KLASA: UP/II-008-07/20-01/1130

URBROJ: 401-01/03-21-5

Zagreb, 22. travnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Posedarje KLASA: 362-01/20-01/04, URBROJ: 2198/07-3-20-2 od 1. rujna 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Općine Posedarje KLASA: 362-01/20-01/04, URBROJ: 2198/07-3-20-2 od 1. rujna 2020. godine u dijelu u kojem je odbačen zahtjev za pristup informacijama ......... kojim traži preslike poziva koje je Općina Posedarje dobila od Geodetskog zavoda iz Splita, dokumenata kojim se Općina Posedarje upisala kao posjednik katastarskih čestica 747/2 i 1791/135 k.o. Posedarje, dopisa Općine Posedarje od 6. listopada 2017. godine kojim traži očitovanje Hrvatskih šuma d.o.o. i očitovanje Hrvatskih šuma d.o.o. od 8. studenog 2017. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak u dijelu pod točkom 1. izreke ovog rješenja.

3.    Odbija se žalba ......... u preostalom dijelu kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražio dostavu preslike poziva koje je Općina Posedarje dobila od Geodetskog zavoda iz Splita, dokumenata kojim se Općina Posedarje upisala kao posjednik k.čestica 747/2 i 1791/135 k.o. Posedarje, dopisa Općine Posedarje vezan uz očitovanje Hrvatskih šuma te povijesne zemljišnoknjižne uloške i posjedovne listove, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje informacije te nema saznanja gdje se informacije nalaze.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da osporava rješenje u cijelosti jer su njegovim zahtjevima za pristup informacijama od 2. srpnja 2020. godine i 20. kolovoza 2020. godine zatraženi dokumenti u posjedu Općine Posedarje i sastavni su dio spisa tužbe Općine Posedarje posl. broj: P-1732/07 i drugih upravnih postupaka Općine Posedarje. Navodi da su zatraženi dokumenti evidentno navedeni u tužbi Općinskog suda Zadar posl. broj: P-1732/07 koji je Općina Posedarje izgubila. Navodi da se nije primijenio članak 21. stavak 1. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ističe se da se navedenim postupanjem tijela javne vlasti ne poštuje Akcijski plan za 2019. i 2020. godinu uz Strategiju suzbijanja korupcije za razdoblje od 2015. -2020. godine i načelo transparentnosti i odgovornosti državnih službenika. Predlaže da se žalba uvaži i omogući mu se pristup traženim informacijama.

Žalba je djelomično osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom zaprimljenim u tijelu javne vlasti dana 20. kolovoza 2020. godine zatražio dokument (rješenje suda u Zadru ili nekog drugog organa vlasti) temeljem kojeg se Općina Posedarje upisala na žaliteljeve parcele čestice 747/2 i 1791/135, obje k.o. Posedarje. Nadalje traži povijesne zemljišnoknjižne uloške broj 1092, 1202, 1386, 1449, 1595, sve k.o. Posedarje te uvezene i ovjerene pečatom Općinskog suda u Zadru ručno vođene povijesne z.k. uloške 200, 203, 205 i 220, kao i ovjerene pečatom Područnog ureda za katastar u Zadru i to ručno vođene posjedovne liste broj: P.L. 1284 i P.L. 1289, obje k.o. Posedarje. U zahtjevu navodi da tijelo javne vlasti raspolaže s povijesnim zemljišnoknjižnim ulošcima broj 1092, 1202, 1386, 1449, 1595, sve k.o. Posedarje, jer se navode u presudi Županijskog suda u Osijeku, posl. broj: Gž-2381/2017 od 7. prosinca 2017. godine kojom je potvrđena prvostupanjska presuda Općinskog suda u Zadru, poslovni broj: P-1732/2007, tužitelja Općina Posedarje. Navodi da zajedno s tim dokumentima koji izvodi koštaju 20,00 kuna traži dostavu ovjerene kopije dopisa Općine Posedarje od 6. listopada 2017. godine, KLASA: 350-01/09-01/02, Ur.br.: 2198/07-1/3-17-4 u kojemu Općina Posedarje traži očitovanje Hrvatskih šuma d.o.o. na prijedlog 2. Izmjene i dopune Prostornog plana uređenja Općine Posedarje, kao i njihov odgovor od 8. studenog 2017. godine, Ur.broj: ST-06-12-AK-163/08. Nadalje, traži dostavu preslike svih poziva koje je Općina Posedarje dobila od Geodetskog zavoda iz Splita za uviđaj na česticama na terenu radi označavanja trajne međe prilikom novog premjera u k.o. Posedarje.

Iz osporenog rješenja proizlazi da se predmetni zahtjev odbacuje jer tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi s obzirom da se tijelo javne vlasti u uvodu rješenja poziva na odredbu članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. Iz obrazloženja osporenog rješenja proizlazi da tijelo javne vlasti ne može pronaći u arhivi Općine Posedarje preslike poziva koje je Općina Posedarje dobila od Geodetskog zavoda iz Splita, dokument kojim se Općina Posedarje upisala kao posjednik k.čestica 747/2 i 1791/135 k.o. Posedarje i dopis Općine Posedarje vezan uz očitovanje Hrvatskih šuma d.o.o., dok se u pogledu povijesnih zemljišnoknjižnih uložaka žalitelja upućuje na Općinski sud u Zadru, a u pogledu posjedovnih listova na Područni ured za katastar u Zadru.

U drugostupanjskom je postupku aktom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/20-01/1130, URBROJ: 401-01/11-21-2 od 8. siječnja 2021. godine zatraženo od tijela javne vlasti da dostavi dokaz temeljem kojeg je doneseno predmetno rješenje, primjerice očitovanje nadležne ustrojstvene jedinice da predmetna dokumentacija nije pronađena u arhivu, međutim tijelo javne vlasti nije dostavilo dokaz, osim što se dopisom KLASA: 362-01/20-01704, URBOJ: 2198/07-3-21-5 od 20. siječnja 2021. godine očitovalo da ne posjeduje tražene dokumente.

U dijelu žaliteljevog zahtjeva koji se odnosi na dostavu dokumenta temeljem kojeg se Općina Posedarje upisala na katastarske čestice 747/2 i 1791/135, obje k.o. Posedarje, ovjerene kopije dopisa Općine Posedarje od 6. listopada 2017. godine, KLASA: 350-01/09-01/02, Ur.br.: 2198/07-1/3-17-4 u kojemu Općina Posedarje traži očitovanje Hrvatskih šuma d.o.o. na prijedlog 2. Izmjene i dopune Prostornog plana uređenja Općine Posedarje, odgovor Hrvatskih šuma d.d. od 8. studenog 2017. godine, Ur.broj: ST-06-12-AK-163/08 te svi pozivi koje je Općina Posedarje dobila od Geodetskog zavoda iz Splita za uviđaj na česticama na terenu radi označavanja trajne međe prilikom novog premjera u k.o. Posedarje, u drugostupanjskom je postupku utvrđeno kako je tijelo javne vlasti odbacilo predmetni zahtjev za pristup informacijama jer tražene dokumente se ne mogu pronaći u arhivi.

Sukladno odredbi članka 17. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, jasno je da Povjerenik za informiranje postupajući sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama ne može korisnicima omogućiti izvornik ili ovjerenu kopiju određene isprave, već samo njezinu presliku.

U drugostupanjskom je postupku izvršen uvid na internetske stranice Općine Posedarje gdje su objavljeni prostorni planovi Općine Posedarje https://opcina-posedarje.hr/dokumenti/prostorni-plan.

Odredbom članka 64. Zakona o prostornom uređenju („Narodne novine“, broj 153/13, 65/17, 114/18, 39/19 i 98/19) propisano je da prostorni planovi moraju biti dostupni na uvid javnosti u tijeku njihove izrade, donošenja i važenja, osim onog sadržaja koji je prema posebnom zakonu povjerljive naravi.

S obzirom na to da je Zakonom o prostornom uređenju propisan detaljan postupak izrade i donošenja prostornog plana, prema mišljenju Povjerenika za informiranje tijelo javne vlasti trebalo bi imati u spisu predmeta tražene dopise kojima se traži očitovanje Hrvatskih šuma d.o.o. na prijedlog prostornog plana te očitovanje istoga.

Odredbom članka 31 . stavka 1. Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina („Narodne novine“, broj 112/18) propisano je da je katastarska izmjera prikupljanje i obrada svih potrebnih podataka u svrhu osnivanja katastarskih čestica, evidentiranja zgrada, evidentiranja posebnih pravnih režima na zemljištu i načina uporabe zemljišta te izrade katastarskog operata katastra nekretnina.

Nadalje, u drugostupanjskom je postupku izvršen uvid u Odluku Državne geodetske uprave o katastarskoj izmjeri na području Općine Posedarje za katastarsku općinu Posedarje koja je objavljena u Narodnim novinama broj 31/14. Sukladno točki II. navedene Odluke utvrđeno je da će katastarsku izmjeru provesti Državna geodetska uprava, a određene poslove u okviru katastarske izmjere, te izradu elaborata katastarske izmjere tvrtka Geodetski zavod d.d., Split.

S obzirom na navedenu Odluku o provođenju katastarske izmjere na području Općine Posedarje te da će pojedine poslove katastarske izmjere izraditi trgovačko društvo Geodetski zavod d.d. Split, Povjerenik za informiranje smatra da bi tijelo javne vlasti trebalo imati tražene pozive Geodetskog zavoda d.d. Split za uviđaj na česticama na terenu.

Nadalje, odredbom članka 10. stavka 1. Zakona o arhivskom gradivu i arhivima („Narodne novine, broj 61/18 i 98/19) propisano da je tijelo javne vlasti dužno za sve vrste gradiva koje nastaje njegovim radom odrediti rok čuvanja te takav popis javnog dokumentarnog gradiva s rokovima čuvanja dostaviti nadležnom državnom arhivu na odobrenje. Nadalje, odredbom članka 12. stavka 1. istoga Zakona propisno je da javno dokumentarno gradivo u fizičkom obliku kojemu su protekli rokovi čuvanja i nema značenje za tekuće poslovanje stvaratelja gradiva niti svojstvo arhivskog gradiva ili kulturnog dobra, prema odredbama toga Zakona, može se izlučiti i uništiti.

S obzirom na to da tijelo javne vlasti nije dostavilo dokaz da su tražene informacije izlučene i uništene niti drugi dokaz koji bi potvrdio da tražene informacije nisu u arhivi tijela javne vlasti, prema mišljenju Povjerenika za informiranje tijelo javne vlasti nije dokazalo da ne posjeduje tražene informacije, posebno uzevši u obzir za određene dokumente postoji obveza trajnog čuvanja.

Stoga, prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Dakle, tijelo javne vlasti je dužno provjeriti posjeduje li izrađene informacije na koje se odnosi žaliteljev zahtjev za pristup informacijama te nakon što utvrdi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.

Slijedom navedenog, temeljem članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u točki 1. i 2. izreke rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U dijelu žaliteljevog zahtjeva koji se odnosi na dostavu ranije navedenih brojeva povijesnih zemljišnoknjižnih izvadaka i posjedovnih listova, u drugostupanjskom je postupku utvrđeno kako je tijelo javne vlasti odbacilo predmetni zahtjev za pristup informacijama i uputilo žalitelja na nadležni općinski sud i na nadležni područni ured za katastar.

U drugostupanjskom je postupku izvršen uvid u zahtjev žalitelja od 2. srpnja 2020. godine kojim se obraća tijelu javne vlasti da pribavi od suda i katastra u Zadru povijesne ručno vođene zemljišnoknjižne uloške za k.o. Posedarje broj: 205, 208, 220, 1092, 1202, 1386 i 1449 te ručno vođen posjedovni list broj 1289 na ime Hrvatske šume.

U drugostupanjskom je postupku izvršen uvid u presudu Općinskog suda u Zadru, poslovni broj: P-1732/2007 od 17. kolovoza 2017. godine u kojoj je tužitelj Općina Posedarje, a na koju se poziva žalitelj kao dokaz da tijelo javne vlasti posjeduje tražene informacije jer se u obrazloženju iste pod izvedenim dokazima, između ostalog, navodi e-izvadak za zk.ul.1449 od 6. ožujka 2008. godine i povijest upisa za zk.ul. broj 1202, 1449 i 1595, sve k.o. Posedarje, a koje informacije su dio žaliteljevog zahtjeva.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Slijedom navedene definicije “informacije”, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, tijelo javne vlasti je posjeduje ili ne posjeduje, odnosno ima ili nema saznanja o njoj.

Na zakonsku definiciju informacije se nadovezuje odredba članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano kako se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Odredbom članka 23. stavka 1. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da se podnesak ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. toga Zakona, pri čemu je dužno uputiti korisnika na način njegova traženja.

Odredbom članka 7. stavka 1. Zakona o zemljišnim knjigama („Narodne novine“, broj 63/19) propisano je da je zemljišna knjiga javna i da se može zahtijevati uvid u zemljišnu knjigu. U stavku 2. istoga članka propisano je da se iz zemljišne knjige izdaju izvaci iz glavne knjige i preslike ili ispisi iz zbirke isprava. Prema članku 5. istoga Zakona zemljišne knjige vodi općinski sud kao sud prvog stupnja.

Odredbom članka 6. stavka 1. Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina propisano je da su podaci državne izmjere, katastra nekretnina, registra zgrada, katastra infrastrukture, registra prostornih jedinica i registra geografskih imena javni ako tim Zakonom ili posebnim zakonom nije drukčije određeno. Prema članku 168. stavku 1. istoga Zakona Državna geodetska uprava odnosno ured Grada Zagreba ovlašteni su izdavati izvatke, preslike i ispise podataka iz članka 6. stavka 1. toga Zakona te dopustiti njihovu uporabu ako posebnim propisom nije drukčije određeno.

U drugostupanjskom je postupku utvrđeno da je žalitelj u zahtjevu za pristup informacijama od 2. srpnja 2020 godine upućuje tijelo javne vlasti gdje da pribavi tražene informacije, dok u zahtjevu za pristup informacijama od 20 kolovoza 2020. godine navodi da izvodi dokumenata koštaju 20,00kuna. Iz navedenog proizlazi da je žalitelj svjestan da je u nadležnosti općinskog suda izdavanje zemljišnoknjižnog izvatka, a da je u nadležnosti katastra izdavanje posjedovnog lista te traži od tijela javne vlasti da mu iste pribavi.

Žalitelj u zahtjevu za pristup informacijama od 20. kolovoza 2020. godine, kao i u predmetnoj žalbi, tvrdi da tijelo javne vlasti posjeduje tražene povijesne zemljišnoknjižne uloške, pozivajući se na obrazloženje presude Općinskog suda u Zadru broj: P-1732/2007 od 17. kolovoza 2017. godine, u kojem predmetu je Općina Posedarje bila tužitelj.

U drugostupanjskom je postupku utvrđeno kako je tijelo javne vlasti trebalo u prvostupanjskom postupku obavijestiti žalitelja da pribavljanje povijesnih zemljišnoknjižnih izvadaka i posjedovnih listova od nadležnog općinskog suda i nadležnog područnog ureda za katastar predstavlja stvaranje nove informacije te da se u tom dijelu njegov podnesak ne smatra zahtjevom za pristup informacijama u smislu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te potom uputiti žalitelja na način ostvarivanja njegovog traženja.

S obzirom na to da je tijelo javne vlasti u obrazloženju osporenog rješenja uputilo žalitelja na način ostvarivanja njegovog traženja, prema mišljenju Povjerenika za informiranje tijelo javne vlasti je postupilo ispravno. Ne smatra se utemeljenim navod žalitelja da tijelo javne vlasti raspolaže s povijesnim zemljišnoknjižnim ulošcima koji se navode u obrazloženju presude u kojoj je Općina Posedarje bila tužitelj jer sama činjenica da je tijelo javne vlasti stranka u postupku, konkretno tužitelj, ne znači da iste posjeduje.

Odredbom članka 116. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka, ali da su oni takvi da nisu mogli utjecati na rješenje stvari.

Slijedom navedenog, sukladno članku 116. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku, odlučeno je kao u točki 3. izreke rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan.