KLASA: UP/II-008-07/21-01/713

URBROJ: 401-01/03-21-1

Zagreb, 17. rujna 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), te članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09), povodom žalbe ......... izjavljene protiv obavijesti Ministarstva pravosuđa i uprave KLASA: 008-02/21-01/75, URBROJ: 514-02-03-03/01-21-02 od 21. srpnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbacuje se žalba ......... od 24. srpnja 2021. godine, kao nedopuštena.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanom obaviješću Ministarstva pravosuđa i uprave KLASA: 008-02/21-01/75, URBROJ: 514-02-03-03/01-21-02 od 21. srpnja 2021. godine, tijelo javne vlasti obavijestilo je ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) sukladno članku 23. stavku 1. točki 1., članku 23. stavku 1. točki 3. i članku 23. stavku 1. točki 6. Zakona o pravu na pristup informacijama u pogledu njegovog zahtjeva za pristup informacijama od 7. srpnja 2021. godine kojim je zatražio tko je suvlasnik dijela zgrade upisane u k.č.br. 1821/1 u Županijskoj ulici 4 u Osijeku u kojoj se nalaze uredi Upravne inspekcije, koja je oznaka ureda u zemljišnim knjigama (slovo, broj, kat …) više upravne inspektorice ......... i koja je oznaka suvlasničkog dijela zgrade (od E1- do E12) u kojoj se nalazi ured više upravne inspektorice ..........

Žalitelj je uložio žalbu protiv predmetne obavijesti jer da ista nije utemeljena na Zakonu o pravu na pristup informacijama. U žalbi navodi kako nije tražio tko su suvlasnici, već tko je konkretni suvlasnik ili vlasnik osječkog ureda u kojemu službuje viša upravna inspektorica.

Žalba je nedopuštena.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 6. srpnja 2021. godine zatražio od Ministarstva pravosuđa i uprave sljedeće informacije: „ 1. Tko je suvlasnik dijela zgrade upisane u k.č.br. 1821/1 u Županijskoj ulici 4 u Osijeku u kojoj se nalaze uredi Upravne inspekcije?, 2. Koja je oznaka ureda u zemljišnim knjigama (slovo, broj, kat …) više upravne inspektorice .........? i 3. Koja je oznaka suvlasničkog dijela zgrade (od E1- do E12) u kojoj se nalazi ured više upravne inspektorice .........?“

Tijelo javne vlasti u obavijesti upućenoj žalitelju dana 21. srpnja 2021. godine navodi da su suvlasnici dijela zgrade upisane u k.č.br. 1821/1/1 u Županijskoj ulici broj 4 u Osijeku u kojoj se nalazi ured Upravne inspekcije Osječko-baranjska županija i Republika Hrvatska, te da je navedeni podatak javno dostupan podatak. Nadalje, žalitelju je dostavljena neslužbena kopija izvatka iz zemljišnih knjiga za navedenu nekretninu. U pogledu oznake ureda u zemljišnim knjigama (slovo, broj, kat…) i oznake suvlasničkog dijela zgrade u kojoj se nalazi ured više uprave inspektorice, tijelo javne vlasti je obavijestilo žalitelja da zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da daje tumačenja, odgovore na postavljana pitanja u vezi informacija kojima to tijelo javne vlasti, u trenutku podnošenja zahtjeva, ne raspolaže te da se u konkretnom slučaju ne radi o zahtjevu za pristup informacijama temeljem članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama. Navodi se odredba članka 35. Zakona o zemljišnim knjigama kojom je propisano da se u zemljišnu knjigu upisuju samo pravo vlasništva i ostala stvarna prava na zemljištima, pravo nazadkupa, prvokupa, najma, zakupa, kao i koncesije te opstala prava na zemljištima za koja je to posebnim zakonom dopušteno. Tijelo javne vlasti upućuje žalitelja da se za traženo obrati Osječko-baranjskoj županiji.

U žalbenom postupku, sukladno traženju Ureda povjerenika za informiranje iz dopisa KLASA: 008-04/21-01/548, URBROJ: 401-01/03-21-2 od 4. kolovoza 2021. godine, tijelo javne vlasti se očitovalo dopisom KLASA: 008-02/21-01/75, URBROJ: 514-02-03-03-01/01-21-04 od 19. kolovoza 2021. godine u kojemu navodi da nije postupilo sukladno odredbi članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti posjeduje traženu informaciju, izvadak iz zemljišnih knjiga, koju je dostavilo žalitelju, međutim ista nije u traženom obliku. Nadalje, navodi da nije moglo postupiti sukladno odredbi članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama i ustupiti zahtjev, s obzirom na to da je odredbama Zakona o zemljišnim knjigama propisano što se upisuje u zemljišne knjige, a da se tražene informacije ne upisuju u zemljišne knjige.

Odredbom članka 23. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu prema točki 1. istog stavka kad korisniku omogućuje pristup informacijama, prema točki 3. istog stavka kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena i prema točki 6. istog stavka kad obavještava korisnika da se podnesak ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. tog Zakona, pri čemu je dužno uputiti korisnika na način ostvarivanja njegovog traženja.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

U članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrada analize ili tumačenje nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

U žalbenom je postupku tvrđeno da žalba žalitelja izjavljena protiv obavijesti kojom je žalitelju omogućen pristup traženoj informaciji, dostavljen izvadak iz zemljišne knjige te kojom je obavješten da je informacija javno objavljena, a da se dio njegovog podneska ne smatra zahtjevom za pristup informacijama u smislu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama i kojom je upućen na način ostvarivanja traženja, nije dopuštena.

Sukladno navedenim odredbama, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, te tijelo javne vlasti sukladno navedenom Zakonu nema obvezu ulaganja dodatnog truda, povezivanja, davanja tumačenja, odnosno stvaranje informacije.

Kako iz spisa predmeta proizlazi da žalitelj tijelu javne vlasti postavlja pitanja na koje je jedino moguće dati odgovor, a što bi rezultiralo stvaranjem nove informacije koja u trenutku podnošenja zahtjeva ne postoji, uzevši u obzir to da je Zakonom o zemljišnim knjigama propisano što se upisuje u zemljišne knjige, Povjerenik za informiranje zaključuje da se traženje žalitelja ne može smatrati zahtjevom za pristup informacijama u smislu odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

S obzirom da u ovom predmetu žalba nije dopuštena, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan