KLASA: UP/II-008-07/21-01/320

URBROJ: 401-01/04-21-6

Zagreb, 31. kolovoza 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Zagreba KLASA: 008-02/21-002/80, URBROJ: 251-02-02/014-21-20 od 26. ožujka 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Zagreba KLASA: 008-02/21-002/80, URBROJ: 251-02-02/014-21-20 od 26. ožujka 2021. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Grada Zagreba odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 4. veljače 2021. godine, kojim je žaliteljica zatražila od Grada Zagreba da joj se dostavi Poslovnik o radu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba, kao i financijska izvješća o radu navedenog Povjerenstva za 2018., 2019. i 2020. godinu. Zahtjev žaliteljice odbačen je temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što tijelo javne vlasti Grad Zagreb ne posjeduje tražene informacije.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi kako pobija rješenje u cijelosti i traži javnu objavu Poslovnika o radu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba te financijska izvješća o radu istoga za 2018., 2019. i 2020. godinu, s obzirom da se radi o tijelu koje je financirano javnim sredstvima te da javnost ima pravo na informacije o njegovom djelovanju. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima toga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

Iz spisa predmeta je utvrđeno da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 4. veljače 2021. godine zatražila od Grada Zagreba da joj se dostavi Poslovnik o radu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba, kao i financijska izvješća o radu navedenog Povjerenstva za 2018., 2019. i 2020. godinu. Nadalje je utvrđeno da je Grad Zagreb rješenjem KLASA: 008-02/21-002/80, URBROJ: 251-02-02/014-21-20 od 26. ožujka 2021. godine, odbacio žaliteljičin zahtjev temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što tijelo javne vlasti Grad Zagreb ne posjeduje tražene informacije.

U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnom se navodi: da Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba sukladno članku 31. stavku 1. Zakona o zaštiti prava pacijenata („Narodne novine“, broj 169/04 i 37/08 - Odluka i rješenje Ustavnog suda Republike Hrvatske) djeluje pri upravnom tijelu jedinice područne (regionalne) samouprave nadležnom za poslove zdravstva, da navedeno Povjerenstvo djeluje samostalno i neovisno u djelokrugu svoga rada propisanog člankom 33. Zakona o zaštiti prava pacijenata te da su prema očitovanjima predsjednika Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba Poslovnik o radu Povjerenstva, pravni stručnjaci (članovi Povjerenstava) definirali kao interni akt koji služi radu Povjerenstva. Nadalje se navodi, kako Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba, sukladno članku 33. stavku 1. alineji 5. Zakona o zaštiti prava pacijenata podnosi Godišnje izvješće o svome radu Gradskoj skupštini Grada Zagreba i ministarstvu nadležnom za zdravstvo te da Zakon o zaštiti prava pacijenata, svojim odredbama, u djelokrug rada Povjerenstva ne propisuje raspolaganje financijskim sredstvima pa da shodno prethodno navedenome, Godišnja izvješća Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba sadržajno obuhvaćaju sve podatke iz djelokruga rada Povjerenstva sukladno zakonskim odredbama. Također se navodi kako Gradski ured za zdravstvo, smatra rad i djelovanje Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba zakonitim i stručnim, a sve prema službenim izvješćima i dokumentaciji koje posjeduje, s naglaskom na Godišnja izvješća o radu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba, a koja su redovno podnesena te prihvaćena zaključkom Gradske skupštine Grada Zagreba. Ističe se kako sukladno članku 31. stavku 2. Zakona o zaštiti prava pacijenata, sredstva za naknade za rad članova Povjerenstva osigurava jedinica područne (regionalne) samouprave, a osiguranim sredstvima u navedenu svrhu postupa se, svake godine, sukladno Odluci o izvršavanju Proračuna Grada Zagreba. U obrazloženju pobijanog rješenja ističe se kako Gradski ured za zdravstvo nije sudjelovao u izradi Poslovnika o radu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba s obzirom da izrada istoga nije u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti, te da Gradski ured za zdravstvo nema osnova tražiti i dostavljati podatak u čijoj izradi nije sudjelovao, kao i da isti ne posjeduje. Nadalje se ističe, kako financijska izvješća o radu Povjerenstava za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba za 2020., 2019., te 2018. godinu Gradski ured za zdravstvo ne posjeduje, a da sukladno članku 31. stavku 2. Zakona o zaštiti prava pacijenata, Gradski ured za zdravstvo osigurava sredstva za naknade za rad predstavničkih i izvršnih tijela, povjerenstva i slično. Također se navodi kako se je Gradski ured za financije očitovao da tražene dokumente ne posjeduje, a i od Stručne službe Gradske skupštine Grada Zagreba vezano za zatraženu dokumentaciju dobiven je negativan odgovor.

Člankom 31. stavkom 1. Zakona o zaštiti prava pacijenata propisano je da Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata djeluje pri upravnom tijelu jedinice područne (regionalne) samouprave nadležnom za poslove zdravstva. Stavkom 2. propisano je da sredstva naknade za rad članova Povjerenstva osigurava jedinica područne (regionalne) samouprave.

Odredbom članaka 32. istog Zakona propisano je kako Povjerenstvo ima pet članova koje na temelju javnog poziva imenuje skupština jedinice područne (regionalne) samouprave iz redova pacijenata, nevladinih udruga i stručnjaka na području zaštite prava pacijenata.

Nadalje, odredbama članka 33. Zakona o zaštiti prava pacijenata propisan je djelokrug rada Povjerenstva, pa je tako člankom 33. stavkom 1. alinejom 5. istoga Zakona propisano da Povjerenstvo podnosi skupštini jedinice područne (regionalne) samouprave i ministarstvu nadležnom za zdravstvo godišnje izvješće o svom radu. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da Povjerenstvo donosi poslovnik o svome radu kojim se pobliže uređuje organizacija i način rada.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i ostalu dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti, a zbog prirode ove upravne stvari predmet je potrebno vratiti Gradu Zagrebu na ponovni postupak.  

Naime, s obzirom na gore citirane odredbe Zakona o zaštiti prava pacijenata, može se zaključiti sljedeće: kako Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba djeluje pri Gradu Zagrebu odnosno njegovom upravnom tijelu nadležnom za poslove zdravstva, kako  članove Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba imenuje Gradska skupština Grada Zagreba, kako Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba podnosi Gradskoj skupštini Grada Zagreba i Ministarstvu zdravstva godišnje izvješće o svojem radu, kako sredstva za naknade za rad članova Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba osigurava Grad Zagreb.

Tijekom žalbenog postupka izvršen je uvid u Poslovnik o radu Županijskog povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Vukovarsko-srijemske županije KLASA: 501-01/19-01/07, URBROJ: 2196/1-08-19-3 od 3. listopada 2019. godine, koji je javno objavljen na linku: https://www.vusz.hr/Cms_Data/Contents/VSZ/Folders/dokumenti/upravni5/~contents/5QR2S77GAU3HT725/poslovnik-o-radu--upanijskog-povjerensva-za-za-titu-prava-pacijenata.pdf, razvidno je da upravno tijelo nadležno za poslove zdravstva Vukovarsko-srijemske županije obavlja za Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata Vukovarsko-srijemske županije stručne, administrativne, tehničke i druge poslove, kao i uvid u internetske stranice Primorsko-goranske županije na kojima je konkretno na linku: https://www.pgz.hr/ustroj/upravna-tijela/upravni-odjel-za-zdravstvo/povjerenstvo-za-zastitu-prava-pacijenata/, objavljeno da je Županijska skupština Primorsko-goranske županije donijela Odluku o osnivanju Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Primorsko-goranske županije („Službene novine“, broj 20/05 i 35/07) kojom je osnovano Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata u Primorsko-goranskoj županiji kao stalno radno tijelo Županijske skupštine. Također izvršen je uvid u Izvješće o radu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba u razdoblju od 1. siječnja 2015. godine do 31. prosinca 2015. godine, koje je javno objavljeno na linku: http://web.zagreb.hr/Sjednice/2013/sjednice_skupstine_2013.nsf/0/83989275AEF6D03BC1257F4C005094A6/$FILE/02%20Izvje%C5%A1%C4%87e.pdf, a iz kojeg je razvidno da visina ukupno utrošenih sredstava Grada Zagreba za rad Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba u izvještajnom razdoblju (od 1. siječnja do 31. prosinca 2015.) iznosi 62.074,72 kn bruto.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno svemu navedenom ne može se prihvatiti zaključak Grada Zagreba dan u obrazloženju pobijanog rješenja kako isti ne posjeduje tražene informacije niti ima saznanja gdje se iste nalaze. U ponovnom postupku Grad Zagreb u obvezi je provjeriti i nedvojbeno utvrditi, a s obzirom na zakonske odredbe iz kojih proizlazi da Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata djeluje pri upravnom tijelu jedinice područne (regionalne) samouprave nadležnom za poslove zdravstva, da sredstva za naknade za rad članova Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata osigurava jedinica lokalne područne (regionalne) samouprave, a u konkretnom slučaju je to Grad Zagreb, te da bi informacije o radu predmetnog Povjerenstva trebale biti u okviru prvostupanjskog tijela, da li se u okviru izvješća o radu koje Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba dostavlja Gradskoj skupštini Grada Zagreba nalaze i financijski pokazatelji koji se odnose na sredstva za naknade za rad članova Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba odnosno da li se u okviru bilo koje dokumentacije koje Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba dostavlja Gradskoj skupštini Grada Zagreba odnosno Gradu Zagrebu nalaze navedeni financijski pokazatelji. Dakle, neovisno što je žaliteljica navela da traži „financijska izvješća“, potrebno je razmotriti koju dokumentaciju vezano za financijske pokazatelje tijelo javne vlasti posjeduje.

Nadalje, vezano za Poslovnik o radu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba irelevantni su navodi dani u obrazloženju pobijanog rješenja da su prema očitovanjima Predsjednika Povjerenstva, a koji je ovlašten zastupati Povjerenstvo, Poslovnik o radu Povjerenstva pravni stručnjaci (članovi Povjerenstva) definirali kao interni akt koji služi radu Povjerenstva, kada je samim zakonskim odredbama propisano da Povjerenstvo donosi poslovnik o svome radu kojim se pobliže uređuje organizacija i način rada. U ponovnom postupku Grad Zagreb u obvezi je provjeriti i nedvojbeno utvrditi, a s obzirom na sve prethodno navedeno da li posjeduje ili ne posjeduje Poslovnik o radu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba, osobito imajući na umu da li i koju vrstu poslova isti obavlja za Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba i koja sva prava i obveze postoje u međusobnom odnosu Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba i Grada Zagreba.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku je propisano da kad je za donošenje novog rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci ovog rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe iz ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan