KLASA: UP/II-008-07/21-01/430

URBROJ: 401-01/05-21-4

Zagreb, 30. rujna 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/06, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 20. travnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/06, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 20. travnja 2021. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem Općine Ivankovo odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražena informacija o svim subjektima koji imaju dospjelu, a neplaćenu zakupninu s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, te od kada dospjeli neplaćeni dug postoji. Zahtjev je odbijen temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi se dostavom zatražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka.

Žalitelj je na pobijano rješenje izjavio žalbu Povjereniku za informiranje, u kojoj u bitnom navodi kako je tijelo javne vlasti pogrešno primijenilo materijalni propis jer se zatraženi podaci ne mogu smatrati zaštićenim osobnim podacima u smislu Opće uredbe o zaštiti podataka, nego je riječ o javnim podacima u skladu s odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, pogotovo ako se ima na umu da se radi o raspolaganju javnim sredstvima. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 1. travnja 2021. godine zatražio od Općine Ivankovo informaciju o svim subjektima koji imaju dospjelu, a neplaćenu zakupninu s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, te od kada dospjeli neplaćeni dug postoji.

Općina Ivankovo u obrazloženju pobijanog rješenja kojim je odbila žaliteljev zahtjev navodi kako je provedenim testom razmjernosti i javnog interesa utvrđena mogućnost i obveza ograničavanja prava na pristup informacijama radi zaštite interesa iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. Navodi kako tražena informacija sadrži osobne podatke fizičkih osoba, s obzirom da je ime osobni podatak, te kako bi se dostavom tražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka.

Općina Ivankovo je povodom žaliteljeve žalbe dostavila Uredu povjerenika spis predmeta te je u popratnom dopisu, KLASA: UP/I-008-02/21-01/06, URBROJ: 2188/03-03/2-21-3 od 10. svibnja 2021. godine, u bitnom navela da s obzirom da se radi o poljoprivrednom zemljištu koje je u vlasništvu Republike Hrvatske, obavijest o svim subjektima koji imaju dospjelu, a neplaćenu zakupninu dostavljena je Državnom odvjetništvu koje je pokrenulo postupak naplate te da su svi postupci u tijeku. Ujedno ponavlja kako zatražena informacija sadrži zaštićene osobne podatke koji bi mogli biti zloupotrijebljeni kada bi bili dostavljeni žalitelju.

Ured povjerenika za informiranje je dopisom, KLASA: UP/II-008-07/21-01/430, URBROJ: 401-01/05-21-2 od 24. svibnja 2021. godine, utvrdio kako dostavljeni spis predmeta ne sadrži zatraženu informaciju, stoga je od Općine Ivankovo zatražio žurnu dostavu informacije.

Općina Ivankovo je u dopisu, KLASA: UP/I-008-02/21-01/06, URBROJ: 2188/03-03/2-21-5 od 2. lipnja 2021. godine, navela kako je u dopisu od 10. svibnja 2021. godine dostavila zatraženu informaciju, odnosno, u bitnom ponavlja kako je Državno odvjetništvo pokrenulo postupak naplate za sve subjekte koji imaju dospjelu, a neplaćenu zakupninu s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, te da su svi postupci u tijeku.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom su postupku kao mjerodavne razmatrane sljedeće zakonske odredbe:

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona. Prema odredbi članka 15. stavka 2. točke 4. navedenog Zakona tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Nadalje, člankom 4. stavkom 1. Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka) definirano je da su „osobni podaci” svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik”); pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca. Stavkom 2. članka 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da „obrada” znači svaki postupak ili skup postupaka koji se obavljaju na osobnim podacima ili na skupovima osobnih podataka, bilo automatiziranim bilo neautomatiziranim sredstvima kao što su prikupljanje, bilježenje, organizacija, strukturiranje, pohrana, prilagodba ili izmjena, pronalaženje, obavljanje uvida, uporaba, otkrivanje prijenosom, širenjem ili stavljanjem na raspolaganje na drugi način, usklađivanje ili kombiniranje, ograničavanje, brisanje ili uništavanje. Člankom 6. Opće uredbe o zaštiti podataka utvrđeni su uvjeti zakonitosti obrade osobnih podataka.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti nepotpuno i pogrešno utvrdilo činjenično stanje te kako je pogrešno primijenilo pravni propis.

Kao prvo, naglašava se kako Općina Ivankovo nije postupila po traženju Ureda povjerenika i nije dostavila potpunu informaciju, odnosno informaciju o svim subjektima koji imaju dospjelu, a neplaćenu zakupninu s osnove korištenja poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Općine Ivankovo, te od kada dospjeli neplaćeni dug postoji.

Nadalje, Općina Ivankovo nije u provedenom postupku razgraničila jesu li predmetni subjekti fizičke ili pravne osobe, s obzirom da treba imati na umu kako se Opća uredba o zaštiti podataka ne primjenjuje na pravne osobe, barem ne na nazive pravnih osoba.

Tijelo javne vlasti također nije ispravno provelo test razmjernosti i javnog interesa, bez obzira što je u zapisniku o provedenom testu navelo da bi dostavom tražene informacije došlo do teške povrede zaštićenih interesa i moguće zlouporabe osobnih podataka, jer nije u konkretnom slučaju dalo argumente zašto bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u predmetnoj upravnoj stvari zaštićeni interes bio ozbiljno povrijeđen, te nije obrazložilo zašto prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes.

Osim toga, u oba očitovanja Povjereniku za informiranje Općina Ivankovo uvodi iznenada novo ograničenje propisano člankom 15. stavkom 3. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, koje nije navela kao ograničenje u prvostupanjskom postupku, s obzirom da spominje kako su postupci naplate dospjele a neplaćene zakupnine u tijeku te da ih vodi Državno odvjetništvo.

Pritom valja naglasiti kako za navedeno ne pruža nikakve dokaze niti objašnjena u kojoj su fazi postupci, za koje subjekte, na koji način bi davanje informacije ugrozilo predmetne postupke i sl.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

S obzirom da Općina Ivankovo nije sa spisom predmeta dostavila informacije koje su predmet ovog postupka, u konkretnom slučaju Povjerenik za informiranje nije mogao u smislu članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku točno utvrditi činjenice te u zakonski propisanom roku sam riješiti ovu upravnu stvar, pa je stoga predmet nužno vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Općina Ivankovo stoga treba u ponovljenom postupku riješiti predmetni zahtjev na način da utvrdi postoje li za zatraženu informaciju ograničenja od pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, a u slučaju da postoje, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama i u određenim slučajevima provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes, a pri navedenom bi se prvostupanjsko tijelo trebalo voditi Smjernicama za test razmjernosti i javnog interesa, koje su objavljene na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće korisniku omogućiti djelomičan pristup traženoj informaciji. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan