KLASA:      008-08/21-01/449

URBROJ:   401-01/08-01-2

Zagreb,      19. studenoga 2021.

 

 

Ustanova

 

 

Ured povjerenika za informiranje zaprimio je Vaš upit vezan uz utjecaj epidemioloških mjera na ustavno pravo građana na pristup informacijama odnosno javnost rada sjednica državnih i javnih tijela.

Stoga se ukazuje na sljedeće:

Ustav Republike Hrvatske, u članku 16. propisuje kada se mogu ograničiti prava i slobode (samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje. Svako ograničenje slobode ili prava mora biti razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju). Nadalje, prema članku 69. Ustava, svatko je dužan, u sklopu svojih ovlasti i djelatnosti, osobitu skrb posvećivati zaštiti zdravlja ljudi.

Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“ broj 79/07, 113/08, 43/09, 130/17, 114/18, 47/20 i 134/20) u članku 47. stavku 3. propisuje da kada je, sukladno članku 2. stavcima 4. i 5. ovoga Zakona, proglašena epidemija zarazne bolesti ili opasnost od epidemije zarazne bolesti u odnosu na koju je i Svjetska zdravstvena organizacija proglasila pandemiju, odnosno epidemiju ili opasnost od nje, sigurnosne mjere iz stavaka 1. do 3. ovoga članka može odlukom narediti, u suradnji s Ministarstvom zdravstva i Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, i Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske. Odluke Stožera donose se pod neposrednim nadzorom Vlade Republike Hrvatske. Sigurnosne mjere iz stavka 2. ovoga članka koje naređuje ministar i Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske objavljuju se u »Narodnim novinama«.

Člankom 22.a Zakona o sustavu civilne zaštite ("Narodne novine" broj 82/15, 118/18, 31/20 i 20/21) propisano je da u slučaju nastupanja posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu, Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske donosi odluke i upute koje provode stožeri civilne zaštite jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Odluke i upute iz stavka 1. ovoga članka donose se radi zaštite života i zdravlja građana, očuvanja imovine, gospodarske aktivnosti i okoliša te ujednačavanja postupanja pravnih osoba i građana.

Stožer Civilne zaštite je donio Odluku o uvođenju posebne sigurnosne mjere obveznog testiranja dužnosnika, državnih službenika i namještenika, službenika i namještenika u javnim službama, službenika i namještenika u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te zaposlenika trgovačkih društava i ustanova ("Narodne novine" broj 121/21 - u daljnjem tekstu: Odluka). Navedena Odluka stupila je na snagu 16. studenoga 2021.

Pravo građana na pristup informacijama u posjedu tijela javne vlasti je Ustavom Republike Hrvatske zajamčeno pravo koje se ostvaruje na dvojaki način: reaktivnim putem (podnošenjem zahtjeva tijelu javne vlasti) i proaktivan način (objavom informacija na službenim mrežnim stranicama tijela javne vlasti).

Pravo na pristup informacijama nije apsolutno i bez ograničenja, kao što to nisu niti druga prava i slobode.

Ustav Republike Hrvatske u članku 38. propisuje da ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj i uloga članka 12. Zakona je omogućavanje javnosti da vrši nadzor nad tijelima javne vlasti koja donose odluke, čime se povećava razina njihove odgovornosti i transparentnosti u radu i odlučivanju, međutim, takva vrsta nadzora je jedino moguća kada tijelo javne vlasti unaprijed odobri neposredno sudjelovanje određenom broju zainteresiranih građana.

Zakon o pravu na pristup informacijama u svojim odredbama propisuje ograničenja i u odnosu na reaktivno ostvarivanje tog prava, ali i u odnosu na proaktivno ostvarivanje tog prava (članak 10. stavak 2. tog Zakona i članak 12. stavak 2. Zakona).

Zakon o pravu na pristup informacijama u članku 12. stavku 2. ne propisuje apsolutnu obvezu javnosti rada, već dopušta izuzetke od navedene obveze, na način da tijela javne vlasti nisu dužna osigurati neposredan uvid u svoj rad kada se radi o pitanjima u kojima se po zakonu javnost mora isključiti, odnosno ako se radi o informacijama za koje postoje ograničenja prava na pristup prema odredbama ovog Zakona.

U situaciji posebnih okolnosti, nadležno stručno tijelo je u cilju zaštite života i zdravlja građana od epidemije bolesti COVID-19, donijelo odluke o poduzimanju mjera kojom se ograničavaju pojedina Ustavom zajamčena ljudska prava i slobode, na temelju članka 16. Ustava. U takvim situacijama javni interes (zaštita života i zdravlja građana) ima prevagu nad pojedinačnim pravima građana te su oni dužni poštovati i postupati po mjerama (preventivnim, sigurnosnim i sl.) koje nadležna tijela donose kako bi zaštitila živote i zdravlje cjelokupne populacije. Na navedeno se primjerice odnosi i presuda Ustavnog suda Republike Hrvatske, Broj: U-I-263/2021 od 8. lipnja 2021.

Slijedom navedenog, a imajući u vidu da ustavno pravo na pristup informacijama nije apsolutno i bez ograničenja, što proizlazi i iz načela javnosti i slobodnog pristupa iz članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama, prema kojem su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima propisanima Zakonom, u konkretnom slučaju proizlazila bi razmjernost u ograničenju predmetnog prava javnosti u odnosu na javnost sjednica na način propisan u članku 12. Zakona, za vrijeme važenja predmetne Odluke. S obzirom na različiti pravni status tijela javne vlasti, razlikuje se ispunjenje obveza osiguravanja uvjeta za neposredno prisustvuje sjednicama, osobito u vrijeme važenja odnosne Odluke.

Stoga se za vrijeme privremenog ograničavanja predmetnog prava javnosti da neposredno prisustvuje sjednicama, tijela javne vlasti potiče i na mogućnost objave audio i/ili video zapisa sa sjednica (koji modaliteti predstavljaju iskorak u ispunjavanju predmetne zakonske obveze), ali i ažurniju i dosljedniju provedbu obveze  informiranja javnosti o dnevnom redu zasjedanja ili sjednica službenih tijela te objavi zaključaka/zapisnika sa sjednica, dokumenata usvojenih na sjednicama, a sve kako bi građani bili  pravovremeno obaviješteni o načinu rada državnih i javnih tijela.