KLASA: UP/II-008-07/14-01/232

URBROJ: 401-01/04-15-08

Zagreb, 17. veljače 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, zastupanog po punomoćnici ………, odvjetnici iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva vanjskih i europskih poslova KLASA: UP/I-008-02/14-11/2, URBROJ: 512-S-03-14-1 od 18. travnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva vanjskih i europskih poslova KLASA: UP/I-008-02/14-11/2, URBROJ: 512-S-03-14-1 od 18. travnja 2014. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) zastupanog po punomoćnici ………, odvjetnici u Zagrebu, za ostvarivanje prava na pristup informacijama temeljem članka 15. stavka 2. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog toga što je pristup traženoj informaciji ograničen sukladno međunarodnim ugovorima.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje pobija u cijelosti, a osobito zbog povrede pravila upravnog postupka jer rješenje ima nedostataka zbog kojih se ne može ispitati, izreka rješenja je nerazumljiva, proturječi sama sebi ili razlozima rješenja, u njemu nisu navedeni razlozi o odlučnim činjenicama te su ti razlozi nejasni i proturječni, zbog  pogrešno  ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. U odnosu na navode Ministarstva vanjskih i europskih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) da sukladno odredbama Bečke konvencije o konzularnim odnosima, kao i Bečke konvencije o diplomatskim odnosima država primateljica nije dužna obavijestiti državu šiljateljicu o razlozima odbijanja, žalitelj ističe da se na radi o informacijama koje se tiču odnosa  dviju država, već o informacijama koje se odnose na žalitelja osobno  kao osobu koja je sudjelovala u postupku imenovanja počasnim konzulom. Nadalje ističe da se Ministarstvo u pobijanom rješenju poziva na pogrešne odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama i odredbe Bečkih konvencija koje su u cijelosti irelevantne za podnositeljev slučaj. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Prema članku 15. stavku 2. točki 6. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je  pristup informaciji ograničen sukladno međunarodnim ugovorima.

Odredbom članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. ovog Zakona dužno prije donošenja odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa.

U drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 4. travnja 2014. godine zatražio od Ministarstva uvid u cjelokupnu dokumentaciju u postupku imenovanja žalitelja kao počasnog konzula Republike San Marino (2011.-2012.), kao i pravljenje preslik iste. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo odbilo zahtjev žalitelja zbog toga što je pristup traženoj informaciji ograničen sukladno međunarodnim ugovorim. Kako Ministarstvo nije sukladno svojim zakonskim obvezama Povjerenici za informiranje dostavilo informacije koje su predmet postupka, koje su nužne u drugostupanjskom postupku po žalbi protiv rješenja prvostupanjskog tijela te nije pružilo nikakve dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja, niti je iz osporenog rješenja razvidno da je tijelo javne vlasti provelo test razmjernosti i javnog interesa, nužno je poništiti osporeno rješenje te vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima budući da Ministarstva nije dostavilo informacije koje su predmet postupka Povjerenici za informiranje, što je bilo dužno učiniti sukladno odredbi članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) te članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatražene informacije ili određenih dijelova zatražene informacije temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama  dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar. Također je potrebno utvrditi mogu li se žalitelju dostaviti tražene informacije temeljem drugog propisa, kao stranci u postupku, s obzirom da se iste odnose na njega, a u kojem se slučaju sukladno članku 1. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama ne bi primjenjivale.

Prilikom rješavanja zahtjeva Ministarstvo treba uzeti u obzir da je u slučaju kada  postoji razlog za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama obvezno  provesti test razmjernosti i javnog interesa. Ukoliko ne postoji razlog za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama obvezno je žalitelju omogućiti slobodan pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.