KLASA:       008-08/21-01/477

URBROJ:    401-01/08-21-2

Zagreb,       17. prosinca 2021.

 

           

Korisnik

 

 

Ured povjerenika za informiranje zaprimio je Vaše upite vezan uz Općinu Selca i obvezu javnosti rada.

 

Stoga se daju sljedeći odgovori:

 

1. Po kojoj osnovi predsjednik predstavničkog tijela (Općinskog vijeća) može zatvoriti sjednicu za javnost?

 

Prije svega, Ustav Republike Hrvatske, u članku 16. propisuje kada se mogu ograničiti prava i slobode (samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni moral i zdravlje. Svako ograničenje slobode ili prava mora biti razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju). Nadalje, prema članku 69. Ustava, svatko je dužan, u sklopu svojih ovlasti i djelatnosti, osobitu skrb posvećivati zaštiti zdravlja ljudi.

 

Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolesti („Narodne novine“ broj 79/07, 113/08, 43/09, 130/17, 114/18, 47/20 i 134/20) u članku 47. stavku 3. propisuje da kada je, sukladno članku 2. stavcima 4. i 5. ovoga Zakona, proglašena epidemija zarazne bolesti ili opasnost od epidemije zarazne bolesti u odnosu na koju je i Svjetska zdravstvena organizacija proglasila pandemiju, odnosno epidemiju ili opasnost od nje, sigurnosne mjere iz stavaka 1. do 3. ovoga članka može odlukom narediti, u suradnji s Ministarstvom zdravstva i Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, i Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske. Odluke Stožera donose se pod neposrednim nadzorom Vlade Republike Hrvatske. Sigurnosne mjere iz stavka 2. ovoga članka koje naređuje ministar i Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske objavljuju se u »Narodnim novinama«.

 

Člankom 22.a Zakona o sustavu civilne zaštite ("Narodne novine" broj 82/15, 118/18, 31/20 i 20/21) propisano je da u slučaju nastupanja posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu, Stožer civilne zaštite Republike Hrvatske donosi odluke i upute koje provode stožeri civilne zaštite jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Odluke i upute iz stavka 1. ovoga članka donose se radi zaštite života i zdravlja građana, očuvanja imovine, gospodarske aktivnosti i okoliša te ujednačavanja postupanja pravnih osoba i građana.

 

Stožer Civilne zaštite je donio Odluku o uvođenju posebne sigurnosne mjere obveznog testiranja dužnosnika, državnih službenika i namještenika, službenika i namještenika u javnim službama, službenika i namještenika u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te zaposlenika trgovačkih društava i ustanova ("Narodne novine" broj 121/21 - u daljnjem tekstu: Odluka). Navedena Odluka stupila je na snagu 16. studenoga 2021.

 

U situaciji posebnih okolnosti, nadležno stručno tijelo je u cilju zaštite života i zdravlja građana od epidemije bolesti COVID-19, donijelo odluke o poduzimanju mjera kojom se ograničavaju pojedina Ustavom zajamčena ljudska prava i slobode, na temelju članka 16. Ustava. U takvim situacijama javni interes (zaštita života i zdravlja građana) ima prevagu nad pojedinačnim pravima građana te su oni dužni poštovati i postupati po mjerama (preventivnim, sigurnosnim i sl.) koje nadležna tijela donose kako bi zaštitila živote i zdravlje cjelokupne populacije. Na navedeno se primjerice odnosi i presuda Ustavnog suda Republike Hrvatske, Broj: U-I-263/2021 od 8. lipnja 2021.

 

Ustav Republike Hrvatske u članku 38. propisuje da ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

 

Slijedom navedenog, ustavno pravo na pristup informacijama (koje se ostvaruje na dvojaki način: reaktivnim putem - podnošenjem zahtjeva tijelu javne vlasti i proaktivnim putem - objavom informacija na službenim mrežnim stranicama tijela javne vlasti), nije apsolutno i bez ograničenja, što proizlazi i iz načela javnosti i slobodnog pristupa iz članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama ("Narodne novine" broj 25/13 i 85/15), prema kojem su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima propisanima Zakonom.

 

Stoga, u slučaju isključenja prava javnosti da prisustvuje sjednicama Općinskog vijeća zbog epidemioloških razloga, mogla bi proizlaziti razmjernost u ograničenju predmetnog prava javnosti u odnosu na javnost sjednica na način propisan u članku 12. Zakona o pravu na pristup informacijama, za vrijeme važenja predmetne Odluke.

 

Za vrijeme privremenog ograničavanja predmetnog prava javnosti da neposredno prisustvuje sjednicama, tijela javne vlasti se potiču i na mogućnost objave audio i/ili video zapisa sa sjednica (koji modaliteti predstavljaju iskorak u ispunjavanju predmetne zakonske obveze), ali i ažurniju i dosljedniju provedbu obveze  informiranja javnosti o dnevnom redu zasjedanja ili sjednica službenih tijela te objavi zaključaka/zapisnika sa sjednica, dokumenata usvojenih na sjednicama, a sve kako bi građani bili  pravovremeno obaviješteni o načinu rada državnih i javnih tijela.

 

Nadalje, ukazuje se da Zakon o pravu na pristup informacijama u članku 12. stavku 2. predmetnog Zakona, propisuje izuzetak od obveze javnosti rada kad tijela javne vlasti nisu dužna osigurati neposredan uvid u svoj rad, i to samo u situacijama kad kada se radi o pitanjima u kojima se po zakonu javnost mora isključiti, odnosno ako se radi o informacijama za koje postoje ograničenja prava na pristup prema odredbama ovog Zakona. Navedeno isključenje javnosti se u pravilu odnosi samo za one točke sjednice za koje postoje ograničenja prava na pristup (npr. poslovna tajna, osobni podaci i dr.), a ne na cjelokupnu sjednicu.

 

Također se javnost može isključiti u slučaju kada je posebnim zakonom propisano da se odluke donose na nejavnim sjednicama. Kod jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, obvezu javnosti rada i njezin izuzetak propisuje posebni Zakon - Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi ("Narodne novine" broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 142/12, 19/13-pročišćeni tekst, 137/15-ispravak, 123/17, 98/19 i 144/20), u članku 37. Prema tom članku, sjednice predstavničkih tijela su javne. Nazočnost javnosti može se isključiti samo iznimno, u slučajevima predviđenim posebnim zakonima i općim aktom jedinice. Na sjednicama predstavničkog tijela glasuje se javno, ako predstavničko tijelo ne odluči da se, u skladu s poslovnikom ili drugim općim aktom, o nekom pitanju glasuje tajno. U slučaju nastupanja posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje trenutačno ugrožava pravni poredak, život, zdravlje ili sigurnost stanovništva te imovinu veće vrijednosti, za vrijeme trajanja posebnih okolnosti sjednice predstavničkih tijela iznimno se mogu održavati elektroničkim putem.

 

2. Obrazloženje za zatvaranje sjednice da zbog ograničenog prostora nije dozvoljeno sudjelovanje na sjednici drugim osobama osim djelatnika općinske uprave, općinskog načelnika i snimatelja nije valjano. Naime, tijela javne vlasti uz objavu statuta, poslovnika o radu, pravilnika ili drugog odgovarajućeg akta kojim se propisuje način rada na sjednicama, dužna su objaviti obavijest o načinu omogućavanja neposrednog uvida u rad tijela, objavom procedure prijave i broja osoba koje mogu prisustvovati na sjednicama, pri čemu se mora voditi računa o redoslijedu prijavljivanja.

 

Dakle, tijela trebaju unaprijed definirati i objaviti koliki broj osoba može prisustvovati sjednici (ne mogu zbog ograničenog prostora apsolutno ograničiti pristup javnosti, nego omogućiti pristup jednom ili više predstavnika javnosti), trebaju objaviti koji su uvjeti prisustvovanja (npr. bez mogućnosti raspravljanja), na koji način se zaprimaju pozivi za sudjelovanje (npr. prijava e-mailom ili telefonom) te ostale relevantne informacije, poput toga je li potrebno ponijeti identifikacijsku ispravu. Obveza javnosti rada znači da predstavnici javnosti imaju pravo prisustvovati sjednicama uz prethodnu najavu, ali ne smiju remetiti rad i tijek sjednice, nemaju pravo na sudjelovanje u radu sjednice, sudjelovanje u raspravi ili javno iznošenje svojih stavova i mišljenja za vrijeme trajanja sjednice. Na to ih treba upozoriti prije početka rada sjednice odnosno isto objaviti na internetskoj stranici. U slučaju da predstavnik javnosti onemogućava normalan tijek sjednice potrebno mu je onemogućiti daljnje prisustvovanje toj sjednici, ali tijelo javne vlasti nema pravo unaprijed nekomu onemogućiti (zabraniti) prisustvovanje budućim sjednicama, sukladno načelu javnosti i slobodnog pristupa i načelu jednakosti iz članka 6. i 8. Zakona o pravu na pristup informacijama.

 

3. Zanima Vas da li je Povjereniku za informiranje prijavljena Općina Selca zbog sazivanja sjednice suprotno odredbama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i s obzirom na javnost rada iste, koji je sadržaj podneska te što je poduzeto.

Ured povjerenika za informiranje zaprimio je jednu predstavku u kojoj se u 11 točaka ukazuje na povrede odredbi Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te Zakona o pravu na pristup informacijama od strane Općine Selca. Nakon izvršenog uvida u navode iz predstavke, utvrđeno je da je Ured povjerenika za informiranje nadležan za postupanje u odnosu na manji dio predstavke, dok je za moguće povrede odredbi Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, nadležno Ministarstvo pravosuđa i uprave. Stoga se obavještavate da je u tijeku postupak po predstavci propisan u članku 59. Zakona o pravu na pristup informacijama. Navedeno znači da se nakon ispitivanja navoda iz predstavke, vrši pregled internetske stranice Općine Selca te će se ako se navodi u predstavci ocijene osnovanima, od Općine Selca tražiti izvješće o navodima iz predstavke odnosno uputiti će im se upozorenje radi hitnog uklanjanja mogućih nezakonitosti.

 

U upitu broj 2. navodite da 6. sjednica Općinskog vijeća nije objavljena na internetskim stranicama Općine Selca, u skladu s odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Stoga se obavještavate da će se ispitati i navedena tvrdnja.

 

4. Prije ove predstavke, zaprimljena je još jedna predstavka na rad Općine Selca, koja se odnosila na neispunjavanje dijela obveze proaktivne objave informacija: točke 4., 11. i 12. stavka 1. članka 10. Zakona o pravu na pristup informacijama. Tijelu javne vlasti upućeno je upozorenje radi ispravljanja nepravilnosti. Rad po predmetnoj predstavci je u tijeku.