KLASA: UP/II-008-07/21-01/74

URBROJ: 401-01/04-21-4

Zagreb, 7. travnja 2021.                    

  

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Doma zdravlja Zagreb - Zapad, Prilaz baruna Filipovića 11, Zagreb, KLASA: 500-01/20-01/4, URBROJ: 251-12-02-20-111 od 15. studenoga 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Doma zdravlja Zagreb – Zapad KLASA: 500-01/20-01/4, URBROJ: 251-12-02-20-111 od 15. studenoga 2020. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup informaciji o tome od kojeg datuma je ......... zaposlenik Doma zdravlja Zagreb – Zapad na način da na Obrascu eM-1P Prijave o početku osiguranja Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje budu vidljivi podaci o nazivu tijela, nazivu dokumenta, nazivu i sjedištu obveznika doprinosa, imenu i prezimenu osiguranika, osnovi osiguranja, datumu stjecanja svojstva osiguranika, kao i podaci o mjestu i datumu, te elektroničkom potpisu obveznika i Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje.

3.    Nalaže se Domu zdravlja Zagreb – Zapad da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Doma zdravlja Zagreb – Zapad odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 2. prosinca 2020. godine kojim je zatražila informaciju o tome od kojeg datuma je ......... zaposlenik Doma zdravlja Zagreb – Zapad, temeljem članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što se radi o informaciji koja se odnosi na distribuciju i obradu podataka iz područja zaštite osobnih podataka pojedinih osoba.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da su u rješenju navedena dva netočna datuma, pa tako ona zahtjev za pristup informacijama nije podnijela 2. studenoga 2020. godine već 2. prosinca 2020. godine, a slijedom navedenog rješenje Dom zdravlja Zagreb – Zapad je mogao donijeti samo nakon 2. prosinca 2020. godine, a nikako 15. studenoga 2020. godine. Nadalje navodi kako informacija koju je tražila zahtjevom za pristup informacijama je informacija od interesa javnosti. Ističe kako je ......... zastupao različita tijela Hrvatske komore fizioterapeuta u najmanje dva disciplinska postupka pred Sudom časti Hrvatske komore fizioterapeuta tijekom 2019. godine, a javnost do danas nije dobila informaciju o tome u kojem je iznosu ......... bio plaćen za zastupanje u tim postupcima. Nadalje ističe kako je protiv istog podnesena kaznena prijava s obzirom da postoje indicije da je počinio kazneno djelo nadripisarstva jer u vrijeme zastupanja u navedenim disciplinskim postupcima nije bio odvjetnik niti zaposlenik Hrvatske komore fizioterapeuta te da je Županijski sud u Zagrebu odbio prijedlog a provođenje dokaznih radnji ispitivanja osumnjičenika .........a zbog kaznenog djela nadripisarstva i u rješenju utvrdio kako je imenovani u vrijeme zastupanja tijela Hrvatske komore fizioterapeuta bio zaposlen u Hrvatskoj komori fizioterapeuta temeljem ugovora o djelu. Također ističe da je na web stranici Doma zdravlja Zagreb – Zapad 4. siječnja 2019. godine bila objavljena obavijest o rezultatu javnog natječaja za prijam u radni odnos za radno mjesto voditelja Odjela za pravne, kadrovske i opće poslove iz koje je vidljivo da je izabran kandidat ........., a s obzirom da je Dom zdravlja Zagreb – Zapad ustanova čiji je osnivač Grad Zagreb, postoji opravdan interes javnosti, a posebice članstva Hrvatske komore fizioterapeuta da se sazna je li ......... tijekom pružanja pravne pomoći uz naplatu Hrvatskoj komori fizioterapeuta u isto vrijeme bio i zaposlenik Doma zdravlja Zagreb – Zapad. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica 2. prosinca 2020. godine, putem elektroničke pošte, od Doma zdravlja Zagreb – Zapad zatražila informaciju: „Od kojeg datuma je ......... vaš zaposlenik?“. Nadalje je utvrđeno da je Dom zdravlja Zagreb – Zapad donio rješenje KLASA: 500-01/20-01/4, URBROJ: 251-12-02-20-111 od 15. studenoga 2020. godine, kojim je odbio zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što se radi o informaciji koja se odnosi na distribuciju i obradu podataka iz područja zaštite osobnih podataka pojedinih osoba. Također je utvrđeno da je Dom zdravlja Zagreb – Zapad omaškom osporeno rješenje pogrešno datirao sa datumom 15. studenoga 2020. godine. Naime, s obzirom da je iz spisa predmeta razvidno da zahtjev podnesen 2. prosinca 2020. godine, očito je da osporeno rješenje nije moglo biti donijeto prije podnošenja samog zahtjeva.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Iz spisa predmeta proizlazi kako je Dom zdravlja Zagreb – Zapad odbio žaliteljičin zahtjev zbog zaštite osobnih podataka i to bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa propisanog u članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje kao dokument koji sadrži traženu informaciju dostavljen je Obrazac eM-1P Prijava o početku osiguranja Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje te je Povjerenik za informiranje razmotrio da je li žaliteljici moguće odobriti pristup zatraženoj informaciji iz zahtjeva, da li se pristup traženoj informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

S obzirom da dostavljeni dokument Obrazac eM-1P Prijava o početku osiguranja Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje sadrži i podatke koje žaliteljica nije tražila zahtjevom za pristup informacijama, dostupnost tražene informacije razmatrana je u granicama zahtjeva žaliteljice.

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Legitimnost obrade podataka utvrđena je člankom 6. stavkom 1. točkom c) Opće uredbe o zaštiti podataka, kojom je propisano kako je obrada zakonita samo ako i u onoj mjeri u kojoj je ispunjeno najmanje jedno od sljedećega: obrada je nužna radi poštovanja pravnih obveza voditelja obrade. U stavku 3. članka 6. Uredbe navodi se kako pravna osnova za obradu iz stavka 1. točaka c) i e) utvrđuje se u: a) pravu Unije; ili b) pravu države članice kojem voditelj obrade podliježe.

Spomenuta zakonitost obrade se u ovom slučaju izvodi iz odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, koji razrađuje odredbu članka 38. stavka 4. Ustava Republike Hrvatske kojom se jamči pravo na pristup informacijama u posjedu tijela javne vlasti, uvažavajući pritom preduvjet ispravne provedbe testa razmjernosti i javnog interesa u slučaju postojanja ograničenja od pristupa, odnosno u određenim slučajevima primjenjujući odredbu članka 16. stavka 3. navedenog Zakona kada se radi o raspolaganju javnim sredstvima.

U konkretnom slučaju tražena informacija vezana je uz raspolaganje javnim sredstvima. Naime, tijelo javne vlasti Dom zdravlja Zagreb - Zapad kao poslodavac isplaćuje plaću zaposlenicima, a informacija o tome od kojeg datuma je određena osoba zaposlenik Doma zdravlja Zagreb – Zapad ujedno je i informacija o stjecanju prava i obveza zaposlenika pa tako i pravu na isplatu plaće, što predstavlja raspolaganje javnim sredstvima, za koju informaciju se zakonom podrazumijeva javni interes odnosno pravo svih fizičkih i pravnih osoba da znaju na koji se način i u koju svrhu koriste navedena sredstva. Slijedom navedenog, a osobito uzimajući u obzir činjenicu da je zatražena informacija vezana za potrošnju javnih sredstava, zaključeno je da takva informacija, temeljem izričite zakonske odredbe, treba biti dostupna javnosti.

Dakle, u žalbenom postupku je utvrđeno da neće doći do kršenja Opće uredbe o zaštiti podataka, ukoliko se žaliteljici omogući pristup informaciji o datumu od kojeg je ......... zaposlenik Doma zdravlja Zagreb – Zapad s obzirom da se radi o informaciji za koju bi žaliteljica i svaka druga osoba imala pravo saznanja jer je tražena informacija vezana uz osobu koja je plaćena za svoj rad te se tako radi o potrošnji javnih sredstava, a koja bi radi transparentnog rada tijela javne vlasti trebala biti dostupna imajući u vidu odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Vezano za podatke koje sadrži dostavljeni Obrazac eM-1P Prijave o početku osiguranja, a koji su izvan zahtjeva žaliteljice, ističe se kako je iste potrebno prekriti njihovim zacrnjivanjem ili na drugi odgovarajući način, a osobito je potrebno prekriti QR kod koji se nalazi u gornjem desnom dijelu dokumenta.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan