KLASA:           008-08/21-01/349

URBROJ:       401-01/08-21-2

Zagreb,           9. rujna 2021.

 

 

JLP(R)S

 

 

Zaprimili smo Vaš upit: da li jedinica lokalne samouprave pri javnoj objavi rezultata Oglasa za dodjelu stipendija i Poziva za sufinanciranje prijevoza srednjoškolaca, smije objaviti imena i prezimena učenika/studenata ili je zbog zaštite osobnih podataka umjesto njihovih imena potrebno napisati URBROJ njegove zaprimljene molbe/prijave?

Pregledom internetske stranice Naslova, utvrđeno je da je objavljena Obavijest o sufinanciranju prijevoza učenika srednjih škola za školsku godinu 2020./21., u kojoj se utvrđuju kriteriji i način ostvarivanja prava sufinanciranja prijevoza učenika. Odlukom je propisano da se zahtjev za sufinanciranje troškova podnosi na obrascu, uz propisane priloge te se temeljem zaprimljenih zahtjeva donosi zaključak o ostvarenim pravima na sufinanciranje troškova prijevoza, koji će se objaviti na službenoj web stranici Općine. U Odluci se navodi da se svi osobni podaci prikupljeni temeljem ove Obavijesti prikupljaju i obrađuju u svrhu provedbe Odluke i obrade zahtjeva, u skladu s propisima koji uređuju zaštitu osobnih i drugih podataka.

U objavljenom obrascu zahtjeva za sufinanciranje troškova prijevoza učenika srednjih škola traže se osobni podaci i učenika i njihovih roditelja, a zahtjev za maloljetne učenike potpisuje roditelj. U napomeni obrasca navodi se da se svi osobni podaci prikupljeni temeljem ovog zahtjeva prikupljaju i obrađuju u svrhu provedbe Odluke i obrade zahtjeva, u skladu s propisima koji uređuju zaštitu osobnih i drugih podataka.

Sukladno objavljenoj Odluci o sufinanciranju prijevoza, na internetskoj stranici Naslova je objavljen zaključak kojim je utvrđeno da pravo na sufinanciranje mjesečnih troškova prijevoza ostvaruju učenici srednjih škola s oznakom zahtjeva, KLASA: 602-01/20-01/6, URBROJ: 15-20-4 do URBROJ: 15-20-30, te je posebnom točkom utvrđeno da predmetno pravo ne ostvaruje učenik srednje škole s oznakom zahtjeva KLASA: 602-01/20-01/6, URBROJ: 15-20-19.

Kod objave rezultata oglasa za dodjelu stipendija u šk. godini 2020./21., objavljen je popis učenika koji su ostvarili pravo na dodjelu stipendije, odnosno koji su sakupili 100 i više bodova, na način da je objavljena KLASA zahtjeva: 604-02/20-01/2 te URBROJEVI, ostvareni bodovi i mjesečni iznos stipendije u kunama, te je na opisani način objavljen popis učenika koji nisu ostvarili predmetno pravo jer nisu sakupili 100 i više bodova (objavljeni su URBROJEVI i ostvareni bodovi).

Slijedom navedenog, daje se sljedeći odgovor:

Zakon o pravu na pristup informacijama ("Narodne novine" broj 25/13 i 85/15 - u daljnjem tekstu: Zakon), u članku 10. stavku 1. točki 8. propisuje da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati: informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima, uključujući popis korisnika i visinu iznosa.

Stoga su tijela javne vlasti dužna objaviti informacije o bespovratnim sredstvima koje dodjeljuju drugim osobama, fizičkim ili pravnim (poput sponzorstava, subvencija, dotacija, donacija, učešća u financiranju projekata, kredita pod povoljnijim uvjetima, oslobađanja od plaćanja naknada, povlaštenih cijena zakupa i drugih pomoći), pri čemu je na internetskoj stranici potrebno objaviti informacije o vrsti pomoći, pravnoj osnovi, postupku natječaja (ako se provodi), iznosu sredstava dodijeljenih u prethodnom razdoblju (za najmanje prethodne tri godine) te isplate u tekućoj godini prema korisnicima i iznosima (popis korisnika s visinom dodijeljenog iznosa).

Zakon ne radi distinkciju između različitih korisnika proračunskih sredstava – fizičkih osoba koje su u poslovnom odnosu s Gradom i „ostalih fizičkih osoba“ kojima su isplaćena sredstva iz proračuna. Stoga se odredba članka 10. stavka 1. točke 8. Zakona, na jednak način odnosi na javnu objavu određenih (nužnih) podataka o fizičkim osobama koje su u poslovnom odnosu s Gradom (subvencije, poticaji) kao i ostalim fizičkim osobama koje su korisnici raznih pomoći (socijalne pomoći, donacije, stipendije i sl.).

Sukladno članku 6. Opće uredbe o zaštiti podataka, naprijed navedena odredba Zakona predstavlja zakonitu osnovu za obradu podataka, odnosno predstavlja pravni temelj za objavu osobnih podataka fizičkih osoba kojima su dodijeljena bespovratna sredstva, sponzorstva, donacije ili druge pomoći.

Nadalje, člankom 16. stavkom 3. Zakona propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificirani podatak. Sukladno tome, informacije o raspolaganju javnim sredstvima smatraju se informacijama od javnog interesa. Drugim riječima, osobni podaci koji se odnose na neku fizičku osobu, a tiču se raspolaganja javnim sredstvima, ne mogu se smatrati zaštićenim osobnim podacima u smislu Opće uredbe o zaštiti podataka, nego je riječ o javnim podacima u skladu s odredbama ovog Zakona. Dakle, kada je riječ o raspolaganju javnim sredstvima i određeni osobni podaci mogu biti dostupni javnosti. Što znači da su tijela javne vlasti dužna na svojim internetskim stranicama, na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku, proaktivno objavljivati i popis korisnika dodijeljenih bespovratnih sredstava, a koji prema “Uputi povjerenika za primjenu članka 10. Zakona o pravu na pristup informacijama“(objavljenoj na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje www.pristupinfo.hr) uključuje ime i prezime (uz eventualno mjesto stanovanja, ako je nužno za utvrđivanje pripadnosti JLP(R)S) i visinu dodijeljenih sredstava. Za proaktivnu objavu te razine osobnih podataka postoji presumpcija prevladavanja javnog interesa, kada je riječ o popisu korisnika dodijeljenih bespovratnih sredstva, sponzorstva, donacija ili drugih pomoći iz članka 10. stavka 1. točke 8. Zakona.

Zatim, prema članku 10. stavku 2. Zakona, odredbe ovoga članka ne primjenjuju se na informacije za koje postoje ograničenja prava na pristup prema odredbama ovog Zakona. Stoga, informacije na kojima postoje ograničenja iz članka 15. Zakona tijela javne vlasti ne objavljuju na internetskim stranicama, sukladno posebnim propisima, a s obzirom da ista predstavljaju, primjerice, klasificirane podatke, poslovnu tajnu, profesionalnu tajnu ili sadrže osobne podatke građana.

Slijedom navedenog, Naslov nepravilno primjenjuje odredbu članka 10. stavka 1. točke 8. Zakona, jer ne objavljuje imena i prezimena i visinu dodijeljenih sredstava u opisanim slučajevima, te eventualno mjesto stanovanja ako je ono nužno za utvrđivanje pripadnosti naslovljenoj Općini.

S obzirom da je nadzorno tijelo nad zaštitom osobnih podataka - Agencija za zaštitu osobnih podataka, upućujete se na objavljeno mišljenje navedenog tijela javne vlasti - "Objava osobnih podataka učenika i studenata kojima je dodijeljena stipendija", koje je objavljeno na poveznici: https://azop.hr/pravo-na-pristup-informacijama/. U njemu je između ostalog objavljeno: "S obzirom da se u konkretnom slučaju radi o osobnim podacima učenika i studenta koje objavljujete na mrežnoj (web) stranici i Oglasnoj ploči Općine, ova Agencija smatra da sukladno članku 15. stavku 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacija, podaci smiju biti objavljeni na web stranici, pazeći pritom da se prilikom takve objave osobni podaci ne iskazuju/objavljuju u prekomjernom opsegu, a poglavito bez postojanja zakonite svrhe i valjanog pravnog temelja koji bi bio suprotan odredbama Opće uredbe o zaštiti podataka. Stoga, prilikom objave istih potrebno je navesti samo nužne osobne podatke, što bi u konkretnom slučaju značilo ime i prezime, visinu iznosa, te eventualno mjesto stanovanja ne navodeći druge osobne podatke (primjerice; privatne adrese, OIB i sl.)."

Ako smatrate da bi u slučaju objave imena i prezimena maloljetnih osoba povrijedili zaštitu osobnih podataka, upućujete se na traženje mišljenja od nadležne Agencije.