KLASA: UP/II-008-07/21-01/445

URBROJ: 401-01/11-21-2

Zagreb, 23. rujna 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Hrvatske odvjetničke komore Broj: 774/21 od 8. travnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Hrvatske odvjetničke komore Broj: 774/21 od 8. travnja 2021. godine, kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Hrvatske odvjetničke komore odbijen je zahtjev za dopunu i ispravak informacija ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 11. veljače 2021. godine, kojim je zatražila podatke o dobi odvjetnika upisanih u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore, a koji su u trenutku upisa platili punu upisninu i upisninu u iznosu od 50%, temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da . Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 23. siječnja 2021. godine dostavljenim Hrvatskoj odvjetničkog komori putem elektroničke pošte zatražila sljedeće podatke: „1. Koliko je odvjetnika/ica upisano u Imenik odvjetnika u vremenskom periodu od 14. ožujka 2019. godine do 25. siječnja 2021. godine? 2. Od broja odvjetnika/ica definiranog pod točkom 1., koliki je broj odvjetnika/ica platio upisninu u Imenik odvjetnika u skladu s točkom I. st. 1. Odluke o utvrđivanju upisnine u Imenik odvjetnika HOK-a tj. u iznosu od 37.500,00 HRK? a) Koja je dobna struktura odvjetnika/ica koji su platili upisninu u iznosu od 37.500.0HRK u vremenskom periodu definiranom pod točkom 1.? b) Koja je spolna struktura odvjetnika/ica koji su platili upisninu u iznosu od 37.500.0HRK u vremenskom periodu definiranom pod točkom 1.? 3. Od broja odvjetnika/ica pod točkom 1., koliki je broj odvjetnika/ica platio upisninu u Imenik odvjetnika u skladu s točkom II. st. 2. Odluke o utvrđivanju upisnine u Imenik odvjetnika HOK-a tj. u iznosu od 50% iznosa upisnine od 37.500,00 HRK? a) Koja je dobna struktura odvjetnika/ica koji su platili upisninu u iznosu od 50% iznosa ukupne upisnine od 37.500,00 HRK u vremenskom periodu definiranom pod točkom 1.? b) Koja je spolna struktura odvjetnika/ica koji su platili upisninu u iznosu od 50% iznosa ukupne upisnine 37.500,00 HRK u vremenskom periodu definiranom pod točkom 1.? 4. Od broja odvjetnika/ica pod točkom 1., koliki je broj odvjetnika/ica bio oslobođen plaćanja upisnine u skladu s točkom II. st. 1. Odluke o utvrđivanju upisnine u Imenik odvjetnika HOK- a? a) Koja je dobna struktura odvjetnika/ica koji su bili oslobođeni plaćanja upisnine u vremenskom periodu definiranom pod točkom 1.? b) Koja je spolna struktura odvjetnika/ica koji su bili oslobođeni plaćanja upisnine u vremenskom periodu definiranom pod točkom 1.? 5. Koliki je ukupan broj odvjetnika/ica upisan u Imenik odvjetnika na dan 25. siječnja 2021. godine? 6. Koliko iznosi mjesečna članarina odvjetnika/ice u Hrvatskoj odvjetničkoj komori? 7. Koliko iznosi mjesečna članarina odvjetničkog vježbenika/ice u Hrvatskoj odvjetničkoj komori?“

Postupajući po citiranom zahtjevu žalitelja Hrvatska odvjetnička komora žaliteljici je dostavila dopis Broj: 774/21 od 8. veljače 2021. godine u kojem u bitnome navodi da informacije o svojim članovima ne obrađuje i ne vodi strukturirane prema kombiniranim kriterijima dobi, spola, vremena upisa i visine iznosa upisnine koji su platiti prilikom upisa u Imenike i upisnike Hrvatske odvjetničke komore, a da se sukladno članku 43. stavku 3. Zakona o odvjetništvu („Narodne novine“, broj 9/94., 117/08., 50/09., 75/09. i 18/11.) pravomoćne odluke o upisu i brisanju iz imenika i upisnika objavljuju u Narodnim novinama te u nastavku navodi poveznice na objavljene pravomoćne odluke o upisu u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore u razdoblju nakon 14. ožujka 2019. godine iz kojih su razvidne informacije koje je žaliteljica zatražila. Nadalje, navodi se da je u siječnju 2021. godine odobren upis za još 24 osobe, a odluke o upisu će biti po pravomoćnosti biti objavljene u Narodnim novinama te se navodi da je s danom 25. siječnja 2021. godine u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore upisano 4 840 odvjetnika/ca. Također, navodi se da je upisninu u utvrđenom stavkom I. Odluke o utvrđivanju visine upisnine u Imenik odvjetnika od 14. ožujka 2019. godine platilo 35 osoba, od kojeg broja je 15 žena i 20 muškaraca, a upisninu u iznosu od 50% visine upisnine platilo je 12 osoba, 7 žena i 5 muškaraca te se navodi da visina članarine odvjetnika upisanih u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore iznosi 200 kuna, da odvjetnici plaćaju i posmrtnu pripomoć od 20 kuna, zatim da članarinu odvjetničkom zboru kojem pripadaju odvjetnici plaćaju sukladno odluci i potrebama pojedinog odvjetničkog zbora o čemu odlučuju sami odvjetnici tog zbora, dok članarina odvjetničkih vježbenika upisanih u Imenik odvjetničkih vježbenika iznosi 100 kuna godišnje.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da se žaliteljica dana 11. veljače 2021. godine putem elektroničke pošte obratila Hrvatskoj odvjetničkoj komori navodeći da je u citiranom dopisu od 8. veljače 2021. godine navedeno da tijelo javne vlasti ne vodi o svojim članovima informacije strukturirane po kriterijima dobi, spola, vremena upisa i visine upisnine, a ipak su joj dostavljene sve informacije, osim kriterija dobi te traži da se dostavljena informacije nadopuni s podacima o dobi upisanih odvjetnika/ica u periodu od 14. ožujka 2019. godine od 25. siječnja 2021. godine koji su u trenutku upisa platili punu upisninu i upisninu u iznosu od 50%, a prema dostavljenim informacijama radi se o 47 odvjetnika/ica koji su se upisali u Imenik odvjetnika u traženim periodu.

Postupajući po citiranom zahtjevu za dopunu i ispravak informacije, tijelo javne vlasti obavijestilo je žaliteljicu putem elektroničke pošte da se njezin zahtjev ne smatra zahtjevom za pristup informacijama, a da svoje traženje može ostvariti kontaktiranjem odvjetnika o kojima je riječ, a nakon što se žaliteljica žalbom obratila Povjereniku za informiranje smatrajući da o njezinom zahtjevu nije odlučeno sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama Hrvatska odvjetnička komora donijela je rješenje Broj: 774/21 od 8. travnja 2021. godine kojim je odbijen žaliteljičin zahtjev temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona pravu na pristup informacijama jer se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je žaliteljica od Hrvatske odvjetničke komore zatražila informacije o odvjetnicima upisanima u Imenik odvjetnika, analizirane po točno određenim kriterijima i to kombiniranim kriterijima visine plaćene upisnine - strukturirano po iznosu, vremenu upisa, spolu i dobi upisanih osoba, pa imajući u vidu navedeno ističe da činjenica plaćanja upisnine niti visina plaćene upisnine nije podatak koji se upisuje u Imenik odvjetnika, već je riječ o podatku koji se vodi računovodstveno i u spisu pojedinog odvjetnika. Nadalje, navodi se da Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore nije baza podataka niti računalni program koji objedinjeno i automatiziranim postupkom provodi statističku analizu po kombiniranim kriterijima dobi, spola, dana upisa u Imenik odvjetnika i visine plaćene upisnine, a što je svojim podnescima žaliteljica tražila od Hrvatske odvjetničke komore. Također, navodi se da bi postupanje po žaliteljičinom zahtjevu za dopunu i ispravak informacije od 11. veljače, podrazumijevalo kreiranje informacije kojom Hrvatska odvjetnička komora ne raspolaže i to na način da se pretraže i ispišu imena i prezimena odvjetnika i odvjetnica upisanih u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore u točno određenom razdoblju, vodeći pri tome računa o trenutku stupanja na snagu Odluke o utvrđivanju visine upisnine u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore, što se ne može učiniti računalno već uvidom u konkretne spise, a zatim bi se takav popis odvjetnika s datumima upisa morao unijeti u računovodstveni program i povezati s njim radi dobivanja popisa odvjetnika razvrstanog u najmanje tri grupe – plaćeni puni iznos upisnine, plaćeno pola propisanog iznosa upisnina i osobe upisane u Imenik odvjetnika koje nisu platile upisninu u punom iznosu ili pola propisanog iznosa te ga dodatno obraditi i po kriteriju spola, a zatim je za svakog pojedinog odvjetnika i odvjetnicu s izrađenih popisa potrebno zasebno iz Imenika odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore dobiti podatak o datumu upisa i o datumu rođenja te za određenu osobu izračunati dob u trenutku upisa. Ističe se da se žaliteljičin zahtjev od 23. siječnja 2021. godine s obzirom na tražene podatke u najvećem dijelu sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama ne smatra zahtjevom za pristup informacijama, odnosno istim nije zatražena informacija u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. citiranog Zakona te je Hrvatska odvjetnička komora već dostavom odgovora od 8. veljače 2021. godine postupila i preko svojih zakonskih obaveza jer je prikupila, dodatno obradila i žaliteljici dostavila podatke, što po Zakonu o pravu na pristup informacijama nije bila dužna učiniti. Ujedno, ističe da izračun dobi odvjetnika i odvjetnica iz točno određene skupine koja je prethodno sastavljena po zatraženim kriterijima razdoblja upisa u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore, visine plaćene upisnine i spola u točno određenom trenutku njihova upisa u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore, nije dio zakonskih obveza tijela javne vlasti sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama niti takav izračun predstavlja informaciju u smislu citiranog Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podataka koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Prema odredbi članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti rješenjem će odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Sukladno navedenome, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da daje odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjev, npr. određenog dokumenta ili drugog zapisa podataka.

Nadalje, pristup informacijama u smislu citiranog Zakona uključuje i dobivanje one informacije do koje bi se moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka u kojoj je ista sadržana, a što proizlazi i iz presude Suda Europske unije, broj C-491/15 od 11. siječnja 2017. godine, prema kojoj tijela javne vlasti radi ispunjavanja zahtjeva za pristup informacijama mogu biti dovedena u situaciju da primjenom postojećih alata za pretraživanje izrade dokument iz informacija sadržanih u bazi podataka.

Osim toga, ističe se da je u presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske Poslovni broj: UsII-141/17 od 06. rujna 2017. godine zauzeto stajalište da tijela javne vlasti nisu dužna u obvezi poduzimati radnje prikupljanja podataka radi formiranja nove informacije koju već ne posjeduju, odnosno da nisu obvezna vršiti uvid u svaki pojedinačni spis predmeta radi udovoljavanja zahtjevu žalitelja.

Sukladno navedenom u žalbenom postupku je utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, te je osporeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Budući da iz spisa predmeta proizlazi da informacije koje je žaliteljica zatražila zahtjevom za dopunu informacije, ne postoje kao izrađene u materijaliziranom obliku, odnosno da tijelo javne vlasti do istih ne može doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka, već samo na temelju posebno prilagođene i analitičke obrade podataka, žalbeni navodi žaliteljice ne mogu se prihvatiti kao osnovani.

Naime, tijelo javne vlasti do podataka o dobnoj strukturi odvjetnika i odvjetnica koji su u razdoblju od 14. ožujka 2019. godine do 25. siječnja 2021. godine upisani u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore, odnosno koji su platili puni iznos upisnine, 50% iznosa upisnine i koji su oslobođeni plaćanja upisnine, ne može se doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka, već se podatak o dobi svakog pojedinačnog odvjetnika u trenutku upisa u Imenik odvjetnika Hrvatske odvjetničke komore mora utvrditi uvidom u podatke o upisu za svakog pojedinačnog odvjetnika. Iako je tijelo javne vlasti postupajući po zahtjevu žaliteljice omogućilo pristup dijelu zatraženih podataka do kojih je moglo doći jednostavnijim pretraživanjem knjigovodstvenih podataka, u postupanju po zahtjevu za dopunu i ispravak informacije nije dužno formirati novu informaciju koju već ne posjeduju odnosno da nisu u obvezi vršiti uvid u svaki pojedinačni upis radi udovoljavanju zahtjevu žaliteljice.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan