KLASA: UP/II-008-07/21-01/93

URBROJ: 401-01/10-21-1

Zagreb, 11. ožujka 2021. godine

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv obavijesti trgovačkog društva HP-Hrvatske pošte d.d., Broj: HP-08/1-000882/21 od 19. siječnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Odbacuje se žalba ......... izjavljena protiv obavijesti trgovačkog društva HP-Hrvatske pošte d.d., Broj: HP-08/1-000882/21 od 19. siječnja 2021. godine kao nedopuštena u dijelu koji se odnosi na točke 1. do 4. zahtjeva.

2.    Obustavlja se postupak povodom žalbe ......... u odnosu na točku 6. zahtjeva.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Povjerenik za informiranje zaprimio je dana 25. siječnja 2021. godine žalbu ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj). Žalitelj u žalbi u bitnom navodi da je dana 5. siječnja 2021. godine podnio prvostupanjskom tijelu zahtjev za pristup informacijama, te da nije zadovoljan s odgovorom. Ističe da nije pozvan da sukladno članku 20. Zakona o pravu na pristup informacijama ispravi svoj zahtjev. Dalje navodi da se ne slaže s navodom prvostupanjskog tijela da nije bilo moguće utvrditi njegov status primatelja pošiljke, s obzirom na to da je uložio prigovor odnosno žalbu Povjerenstvu za zaštitu potrošača. Ističe da je zatražio i podatak o tome gdje se nalaze javno objavljene informacije o unutarnjem ustrojstvu prvostupanjskog tijela s imenima čelnika tijela i voditelja ustrojstvenih jedinica. Ističe da vezano za pitanje o procjeni rizika i provedbi unutarnje revizije, ističe da smatra da mu nije dana tražena informacija, jer iz odgovora Hrvatske pošte nije razvidno je li opsegom provedene revizije obuhvaćeno usmjeravanje, prijenos i uručenje paketa mase od 20kg u međunarodnom dolaznom prometu. Ističe da u svom zahtjevu uopće nije niti precizirao naziv revizije niti je pozvan da u slučaju nejasnoće upotpuni svoj zahtjev. Predlaže da se žalba uvaži.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 5. siječnja 2021. godine, na obrascu zahtjeva za pristup informacijama, zatražio doslovno sljedeće:

„Molim da mi se dostave sljedeće informacije:

1.    Na koju je adresu dostave upućena pošiljka CY469217728DE – u statusu 19.11.2020. 13:02:38, 10000 Zagreb stoji „Dostava na adresu u tijeku“

2.    Na koju adresu je izvršen pokušaj dostave pošiljke CY469217728DE – u statusu 19.11.2020., 19:00, 10000 Zagreb stoji „Pokušaj dostave pošiljke“

3.    Vezano za pošiljku CY469217728DE, kao i općenito za pošiljke u međunarodnom dolaznom prometu, raspolaže li Hrvatska pošta sljedećim podacima o sljedećem:

-       koji dostavljač je bio zadužen za dostavu?

-       je li dostavljač (vozač) u trenutku dostave opremljen službenim mobilnim uređajem?

-       koje su registarske oznake vozila kojim je izvršen/vrši se pokušaj dostave?

-       kretanje dostavnog vozila putem GPS sustava praćenja?

4.    Vezano za pošiljku Cy469217728DE, što se podrazumijeva pod „pošiljka je otpremljena u inozemstvo“. Obuhvaća li to mogućnost da:

-       pošiljka negdje stoji? Koje su mogućnosti lokacije i koji su mogući razlozi tome?

-       pošiljka nešto čeka? Koji preduvjeti trebaju biti ispunjeni da pošiljka bude odaslana u inozemstvo (pošiljatelju)?

-       pošiljka putuje? Na koji je način pošiljka otpremljena u inozemstvo (pošiljatelju)?

Kojim vidom prometa/prijevoznim sredstvom? Kada je prijevozno sredstvo s pošiljkom za povrat u inozemstvo (pošiljatelju) krenulo na put? Koja mu je predviđena ruta kretanja? I gdje se sada nalazi prijevozno sredstvo s pošiljkom?

-       Koliko je predviđeno trajanje putovanja pošiljke u inozemstvo? (za pristizanje iz inozemstva je bio potreba jedan dan)

5.    Gdje se nalaze javno objavljene informacije o unutarnjem ustrojstvu društva Hrvatska pošta d.d., s imenima čelnika tijela i voditelja ustrojstvenih jedinica i njihovim podacima za kontakt?

6.    Je li od strane Ureda za internu reviziju reviziju Hrvatske pošte d.d. provedena procjena rizika iz područja pružanja poštanskih usluga, te je su li identificirani značajni rizici koji mogu ugroziti ostvarenje ciljeva i vrijednosti Hrvatske pošte?

Nadalje, je li od strane Ureda za internu reviziju Hrvatske pošte d.d. u dijelu pružanja univerzalne usluge (u smislu Zakona o poštanskim uslugama), za poštanske usluge pod nazivom „Usmjeravanje, prijenos i uručenje paketa mase do 20 kg u međunarodnom dolaznom prometu“ proveden postupak unutarnje revizije sukladno Zakonu o sustavu unutarnjih kontrola u javnom sektoru? Kad je navedeni postupak proveden? Koji su ključni nalazi i preporuke?

Također je utvrđeno da je postupajući po zahtjevu žalitelja prvostupanjsko tijelo dopisom broj: HP-08/1-000882/21 od 19. siječnja 2021. godine, u odnosu na točke 1. do 4. zahtjeva, žalitelja obavijestilo da nije dokazao opravdani interes za konkretnu pošiljku, odnosno da ne može utvrditi njegov status kao primatelja ili pošiljatelja pošiljke. U odnosu na točku 5. zahtjeva žalitelja je dostavljena poveznica na kojoj može pronaći prikaz unutarnjeg ustrojstva prvostupanjskog tijela.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili uvezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

U članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Slijedom navedenog, ostvarivanje prava na pristup informaciji u smislu gore citiranih odredbi predstavlja pristup već gotovoj, postojećoj informaciji i ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti da daje odgovore na pitanja. Pristup informaciji znači dobivanje preslike određenog dokumenta, snimke ili nekog drugog zapisa podataka i ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti da obavlja određene radnje, odnosno izrađuje novu informaciju ili mišljenje, vrši analize, daje tumačenja i slično.

Na temelju navedenoga, u žalbenom postupku utvrđeno je da se odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama ne primjenjuju u ovom slučaju jer se podnesak žalitelja (točke 1. do 4.), iako je dostavljen tijelu javne vlasti na pomoćnom obrascu za podnošenje zahtjeva za pristup informacijama, ne može smatrati zahtjevom u smislu citiranog Zakona.

Nadalje, utvrđeno je da žalitelj predmetnim podneskom nije zatražio informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, već se točke 1. do 4. zahtjeva u bitnom predstavljaju upite žalitelja kao korisnika usluga (potrošača) vezano za isporuku određene pošiljke, a što se ne može smatrati zahtjevom za pristup informacijama.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

S obzirom da se u ovom predmetu ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama jer se ne radi o zahtjevu za pristup informacijama u odnosu na točke 1. do 4. zahtjeva, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao pod točkom 1. izreke ovog rješenja.

Što se tiče točke 5. zahtjeva žalitelja, ista će biti tretirana kao predstavka zbog nepostupanja tijela javne vlasti sukladno članku 10. stavku 1. točki 11. Zakona o pravu na pristup informacijama, a žalitelj će o poduzetim mjerama biti obaviješten sukladno članku 59. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U odnosu na točku 6. zahtjeva žalitelja, iz gore citiranog dopisa prvostupanjskog tijela broj: HP-08/1-000882/21 od 19. siječnja 2021. godine u bitnom proizlazi da se procjena rizika prvostupanjskog tijela provodi kontinuirano, u suradnji sa svim organizacijskim jedinicama. Dalje se navodi da je u 2020. godini provedena revizija kojom je obuhvaćeno paketno poslovanje s inozemstvom, odnosno da usmjeravanje, prijenos i uručenje paketa do 20 kg u međunarodnom dolaznom prometu nije nikad bilo predmetom revizije pod tim imenom.

Dopisom Povjerenika za informiranje, KLASA: 008-04/21-01/62, URBROJ: 401-01/10-21-2 od 3. veljače 2021. godine zatraženo je od prvostupanjskog tijela da se u roku od 5 dana od dana primitka dopisa očituje zbog čega zahtjev žalitelja u dijelu pod točkom 6. nije riješen sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, pri čemu je prvostupanjskom tijelu izričito ukazano koji su načini rješavanja zahtjeva za pristup informacijama.

Dana 16. veljače 2021. godine Povjerenik za informiranje zaprimio je dopis prvostupanjskog tijela, u prilogu kojeg je dostavljeno rješenje, Broj HP-08/1-000882/21 od 15. veljače 2021. godine kojim je odlučeno o točki 6. zahtjeva.

Člankom 46. stavkom 5. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da kad se tijekom postupka utvrdi da više ne postoje pravne pretpostavke za vođenje postupka, rješenjem će se obustaviti postupak.

U ovom slučaju, iako su u vrijeme izjavljivanja žalbe bile ispunjene pretpostavke za izjavljivanje žalbe zbog nerješavanja zahtjeva u zakonom propisanom roku sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da je prvostupanjsko tijelo naknadno odlučilo o točki 6. zahtjeva žalitelja, Povjerenik za informiranje utvrđuje da više ne postoje pravne pretpostavke za vođenje ovog postupka zbog nerješavanja točke 6. zahtjeva u zakonom propisanom roku.

Posebno se ističe da je rješenjem prvostupanjskog tijela, Broj: HP-08/1-000882/21 od 15. veljače 2021. godine žalitelju dana uputa o pravnom lijeku, a iz dostavnice koja je dostavljena Povjereniku za informiranje proizlazi da je žalitelj zaprimio navedeno rješenje.

Slijedom navedenog, valjalo je odlučiti kao pod točkom 2. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan