu, predsjednika Hrvatske gospodarske komore, ..........

S obzirom da Ministarstvo obrane nije riješilo zahtjev za pristup informacijama u roku koji je propisan Zakonom o pravu na pristup informacijama, žalitelj je izjavio žalbu Povjereniku za informiranje, koji je rješenjem KLASA: UP/II-008-07/21-01/252, URBROJ: 401-01/14-21-1 od 29. ožujka 2021. godine naložio Ministarstvu obrane da u roku od 8 dana od zaprimanja rješenja riješi žaliteljev zahtjev za pristup informacijama od 13. veljače 2021. godine sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ministarstvo obrane je postupajući po nalogu Povjerenika za informiranje donijelo pobijano rješenje KLASA: UPI-032-07/21-01/9, URBROJ: 512SLINF-21-7 od 12. travnja 2021. godine, u čijem obrazloženju navodi kako je radna skupina za provođenje testa razmjernosti i javnog interesa provela predmetni test prije donošenja odluke, te kako su tom prilikom razmotrene odredbe Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji („Narodne novine“, broj 121/17 i 98/19) u dijelu koji se odnosi na odredbe o Evidenciji hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata. Navedenim Zakonom propisano je da je predmetna Evidencija službena evidencija u koju se upisuju sve osobe kojima je priznat status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata i ustrojava se u Ministarstvu hrvatskih branitelja, a vodi se na temelju podataka ministarstva nadležnog za obranu i ministarstva nadležnog za unutarnje poslove. Nadalje navodi kako je u članku 151. navedenoga Zakona propisano da evidencija hrvatskih branitelja nije javno dostupna. Također se navodi da su na sastanku radne skupine razmotrene i odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka te je konstatirano da je obrada osobnih podataka, što podrazumijeva i dostavu osobnih podataka, zakonita jedino ako je osoba o čijim se podacima radi dala privolu za obradu svojih podataka. Stoga je prilikom provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrđeno da bi se dostavom osobnih podataka Luke Burilovića povrijedila obveza čuvanja osobnih podataka te da bi se prekršile i odredbe Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji koji izričito propisuje da podaci iz evidencije hrvatskih branitelja nisu javno dostupni. Zaključno se navodi da interes zaštite osobnih podataka prevladava nad javnim interesom te da je zbog toga potrebno odbiti zahtjev za pristup informacijama.

Rješavajući žaliteljevu žalbu, u obzir je uzeta odredba članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona. Prema odredbi članka 15. stavka 2. točke 4. navedenog Zakona tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Nadalje, člankom 4. stavkom 1. Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka) definirano je da su „osobni podaci” svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik”); pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca. Stavkom 2. članka 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da „obrada” znači svaki postupak ili skup postupaka koji se obavljaju na osobnim podacima ili na skupovima osobnih podataka, bilo automatiziranim bilo neautomatiziranim sredstvima kao što su prikupljanje, bilježenje, organizacija, strukturiranje, pohrana, prilagodba ili izmjena, pronalaženje, obavljanje uvida, uporaba, otkrivanje prijenosom, širenjem ili stavljanjem na raspolaganje na drugi način, usklađivanje ili kombiniranje, ograničavanje, brisanje ili uništavanje. Člankom 6. Opće uredbe o zaštiti podataka utvrđeni su uvjeti zakonitosti obrade osobnih podataka.

U žalbenom postupku je utvrđeno da podatak o ratnom putu fizičke osobe predstavlja osobni podatak, kao ni da ne postoji pravni temelj za obradu odnosno dostavu zatražene informacije žalitelju, pogotovo ako se uzme u obzir da je odredbom članka 151. stavka 1. Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji propisano da Evidencija branitelja nije javno dostupna, stoga na nedostupnost zatraženih podataka ne može utjecati činjenica da je nekadašnji Registar branitelja bio određeni period javno dostupan, na što se žalitelj poziva.

U navedenom slučaju također nije utvrđeno da prevladava javni interes za objavom predmetne informacije, s obzirom da nečiji ratni put nije nikakav uvjet da bi se moglo postati predsjednikom Hrvatske gospodarske komore.

Slijedom svega navedenog, ne mogu se prihvatiti navodi žalitelja da se u slučaju podataka o ratnom putu Luke Burilovića radi podacima koji trebaju biti javno dostupni, s obzirom da oni predstavljaju zaštićeni osobni podatak, u odnosu na koji ne postoji pravni temelj omogućavanja pristupa.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je kako će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

U žalbenom postupku je stoga utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, slijedom čega je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                      dr. sc. Zoran Pičuljan