KLASA: UP/II-008-07/20-01/1311

URBROJ: 401-01/05-21-2

Zagreb, 21. travnja 2021.

       

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Agronomskog fakulteta, KLASA: 032-03/20-01/09, URBROJ: 251-71-29-03/2-20-3 od 25. studenog 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Agronomskog fakulteta, KLASA: 032-03/20-01/09, URBROJ: 251-71-29-03/2-20-3 od 25. studenog 2020. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici „Nacionala“, odnosno upisnog lista koji sadržava fotografije studenta ........., dan upisa 25. rujna 1939. godine, te ........., dan upisa 4. listopada 1938. godine.

3.    Nalaže se Agronomskom fakultetu da u roku od 8 dana od pravomoćnosti ovog rješenja omogući ......... pristup odobrenoj informaciji, sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

                       

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem Agronomskog fakulteta odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj) kojim je zatražena preslika „Nacionala“, odnosno upisnog lista za studente ......... i ........., temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, u svezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što zatražena informacija sadrži zaštićene osobne podatke.

Protiv pobijanog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu zbog, pogrešne primjene materijalnog prava, navodeći kako Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka) nije mjerodavna kada su u pitanju zatraženi podaci jer se ne radi o živućim osobama, nego o osobama preminulima preko četvrt stoljeća. Žalitelj stoga ističe kako nema zapreke da mu se omogući pristup zatraženim informacijama te predlaže da se njegova žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 10. studenog 2020. godine od Agronomskog fakulteta zatražio sken „Nacionala“, odnosno upisnog lista na kojem su zalijepljene ili zaklamane fotografije studenta ........., rođenog 1921. u Travniku od oca Ive, Nadbiskupska gimnazija u Travniku, maturirao 1939., upisao Agronomski fakultet u Zagrebu 1939. ili 1940. godine. Šest semestara završio do 1943. godine; te studenta ......... rođenog 1918. u Travniku od oca Ante, Nadbiskupska gimnazija u Travniku, maturirao 1938., nakon toga upisao Agronomski fakultet u Zagrebu 1938. ili 1939. godine.

U obrazloženju pobijanog rješenja kojim je odbijen žaliteljev zahtjev, tijelo javne vlasti navodi kako je sukladno odredbama članka 15. i 16. Zakona o pravu na pristup informacijama proveden test razmjernosti i javnog interesa. Tom je prilikom utvrđeno kako zatražena informacija sadržava zaštićene osobne podatke, stoga je u ovom slučaju primjenjiva odredba članka 15. stavka 4. točke 2. navedenog Zakona. Ističe se kako je uvidom u „Nacional“ utvrđeno da sadrži fotografiju studenta, datum i godinu rođenja, vjeroispovijest te ime, zvanje, zanimanje i prebivalište oca. Tijelo javne vlasti potom citira odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka, posebno naglasivši njezin članak 4. stavak 1., kojim je definirano da su „osobni podaci” svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik”); pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca. Zaključno se navodi kako ne preteže javni interes za omogućavanje pristupa zatraženim osobnim podacima, već preteže potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da bi omogućavanje pristupa predmetnim podacima predstavljalo nepotrebno zadiranje u privatni život ispitanika.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama pogrešno primijenilo zakonske odredbe.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, kao mjerodavno pravo je razmatrana odredba članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona. Prema članku 15. stavku 2. točki 4. navedenog Zakona propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Tijelo javne vlasti je za potrebe žalbenog postupka dostavilo Uredu povjerenika preslike zatraženih stranica „Nacionala“, odnosno upisnih listova, stoga je izvršen uvid u zatražene informacije.

Tom prilikom je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti ispravno utvrdilo činjenično stanje, međutim pogrešno je primijenilo pravni temelj ograničenja od pristupa, s obzirom da se zaštita osobnih podataka ne primjenjuje na preminule osobe.

Odredbom članka 27. uvodnih odredbi Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je kako se ova Uredba ne primjenjuje na osobne podatke preminulih osoba. Države članice mogu predvidjeti pravila u vezi s obradom osobnih podataka preminulih osoba.

Drugim riječima, iako su zatraženi osobni podaci, u ovom slučaju oni nisu zaštićeni te se ne primjenjuje Opća uredba o zaštiti podataka kao ni odredba članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da se radi o preminulim osobama.

Ured povjerenika za informiranje je dopisom, KLASA: 008-04/20-01/1146, URBROJ: 401-010/05-20-7 od 24. prosinca 2020. godine, zatražio od žalitelja putem elektroničke pošte da dostavi neki dokaz da su ......... i ......... preminuli, što je žalitelj i učinio dostavivši dana 16. veljače 2021. godine relevantne podatke koji ukazuju da su dotične osobe mrtve.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog Povjerenik za informiranje nije utvrdio opravdanim razloge za ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan