KLASA: UP/II-008-07/21-01/800

URBROJ: 401-01/04-21-7

Zagreb, 8. studenoga 2021.

       

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) i članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. URBROJ: E-8002/20/ZV od 30. prosinca 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Obustavlja se postupak povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. URBROJ: E-8002/20/ZV od 30. prosinca 2020. godine.                    

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je zatražena dostava troška reklama povodom 121 godine HEP-a: ukupan trošak oglašavanja (izvršeni i planirani), kopija PR plana za oglašavanje povodom 121 godine HEP-a, popis gradova u kojima se oglašava 121 godina HEP-a, popis oglašivača kod kojih HEP reklamira 121 godinu HEP-a te ime PR agencije koja provodi PR aktivnosti povodom 121 godine HEP-a, temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što zatražene informacije predstavljaju poslovnu tajnu.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnom navodi kako se tijelo javne vlasti u rješenju poziva na Zakon o poslovnoj tajni i na Ugovor o povjerljivosti između tijela i druge pravne osobe, no ne uspijeva dokazati da su sve tražene informacije klasificirane stupnjem poslovne tajne. Nadalje, navodi kako je jedna od traženih informacija ukupan trošak oglašavanja, izvršeni i planirani, koji odražava informacije iz planiranog proračuna i stvarne potrošnje za specifičnu aktivnost te da se on ne slaže da je traženi iznos poslovna tajna i pri tome naglašava da se radi o tijelu javne vlasti gdje je utrošak određenih aktivnosti temelj transparentnosti prema korisnicima prava na pristup informacijama i da je Ustavom osigurano pravo pristupa podacima o troškovima tijela javne vlasti. Također, navodi kako je stoga vidljivo da Zakon o poslovnoj tajni nije pravilno primijenjen te zahtjev ne može biti odbijen na tu osnovu. Žalitelj ističe kako tijelo javne vlasti nije dalo dovoljno informacija o provedenom testu razmjernosti i javnog interesa te tko je i kako došao do zaključka da tražene informacije nisu od javnog značaja. Nadalje, ističe kako je tijelo javne vlasti prekoračilo rok za rješavanje zahtjeva. Predlaže da se žalba uvaži.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. svibnja 2020. godine zatražio od trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. dostavu troška reklama povodom 121 godine HEP-a: ukupan trošak oglašavanja (izvršeni i planirani), kopiju PR plana za oglašavanje povodom 121 godine HEP-a, popis gradova u kojima se oglašava 121 godina HEP-a, popis oglašivača kod kojih HEP reklamira 121 godinu HEP-a, te ime PR agencije koja provodi PR aktivnosti povodom 121 godine HEP-a. Nadalje je utvrđeno da je trgovačko društvo Hrvatska elektroprivreda d.d. rješenjem URBROJ: E-8002/20/ZV od 30. prosinca 2020. godine, odbilo zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što zatražene informacije predstavljaju poslovnu tajnu.

U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnom se navodi da trgovačko društvo Hrvatska elektroprivreda d.d. sa društvom Real grupa d.o.o. ima potpisan Ugovor o povjerljivosti, koji u članku 5. određuje uvjete u kojim se podaci mogu koristiti, te da se sukladno odredbama zakona koji reguliraju poslovnu tajnu tražene informacije smatraju poslovnom tajnom, a sve sukladno članku 15. stavku 2. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje se navodi da se radi o nabavi marketinških aktivnosti vezanih za strategiju HEP grupe u odnosu na distributivnu mrežu i objekte za proizvodnju električne i toplinske energije, a koji su člankom 4. stavkom 3. Zakona o energiji proglašeni objektima od interesa za Republiku Hrvatsku: „U svrhu zaštite interesa i sigurnosti infrastrukture za opskrbu Republike Hrvatske energijom, objekti i infrastruktura u kojima se obavlja prerada nafte i proizvodnja nafte i naftnih derivata, transport nafte i naftnih derivata, luke i terminali za prihvat nafte i naftnih derivata, terminali za ukapljeni naftni plin, skladišta nafte i naftnih derivata, maloprodaja naftnih derivata na otocima i ruralnim (dislociranim) područjima, prijenosna i distribucijska elektroenergetska mreža, objekti u kojima se proizvodi električna energija, objekti u kojima se proizvodi toplinska energija, kogeneracijska postrojenja, terminali za ukapljeni prirodni plin, plinski transportni sustav, skladišta plina te mreže proizvodnih plinovoda, plinski distribucijski sustavi, distribucijski sustavi toplinske energije proglašavaju se objektima od interesa za Republiku Hrvatsku“. Također se navodi da zbog sigurnosti same distributivne infrastrukture i objekata HEP-a, informacije su u svrhu nabave marketinških aktivnosti podijeljene s drugom ugovornom stranom te je HEP podatke proglasio poslovnom tajnom. U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se i kako je žalitelj trgovačkom društvu Hrvatska elektroprivreda d.d. uputio više funkcionalno povezanih zahtjeva, kao i zahtjeva društvima koje nisu obveznici Zakona o pravu na pristup informacijama te da očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama. Zaključno se navodi da nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa ne može se udovoljiti zahtjevu iz razloga što tražene informacije ne predstavljaju informacije od javnog značaja te predstavljaju poslovnu tajnu društava HEP d.d. i Real grupa d.o.o., te se sukladno članku 15. stavak 2. točka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, zahtjevi odbijaju.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00,124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10 – pročišćeni tekst i 5/14) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

Nastavno na citirane ustavne i zakonske odredbe, potrebno je istaknuti kako je cilj Zakona o pravu na pristup informacijama omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti. U tom smislu, tijelo javne vlasti je dužno u rješenju kojim uskraćuje pristup informacijama dati jasne, nedvosmislene i činjenično utemeljene argumente kojima podupire postojanje izuzetka od pristupa propisanog člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da onemogućavanje pristupa informaciji predstavlja iznimku od navedenog zakonskog cilja.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

U žalbenom postupku, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/21-01/6, URBROJ: 401-01/04-21-2 od 14. siječnja 2021. godine, trgovačkom društvu Hrvatska elektroprivreda d.d. dostavljena je žalba žalitelja te je navedeno tijelo javne vlasti zamoljeno da ukoliko dostavljenu žalbu ne riješi u smislu članka 113. Zakona o općem upravnom postupku i o tome izvijesti Ured povjerenika za informiranje, da žalbu i ostale akte ovog predmeta (originale), uključujući informacije koje su predmet postupka, dostavi na rješavanje.

Dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/21-01/6, URBROJ: 401-01/04-21-3 od 5. svibnja 2021. godine, požureno je traženje Ureda povjerenika za informiranje od 14. siječnja 2021. godine.

Dana 14. svibnja 2021. godine trgovačko društvo Hrvatska elektroprivreda d.d., putem elektroničke pošte, odgovorilo je vezano za traženje Ureda povjerenika za informiranje od 14. siječnja 2021. godine i 5. svibnja 2021. godine, međutim uvidom u dostavljeno u žalbenom postupku je utvrđeno da nije dostavljen cjelokupan spis predmeta pa je dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/21-01/6, URBROJ: 401-01/04-21-5 od 16. srpnja 2021. godine od trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. zatražena dostava cjelokupnog prvostupanjskog spisa predmeta.

Dana 21. srpnja 2021. godine trgovačko društvo Hrvatska elektroprivreda d.d., putem elektroničke pošte, odgovorilo je vezano za traženje Ureda povjerenika za informiranje od 16. srpnja 2021. godine, međutim uvidom u dostavljeno u žalbenom postupku je utvrđeno da nije dostavljen cjelokupan spis predmeta pa je dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/21-01/6, URBROJ: 401-01/04-21-7 od 15. rujna 2021. godine ponovno zatražena dostava cjelokupnog prvostupanjskog spisa predmeta.

Dopisom BROJ: E-5129/21/ZV od 17. rujna 2021. godine, trgovačko društvo Hrvatska elektroprivreda d.d., dostavilo je Uredu povjerenika za informiranje prvostupanjski spis predmeta. Nadalje, dana 14. listopada 2021. godine trgovačko društvo Hrvatska elektroprivreda d.d. izvijestilo je Ured povjerenika za informiranje o mogućnosti donošenja na uvid ugovora koji sadrži dio traženih informacija, a koji nije dostavljen kao dio spisa predmeta te je dana 21. listopada 2021. godine u prostorijama Ureda povjerenika za informiranje, Trg žrtava fašizma 3, Zagreb, izvršen uvid u isti.

Dana 28. listopada 2021. godine, putem elektroničke pošte, trgovačko društvo Hrvatska elektroprivreda d.d. dostavilo je Uredu povjerenika za informiranje na znanje odgovor koji su uputili žalitelju vezano za njegov zahtjev za pristup informacijama, a koji sadrži tražene informacije.

Člankom 46. stavkom 5. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da kad se tijekom postupka utvrdi da više ne postoje pravne pretpostavke za vođenje postupka, rješenjem će se obustaviti postupak.

S obzirom da iz spisa predmeta proizlazi da su tijekom žalbenog postupka, a prije donošenja drugostupanjske odluke o žalbi, žalitelju dostavljene informacije koje su predmet ovog žalbenog postupka, Povjerenik za informiranje smatra da ne postoje daljnje pretpostavke za vođenje žalbenog postupka.

Slijedom navedenog, valjalo je temeljem članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku odlučiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan