KLASA: UP/II-008-07/21-01/662

URBROJ: 401-01/06-21-2

Zagreb, 5. studenoga 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. Broj: 01-11/11-21.PI od 19. srpnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. Broj: 01-11/11-21.PI od 19. srpnja 2021. godine, kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem obustavljen je postupak po zahtjevu za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) od 26. ožujka 2021. godine, u dijelu koji se odnosi na traženje pristupa preslike Pravilnika o unutarnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. od 20. svibnja 2019. godine s prilozima koji se odnose na Službu razvoja, sukladno odredbi članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09.), a iz razloga što žalitelj po pozivu navedenog tijela javne vlasti nije unaprijed položio traženi iznos na ime stvarnih materijalnih troškova dostave informacije.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je tijelo javne vlasti neosnovano odbilo dio njegovog zahtjeva za pristup informacijama jer je smatralo da je za dostavu informacija trebalo uplatiti iznos za nadoknadom stvarnih troškova, pa mu je time uskraćeno zakonsko ostvarivanje prava na pristup informacijama. Nadalje, navodi kako navedeno rješenje osporava u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona, jer u zahtjevu za nadoknadom troška od strane tijela javne vlasti nije vidljivo kako su ti troškovi nastali. Posebno ističe kako je u istom zahtjevu tijelo javne vlasti navelo i moguće druge troškove koje ne može precizirati, a sve sukladno svojoj dosadašnjoj praksi koju bi trebalo sankcionirati sukladno prekršajnim odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Žalitelj u nastavku navodi dijelove kriterija za određivanje stvarnih troškova dostave informacije te kako iz njih proizlazi koliki bi bio taj stvarni trošak u njegovom slučaju, odnosno da tijelo javne vlasti neosnovano „prijeti“ većim troškovima od 150 kuna. Žalitelj zaključno navodi da ne postoje razlozi za odbijanje njegovog zahtjeva za pristup informacijama temeljem njegovog neodgovaranja na zahtjev službenika za informiranje. Predlaže da se uvaži žalba poništi osporeno rješenje i omogući pristup zatraženoj informaciji.

Žalba je neosnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

U žalbenom postupku Uredu povjerenika za informiranje je slijedom traženja iz akta KLASA: 008-04/21-01/525, URBROJ: 401-01/10-21-2 od 4. kolovoza 2021. godine dopisom Broj: 01/11/14-21.PI od 19. kolovoza 2021. godine od prvostupanjskog tijela dostavljen spis predmeta na nadležno postupanje.

Iz spisa predmeta je utvrđeno da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 26. ožujka 2021. godine zatražio informacije o: Službi razvoja, vezano za vijest na poveznici https://www.dubrovniknet.hr/natjecaj-od-tri-dana-u-sanitatu-zaposljavaju-informaticara-sa-srednjom-strucnom-spremom-i-bez-radnog-iskustva-kazu-da-nije-namjesteno/ (dokument o osnivanju službe, razlog osnivanja, iznose isplaćene temeljem rada iste, kome su navedeni isplaćeni, broj zaposlenika do natječaja za radno mjesto raspisanog u 2020. godini za koordinatora te broj zaposlenika trenutačno, iznosi isplaćeni temeljem rada službe od dana početka rada odabranog kandidata gospodina Prčana i sl.). Na predmetnom zahtjevu žalitelj je označio na koji način želi dobiti traženu informaciju i to: najbržim i najekonomičnijim putem, adresom e-maila kojom je zahtjev podnesen.

Nadalje je utvrđeno da je trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. o navedenom zahtjevu donijelo rješenje Broj: 01-11/2-21.PI od 9. travnja 2021. godine, kojim je u točki I. izreke odbilo zahtjev pozivajući se na odredbu članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, a iz razloga što se traženje žalitelja ne smatra traženjem informacije u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. navedenog Zakona, protiv kojeg je žalitelj uložio žalbu, a o kojoj je odlučeno rješenjem Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/21-01/398, URBROJ: 401-01/06-21-2 od 19. svibnja 2021. godine. Citiranim rješenjem Povjerenik za informiranje je poništio rješenje prvostupanjskog tijela Broj: 01-11/2-21.PI od 9. travnja 2021. godine te je u točki 2. njegove izreke odobrio žalitelju pristup preslici Pravilnika o unutarnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. od 20. svibnja 2019. godine s prilozima koji se odnose na Službu razvoja navedenog trgovačkog društva.

Daljnjim uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je u postupanju po točki 2. izreke citiranog rješenja Povjerenika za informiranje od 19. svibnja 2021. godine, trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. dostavilo žalitelju akt Broj: 01-11/8-21.PI od 9. lipnja 2021. godine, u kojem ga je vezano za postupanje po točki 2. izreke rješenja Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/21-01/398, URBROJ: 401-01/06-21-2 od 19. svibnja 2021. godine, pozvalo da uplati 150 kuna predujmljenih troškova na ime stvarnih materijalnih troškova dostave informacije, pozivom na članak 19. stavak 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te članak 2. i 4. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.). U navedenom pozivu od 9. lipnja 2021. godine prvostupanjsko tijelo je pojasnilo žalitelju razloge zbog kojih nije moguće traženu informaciju dostaviti putem e-maila, pozvalo ga da se izjasni na kojem mediju odnosno obliku želi da mu se dostavi tražena informacija, izvijestilo ga da se radi o opsežnom dokumentu iz kojeg razloga ga poziva da u roku od osam dana unaprijed položi iznos od 150 kuna na ime stvarnih materijalnih troškova dostave informacije te ga je upozorilo da će se, ukoliko navedeni iznos ne uplati u traženom roku, smatrati da je odustao od svog zahtjeva za pristup informacijama. U navedenom aktu prvostupanjsko tijelo je pojasnilo razlog zbog kojeg konačni iznos stvarnih materijalnih troškova dostave informacije još nije poznat te ga je obavijestilo kako se može pretpostaviti da će konačni trošak dostave tražene informacije biti veći od 150 kuna.

Iz spisa predmeta je nadalje utvrđeno kako je žalitelj, nakon što je zaprimio gore navedeni poziv na izjašnjavanje te uplatu troška od strane prvostupanjskog tijela, podnio Povjereniku za informiranje predstavku od 24. lipnja 2021. godine u kojoj je osporavao pravo prvostupanjskog tijela na naplatu stvarnih materijalnih troškova dostave predmetne informacije, navodeći kako članak 10. Zakona o pravu na pristup informacijama obvezuje trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. na javnu objavu tog dokumenta.

Vezano za navedeno u žalbenom postupku je izvršen uvid u Upisnik predmeta koji se po podnescima stranaka vode u Uredu povjerenika za informiranje te je utvrđeno kako je slijedom navedene predstavke žalitelju dostavljen akt KLASA: 008-03/21-01/133, URBROJ: 401-01/18-21-2 od 1. srpnja 2021. godine, u kojem je žalitelju odgovoreno kako Pravilnika o unutarnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. s prilozima koji se odnose na Službu razvoja predstavlja interni opći akt kojim se ne utječe na interese korisnika, a da za takve akte kojima se ne utječe na interese korisnika nije zakonom propisana obveza javnog objavljivanja.

Iz spisa predmeta je utvrđeno kako je trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o., nakon što žalitelj nije postupio prema traženju iz akta Broj: 01-11/8-21.PI od 9. lipnja 2021. godine donijelo u ovom postupku osporeno rješenje Broj: 01-11/11-21.PI od 19. srpnja 2021. godine, kojim je obustavilo postupak po zahtjevu žalitelja u dijelu koji se odnosi na traženje preslike Pravilnika o unutarnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. od 20. svibnja 2019. godine s prilozima koji se odnose na Službu razvoja, pozivom na odredbu članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku.

U obrazloženju osporenog rješenja u bitnome se navodi da je odredbom članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da tijelo javne vlasti ima pravo tražiti od korisnika naknadu stvarnih i materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, pa je temeljem navedenoga žalitelja pozvalo da se s obzirom na opsežnost tražene informacije izjasni na kojem mediju želi da mu se ista dostavi i da unaprijed uplati iznos od 150 kuna na ime stvarnih materijalnih troškova dostave informacije, kao i da je žalitelj u pozivu na izjašnjenje i uplatu troškova upozoren kako će se smatrati da je odustao od zahtjeva, ako u ostavljenom roku ne postupi po traženju tijela javne vlasti. U osporenom je rješenju navedeno kako je slijedom činjenice da žalitelj nije postupio sukladno traženju iz dopisa Službenika za informiranje zaključeno da je isti odustao od svog zahtjeva a zbog čega je utvrđeno da više ne postoje pravne pretpostavke za vođenje postupka, pa je temeljem članka 46. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci osporenog rješenja.

Člankom 17. stavkom 1. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna omogućiti pristup informacijama davanjem informacije korisniku koji je podnio zahtjev na jedan od sljedećih načina: neposrednim davanjem informacije, davanjem informacije pisanim putem, uvidom u dokumente i izradom preslika dokumenata koji sadrže traženu informaciju, dostavljanjem preslika dokumenta koji sadrži traženu informaciju, na drugi način koji je prikladan za ostvarivanje prava na pristup informaciji. Stavkom 2. citiranog članka Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik može u zahtjevu za pristup informacijama naznačiti prikladan način dobivanja informacije, a ako ne naznači, informacija će se dostaviti na način na koji je podnesen zahtjev, odnosno na najekonomičniji način.

Odredbom članka 4. stavkom 1. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije propisano je da će tijelo javne vlasti dostaviti korisniku informaciju po primitku dokaza o izvršenoj uplati. Nadalje, stavkom 2. propisano je da će tijelo javne vlasti zatražiti od korisnika da unaprijed položi na račun tijela javne vlasti očekivani iznos stvarnih materijalnih troškova odnosno troškova dostave u roku od osam dana, ukoliko iznos prelazi 150,00 kuna. U slučaju da korisnik prava na pristup informaciji u roku ne položi navedeni iznos, smatrat će se da je korisnik prava na pristup informaciji odustao od zahtjeva.

U članku 46. stavku 5. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da kad se tijekom postupka utvrdi da više ne postoje pravne pretpostavke za vođenje postupka, rješenjem će se obustaviti postupak

U žalbenom je postupku zaključeno kako žalitelj u konkretnom slučaju nije mogao opravdano prigovarati predujmljenom iznosu troška koji je navelo tijelo javne vlasti u pozivu na uplatu istog, obzirom da konačni obračun troška u trenutku traženja uplate još nije postojao, nego je, ukoliko je bio zainteresiran za traženu informaciju, trebao u roku koji mu je dan u pozivu prvostupanjskog tijela uplatiti traženi iznos, a tek nakon dobivanja tražene informacije i priloženog obračuna troška njezine dostave prigovarati načinu izračuna troškova od strane trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o.. Osim navedenog, obzirom da je žalitelj u obavijesti kojom je od njega zatraženo izjašnjenje te uplata iznosa troška jasno upozoren na pravne posljedice koje će nastupiti ukoliko ne postupi po traženju tijela javne vlasti, njegova je žalba već i zbog te činjenice u cijelosti ocijenjena kao neosnovana.

S obzirom na sve navedeno, razmatranjem dokumentacije u spisu ovog predmeta u žalbenom je postupku utvrđeno da je tijelo javne vlasti pravilno postupilo kada je odlučilo žalitelju dostaviti preslike traženih informacija, a također i da je postupilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama te odredbama Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije i u slučaju traženja uplate troškova stvarnih materijalnih troškova dostave informacije odnosno da je osporeno rješenje zakonito, a da je postupak koji mu je prethodio pravilno proveden.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan