KLASA: UP/II-008-07/21-01/633

URBROJ: 401-01/06-21-2

Zagreb, 16. rujna 2021.

                       

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Hrvatska elektroprivrede d. d., URBROJ: E-3777/21/ZV od 29. lipnja 2021. godine u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. URBROJ: E-3777/21/ZV od 29. lipnja 2021. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama:

-       Obračuna naknade (ponude) za osnivanje prava služnosti radi izgradnje priključnog dalekovoda (uvodom postojećeg dalekovoda DV 110 kV Obrovac-Zadar u TS 30 (33)/110 kV Korlat) u Zadarskoj županiji, KLASA: ST-06-12-2089, UR.BROJ: 00-02-03/05-19-57 od 27. lipnja 2019. godine i

-       Obračuna šumske štete Šumarije Benkovac KLASA: ST-06-12-2089, URBROJ: 15-01/01-20-70 od 18. kolovoza 2020. godine te akta br. 16-01/20Š, Klasa: ST-06-12-2089, Ur. broj: 15-00-03/01-20-76 od 11. rujna 2020. godine.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Hrvatska elektroprivreda d.d. da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. njegove izreke.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 28. rujna 2020. godine pozivom na odredbu članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenja sudske odluke ili kazne, a uz obrazloženje kako se u konkretnom slučaju ne radi o zahtjevu za pristup informacijama odnosno da se radi o traženju opisanom u članku 18, stavku 5. navedenog Zakona.

Zahtjevom za pristup informacijama koji je odbijen osporenim rješenjem žaliteljica je zatražila da joj se dostave dokumenti iz kojih su vidljivi svi obračuni naknade za osnivanje prava služnosti radi izgradnje vjetroelektrane Korlat te obračuni šumske štete nastale u vezi s izgradnjom navedene vjetroelektrane.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da su razlozi odbijanja njezinog zahtjeva koje je prvostupanjsko tijelo navelo u obrazloženju rješenja potpuno neutemeljeni. Ističe kako su traženi dokumenti informacije koje se sastoje od nekoliko stranica tako da ne stoji tvrdnja tijela javne vlasti o tome da se radi o uvidu u cjelokupni spis predmeta. Nadalje, vezano za navode tijela javne vlasti o tome da trgovačko društvo Energetski park Korlat d.o.o. ne predstavlja tijelo javne vlasti žaliteljica ističe kako je navedena tvrdnja u potpunoj suprotnosti s javno objavljenim informacijama trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. koje ukazuju na to da je navedeno društvo obvezno dostaviti informacije za sva svoja ovisna društva. U nastavku izdvaja objavljenu informaciju prema kojoj se pravo na pristup informacijama trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. i svih ovisnih društava u njegovom stopostotnom vlasništvu ostvaruje podnošenjem zahtjeva za pristup informacijama službeniku za informiranje trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d.. Osim toga, žaliteljica skreće pažnju i na rješenje Povjerenika za informiranje kojim je izričito naloženo trgovačkom društvu Energetski park Korlat d.o.o. da riješi njezine zahtjeve za pristup informacijama. Žaliteljica zaključno predlaže da službeniku za informiranje naloži da joj po njezinom zahtjevu omogući pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 28. rujna 2020. godine upućenom službeniku za informiranje ovisnih društava Hrvatske elektroprivrede d.d., zatražila od trgovačkog društva Energetski park Korlat d.o.o., kao tijela javne vlasti, da joj dostavi sve obračune naknade za osnivanje prava služnosti radi izgradnje vjetroelektrane Korlat te svih obračuna šumske štete nastale u vezi s izgradnjom vjetroelektrane Korlat.

Također je utvrđeno da je službenik za informiranje trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. po navedenom zahtjevu donio osporeno rješenje URBROJ: E-3777/21/ZV od 29. lipnja 2021. godine, kojim je odbilo zahtjev pozivom na odredbu članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, uz navođenje članka 18. stavka 5. navedenog zahtjeva odnosno da se u konkretnom slučaju nije radilo o zahtjevu za pristup informacijama nego o zahtjevu za uvidom u cjelokupnu dokumentaciju obračuna.

U obrazloženju osporenog rješenja naveden je sadržaj predmetnog zahtjeva za pristup informacijama, odredba članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te je navedeno kako se zahtjev žaliteljice ne smatra zahtjevom u smislu navedenog Zakona obzirom da se u njemu traži pristup cjelokupnoj dokumentaciji obračuna. Također je navedeno kako ovisna trgovačka društva prvostupanjskog tijela prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama ne predstavljaju tijela javne vlasti. Zaključno je navedeno kako se slijedom navedenog odbija zahtjev podnositeljice sukladno odredbi članka 15. stavka 3. točke 1. zakona o pravu na pristup informacijama.

U žalbenom postupku trgovačko društvo Hrvatska elektroprivreda d.d. je aktom Broj: E-4483/21/ZV od 4. kolovoza 2021. godine, a slijedom traženja Ureda povjerenika za informiranje iz dopisa KLASA: 008-04/21-01/526, URBROJ: 401-01/06-21-2 od 19. srpnja 2021. godine, dostavilo žalbenom tijelu spis predmeta na nadležno postupanje.

Uvidom u spis predmeta Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku utvrdio kako je prvostupanjsko tijelo rješavajući o predmetnom zahtjevu žaliteljice nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te je neodgovarajuće primijenilo odredbe materijalnog prava.

Naime, iz osporenog rješenja te iz dokumentacije u spisu predmeta, nije razvidno da je tijelo javne vlasti provelo test razmjernosti i javnog interesa, iako je uskratilo žaliteljici tražene informacije, a što je bilo dužno učiniti s obzirom na razlog ograničenja pristupa informacijama koji je navelo u istoj odluci.

Također, u odnosu na navode prvostupanjskog tijela iz obrazloženja osporenog rješenja a vezano za prirodu predmetnog zahtjeva, nejasni su razlozi zbog kojih se prvostupanjsko tijelo u istom najprije poziva na članak 18. stavak 5. Zakona o pravu na pristup informacijama uz tvrdnje da se u konkretnom slučaju ne radi o zahtjevu za pristup informacijama, a u kojem slučaju se ne donosi rješenje, da bi se na kraju obrazloženja pozvalo na razlog odbijanja zahtjeva temeljen na odredbi članka 15. stavka 3. točke 1. navedenog Zakona, bez ikakvog dovođenja u vezu predmetnih informacija i razloga ograničenja pristupa informacijama koji je propisan navedenom odredbom.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno je utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Stoga je Povjerenik za informiranje u žalbenom postupku uvidom u dostavljene informacije koje su predmet postupka razmotrio je li žalitelju moguće odobriti pristup zatraženoj informaciji, a također i utvrdilo da li se pristup traženim informacijama može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Republika Hrvatska je jedini vlasnik trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d., koje je jedini osnivač trgovačkog društva Energetski park Korlat d.o.o. te stoga navedeno trgovačko društvo predstavlja tijelo javne vlasti koje je obvezno postupati sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, i u njegovom je radu potrebno osigurati maksimalnu transparentnost. Vezano za navedeno se ističe da je stav žalbenog tijela koji ide u prilog tumačenju da su ovisna društva trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. tijela javne vlasti prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama potvrđen i u presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske Poslovni broj UsII-190/20-7 od 2. srpnja 2021. godine.

Osim navedenog se ističe kako je na službenoj Internet stranici trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. objavljeno kako se pravo na pristup informacijama navedenog trgovačkog društva i svih njegovih ovisnih društava koja su u njegovom stopostotnom vlasništvu ostvaruje podnošenjem zahtjeva za pristup informacijama trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d., a kako to u žalbi navodi i žaliteljica.

Uvidom u predmetne informacije utvrđeno je da one sadrže podatke o obračunu naknade za osnivanje prava služnosti koje je trgovačko društvo Hrvatske šume d.o.o. kao tijelo javne vlasti dostavilo drugom tijelu javne vlasti trgovačkom društvu Energetski park Korlat d.o.o. te podatke o obračunu šumske štete na površinama van dane služnosti koje je trgovačko društvo Hrvatske šume d.o.o. dostavilo trgovačkom društvu koje je ovisno društvo prvostupanjskog tijela i pravnoj osobi INŽENJERING GEORAD d.o.o. koje je bilo izvođač radova za investitora, iz čega je razvidno kako se u konkretnom slučaju radi o raspolaganju javnim sredstvima, a što predstavlja informacije na koje je primjenjiva odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Daljnjim uvidom u predmetne informacije je utvrđeno kako iste sadrže osobne podatke – imena i prezimena te vlastoručne potpise odgovornih osoba u tijelima javne vlasti te podatke o odgovornoj osobi privatnog trgovačkog društva koji su javno dostupni, a u pogledu kojih je u konkretnom slučaju zaključeno kako ne predstavljaju podatke koji se štite sukladno odredbama propisa kojim je uređena zaštita osobnih podataka.

Također, u žalbenom je postupku utvrđeno da je nesporno je da se u ovom slučaju radi o informacijama iz djelokruga rada trgovačkog društva Hrvatska elektroprivreda d.d. i njegovog ovisnog društva Energetski park Korlat d.o.o., a uvidom u koje je utvrđeno kako one ne sadrže podatke na koje bi se moglo primijeniti ograničenja pristupa informacijama propisana Zakonom o pravu na pristup informacijama.

S obzirom da Povjerenik za informiranje nije našao razloge za ograničenje pristupa traženim informacijama nakon provedenog žalbenog postupka je zaključeno kako se pristup traženim informacijama može žaliteljici odobriti u cijelosti.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama odlučeno kao izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan