KLASA: UP/II-008-07/21-01/634

URBROJ: 401-01/10-21-4

Zagreb, 23. rujna 2021. godine

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Agencije za znanost i visoko obrazovanje, KLASA: 008-01/21-02/0011, URBROJ: 355-04-07-21-0003 od 20. srpnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Agencije za znanost i visoko obrazovanje, KLASA: 008-01/21-02/0011, URBROJ: 355-04-07-21-0003 od 20. srpnja 2021. godine kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je tražio presliku diplome i rješenje o priznavanju inozemne visokoškolske kvalifikacije za ........., temeljem članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo smatra da je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da osporava prvostupanjsko rješenje. Ističe da nema osobnih podataka koji nisu opće poznati za ......... jer je navedena osoba vijećnik u Gradskom vijeću Grada Sinja i javna osoba. Smatra da nema razloga za uskratom traženih podataka. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 11. srpnja 2021. godine od prvostupanjskog tijela tražio presliku diplome i rješenja o priznavanju inozemne visokoškolske kvalifikacije za ........., te je prvostupanjsko tijelo, postupajući po navedenom zahtjevu, donijelo rješenje koje je predmet postupka.

U žalbenom postupku, Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta na nadležno postupanje, uključujući i informacije koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja u bitnom da prvostupanjsko tijelo smatra da je pristup informacijama potrebno ograničiti pozivom na odredbu članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Povjerenik za informiranje smatra da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka koji nisu utjecali na donošenje, a iz sljedećih razloga.

Naime, u slučaju postojanja zakonskog ograničenja iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu postoji obveza provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, svrha kojeg je stvarno razmotriti razloge za i protiv omogućavanja pristup informacijama, a što je i naglašeno u odredbi članka 5. stavka 1. točke 7. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Iz obrazloženja osporenog rješenja, te spisa predmeta jasno je da navedeni test nije proveden, što znači da osporeno prvostupanjsko rješenja nema razloga o odlučnim činjenicama u smislu odredbe članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09).

Provodeći test razmjernosti i javnog interesa u žalbenom postupku temeljem ovlaštenja iz članka 25. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, utvrđeno je sljedeće.

Kao prvo, činjenica što je osoba na koju se odnosi traženi podatak vijećnik u Gradskom vijeću Grada Sinja, nije dovoljna za zaključak da bi diploma navedene osobe predstavljala informaciju od javnog značaja.

Naime, u dosadašnjoj upravnosudskoj praksi i praksi Povjerenika za informiranje pristup diplomi, odnosno ispravi o priznavanju diplome, odobren je u situacijama kad bi se navedene informacije tražile od tijela javne vlasti vezano za odabranog kandidata u natječajnom postupku, uz obrazloženje da postoji javni interes za informaciju o tome ispunjava li odabrani kandidat uvjete natječaja, s obzirom na to da će se njegov rad financirati iz javnih sredstava.

U konkretnom slučaju, diploma nije preduvjet za obavljanja poslova gradskog vijećnika, niti iz spisa predmeta na bilo koji način proizlazi povezana s obavljanjem funkcije navedene osobe.

Osim toga, navedena informacija se traži od prvostupanjskog tijela, koje sukladno članku 9. Zakona o priznavanju inozemnih kvalifikacija („Narodne novine“, broj 158/03, 198/03, 138/06, 45/11) obavlja priznavanje inozemnih visokoškolskih kvalifikacija.

Povjerenik za informiranje u žalbenom postupku nije utvrdio da bi omogućavanje pristupa traženoj informaciji doprinijelo javnom interesu, iz razloga što se tražena informacija ne odnosi na pitanja koja se uobičajeno smatraju pitanjima od javnog interesa (npr. pitanja javne sigurnosti, zaštite okoliša ili javnog zdravlja.

Nadalje, Povjerenik za informiranje smatra da nije vjerojatno ni da bi tražena informacija doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka (kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost i integritet), jer pitanje diplome ni na koji način nije povezano s obavljanjem poslova osobe za koju se diploma traži.

Ako bi se prihvatio stav žalitelja, navedeno bi značilo da bi svaka osoba mogla od prvostupanjskog tijela tražiti diplomu i rješenje o priznavanju diplome samo zbog činjenice da se radi o javnoj osobi.

Točno je da su podaci koje žalitelj navodi u svom zahtjevu (adresa, OIB i datum rođenja) osobe na koje se odnose informacije koje su predmet postupka javno dostupne (poveznica http://www.sinj.hr/wp-content/uploads/2021/04/30.4.21.-GRADSKO-VIJECE.pdf), međutim navedena činjenica ne znači da su navedeni podaci od javnog značaja, već se radi o ispunjavanju obveza prilikom sastavljanja izbornih listi.

Osim toga, javna dostupnost navedenih podataka, te činjenica što je osoba na koju se informacije odnose bila nositelj liste na izborima, ne znači da navedena osoba također nema pravo na zaštitu osobnih podataka, posebno onih koji ni na koji način nisu povezani s javnom dužnosti koju navedena osoba obavlja.

Drugim riječima, osoba na koju se odnose tražene informacije ima legitimna očekivanja da će osobni podaci (diploma i rješenje o priznavanju), a koji se ne odnose na javnu funkciju koju obavlja, biti zaštićeni.

Upravo zbog navedenog, Povjerenik za informiranje smatra da u odnosu na zatražene informacije prevladava potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) odlučeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan