KLASA: UP/II-008-07/16-01/97

URBROJ: 401-01/11-16-02

Zagreb, 2. lipnja 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatskog Crvenog križa, Gradskog društva Crvenog križa Osijek URBROJ: 179/2016 od 15. veljače 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatskog Crvenog križa, Gradskog društva Crvenog križa Osijek URBROJ: 179/2016 od 15. veljače 2016. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem zahtjev ……… (dalje u tekstu: žaliteljica) je odbačen temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju i nema saznanja gdje se tražena informacija nalazi.

Protiv osporenog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu u kojoj u bitnome navodi da Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek u pobijanom rješenju navodi da ne posjeduje informaciju i nema saznanja gdje se informacija nalazi te da nije dužno sastavljati odgovor i očitovanje na informaciju po zahtjevu korisnika niti prilagati dokument koji korisnik nije zatražio, pa se stoga zaključuje kako Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek smatra da trgovačko društvo CDP d.o.o. ne podliježe Zakonu o pravu na pristup informacijama, a u sudskom registru Trgovačkog suda u Osijeku navedeno je da su njegovi osnivači Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek i Hrvatski Crveni križ, Društvo Crvenog križa Osječko-baranjske županije. Nadalje, navodi da svaki organizacijski oblik Hrvatskog Crvenog križa mora posjedovati informacije o poslovanju trgovačkih društava čiji su osnivači te da bi te informacije trebale biti dostupne javnosti. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 21. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno je bez odgode, a najkasnije u roku od 8 dana od zaprimanja zahtjeva , ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti podnositelja. Rokovi ostvarivanja prava na pristup informaciji računaju se od dana kada je nadležno tijelo javne vlasti zaprimilo ustupljeni zahtjev.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 1. prosinca 2015. godine zatražila od Hrvatskog Crvenog križa, Gradskog društva Crvenog križa Osijek dostavu sljedećih informacija: 1. Kolika je ostvarena dobit od noćenja u Vili Mikici u 2015. godini? Ako nije moguće dostaviti podatke za 2015. godinu, tada za razdoblje koje tijelo javne vlasti posjeduje, 2. Koliko je ovog ljeta u hostelu Vila Mikica boravilo djece iz osječkih socijalno ugroženih obitelji te je li Grad Osijek sufinancirao njihov boravak?, 3. Koliko je utrošeno u izgradnju odmarališta u Orahovici te putem kojih sredstava se financirala izgradnja/rekonstrukcija objekta?, 4. Za što se koristi financijska dobit od Vile Mikice i odmarališta u Orahovici? Nadalje, utvrđeno je da je Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek rješenjem URBROJ: 179/2016 od 15. veljače 2016. godine odbacilo žaliteljičin zahtjev temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, uz obrazloženje da je u provedenom postupku utvrđeno da Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek ne posjeduje navedeni dokument u obliku zapisa, dosjea, registra ili u bilo kojem drugom obliku, neovisno o načinu na koji je zatražena informacija prikazana, da se pitanja odnose na djelatnost trgovačkog društva CDP d.o.o. te da Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek nije dužno sastavljati odgovor i očitovanje na informaciju po zahtjevu korisnika, niti prilagati dokument koji korisnik nije zatražio.

Također, uvidom u Sudski registar utvrđeno je da su osnivači trgovačkog društva CDP d.o.o. Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek i Hrvatski Crveni križ, Društvo Crvenog križa Osječko-baranjske županije te sukladno navedenome isto predstavlja tijelo javne vlasti u smislu odredbe članka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima. S obzirom da Hrvatski Crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Osijek u obrazloženju pobijanog rješenja navodi da se pitanja odnose na djelatnost trgovačkog društva CDP d.o.o. te da nije dužno prilagati dokument koji žaliteljica nije zatražila, iz čega proizlazi da ako ima saznanja o tijelu koje tražene informacije posjeduje, trebao je utvrditi posjeduje li kao izrađene dokumente koji sadržavaju informacije koje su predmet žaliteljičinog zahtjeva, odnosno, ukoliko iste ne posjeduje, a ima saznanja o tijelu javne vlasti koje ih posjeduje, postupiti u skladu s odredbom članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi posjeduje li dokumente koji sadržavaju informacije koje je žaliteljica zatražila zahtjevom za pristup informacijama od 1. prosinca 2015. godine te ukoliko ne posjeduje tražene informacije, a ima saznanja o tijelu koje ih posjeduje, dužno je postupiti sukladno odredbi članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.