KLASA: UP/II-008-07/21-01/366

URBROJ: 401-01/11-21-5

Zagreb, 15. studenoga 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Ivankovo KLASA: UP/I-008-02/21-01/04, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 26. ožujka 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Ivankovo KLASA: UP/I-008-02/21-01/04, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 26. ožujka 2021. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem Općine Ivankovo odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 15. ožujka 2021. godine kojim je zatražena informacija o svim subjektima koji imaju dug s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske koje se nalazi na području Općine Ivankovo, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi se dostavom zatražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka.

Žalitelj je na pobijano rješenje izjavio žalbu Povjereniku za informiranje, u kojoj u bitnom navodi da tijelo javne vlasti u obrazloženju pobijanog rješenja navodi činjenice koje same po sebi nisu odlučujuće za odbijanje zahtjeva te se poziva na pogrešan materijalni propis, odnosno Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka. Nadalje, navodi da Općina Ivankovo nije upoznata s odredbama Uredbe, kao ni s načelom javnog pristupa javnog pristupa službenim dokumentima u javnim interesu. Također, navodi da se osobni podaci koji se odnose na neku fizičku ili pravnu osobu, a tiču se raspolaganja javnim sredstvima, ne mogu smatrati zaštićenim osobnim podacima u smislu Uredbe, nego je riječ o javnim podacima u skladu s odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama zaprimljenim u Općini Ivankovo dana 15. ožujka 2021. godine zatražio informaciju o svim subjektima koji imaju dug s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske koje se nalazi na području Općine Ivankovo.

Postupajući po citiranom zahtjevu od 15. ožujka 2021. godine Općina Ivankovo donijela je rješenje KLASA: UP/I-008-02/21-01/04, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 26. ožujka 2021. godine temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se kako je sukladno odredbi članka 16. Zakona o pravu na pristup informacijama proveden postupak testa razmjernosti i javnog interesa kojim je utvrđena mogućnost i obveza ograničavanja prava na pristup informacijama radi zaštite interesa iz članka 15. stavka 2. točke 4. citiranog Zakona. Nadalje, navodi se da tražena informacija sadrži osobne podatke fizičkih osoba, odnosno ime, prezime i osobni identifikacijski broj te da bi se dostavom tražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka propisane Zakonom o provedbi Uredbe o zaštiti podataka („Narodne novine“, broj 42/18.).

Općina Ivankovo je povodom žaliteljeve žalbe dostavila Uredu povjerenika spis predmeta te je u popratnom dopisu, KLASA: UP/I-008-02/21-01/04, URBROJ: 2188/03-03/2-21-3 od 19. travnja 2021. godine, u bitnom navela da s obzirom da se informacija o svim subjektima koji imaju dug s osnova korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske koje se nalazi na području Općine Ivankovo ne dostavlja iz razloga što sadrži osobne podatke te da je i bez dostavljanja tražene informacije Povjereniku za informiranje iz samog zahtjeva vidljivo da se traže osobni podaci, odnosno imena i prezimena određenih osoba.

Ured povjerenika za informiranje je dopisom, KLASA: UP/II-008-07/21-01/366, URBROJ: 401-01/11-21-2 od 27. travnja 2021. godine, utvrdio kako dostavljeni spis predmeta ne sadrži informaciju koja je predmet žaliteljevog zahtjeva od 15. ožujka 2021. godine, stoga je od Općine Ivankovo zatražio žurnu dostavu informacije, s obzirom da je odredbom članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da su tijela javne vlasti dužna Povjereniku za informiranje u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Općina Ivankovo u dopisu KLASA: UP/I-008-02/21-01/04, URBROJ: 2188/03-03/2-21-5 od 4. svibnja 2021. godine, navodi da temeljem članka 99. stavka 1. Zakona o poljoprivrednom zemljištu („Narodne novine“, broj 20/18., 115/18. i 98/18.) vodi evidencije ugovora i naplate po ugovorima o korištenju poljoprivrednog zemljišta na svom području te da je, s obzirom da se radi o poljoprivrednom zemljištu koje je u vlasništvu Republike Hrvatske, obavijest o svim subjektima koji imaju dug dostavljena je Državnom odvjetništvu koje je prema odredbama Zakona o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, broj 67/18.) nadležno za pokretanje i rješavanje postupka naplate dugovanja s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske. Nadalje, navodi se da je Državno odvjetništvo pokrenulo postupak naplate za sve subjekte koji imaju dugovanja s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo i svi postupci su u tijeku. Također, navodi se da tražena informacija koja je predmet postupka isto tako sadrži sobne podatke zaštićene prema odredbama Opće uredbe o zaštiti podataka.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom su postupku kao mjerodavne razmatrane sljedeće zakonske odredbe.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona. Prema odredbi članka 15. stavka 2. točke 4. navedenog Zakona tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Nadalje, člankom 4. stavkom 1. Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka) definirano je da su „osobni podaci” svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik”); pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca. Stavkom 2. članka 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da „obrada” znači svaki postupak ili skup postupaka koji se obavljaju na osobnim podacima ili na skupovima osobnih podataka, bilo automatiziranim bilo neautomatiziranim sredstvima kao što su prikupljanje, bilježenje, organizacija, strukturiranje, pohrana, prilagodba ili izmjena, pronalaženje, obavljanje uvida, uporaba, otkrivanje prijenosom, širenjem ili stavljanjem na raspolaganje na drugi način, usklađivanje ili kombiniranje, ograničavanje, brisanje ili uništavanje. Člankom 6. Opće uredbe o zaštiti podataka utvrđeni su uvjeti zakonitosti obrade osobnih podataka.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti nepotpuno i pogrešno utvrdilo činjenično stanje te kako je pogrešno primijenilo pravni propis.

Ističe se kako Općina Ivankovo nije postupila sukladno odredbi članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno nije po traženju Ureda povjerenika i nije dostavila potpunu informaciju, odnosno informaciju koji imaju dug s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske koje se nalazi na području Općine Ivankovo.

Nadalje, Općina Ivankovo nije u provedenom postupku razgraničila jesu li predmetni subjekti fizičke ili pravne osobe, s obzirom da treba imati na umu kako se Opća uredba o zaštiti podataka ne primjenjuje na pravne osobe, barem ne na nazive pravnih osoba.

Tijelo javne vlasti također nije ispravno provelo test razmjernosti i javnog interesa, bez obzira što je u zapisniku o provedenom testu KLASA: 008-02/21-01/11, URBROJ: 2188/03-03/2-21-2 od 25. ožujka 2021. godine, koji je dostavljen kao dio spisa predmeta, navelo da bi dostavom tražene informacije došlo do teške povrede zaštićenih interesa i moguće zlouporabe osobnih podataka, jer nije u konkretnom slučaju dalo argumente zašto bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u predmetnoj upravnoj stvari zaštićeni interes bio ozbiljno povrijeđen, te nije obrazložilo zašto prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes.

Osim toga, u dopisu KLASA: UP/I-008-02/21-01/04, URBROJ: 2188/03-03/2-21-5 od 4. svibnja 2021. godine Općina Ivankovo uvodi novo ograničenje propisano člankom 15. stavkom 3. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, koje nije navela kao ograničenje u prvostupanjskom postupku, s obzirom da spominje kako su postupci naplate dospjele a neplaćene zakupnine u tijeku te da ih vodi Državno odvjetništvo.

Pritom valja naglasiti kako za navedeno ne pruža nikakve dokaze niti objašnjena u kojoj su fazi postupci, za koje subjekte, na koji način bi davanje informacije ugrozilo predmetne postupke i slično.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

S obzirom da Općina Ivankovo nije sa spisom predmeta dostavila informacije koje su predmet ovog postupka, u konkretnom slučaju Povjerenik za informiranje nije mogao u smislu članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku točno utvrditi činjenice te u zakonski propisanom roku sam riješiti ovu upravnu stvar, pa je stoga predmet nužno vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Općina Ivankovo stoga treba u ponovljenom postupku riješiti predmetni zahtjev na način da utvrdi postoje li za zatraženu informaciju ograničenja od pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, a u slučaju da postoje, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama i u određenim slučajevima provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes, a pri navedenom bi se prvostupanjsko tijelo trebalo voditi Smjernicama za test razmjernosti i javnog interesa, koje su objavljene na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće korisniku omogućiti djelomičan pristup traženoj informaciji. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan