KLASA: UP/II-008-07/21-01/75

URBROJ: 401-01/04-21-2

Zagreb, 3. svibnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Jastrebarskog KLASA: UP/I-008-01/20-01/30, URBROJ: 238/12-06-02/4-20-12 od 17. prosinca 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Jastrebarskog KLASA: UP/I-008-01/20-01/30, URBROJ: 238/12-06-02/4-20-12 od 17. prosinca 2020. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Grada Jastrebarskog djelomično su odbačeni zahtjevi za dopunom informacija ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica), kojim je tražila dostavu natječajne dokumentacije za projekt „Aleja prvašića“, dostavu pisanih ili e-mail pozivnica, dostavu ugovora koji bi se odnosili na navedeni projekt i korespondenciju s austrijskim partnerima iz mjesta Passail, dostavu knjige Aleja prvašića, dostavu računa i narudžbenice za Aleju lipa kod Centrale, dostavu računa prve ploče na početku Aleje lipa, koja je zamijenjena za novu te račun postojeće, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer Grad Jastrebarsko ne raspolaže traženim informacijama.

Protiv osporenog rješenja žaliteljica je pravovremeno izjavila žalbu u kojoj u bitnom navodi da je rješenjem odbijen zahtjev za pristup informacijama koji je podnijela dana 2., te 8. prosinca 2020. godine kao i zahtjev od 30. rujna 2020. godine. Nadalje navodi kako je tijelo javne vlasti suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njezin zahtjev zbog neposjedovanja tražene informacije, a odbijanjem zahtjeva uskraćeno joj je zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Ističe kako rješenje osporava u cijelosti, jer kao autor projekta i netko tko je otvarao „Društvo Naša djeca“ Jastrebarsko (u daljnjem tekstu: DND Jastrebarsko) ima spoznaje da informacija postoji. Nadalje ističe kako izjavljuje žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja, zbog pogrešne primjene zakona, zbog namjernog prikrivanja pravog stanja i pokušaja manipulacije Zakona o pravu na pristup informacijama te prikrivanja činjeničnog stanja. Žaliteljica navodi kako je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje iz razloga što je krivo primijenilo Zakon o pravu na pristup informacijama i pokušalo njime manipulirati te joj na taj način uskratilo tražene informacije koje je tražila zahtjevom za pristup informacijama 30. rujna 2020. godine, a zbog manjka dostavljene dokumentacije i dopunom zahtjeva od 2. i 8. prosinca 2020. godine te je na taj način tijelo javne vlasti povrijedilo njezina prava koja proizlaze iz zakona a osobito zbog činjenice da je kao autorica projekta „Aleja prvašića“ i kao osoba koja je osnovala DND Jastrebarsko te unutar istog obnašala funkcije dopredsjednika dobro upoznata sa postojanjem tražene dokumentacije. Nadalje navodi kako je između ostalih informacija tražila svu relevantnu dokumentaciju vezanu za prijavu na natječaj kao i za nagrade za naj akcije grada, a što se tiče prijave za natječaj navodi kako raspolaže sa javnom informacijom objavljenom na stranici Radio Jaske te na stranicama Zagrebačke županije da je DND Jastrebarsko temeljem poslane natječajne dokumentacije projekta Aleje prvašića ostvarilo iznos od 14.953,64 kuna https:/www.radio-jaska.hr/350-tisuca-kn-eko-udrugama-za-projekte-zastite-okolisa-na-popisu-i-jaskanske-udruge/. Također navodi kako su u odnosu na tražene informacije vezane za dodjelu nagrada za isti projekt, Grad Jastrebarsko i Predsjednica društva gđa. Nikolina Ribari, bez njezinog znanja i dopuštenja, kandidirali njezin projekt za nagradu naj akcija grada te je temeljem projekta i dobila tu nagradu koju je i preuzela i dostavila Gradu uz prijašnju pisanu obavijest o nedopuštenom raspolaganju projektom. Nadalje, žaliteljica ističe kako joj je prije dogovorene prve provedbe projekta 2013. godine zamjenik gradonačelnika g. Domagoj Šlat dao da potpiše dokument kojim Grad ostvaruje 30.000,00 kn dodijeljenih od Saveza DND Zagreb za pripremu projekta, koji također nije dobila, a isti postoji što zna kao njegov potpisnik. Nadalje ističe kako joj tražene informacije vezane za sponzorstvo kao npr. Kaufland 2018. godine i 2020. godine od Zagrebačke banke i Zagrebačke županije, koje su javno objavljene u medijima i stranicama Grada, nisu dostavljene i to informacije o visini sponzorstva te zahtjevi/molbe za sponzorstvo za traženi projekt. Također ističe kako joj nije dostavljen račun koji je tražila za izradu projektne dokumentacije, a izradu je radio g. Robert u čijem je uredu bila zajedno sa g. Šlatom i g. Molcom. U odnosu na zatražene informacije vezane za knjigu i monografiju Aleja prvašića žaliteljica ističe kao su navodi tijela javne vlasti da ne posjeduju takve informacije u potpunosti neistiniti jer su joj dostavili Ponudu br. 35/SS od 4. studenoga 2019. godine gdje je jasno vidljivo da traže dizajn i grafičku pripremu knjige. Također ističe kako su neistiniti navodi da tijelo javne vlasti ne posjeduje račune od pločica za projekt Lipa, te da to u potpunosti opovrgava i smatra u najmanju ruku neozbiljno i neodgovorno tvrditi da takva informacija ne postoji, a kao neosporni dokaz iste tvrdnje u prilogu žalbe dostavlja fotografiju ploče na kojoj je jasno vidljivo da ista postoji. Žaliteljica navodi kako smatra da s obzirom da Grad Jastrebarsko i DND Jastrebarsko neovlašteno i bez njezinog dopuštenja, kao autora i vlasnika projekta, isti provodi zanemarujući sva njezina pisana upozorenja, zbog čega je bila prisiljena zatražiti zakonsku zaštitu autorskih prava, postoji opravdana sumnja da Grad namjerno izbjegava dostavu traženih dokumenata i namjerno odugovlači sa dostavom istih. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 30. rujna 2020. godine, zatražila od Grada Jastrebarskog da joj se dostavi sva dokumentacija vezana za osnivanje i provedbu projekta „Aleja Prvašića“ od 2009. godine do dana podnošenja zahtjeva i to: odluke, rješenja, ugovori, narudžbenice, računi, prijave za natječaje, službene pozivnice i sva ostala dokumentacija koja se direktno tiče projekta. Nadalje je utvrđeno da je Grad Jastrebarsko žaliteljici dostavio određenu dokumentaciju, te da je žaliteljica zahtjevom za dopunu informacija od 2. prosinca 2020. godine, telefonskim putem na zapisnik, zatražila dostavu: pisanih pozivnica ili e-mail pozivnica, korespondenciju s austrijskim partnerima na temu Aleje prvašića, natječajnu dokumentaciju, ugovore koji bi se odnosili na Aleju prvašića. Iz Službene bilješke Grada Jastrebarskog KLASA: UP/I-008-01/20-01/30, URBROJ: 238!2/02/20/6 od 2. prosinca 2020. godine razvidno je da se u istoj navodi da je vezano za natječajnu dokumnetaciju žaliteljica upućena da istu zatraži od DND-a. Također je utvrđeno da se žaliteljica dana 7. prosinca 2020. godine, putem elektroničke pošte, obratila Gradu Jastrebarskom te navela kako nastavno na razgovor od 2. prosinca 2020. godine, moli da joj se u što kraćem roku dostavi dopuna traženih informacija, a kako bi bila jasnija koju dokumnetaciju treba navodi da treba svu dokumnetaciju u kojoj se na bilo koji način i u bilo kojem kontekstu spominje njezin projekt “Aleje prvašića”, kao i njezino ime ........., te napominje kako je istu dokumnetaciju sukladno naputku zatražila i od ........., Predsjednice DND Jastrebarsko. Dana 8. prosinca 2020. godine žaliteljica se putem elektroničke pošte obratila Gradu Jastrebarskom navodeći kako je pregledom dostavljene dokumentacije naišla na račun u kojem Grad Jastrebarsko naručuje knjigu Aleja prvašića pa lijepo moli da joj se dostavi knjiga, može i kopija, kao i svi računi i narudžbenice za Aleju lipa kod Centrale, a svakako moli da joj se dostavi i račun prve ploče na početku Aleje lipa, one koja je zamijenjena za novu te račun od postojeće.

Nadalje, uvidom u spis predmeta je utvrđeno da je Grad Jastrebarsko donio rješenje KLASA: UP/I-008-01/20-01/30, URBROJ: 238/12-06-02/4-20-12 od 17. prosinca 2020. godine, kojim je djelomično odbacio žaliteljičin zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer Grad Jastrebarsko ne raspolaže traženim informacijama.

Također, uvidom u spis predmeta razvidno je da se žaliteljica dana 18. prosinca 2020. godine, putem elektroničke pošte, obratila ......... iz DND-a Jastrebarsko i službenici za informiranje Grada Jastrebarskog sa zahtjevom za dopunom traženih informacija, a koji je u Gradu Jastrebarskom urudžbiran dana 22. prosinca 2020. godine. U citiranom zahtjevu žaliteljica navodi sljedeće: „Zahvaljujem na dostavljenim informacijama. Nažalost usprkos jasnoj uputi u prvom zahtjevu ona je ponovo nepotpuna, stoga Vas lijepo molim dopunu istih. Kako bih bila što jasnija pokušat ću nabrojati što mi je sve potrebno, a čime vi raspolažete: 1. Pozivnice koje ste dostavili su nepotpune jer me ne zanima dizajn, nego kome su poslane, kao i narudžbe za dizajn i RN za iste. 2016 godine iz Grada Jastrebarskog je poslana pozivnica i gradonačelnici ......... (........) pa vas molim i tu pozivnicu molim (tekst pozivnice), kao i sve ostale pozivnice upućene ostalim pojedincima, institucijama, učesnicima, izlagačima, medijima, od 2016. godine nadalje. 2. Popis, pozive sponzorima te iznose svih donacija i sponzorstava svih donatora i sponzora koji su se uključili u provedbu mog autorskog projekta (kao Kaufland, Zagrebačka banka itd.). 3. Sve dopise, koje ste slali Savezu DND prije 2013 godine i prije nego je Grad Jastrebarsko dobio Unicefovu značku “Grad prijatelj djece“. 4. Dopis (prijedlog) kojim ste moj projekt bez mog znanja i odobrenja kandidirali za nagradu, koju je dobio Grad Jastrebarsko, a ne ja kao autor (pisanim putem sam Vas obavijestila o kršenju i neovlaštenom korištenju).Isto tako i kopiju „nagrade“ kojom koju ste mi „velikodušno“ dopustili da ju podignem za Vas. 5. Pisani odgovor s kojim pravom i sa čijim odobrenjem pišete monografiju o mom projektu, zaboravljajući da pišete o projektu koji sam ja osmislila, napisala, predstavila gradonačelniku ......... (a ne Vama), nažalost tada sa povjerenjem da će gradski dužnosnici biti u mogućnosti shvatiti o čemu se radi u projektu, te da ćete se kao i ja držati postignutog dogovora. 6. Sve ugovore i ovlaštenja koja posjedujete od mene kao autora o pripremi i pokušaju izdavanja monografije, kao i eventualne obavijesti i informacije koje ste mi poslali kako bi me izvijestili o svojoj namjeri. 7. Podatke odnosno ime i prezime osobe koja ima namjeru pisati ili piše monografiju o mom projektu. 8. Dokumente temeljem kojeg nastavljate provoditi projekt, koristiti moje autorsko djelo bez ovlaštenja, bez ugovora i bez suglasnosti s autorom, te navodite da je to projekt DND-Jastrebarsko. 9. Dokumentacija i izvodi i iznosi svih prihoda (DND-Jastrebarsko) koji su pristigli na ime projekta „Aleje prvašića“, a odnose se na razdoblje od 2010 godine kada sam otvorila DND-Jastrebarsko pa nadalje. 10. Uplate koje su stigle od Saveza DND, za pripremu početka provedbe projekta, i svu dokumentaciju za vrijeme kada je ......... vodio DND-Jastrebarsko. 11. RN koji je plaćen ......... za izradu plana za prostorno uređenje, te kopiju plana na uvid. 12. Isplate koje su izvršene tajnicima DND Jastrebarsko te svi ostali honorari autorski i drugi koji su isplaćeni iz DND-Jastrebarsko. 13. kompletno financijsko izvješće DND od dana osnivanja do danas, sve donacije, sva sponzorstva, sve uplate i isplate honorara, te svu dokumentaciju za sve projekte, koje provodi DND-Jastrebarsko (male znanstvenike-vitezove... i sve ostale). 14. SVAKI DOKUMENT NA KOJEM SAM POTPISANA JA ......... i SVAKI DOKUMENT NA KOJEM SE SPOMINJE IME MOG PROJEKTA ALEJA PRVAŠIĆA.“ U dopisu Grada Jastrebarskog KLASA: UP/I-008-01/20-01/30, URBROJ: 238/12-03/8-20-15 od 31. prosinca 2020. godine upućenog žaliteljici, a koji prileži spisu predmeta, navodi se kako joj je sukladno dopunama zahtjeva za pristup informacijama omogućen pristup informacijama koje Grad Jastrebarsko posjeduje, te da se navedeno dostavlja u privitku dopisa. Iz priložene dostavnice razvidno je da je žaliteljica citirani dopis Grada Jastrebarskog zaprimila dana 7. siječnja 2021. godine.

Slijedom navedenog, razvidno je da o žaliteljičinom zahtjevu za dopunom traženih informacija od 18. prosinca 2020. godine nije odlučeno osporenim rješenjem Grada Jastrebarskog jer je isto doneseno dan ranije, već dopisom Grada Jastrebarskog od 31. prosinca 2020. godine.

U obrazloženju osporenog rješenja Grada Jastrebarskog u bitnom se navodi kako u upravnom postupku pregledom urudžbenog zapisnika te drugih službenih evidencija nije pronađena pisana ili elektronička komunikacija s austrijskim partnerima iz mjesta Passail. Nadalje se navodi kako Grad Jastrebarsko ne posjeduje posebne mailing liste kojima bi se pozivalo na sadnju Aleja, a vezano za dokumentaciju kojom bi se Grad eventualno kandidirao za sredstva za Aleju prvašića Grad Jastrebarsko navodi kako je utvrđeno da istu dokumentaciju ne posjeduje, odnosno da Grad nije bio prijavitelj projekta „Aleja prvašića“ na bilo koji natječaj za koji bi dobio financijska sredstva. Također se navodi kako je vezano za projekt pod nazivom Aleja lipa pretragom urudžbenog zapisnika i drugih službenih evidencija utvrđeno kako Grad ne posjeduje tražene informacije. Vezano za dio zahtjeva u kojem je žaliteljica tražila „svu dokumentaciju u kojoj se na bilo koji način i u bilo kojem kontekstu spominje projekt Aleje prvašića i ime Snježana Agostini“, u obrazloženju osporenog rješenja se navodi kako je službenica za informiranje s obzirom da je odredbom članka 18. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama određeno da pisani zahtjev, između ostalog, sadrži podatke koji su važni za prepoznavanje tražene informacije, pretragom urudžbenog zapisnika i drugih službenih evidencija, utvrdila da nema saznanja gdje se nalaze te informacije.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama u skladu s načelima otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Pravo na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji i ne predstavlja dužnost tijela javne vlasti da ulaže dodatni trud, povezivanje, tumačenje, odnosno stvaranje informacije. Dakle, tijelo javne vlasti nema obvezu izrađivati informaciju koju žalitelj traži, ali je u obvezi razmotriti da li posjeduje dokumentaciju koja sadrži traženu informaciju.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako je Grad Jastrebarsko prilikom rješavanja žaliteljičinog zahtjeva odnosno zahtjeva za dopunom informacija nepotpuno i pogrešno utvrdio činjenično stanje, nakon čega je nepravilno primijenio odredbe materijalnog prava.

Tako je u žalbenom postupku utvrđeno kako u izreci osporenog rješenja Grad Jastrebarsko odbacuje zahtjev žaliteljice, između ostalog, vezano za dostavu knjige Aleja prvašića, dostavu računa prve ploče na početku Aleje lipa te računa postojeće, međutim u obrazloženju pobijanog rješenja Grad Jastrebarsko uopće se ne osvrće na navedena traženja žaliteljice niti ne obrazlaže zašto ne posjeduje navedene informacije. Nadalje, vezano za zatražene pisane ili e-maile pozivnice u obrazloženju pobijanog rješenja samo se navodi kako Grad Jastrebarsko ne posjeduje posebne mailing liste kojima bi se pozivalo na sadnju Aleja bez bilo kakvog daljnjeg obrazloženja, pa stoga iz obrazloženja pobijanog rješenja nije jasno da li su se pozivnice uopće slale i ako jesu kome i na koji način. Sukladno navedenom ne može se sa sigurnošću zaključiti kako tražene pozivnice Grad Jastrebarsko ne posjeduje samo zato što nema posebne mailing liste kojima bi se pozivalo na sadnju Aleja. Nadalje, žaliteljica u žalbi primjerice ističe kako od Grada Jastrebarskog nije dobila dokument kojim Grad ostvaruje 30.000,00 kn dodijeljenih od Saveza DND Zagreb za pripremu projekta, a za koji zna da postoji jer je ista potpisnik tog dokumenta.

Slijedom svega navedenog očito je kako Grad Jastrebarsko nije u potpunosti riješio zahtjeve žaliteljice odnosno donio je odluku o njezinim zahtjevima bez utvrđivanja svih činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja i bez prikazivanja činjenica u spisima predmeta i potkrepljivanja istih odgovarajućim dokazima.

Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku razmotrio navode iz pobijanog rješenja, predmetnu žalbu i ostalu dokumentaciju iz spisa predmeta, te je utvrdio da pobijano rješenje treba poništiti, a zbog prirode ove upravne stvari predmet je potrebno vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovnom postupku Grad Jastrebarsko dužan je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe iz ovog rješenja. Dakle, Grad Jastrebarsko dužan je u potpunosti riješiti zahtjeve žaliteljice, a za informacije koje ne posjeduje i nema saznanja gdje se iste nalaze, nedvojbeno takve tvrdnje obrazložiti i potkrijepiti odgovarajućim dokazima.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je kad je za donošenje novog rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenja treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan