KLASA: UP/II-008-07/21-01/56

URBROJ: 401-01/04-21-7

Zagreb, 9. travnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Centra za socijalnu skrb Zadar KLASA: UP/I-011-02/20-02/1, URBROJ: 2198-19-12-37-20-2 od 30. prosinca 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Centra za socijalnu skrb Zadar KLASA: UP/I-011-02/20-02/1, URBROJ: 2198-19-12-37-20-2 od 30. prosinca 2020. godine.

2.    Obavještava se ......... da se u ovom slučaju ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama te da joj je dostupnost zatražene informacije utvrđena odredbama drugih propisa.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Centra za socijalnu skrb Zadar odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 14. prosinca 2020. godine, kojim je tražila preslik izvješća o obavljenom upravnom i stručnom nadzoru nad radom Centra za socijalnu skrb Zadar u razdoblju od 22. do 25. rujna 2020. godine, temeljem članka 23., a u vezi članka 15. stavka 1., stavka 2. točke 2. i 7. te stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, navodeći da je pred Općinskim sudom u Zadru, Poslovni broj 17 R1 Ob-434/20 u tijeku postupak oduzimanja prava na stanovanje žaliteljice sa svojom maloljetnom kćeri, kao i da je u tijeku prethodni postupak po kaznenoj prijavi žaliteljice u odnosu na stručne suradnike Centra za socijalnu skrb Zadar zbog zlouporabe položaja i ovlasti, da zatražena informacija predstavlja poslovnu ili profesionalnu tajnu sukladno Pravilniku o službenoj tajni Centra za socijalnu skrb Zadar i da postoje osnove sumnje da bi objavljivanje informacije onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje postupka.

Žaliteljica je protiv osporenog rješenja pravovremeno izjavila žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako se dana 29. studenoga 2020. godine obratila Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike sa zahtjevom da joj se dostavi izvješće o upravnom nadzoru koje je navedeno Ministarstvo između 22. i 25. rujna 2020. godine provelo nad radom djelatnica Centra za socijalnu skrb Zadar u predmetima koji se odnose na zaštitu prava i dobrobiti njene mlt. kćeri. Nadalje navodi kako je dana 14. prosinca 2020. godine zaprimila obavijest od Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike kojom je upućena da se sa zahtjevom za dostavom informacije, odnosno dokumenta, obrati Centru za socijalnu skrb Zadar, obzirom da je zatraženo izvješće navodno otpremljeno iz Ministarstva u Centar za socijalnu skrb Zadar dana 9. studenog 2020. godine, a u toj obavijesti nigdje ne stoji kako je utvrđeno da na dostavu traženog izvješća nema pravo. Također navodi kako se istoga dana sa zahtjevom za pristup informacijama obratila Centru za socijalnu skrb Zadar, koje tijelo ju je dana 15. prosinca 2020. godine zaključkom pozvalo da svoj zahtjev uredi, što je i napravila, te je dana 20. prosinca 2020. godine poslala uređeni zahtjev za dostavom navedenog izvješća o provedenom upravnom nadzoru. Žaliteljica navodi kako je pobijanim rješenjem Centra za socijalnu skrb Zadar njezin zahtjev neutemeljeno odbijen. Napominje kako je predmetno izvješće, dostavu kojeg potražuje, Ministarstvo prvo dostavilo Kriminalističkoj policiji u Zadru, a naknadno je poslano i Uredu pravobraniteljice za djecu. Žaliteljica ističe kako izvješće o provedenom upravnom nadzoru traži upravo iz razloga što je predmetnim upravnim nadzorom utvrđeno da su djelatnice Centra za socijalnu skrb Zadar postupale protivno propisima u radu na predmetu koji se tiču njene mlt. kćeri, te ga potražuje zbog toga što joj djelatnice Centra za socijalnu skrb Zadar sudskim postupkom, koji su pokrenule dana 23. rujna 2020. godine, protivno odredbama Obiteljskog zakona nastoje oduzeti pravo na stanovanje s kćeri. Nadalje ističe kako izvješće o provedenom nadzoru trenutno nije dio sudskog spisa predmeta pod poslovnim brojem 17 R1 Ob-434/20, a potražuje ga upravo iz razloga da ga tom spisu priloži, odnosno da ga pridruži i drugim dokazima o nezakonitim postupanjima djelatnica Centra za socijalnu skrb Zadar u radu na predmetima koji se odnose na njezinu kćerku. Također ističe kako je Županijsko državno odvjetništvo u Zadru u odnosu na postupanja djelatnica Centra za socijalnu skrb Zadar dana 9. listopada 2020. godine utvrdilo da su ista provedena na način kojim su grubo prekršena njezina roditeljska i građanska prava, a zbog osnovanih sumnji u zlouporabu položaja i ovlasti, Općinsko državno odvjetništvo je provelo istragu protiv ovih istih djelatnica Centra za socijalnu skrb Zadar u predmetu KPDO 1352/20 te su četiri djelatnice ispitane pa s obzirom da su ispitivanja već obavljena, ne vidi razlog zbog kojih bi se dostavom izvješća omela istraga ili zbog čega bi se izvješće smatralo profesionalnom tajnom. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno da se žaliteljica dana 29. studenoga 2020. godine obratila Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike zahtjevom za pristup informacijama kojim je zamolila dostavu izvješća o upravnom nadzoru provedenom u razdoblju od 22. do 25. rujna 2020. godine nad radom djelatnica Centra za socijalnu skrb Zadar na predmetima koji se tiču njene maloljetne kćeri. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike dopisom KLASA: 008-02/20-02/34, URBROJ: 524-02-02-02/1-20-2 od 11. prosinca 2020. godine obavijestilo žaliteljicu temeljem članka 23. stavka 1. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama da se sukladno članku 1. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama odredbe toga Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom odnosno da joj je kao stranci u postupku dostupnost informacije iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena te da informaciju može zatražiti od Centra za socijalnu skrb Zadar. Također je utvrđeno da se žaliteljica sukladno danoj obavijesti dana 14. prosinca 2020. godine obratila Centru za socijalnu skrb Zadar i zatražila predmetno izvješće.

Uvidom u spis predmeta nadalje je utvrđeno da je žaliteljica Zaključkom Centra za socijalnu skrb Zadar KLASA: 011-02/20-02/21, URBROJ: 2198-19-13-27-20-2 od 15. prosinca 2020. godine pozvana da uredi svoj podnesak kako bi se moglo po istom postupiti, te da je ista 20. prosinca 2020. godine, putem elektroničke pošte, dostavila Centru za socijalnu skrb Zadar ispunjeni obrazac zahtjeva za pristup informacijama. Centar za socijalnu skrb Zadar o zahtjevu žaliteljice donio je rješenje KLASA: UP/I-011-02/20-02/1, URBROJ: 2198-19-12-37-20-2 od 30. prosinca 2020. godine, kojim je odbio zahtjev žaliteljice temeljem članka 23., a u vezi članka 15. stavka 1., stavka 2. točke 2. i 7. te stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama. U obrazloženju pobijanog rješenja se navodi kako je člankom 6. Pravilnika o službenoj tajni Centra za socijalnu skrb Zadar određena obveza čuvanja profesionalne i službene tajne od strane stručnih radnika Centra za socijalnu skrb Zadar bez obzira na koji način su saznali za isprave ili podatke koji se smatraju poslovnom odnosno profesionalnom ili službenom tajnom. Nadalje se navodi kako zatražena informacija predstavlja poslovnu ili profesionalnu tajnu sukladno Pravilniku o službenoj tajni Centra za socijalnu skrb Zadar. Također se navodi kako je pred Općinskim sudom u Zadru, Poslovni broj 17 R1 Ob-434/20 u tijeku postupak oduzimanja prava na stanovanje žaliteljice sa svojom maloljetnom kćeri, da je u tijeku i prethodni postupak po kaznenoj prijavi žaliteljice u odnosu na stručne suradnike Centra za socijalnu skrb Zadar zbog zlouporabe položaja i ovlasti, kao i da postoje osnove sumnje bi objavljivanje informacije onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da se odredbe ovog Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

U žalbenom postupku je utvrđeno da Centar za socijalnu skrb Zadar nije utvrdio sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, a niti je pravilno primijenio pravila postupka stoga je Povjerenik za informiranje sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) odlučio poništiti rješenje Centra za socijalnu skrb Zadar, kako je to navedeno u točki 1. izreke ovog rješenja i samostalno riješiti žaliteljičin zahtjev.

Naime, Povjerenik za informiranje je razmotrio navode iz pobijanog rješenja, predmetnu žalbu, traženu informaciju i ostalu dokumentaciju iz spisa predmeta, te je utvrdio da pobijano rješenje treba poništiti. U žalbenom postupku utvrđeno je kako žaliteljica traži dostavu izvješća o upravnom nadzoru provedenom u razdoblju od 22. do 25. rujna 2020. godine nad radom djelatnica Centra za socijalnu skrb Zadar na predmetima koji se tiču njene maloljetne kćeri, te da se u konkretnom slučaju ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, već odredbe drugih propisa. Tako je Zakonom o socijalnoj skrbi („Narodne novine“, 157/13, 152/14, 99/15, 52/16, 16/17, 130/17, 98/19, 64/20 i 138/20) u članku 1. stavku 1. propisano da se ovim Zakonom uređuje djelatnost socijalne skrbi, načela socijalne skrbi, financiranje socijalne skrbi, prava i socijalne usluge u sustavu socijalne skrbi i postupci za njihovo ostvarivanje, korisnici, sadržaj i način obavljanja djelatnosti socijalne skrbi, stručni radnici u socijalnoj skrbi, zbirke podataka, inspekcijski i upravni nadzor te druga pitanja značajna za djelatnost socijalne skrbi. Činjenica je da je i samo Ministarstvo, koje je provelo upravni nadzor, obavijestilo žaliteljicu kako je traženo Izvješće otpremljeno Centru za socijalnu skrb Zadar i da joj je kao stranci u postupku dostupnost informacije iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena te da informaciju može zatražiti od Centra za socijalnu skrb Zadar. Nadalje, člankom 15. stavkom 1. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), propisano je da ispitanik ima pravo dobiti od voditelja obrade potvrdu obrađuju li se osobni podaci koji se odnose na njega te ako se takvi osobni podaci obrađuju, pristup osobnim podacima i taksativno pobrojanim informacijama u podstavcima koji se nalaze u nastavku istoga stavka.

Iz spisa predmeta razvidan je poseban pravni interes žaliteljice kao majke maloljetnog djeteta na kojeg se odnose predmeti Centra za socijalnu skrb Zadar u vezi kojih je proveden nadzor nad radom i postupanjem navedenog Centra. Stoga, iako Centar za socijalnu skrb Zadar navodi u obrazloženju pobijanog rješenja kako svrha Zakona o pravu na pristup informacijama nije u tome da se pojedinim korisnicima daju određene informacije za koje je očito da primjenom testa razmjernosti i javnog interesa ne bi bile dostupne trećim osobama, već je svrha zakona omogućiti korisnicima dostupnost informacija od javnog značaja, iz kojeg razloga je i člankom 9. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da korisnik koji raspolaže informacijom sukladno Zakonu ima pravo tu informaciju javno iznositi, u konkretnom slučaju je zanemaren poseban pravni interes žaliteljice kao majke maloljetnog djeteta, a i kao osobe na koju se odnosi obrada osobnih podataka provedena od strane Centra za socijalnu skrb Zadar, a i od Ministarstva nadležnog za provedeni nadzor.

Napominje se kako je odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona. Nadalje, odredbom članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijela javne vlasti ograničiti pristup informacijama koje se tiču svih postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku za vrijeme trajanja tih postupaka. U žalbenom postupku Centar za socijalnu skrb Zadar dostavio je Uredu povjerenika za informiranje dopis Policijske uprave Zadarske, Službe kriminalističke policije od 3. siječnja 2020. godine iz kojeg je razvidno da se provodi kriminalističko istraživanje temeljem zahtjeva Županijskog državnog odvjetništva u Zadru broj KR-DO-771/2019 od 13. prosinca 2019. godine. Ako bi se žaliteljica, kako je to pogrešno napravio Centar za socijalnu skrb Zadar, stavila u isti položaj kao i bilo koji drugi korisnik prava na pristup informacijama tražena informacija ne bi joj bila dostupna, kao niti bilo kojem drugom korisniku prava na pristup informacijama zbog postojanja apsolutnog ograničenja prava na pristup informacijama iz članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 23. stavkom 1. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da mu je kao stranki u postupku dostupnost informacija iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena, slijedom čega je riješeno kao u točki 2. izreke ovog rješenja.

Slijedom svega navedenog Centar za socijalnu skrb Zadar obvezan je riješiti zahtjev žaliteljice temeljem propisa kojima su uređena socijalna prava, obiteljski odnosi, zaštita osobnih podataka, a ne temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama, koji se odnosi na sve korisnike jednako i gdje korisnici ne iskazuju poseban pravni interes u odnosu na druge korisnike. Pri tome se napominje kako se ovim rješenjem ne nalaže Centru za socijalnu skrb Zadar da temeljem drugih propisa žaliteljici omogući traženu informaciju, dakle ne prejudicira se ishod postupka, s obzirom da Povjerenik za to nije niti nadležan, a niti pozivanje na odredbu članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama u ovom rješenju ne znači da informacija žaliteljici treba biti omogućena, već je ovim rješenjem samo utvrđeno neprimjenjivanje odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama u konkretnom slučaju te je dana obavijest da je dostupnost informacije utvrđena drugim propisom.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan