KLASA: UP/II-008-07/20-01/556

URBROJ: 401-01/10-21-2

Zagreb, 19. listopada 2021. godine

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave, KLASA: UP/I-032-03/20-02/3, URBROJ: 354-01/20-6 od 9. srpnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbacuje se žalba trgovačkog društva .........

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem prihvaćen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) je pravodobno uložilo žalbu u kojoj u bitnom citira članak 5. sporazuma koji je predmet postupka, navodeći da je istim ugovorena tajnost podataka zbog sprečavanja izazivanja znatne materijalne štete po poslovanje žalitelja. Smatra da bi pristup traženoj informaciji trebalo ograničiti pozivom na odredbu članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je korisnica na obrascu zahtjeva za pristup informacijama tražila doslovno sljedeće:

1.    Molim preslike rješenja UP/II-034-02/04-01/102, 04/152, 07/405, 07/362, 07/285, 04/7

2.    Molim presliku Sporazuma o poslovno-tehničkoj suradnji između Kodeks d.o.o. i Retel d.o.o. koji je dio žalbenog spisa UP/II-034-02/09-01/31.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da su dopisom prvostupanjskog tijela, KLASA: 032-03/20-02/3, URBROJ: 354-01/20-2 od 1. srpnja 2020. godine žaliteljici dostavljene rješenja koja su predmet točke 1. zahtjeva za pristup informacijama, dok je o točki 2. zahtjeva za pristup informacijama odlučeno rješenjem koje je predmet ovog postupka.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Iz pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da omogućavanjem prava na pristup traženoj informaciji ne bi bio ozbiljno ugrožen zaštićeni interes iz članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Žalba žalitelja nije izjavljena od ovlaštene osobe, a iz sljedećih razloga.

Prema ustaljenoj praksi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske rješavanje sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama predstavlja neposredno rješavanje upravne stvari, te se radi o jednostranačkoj upravnoj stvari (primjerice poslovni brojevi UsII-181/17, UsII-257/18, UsII-269/18, UsII-290/18, UsII-382/18, UsII-458/18), u kojoj se odluka može donijeti bez omogućavanja stranci da bude saslušana, bez zakazivanja i održavanja usmene rasprave.

Smisleno primjenjujući navedena stajališta u konkretnom predmetu, Povjerenik za informiranje ističe da sama činjenica što je žalitelju u konkretnom slučaju dostavljeno prvostupanjsko rješenje ne može za žalitelja stvoriti pravo na žalbu u ovom postupku.

Prema članku 4. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da je stranka u postupku fizička ili pravna osoba na zahtjev koje je postupak pokrenut, protiv koje se vodi postupak ili koja radi zaštite svojih prava ili pravnih interesa ima pravo sudjelovati u postupku.

U presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske broj Usž-3357/2017 od 17. siječnja 2018. godine istaknuto je da pravni interes iz članka 4. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku mora proizlaziti iz zakona, odnosno biti zakonom zaštićen. Također je istaknuto da se pitanje ima li neka osoba svojstvo stranke mora prosuđivati ne samo prema citiranoj odredbi članka 4. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, već i prema materijalnom propisu iz kojeg za osobu proizlazi određeno pravo.

Osim toga, odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, kao niti odredbama Zakona o općem upravnom postupku nije propisano da bi žalitelj u ovom postupku bio stranka u žalbenom postupku, a kako je to primjerice propisano odredbom članka 402. Zakona o javnoj nabavi („Narodne novine“, broj 120/16) prema kojoj odredbi su žalitelj, naručitelj i ponuditelj stranke žalbenog postupka.

Iz svega navedenog proizlazi da žalitelj nije osoba ovlaštena za izjavljivanje žalbe u ovom postupku, odnosno odredbe Zakona o pravu na pristup ne daju žalitelju pravo sudjelovanja u ovom postupku.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

Slijedom navedenog, temeljem članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku trebalo je odlučiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan