KLASA: UP/II-008-07/21-01/675

URBROJ: 401-01/05-21-4

Zagreb, 25. studenog 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv obavijesti Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/20-01/02, URBROJ: 2188/03-03/2-21-13 od 30. srpnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se obavijest Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/20-01/02, URBROJ: 2188/03-03/2-21-13 od 30. srpnja 2021. godine.

2.    Djelomično se odobrava trgovačkom društvu ......... pravo na pristup preslici Zapisnika o provedenom postupku javnog otvaranja zaprimljenih ponuda na Javni natječaj za zakup poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske KLASA: 320-02/19-01/70, URBROJ: 2188/03-03/2-20-10 od 1. veljače 2020. godine, na način da se na svakoj ponudi prekrije ime i prezime, adresa i OIB fizičkih osoba ponuditelja koji nisu izabrani na natječaju, te se u tom dijelu zahtjev odbija.

3.    Nalaže se Općini Ivankovo da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana njegove pravomoćnosti.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenom obaviješću, koja ima značenje rješenja o odbijanju, Općina Ivankovo obavijestila ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kako se preslika zatraženog Zapisnika ne može dostaviti zbog zaštite osobnih podataka fizičkih osoba propisanih Općom uredbom o zaštiti podataka te obavještava žalitelja kako su mu već ranije dostavljene informacije koje se odnose na zatraženi Zapisnik.

Žalitelj je na pobijano rješenje izjavio žalbu Povjereniku za informiranje, u kojoj u bitnom navodi kako se njegov zahtjev za dopunu informacije ima smatrati odbijenim iako nije doneseno rješenje o odbijanju. Ističe kako dostavljanje informacije u vidu statističkih podataka izrađenih prema podacima iz predmetnog Zapisnika nisu informacija koju je žalitelj tražio. Smatra kako je predmetni Zapisnik javna informacija koja je u posjedu tijela javne vlasti, a koja je nastala na temelju podataka prikupljenih na javnom otvaranju ponuda pristiglih na javni natječaj za zakup državnog poljoprivrednog zemljišta na području Općine Ivankovo. Predlaže da se njegova žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od dana 27. travnja 2020. godine zatražio od tijela javne vlasti presliku Zapisnika Povjerenstva za zakup poljoprivrednog zemljišta sa otvaranja ponuda pristiglih na Javni natječaj za zakup poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, KLASA: 320-02/19-01/70, URBROJ: 2188/03-01-19-2 objavljenog 18. prosinca 2019. godine.

Tijelo javne vlasti je povodom žaliteljevog zahtjeva donijelo o rješenje, KLASA: UP/I-008-02/20-01/02, URBROJ: 2188/03-03/2-20-1 od 3. lipnja 2020. godine kojim je odbilo žaliteljev zahtjev, a Povjerenik za informiranje je nakon uložene žalbe donio rješenje, KLASA: UP/II-008-07/20-01/823, URBROJ: 401-01/05-21-2 od 27. siječnja 2021. godine, kojim je poništio predmetno rješenje Općine Ivankovo i predmet vratio na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Općina Ivankovo je u ponovnom postupku dopisom, KLASA: UP/I-008-02/20-01/02, URBROJ: 2188/03-03/2-21-9 od 28. lipnja 2021. godine dostavila žalitelju određene statističke podatke iz zatraženog Zapisnika, a da bi potom žalitelj zahtjevom za dopunu informacije od 16. srpnja 2021. godine zatražio dostavu preslike predmetnog Zapisnika.

Općina Ivankovo potom pobijanim aktom, KLASA: UP/I-008-02/20-01/02, URBROJ: 2188/03-03/2-21-13 od 30. srpnja 2021. godine, obavještava žalitelja kako mu ne može dostaviti zatraženi Zapisnik zbog zaštite osobnih podataka fizičkih osoba čime faktički odbija žaliteljev zahtjev.

Rješavajući žaliteljevu žalbu, u obzir je uzeta odredba članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona. Prema odredbi članka 15. stavka 2. točke 4. navedenog Zakona tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Nadalje, člankom 4. stavkom 1. Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka) definirano je da su „osobni podaci” svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik”); pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca. Stavkom 2. članka 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da „obrada” znači svaki postupak ili skup postupaka koji se obavljaju na osobnim podacima ili na skupovima osobnih podataka, bilo automatiziranim bilo neautomatiziranim sredstvima kao što su prikupljanje, bilježenje, organizacija, strukturiranje, pohrana, prilagodba ili izmjena, pronalaženje, obavljanje uvida, uporaba, otkrivanje prijenosom, širenjem ili stavljanjem na raspolaganje na drugi način, usklađivanje ili kombiniranje, ograničavanje, brisanje ili uništavanje. Člankom 6. Opće uredbe o zaštiti podataka utvrđeni su uvjeti zakonitosti obrade osobnih podataka.

Spomenuta zakonitost obrade dijelova Zapisnika kojim se pristup omogućava se u ovom slučaju izvodi iz odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, koji razrađuje odredbu članka 38. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske kojom se jamči pravo na pristup informacijama u posjedu tijela javne vlasti, uvažavajući pritom preduvjet ispravne provedbe testa razmjernosti i javnog interesa u slučaju postojanja ograničenja od pristupa, odnosno u određenim slučajevima primjenjujući odredbu članka 16. stavka 3. navedenog Zakona kada se radi o raspolaganju javnim sredstvima.

U odnosu na zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada se utvrdi da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u navedenom slučaju zaštićen.

Naime, u konkretnom slučaju imena i prezimena članova Povjerenstva za zakup poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu RH na području Općine Ivankovo jesu osobni podaci fizičkih osoba, međutim, imajući na umu da se radi o povjerenstvu koje odlučuje o raspolaganju javnim sredstvima, odnosno koje je u ovom slučaju ad hoc oformljeno da otvori zaprimljene ponude, kao i imajući na umu dosadašnju upravnu praksu ostvarivanja prava na pristup informacijama koje se odnose na javnu dostupnost podataka o članovima povjerenstvima oformljenim za donošenje odluka unutar tijela javne vlasti, dolazio se do zaključka da ti podaci nisu zaštićeni osobni podaci te da postoji pravni temelj za njihovo omogućavanje.

Za određene informacije se presumira javni interes ako iste doprinose ostvarenju temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti kao što su dobro upravljanje, odgovornost, zakonitost i odgovorno raspolaganje javnim sredstvima.

Jednako tako je ime/naziv ponuditelja koji su izabrani na natječaju, kao i njihova adresa i OIB javno dostupne informacije, pogotovo ako se uzme u obzir da su svi ti podaci javno dostupni u Odluci o izboru najpovoljnijih ponuda po Javnom natječaju za zakup poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo od 18. prosinca 2019. godine, koja je dostupna na službenoj internetskoj stranici Općine Ivankovo (http://www.opcina-ivankovo.hr/).

Automatski su dostupni i podaci iz Zapisnika koji utvrđuju ponuđenu cijenu i postojanje gospodarskog programa za određenu zemljišnu česticu, kao i potvrda dostavljanja zatražene dokumentacije.

U žalbenom postupku je, međutim, utvrđeno da ne postoji pravni temelj za obradu odnosno dostavu podataka o imenu i prezimenu, adresi i OIB-u fizičkih osoba ponuditelja koji nisu izabrani na natječaju, što proizlazi iz same logike stvari da nisu izabrani na javnom natječaju, stoga ne postoji ni javni interes da se žalitelju omogući pristup njihovim podacima.

Slijedom svega navedenog, ne mogu se prihvatiti navodi žalitelja da se i u tom slučaju radi podacima koji trebaju biti javno dostupni, s obzirom da oni predstavljaju zaštićene osobne podatak, u odnosu na koji ne postoji pravni temelj omogućavanja pristupa.

S druge strane, kada se prekriju samo spomenuti podaci neizabranih ponuditelja, ne postoji potreba da se prekriju podaci iz Zapisnika koji utvrđuju ponuđenu cijenu i postojanje gospodarskog programa za određenu zemljišnu česticu, kao i potvrda dostavljanja zatražene dokumentacije, s obzirom da se samo njihovim omogućavanjem ne mogu identificirati podaci fizičkih osoba.

Člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. ovoga članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim, stoga u odnosu na osobne podatke iz točke 2. izreke ovog rješenja Povjerenik za informiranje smatra da je iste potrebno zaštititi, te je u tom dijelu žaliteljeva žalba neosnovana, dok se u preostalom dijelu informacija može omogućiti žalitelj

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, u vezi s člankom 25. stavkom 7. i člankom15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, riješiti kao u izreci rješenja.

Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan