KLASA: UP/II-008-07/21-01/283

URBROJ: 401-01/05-21-1

Zagreb, 29. travnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Hrvatske obrtničke komore, broj: 13-745-5969/2-9-2020 od 4. ožujka 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Hrvatske obrtničke komore, broj: 13-745-5969/2-9-2020 od 4. ožujka 2021. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak te se nalaže Hrvatskoj obrtničkoj komori da u roku od 15 dana od zaprimanja ovog rješenja riješi zahtjev za pristup informacijama ......... od 5. srpnja 2015. godine, sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Hrvatske obrtničke komore (u daljnjem tekstu: HOK) odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 5. srpnja 2015. godine, kojim je žalitelj zatražio popis troškova akademije HOK-a 2010., 2011., 2012., 2013. i 2014. godine sa pripadajućim računima, ugovorima i sl. uključujući obračun radnih sati djelatnika HOK-a koji su radili na pripremi i provedbi navedenoga, temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), iz razloga jer žalitelj očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv pobijanog rješenja žalitelj je izjavio žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona. Žalitelj u žalbi nabraja 13 logičkih pogrešaka i nezakonitosti pomoću kojih osporava stajalište HOK-a da je došlo do zloupotrebe prava na pristup informacijama. Žalitelj predlaže da se njegova žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis je utvrđeno kako je žalitelj svojim zahtjevom za pristup informacijama od 5. srpnja 2015. godine zatražio od HOK-a da mu dostavi popis troškova akademije HOK-a 2010., 2011., 2012., 2013. i 2014. godine sa pripadajućim računima, ugovorima i sl. uključujući obračun radnih sati djelatnika HOK-a koji su radili na pripremi i provedbi navedenoga.

Također je utvrđeno da je HOK, postupajući po zaključku Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/15-01/547, URBROJ: 401-01/06-15-01 od 15. prosinca 2015. godine, donio rješenje, broj: 13-434-6719/3-9-2015 od 16. veljače 2016. godine, kojim je odbio predmetni zahtjev zbog tzv. zlouporabe prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), te da je Povjerenik za informiranje rješenjem, KLASA: UP/II-008-07/16-01/160, URBROJ: 401-01/05-16-02 od 27. 12. 2016. godine, poništio navedeno rješenje HOK-a zbog pogrešne primjene pravnog propisa, te je predmet dostavio prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Naime, iz osporenog rješenja je razvidno da je HOK u prvostupanjskom postupku odlučivao na temelju Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), koji nije bio na snazi u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva žalitelja. Navedeno je razvidno iz činjenice da je u osporenom rješenju kao razlog odbijanja zahtjeva za pristup informacijama primijenjena odredba o tzv. „zlouporabi prava na pristup informacijama”, koja nije bio propisana Zakonom o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), a koji je bio na snazi u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva. Naime, odredba članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama uvedena je novelom Zakona o pravu na pristup informacijama od 9. kolovoza 2015. godine, te nikako nije mogla biti razlog za ograničenje informacija prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva.

Člankom 32. prijelaznih i završnih odredaba Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 85/15) je propisano kako će se postupci započeti do stupanja na snagu ovog Zakona nastaviti i dovršiti prema odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.).

S obzirom da je žalitelj podnio zahtjev za pristup informacijama dana 5. srpnja 2015. godine, u ovom se predmetu primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), dakle odredbe koje ne sadrže institut „zlouporabe prava na pristup informacijama.“

Povjerenik je stoga vratio predmet na ponovni postupak, a HOK je u ponovnom postupku donio rješenje broj: 13-434-1911-9-2017 od 27. ožujka 2017. godine, u kojem konstatira da usvaja zahtjev i omogućava pristup informacijama, međutim žalitelj ulaže žalbu jer mu je tijelo javne vlasti dostavilo ukupne troškove akademije HOK-a po godinama i vrstama troškova, što predstavlja samo djelomično omogućavanje pristupa informacijama, budući da je žalitelj tražio i račune, ugovore i slične dokumente, te obračun radnih sati djelatnika.

Povjerenik je povodom uložene žalbe rješenjem KLASA: UP/II-008-07/17-01/958, URBROJ: 401-01/05-18-2 od 20. travnja 2018. godine predmet vratio na ponovni postupak, nakon čega HOK donosi pobijano rješenje broj: 13-745-5969/2-9-2020 od 4. ožujka 2021. godine kojim odbija zahtjev zbog zloupotrebe prava na pristup informacijama.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako je pobijano rješenje HOK-a nezakonito zbog ponovljene pogrešne primjene propisa – odnosno nepostojanja odredbe o zloupotrebi prava na pristup informacijama u vrijeme podnošenja zahtjeva za pristup informacijama – na što je Povjerenik za informiranje jednom upozorio i poništio nezakonito rješenje HOK-a.

Trebalo je stoga temeljem članka 117. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) postupiti kao u točki 1. izreke ovog rješenja i poništiti rješenje HOK-a broj: 13-745-5969/2-9-2020 od 4. ožujka 2021. godine.

Budući da je tijelo javne vlasti ponovno upotrijebilo odredbu o zloupotrebi prava na pristup informacijama, smatra se da nije riješilo žaliteljev zahtjev za pristup informacijama jer se ne mogu ponavljati nezakonita rješenja koja su u drugostupanjskom postupku već poništavana.

S obzirom da zahtjev žalitelja ponovno nije riješen sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, nalaže HOK-u da u roku od 15 dana od zaprimanja ovog rješenja riješi žaliteljev zahtjev za pristup informacijama 5. srpnja 2015. godine sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13) koji je vrijedio u vrijeme podnošenja zahtjeva.

HOK je u ponovnom postupku dužan utvrditi činjenično stanje na način da razmotri žaliteljev zahtjev za pristup informacijama te utvrdi posjeduje li zatražene informacije, kao i postoji li na njima ograničenje od pristupa propisana člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, imajući tom prilikom na umu i mogućnost djelomičnog omogućavanja pristupa informacijama. U određenim, zakonom propisanim slučajevima ograničavanja pristupa informacijama propisanim člankom 16. navedenog Zakona, potrebno je prije donošenja odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Tijelo javne vlasti je potom dužno prikazati utvrđeno činjenično stanje u spisu predmeta i potkrijepiti ga odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.  Ako tijelo javne vlasti utvrdi da za zatraženu informaciju postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama i u određenim slučajevima provesti test razmjernosti i javnog interesa. Naglašava se kako je odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Napominje se da se ovim rješenjem ne prejudicira ishod postupka rješavanja zahtjeva za pristup informacijama, već se nalaže da riješi predmetne zahtjeve sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, te o ishodu utvrđenog donese odluku (omogući pravo na pristup informaciji, djelomično omogući pravo na pristup informaciji - uz obvezu donošenja rješenja ili rješenjem odbije odnosno odbaci zahtjev).

Slijedom navedenog, valjalo je odlučiti kao u točki 2. izreke ovog rješenja.

Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan