KLASA: UP/II-008-07/21-01/557

URBROJ: 401-01/04-21-7

Zagreb, 15. srpnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva obrane KLASA: UPI°032-07/20-01/43, URBROJ: 512SLINF-20-11 od 15. prosinca 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Ministarstva obrane KLASA: UPI°032-07/20-01/43, URBROJ: 512SLINF-20-11 od 15. prosinca 2020. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem djelomično je odbijen zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 16. listopada 2020. godine za dostavom podataka o površini, sačuvanosti objekta i eventualnim planovima razvoja za lokacije: aerodrome Željava i Udbina, atomsko-raketnu komandu Korešnica/Žrnovnica, Velu Glavu na otoku Visu, kompleks na otoku Lastovu te radnjama poduzetim u svrhu repatrijacije školskog broda Jadran, kao i planu postupanja s podmornicom Velebit koju Tehnički muzej u Zagrebu nikad nije preuzeo. Zahtjev žalitelja djelomično je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15 stavkom 2. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što su informacije klasificirane stupnjem tajnosti.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi kako je Ministarstvo obrane u rješenju navelo da je lokacija bivšeg aerodroma Željava 2011. godine dana na upravljanje Agenciji za upravljanje državnom imovinom, no da je to dio traženog odgovora s obzirom da je u zahtjevu zatražio informacije o površini objekta, vremenu izgradnje, projektantu i sredstvima utrošenim za izgradnju. Nadalje navodi kako je u katastru još uvijek navedeno Ministarstvo obrane kao posjednik pa se postavlja pitanje je li dostavljeni djelomični odgovor uopće točan. Ističe s obzirom da je lokacija napuštena te Ministarstvo obrane više nije u posjedu nekretnine, ti podaci ne mogu biti vojna tajna ili bitni za obranu. Također navodi kako je Ministarstvo obrane za ostale tražene lokacije navelo da su iste “perspektivne” te da se koriste za potrebe Oružanih snaga Republike Hrvatske i da kao takve podliježu vojnoj tajni, no to nije točno jer kao prvo, Zakon o obrani (članak 96.) ne poznaje termin perspektivne vojne lokacije, već “vojne lokacije posebno važne za obranu”. Nadalje navodi kako je suludo površinu napuštenih objekata klasificirati kao vojnu tajnu kad je ista javno dostupna putem interneta (katastar.hr), a nije mu ni logično proglasiti godinu izgradnje vojarne te sredstva utrošena za izgradnju vojnom tajnom. Ističe kako sve lokacije Ministarstvo obrane svojim rješenjem proglašava perspektivnima pritom se pozivajući na tajnu Odluku o vojnim lokacijama i građevinama posebno važnima za obranu, a pritom niti jedna od njih, izuzev Lore kao jedine ratne luke u državi, nije navedena u Dugoročnom planu razvoja Oružanih snaga Republike Hrvatske u razdoblju od 2015.-2024. Vezano za podmornicu Velebit, žalitelj ističe kako je njegovo traženje bilo o eventualnim planovima s istom budući da ju Tehnički muzej u Zagrebu nije preuzeo niti 15 godina od darovanja (problem sa smještajem i prijevozom budući da je podmornica viša od željezničkih nadvožnjaka koji okružuju muzej), a Ministarstvo obrane samo mu je odgovorilo da se podmornica nalazi u Splitu. Naposljetku, vezano za njegovo traženje o radnjama poduzetim u svrhu repatrijacije školskog broda Jadran Ministarstvo obrane samo mu je navelo kako su u tijeku pregovori s crnogorskom stranom. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima toga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

Iz spisa predmeta je utvrđeno da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 16. listopada 2020. godine zatražio od Ministarstva obrane da mu se dostave informacije o površini, sačuvanosti objekta i eventualnim planovima razvoja za lokacije: aerodrom Željava, aerodrom Udbina, bivša Atomsko-raketnu komandu Korešnica/Žrnovnica (podzemni objekt), Vela Glava na Visu, vojni kompleks na Lastovu (bivša obalsko-radarska osmatračka stanica). Ujedno je zamolio da mu se dostave i podaci o vremenu izgradnje svakog pojedinog objekta te sredstvima utrošenim za izgradnju. Nadalje u zahtjevu žalitelj je zamolio i podatke o radnjama poduzetim u svrhu možebitne repatrijacije školskog broda Jadran koji je trenutno u sastavu mornarice Vojske Crne Gore te podatke o planovima s otpisanom podmornicom Velebit koju Tehnički muzej u Zagrebu nije preuzeo niti 15-ak godina od darovanja.

Također je utvrđeno da je Ministarstvo obrane postupajući po navedenom zahtjevu žalitelja donijelo osporeno rješenje KLASA: UPI°032-07/20-01/43, URBROJ: 512SLINF-20-11 od 15. prosinca 2020. godine, kojim je djelomično odbilo zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s odredbom članka 15. stavka 2. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su tražene informacije klasificirane stupnjem tajnosti.

U obrazloženju osporenog rješenja se u bitnome navodi kako je Ministarstvo obrane 24. studenog 2020. godine, dostavilo žalitelju informaciju odnosno dopis u kojem je navelo da je aerodrom Željava 2011. godine predan na upravljanje tadašnjoj Agenciji za upravljanje državnom imovinom, dok su vojne građevine i lokacije u Udbini, na otoku Visu i Lastovu, te gradu Splitu perspektivne vojne lokacije koje se koriste za potrebe Oružanih snaga Republike Hrvatske te da, u skladu s propisima o zaštiti podataka obrane, nije dozvoljeno iznošenje podataka o tim objektima, da su u vezi s povratom školskog broda Jadran u tijeku pregovori s crnogorskom stranom, a da se podmornica Velebit nalazi u vojnoj luci Lora u Splitu. Nadalje se navodi kako je postupajući rješenju Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/20-01/1281, URBROJ: 401-01/11-20-1 od 30. studenoga 2020. godine, koje je doneseno povodom žaliteljeve žalbe zbog nerješavanja zahtjeva za pristup informacijama u zakonskom roku, Ministarstvo obrane provelo test razmjernosti i javnog interesa u vezi s traženim informacijama o vojnim građevinama i lokacijama u Udbini, na otoku Visu i Lastovu, te gradu Splitu s obzirom na to da su tražene informacije klasificirani podaci. Također se navodi kako su na sastanku Radne grupe za provođenje testa razmjernosti i javnog interesa razmotrene odredbe Pravilnika o tajnosti podataka obrane („Narodne novine“, broj 67/18 i 20/20) te je utvrđeno da bi se dostavom traženih informacija o perspektivnim vojnim lokacijama povrijedila obveza čuvanja klasificiranih podataka čije bi neovlašteno otkrivanje nanijelo štetu djelovanju i izvršavanju zadaća Ministarstva obrane i Oružanih snaga, te da u slučaju zahtjeva za pristup informacijama žalitelja interes zaštite klasificiranih podataka prevladava nad javnim interesom.

U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da je u skladu s člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama dana 3. prosinca 2020. godine zatraženo mišljenje Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, te da je mišljenje zaprimljeno dana 14. prosinca 2020. godine. Nadalje se ističe kako je u mišljenju navedeno da je Ministarstvo obrane ovlašteno klasificirati podatke čiji je vlasnik, a koji su u vezi s vojnim građevinama i lokacijama posebno važnim za obranu, te da Ured Vijeća za nacionalnu sigurnost u svojem mišljenju ne osporava potrebu da se klasificirani podaci koji su traženi konkretnim zahtjevom i nadalje štite određenim stupnjem tajnosti, odnosno da se po provedenom testu razmjernosti i javnog interesa, eventualno ocijeni koji bi to dijelovi podataka mogli biti javno dostupni, a da se time ne nanese šteta zaštićenim vrijednostima. Slijedom navedenoga, Ministarstvo obrane je u skladu s mišljenjem Radne skupine za provedbu testa razmjernosti i javnog interesa te mišljenjem Ureda Vijeća za nacionalnu sigurnost, u konkretnom slučaju žalitelju ograničilo pravo na pristup informaciji.

U obrazloženju osporenog rješenja također se navodi kako će vezano za dio žaliteljeva zahtjeva koji se odnosi na informaciju o aerodromu Željava, zahtjev u tom dijelu proslijediti Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, a da su informacije o povratu školskog broda Jadran i statusu podmornice Velebit dostavljene žalitelju aktom službenice za informiranje od 24. studenoga 2020. godine.

Dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/21-01/25, URBROJ: 401-01/04-21-4 od 25. siječnja 2021. godine, Ministarstvu obrane dostavljena je žalba, kao i ispravak žalbe, te je isto zamoljeno da ukoliko žalbu iz priloga ne riješi u smislu članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) i o tome izvijesti Ured povjerenika za informiranje, da žalbu i ostale akte ovog predmeta dostavi na rješavanje.

Nadalje, dopisom Ureda Povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/21-01/25, URBROJ: 401-01/04-21-7 od 15. travnja 2021. godine, zatraženo je od Ministarstva obrane da službenicima iz Ureda Povjerenika za informiranje omogući uvid u spis kao i informacije koje su predmet postupka.

Dana 26. travnja 2021. godine, ovlaštene službenice iz Ureda Povjerenika za informiranje izvršile su uvid u prvostupanjski spis predmeta te preuzele preslike spisa predmeta. Ujedno je izvršen uvid u dokument Ministarstva obrane KLASA: VT 940-01/15-01/1, URBROJ: 512-01-01-15-2 od 29. siječnja 2015. godine.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i ostalu dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti, a zbog prirode ove upravne stvari i činjenice da drugostupanjskom tijelu nije omogućen uvid u informacije koje je žalitelj tražio u zahtjevu za pristup informacijama predmet je potrebno vratiti Ministarstvu obrane na ponovni postupak.  

Naime, prije svega se ističe da su prema članku 25. stavku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti dužna Povjereniku u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. tog Zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno navedenoj odredbi, pri rješavanju predmetnog zahtjeva u ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo prije svega mora utvrditi koje izrađene informacije koje se odnose na predmetni zahtjev ima u svom posjedu.

Napominje se kako odgovor Ministarstva obrane upućen žalitelju vezano za njegovo traženje o povratu školskog broda Jadran, kao i status podmornice Velebit, ne smatra se rješavanjem zahtjeva u smislu odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime, činjenica je da tijelo javne vlasti temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama nema obvezu izrađivati, stvarati novu informaciju, ali je u obvezi razmotriti da li posjeduje dokumentaciju koja bi sadržavala traženu informaciju odnosno u konkretnom slučaju dokumentaciju koja bi sadržavala odgovor na postavljene upite vezano za repatrijaciju školskog broda Jadran i planovima s otpisanom podmornicom. Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene zatražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženim informacijama. Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da za zatražene informacije postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće žalitelju omogućiti djelomičan pristup zatraženim informacijama. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obveza tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti u obvezi je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva. Potrebno je uzeti u obzir da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku je propisano da kad je za donošenje novog rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci ovog rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe iz ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan