KLASA: UP/II-008-07/21-01/219

URBROJ: 401-01/05-21-2

Zagreb, 15. travnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Baška, KLASA: UP/I-008-02/21-01/1, URBROJ: 2142-03-03/1-21-2 od 16. veljače 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

           

1.    Poništava se rješenje Općine Baška, KLASA: UP/I-008-02/21-01/1, URBROJ: 2142-03-03/1-21-2 od 16. veljače 2021. godine.

2.    Nalaže se Općini Baška da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja riješi zahtjev za pristup informacijama ......... od 7. siječnja 2021. godine, sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Općine Baška odbijena je, temeljem članka 122. stavka 3. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09), žalba ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) koju je tijelo javne vlasti okarakteriziralo kao prigovor, izjavljena protiv obavijesti Općine Baška, KLASA: 008-01/21-01/1, URBROJ: 2142-03-03/1-21-2 od 25. siječnja 2021. godine.

Protiv pobijanog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu Povjereniku za informiranje zbog pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene materijalnog i postupovnog prava. Smatra kako niti jedna od zatraženih informacija ne predstavlja zahtjev za stvaranje nove informacije u smislu članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te da Općina Baška, kao jedinica lokalne samouprave, mora raspolagati traženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 7. siječnja 2021. godine, koji je Općina Baška zaprimila dana 11. siječnja 2021. godine, zatražila od tijela javne vlasti da je obavijesti o sljedećem: Tko je u kolovozu 2017. godine ili ranije, u naselju Baška, razapeo uže između dva stupića, koje uže je vidljivo na priloženim fotografijama snimljenim dana 18. kolovoza 2017. godine. Ako u vezi postavljanja tog užeta postoje kakve isprave, moli da joj se dostave; U čijem vlasništvu su 2017. godine bili stupići između kojih je razapeto predmetno uže? Je li u vezi nekretnine na kojoj se nalazi predmetno uže u stupići, bio sklopljen kakav ugovor (npr. ugovor o zakupu)? Ako je sklopljen takav ugovor, moli da joj se dostave. Navodi kako joj je traženo potrebno radi ostvarivanja prava na naknadu štete.

Općina Baška je povodom predmetnog zahtjeva za pristup informacijama poslala žaliteljici obavijest, KLASA: 008-01/21-01/1, URBROJ: 2142-03-03/1-21-2 od 25. siječnja 2021. godine, u kojoj temeljem članka 23. stavka 1. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama obavještava žaliteljicu da se njezin zahtjev ne smatra zahtjevom u smislu članka 18. stavka 5. navedenog Zakona, već se upućuje kod nadležnog suda podnijeti tužbu ako smatra da je padom pretrpjela štetu. Ujedno navodi da se ne radi o informaciji iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te da Općina Baška pravodobno objavljuje informacije na svojim internetskim stranicama, javnim glasilima i portalima, a posebno se napominje da je informacija javno objavljena, odnosno, žaliteljica i sama navodi tko je vlasnik nekretnine.

Žaliteljica je protiv navedene obavijesti Općine Baška podnijela žalbu osporavajući primjenu odredbe članka 18. stavka 5. i članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama i inzistirajući na činjenici da je zatražila informaciju u zakonskom smislu (primjerice ugovor o zakupu koji je sklopila Općina Baška). Također napominje da je Općina Baška jedinica lokalne samouprave i kao takva obavlja komunalne djelatnosti kao što je održavanje javnih površina, stoga je izvjesno da raspolaže traženim informacijama, stoga predlaže da Povjerenik za informiranje usvoji njezinu žalbu.

Općina Baška je temeljem članka 122. stavka 3. Zakona o općem upravnom postupku odbila žaliteljičinu žalbu okarakteriziravši je kao prigovor protiv obavijesti, KLASA: 008-01/21-01/1, URBROJ: 2142-03-03/1-21-2 od 25. siječnja 2021. godine.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako je pobijano rješenje Općine Baška nezakonito zbog pogrešne primjene propisa, jer je žaliteljica izjavila žalbu, a ne prigovor, protiv nezakonite obavijesti tijela javne vlasti.

Trebalo je stoga temeljem članka 117. Zakona o općem upravnom postupku postupiti kao u točki 1. izreke ovog rješenja i poništiti rješenje Općine Baška, KLASA: UP/I-008-02/21-01/1, URBROJ: 2142-03-03/1-21-2 od 16. veljače 2021. godine.

U nastavku se daju razlozi nezakonitosti dostavljene obavijesti Općine Baška, što je rezultiralo i nezakonitošću pobijanog rješenja.

Razmatrajući žaliteljičin zahtjev, u žalbenom postupku je utvrđeno da se njime traže konkretne informacije iako su dijelovi zahtjeva formulirani u formi upita.

Dakle, žaliteljica traži konkretnu informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te traži postojanje neke isprave ili ugovora koji je sklopila Općina Baška, stoga je tijelo javne vlasti moralo utvrditi postojanje ili nepostojanje takve informacije.

U tom je smislu predmetna obavijest nezakonita jer Općina Baška samo citira odredbu članka 18. stavka 5. i članka 5. stavka 1. točke 3.  Zakona o pravu na pristup informacijama, ne navodeći uopće u kojem je smislu žaliteljičin zahtjev nevaljan (radi li se o uvidu u spis, traženju objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarenje nekog prava, traži li se izrada analize ili tumačenje, odnosno stvaranje nove informacije).

Osim toga, žaliteljica ispravno ukazuje na odredbe Zakona o komunalnom gospodarstvu („Narodne novine“, broj 68/18, 110/18, 32/20), koje se odnose na dužnost jedinica lokalne samouprave da održavaju javne površine, stoga se u ovom slučaju nameće i pitanje javnog interesa.

Naime, kada korisnik prava na pristup informacijama podnese tijelu javne vlasti – jedinici lokalne samouprave koja djeluje u javnom interesu i koja se financira iz proračunskih sredstava - zahtjev kojim traži informaciju o postojanju isprave ili ugovora koje je Općina Baška sklopila u odnosu na zemljišnu česticu čiji je vlasnik, tada je tijelo javne vlasti dužno utvrditi posjeduje li ili ne posjeduje takvu informaciju.

Takav zahtjev je mogao podnijeti bilo koji podnositelj, a to što je žaliteljica dodatno navela razloge podnošenja zahtjeva – činjenicu da je pala preko razapetog konopca i ozlijedila se – dodatno učvršćuje argument javnog interesa, s obzirom da se to dogodilo na zemljištu u vlasništvu Općine Baška za koje se ona mora brinuti i održavati ga.

Odredbom članka 20. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, propisano je da će na temelju zahtjeva za pristup informaciji tijelo javne vlasti odlučiti najkasnije u roku od 15 dana od podnošenja urednog zahtjeva.

Člankom 23. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je u kojim slučajevima tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu, odnosno u kojim slučajevima rješenjem odbija zahtjev, te kada ga odbacuje.

Razmatrajući spis predmeta, žalbene navode i dostavljenu obavijest, Povjerenik za informiranje zaključuje da zahtjev žaliteljice nije riješen sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama te da je žalba osnovana.

Utvrđeno je kako se obavijest, KLASA: 008-01/21-01/1, URBROJ: 2142-03-03/1-21-2 od 25. siječnja 2021. godine, ne može sadržajno smatrati obaviješću iz članka 23. stavka 1. točke 6. Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga je nastupila šutnja uprave jer Općina Baška nije riješila žaliteljičin zahtjev za pristup informacijama od 7. siječnja 2021. godine u skladu sa zakonskim odredbama.

Odredbom članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji, odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga se nalaže Općini Baška da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja riješi predmetni zahtjev za pristup informacijama žaliteljice sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti mora utvrditi posjeduje li izrađene informacije na koje se odnosi žaliteljičin zahtjev, te ako ih ne posjeduje i nema saznanja gdje se one nalaze, dužno je postupiti sukladno odredbi članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da je u posjedu traženih informacija i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženim informacijama, o čemu se ne donosi rješenje.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da za zatraženu informaciju postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama i u određenim slučajevima provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Naglašava se kako je odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Napominje se da se ovim rješenjem ne prejudicira ishod postupka rješavanja zahtjeva za pristup informacijama, već se nalaže da riješi predmetne zahtjeve sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, te o ishodu utvrđenog donese odluku (omogući pravo na pristup informaciji, djelomično omogući pravo na pristup informaciji - uz obvezu donošenja rješenja ili rješenjem odbije odnosno odbaci zahtjev).

Slijedom navedenog, valjalo je odlučiti kao u točki 2. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan