KLASA: UP/II-008-07/21-01/676

URBROJ: 401-01/05-21-4

Zagreb, 8. listopada 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv obavijesti Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/03, URBROJ: 2188/03-03/2-21-14 od 30. srpnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se obavijest Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/03, URBROJ: 2188/03-03/2-21-14 od 30. srpnja 2021. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici dokumenta koji sadržava popis pravnih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo.

3.    Nalaže se Općini Ivankovo da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana njegove pravomoćnosti.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenom obaviješću, koja ima značenje rješenja o odbijanju, Općina Ivankovo je obavijestila ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kako je baza podataka obveznika plaćanja komunalne naknade pravnih osoba, zajedno sa fizičkim osobama dio računalnog programa temeljem kojeg Općina Ivankovo vodi svoje računovodstveno-financijsko poslovanje, te kako računalni program nema mogućnosti zasebnog izdvajanja pravnih od fizičkih osoba niti obrnuto, stoga nisu u mogućnosti dostaviti bazu podataka obveznika plaćanja komunalne naknade pravnih osoba.

Žalitelj je na pobijano rješenje izjavio žalbu Povjereniku za informiranje, u kojoj u bitnom navodi kako se njegov zahtjev za dopunu informacije ima smatrati odbijenim iako nije doneseno rješenje o odbijanju. Smatra kako je zatražena informacija izrađena te kako se jednostavno može omogućiti pristup popisu pravnih osoba koje su obveznici plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo. Ističe kako je komunalna naknada novčano javno davanje i ujedno prihod proračuna jedinice lokalne samouprave, slijedom čega smatra da mu se mora omogućiti pristup zatraženoj informaciji te predlaže da se njegova žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 2. ožujka 2021. godine zatražio od Općine Ivankovo dostavu baze podataka obveznika plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo.

Općina Ivankovo je rješenjem KLASA: UP/I-008-02/21-01/03, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 16. ožujka 2021. godine, odbila žaliteljev zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi se dostavom zatražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka.

S obzirom da je nakon uložene žaliteljeve žalbe u žalbenom postupku utvrđeno da se zatražena baza podataka obveznika plaćanja komunalne naknade Općine Ivankovo sastoji od fizičkih i pravnih osoba, Povjerenik za informiranje je točkom 1. izreke rješenja KLASA: UP/II-008-07/21-01/348, URBROJ: 401-01/05-21-5 od 24. svibnja 2021. godine, djelomično poništio rješenje Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/03, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 16. ožujka 2021. godine, točkom 2. izreke je odbio žaliteljevu žalbu u dijelu koji se odnosi na dostavu baze podataka fizičkih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo, dok je točkom 3. izreke predmet u dijelu koji se odnosi na dostavu baze podataka pravnih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo dostavljen prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Žalitelj je potom zahtjevom za dopunu informacije od 15. srpnja 2021. godine zatražio od Općine Ivankovo da postupi po nalogu Povjerenika za informiranje i da mu dostavi popis pravnih osoba koje su obveznici plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo, nakon čega je Općina Ivankovo dostavila žalitelju osporenu obavijest, KLASA: UP/I-008-02/21-01/03, URBROJ: 2188/03-03/2-21-14 od 30. srpnja 2021. godine.

Općina Ivankovo je na traženje Ureda Povjerenika za informiranje dostavila informaciju koja je predmet postupka te je utvrđeno da se ona sastoji od jedne stranice A4 dokumenta.

U žalbenom postupku je utvrđeno da se žaliteljev zahtjev za dopunu informacije treba smatrati novim zahtjevom za pristup informacijama, s obzirom da žalitelj sadržajno traži drugačiju informaciju, odnosno više ne traži bazu podataka već traži popis pravnih osoba koje su obveznici plaćanja komunalne naknade.

U tom smislu se i obavijest Općine Ivankovo može smatrati nezakonitom, jer je pristup zatraženoj informaciju uskraćen, prilikom čega tijelo javne vlasti ne navodi pravni temelj uskrate.

Bez obzira što Općina Ivankovo u pobijanoj obavijesti vjerojatno ukazuje na primjenu odredbe članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano kako se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije – iz dostavljenog dokumenta koji sadrži zatraženu informaciju proizlazi da informacija nije preopsežna te se jednostavno može izdvojiti bez ulaganja prevelikog napora i truda.

U tom smislu se ističe da je u presudi Suda Europske unije, broj C-491/15 od 11. siječnja 2017. godine zauzeto stajalište da sve informacije koje se unaprijed programiranim alatima za pretraživanje mogu izdvojiti iz elektroničke baze podataka u okviru njezine uobičajene uporabe, čak i ako te informacije još nisu bile prikazane u tom obliku, ili ih osoblje nikad nije pretraživalo, moraju se kvalificirati kao gotovi dokumenti, odnosno da tijela javne vlasti radi ispunjavanja zahtjeva za pristup informacijama mogu biti dovedena u situaciju da primjenom postojećih alata za pretraživanje izrade dokument iz informacija sadržanih u bazi podataka (paragrafi 37 i 38 presude).

Razlika između postojećeg i novog dokumenta jasno je naznačena u mišljenju nezavisnog odvjetnika u navedenom predmetu Michala Bobeka od 21. rujna 2016. godine u kojem se ističe sljedeće:

„…49.   U skladu s negativnom definicijom, „novi dokument” u smislu Uredbe ne bi nastao ako bi se samo brisali ili filtrirali neki od postojećih podataka (uključujući i njihovo anonimiziranje) iz baze ili skupa podataka. Ovisno o točnoj strukturi baze podataka, takve operacije načelno ipak ne mogu zahtijevati znatno (intelektualno) ulaganje pa onda i ne dovode do stvaranja „novog dokumenta”, nego je isključivo riječ o preuređenju postojećeg….“

Navedena presuda i mišljenje nezavisnog odvjetnika dostupni su na poveznici http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?language=en&num=C-491/15.

Stoga se zaključno naglašava kako se pobijanom obaviješću tijela javne vlasti nezakonito uskraćuje pravo na pristup zatraženim informacijama jer je predmetna informacija jednostavno dostupna i postoji, odnosno tijelo javne vlasti je može izdvojiti bez ulaganja prevelikog truda i napora, stoga se u ovom slučaju ne radi o stvaranju nove informacije.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.

Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan