KLASA: UP/II-008-07/14-01/204

URBROJ: 401-01/04-15-07

Zagreb, 17. rujna 2015.                    

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ………, novinarke Udruge za nezavisnu medijsku kulturu iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva poljoprivrede KLASA: 008-02/14-01/09, URBROJ: 525-06/0870-14-2 od 14. veljače 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva poljoprivrede KLASA: 008-02/14-01/09, URBROJ: 525-06/0870-14-2 od 14. veljače 2014. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ………, novinarke Udruge za nezavisnu medijsku kulturu udruge (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. i 5. i članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija u postupku izrade unutar tijela javne vlasti, a njeno bi objavljivanje prije dovršetka izrade  cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces donošenja odluke.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje osporava u cijelosti. Nadalje navodi da žalbu izjavljuje zbog pogrešne primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. Ističe da je Ministarstvo poljoprivrede pogrešno primijenilo članak 15. stavak 2. točku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer se na internetskim stranicama Ministarstva poljoprivrede može pronaći da je izrada navedene Studije sukladno Zakonu o javnoj nabavi bila uvrštena u Plan nabave Ministarstva poljoprivrede za 2012. godine, a da je na internetskim stranicama Agronomskog fakulteta objavljena bilješka o projektu izrade navedene Studije iz čega zaključuje da je Studija dovršena i izrađena. Navodi kako informacija koja je u tijeku izrade unutar Ministarstva poljoprivrede nije zatražena Studija, već prijedlog područja s prirodnim i specifičnim ograničenjima u poljoprivredi sa pripadajućim kalkulacijama koje Ministarstvo poljoprivrede očigledno na temelju rezultata i analize zatražene Studije treba izraditi, a sve u svrhu donošenja Programa ruralnog razvoja RH za 2014.-2020. kako bi se mogli ostvariti preduvjeti za korištenje sredstava Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EAFRD). Žaliteljica navodi da joj je nejasno kako je informacija u procesu izrade  i kako je potrebno potvrđivanje od strane Europske komisije jer se usuglašavanje i konzultacije na razini Europske komisije svakako neće voditi u pogledu zatražene preslike Studije, već u pogledu Programa ruralnog razvoja RH za 2014.-2020. koje je očito u fazi Nacrta i u pogledu kojeg  traje proces donošenja. Ističe kako je tijelo javne vlasti trebalo provesti test razmjernosti i javnog interesa te procijeniti da li možda ipak preteže javni interes za pružanjem tražene informacije pri čemu treba navesti razloge za i protiv omogućavanja pristupa zatraženoj informaciji. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 24. siječnja 2014. godine zatražila dostavu preslike “Studije određivanja područja pod utjecajem prirodnih ili drugih specifičnih ograničenja u poljoprivredi s kalkulacijom” koju je izradio Agronomski fakultet u Zagrebu za Ministarstvo poljoprivrede iz 2013. godine. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo poljoprivrede donijelo rješenje kojim se odbija zahtjev žaliteljice jer je informacija u postupku izrade unutar tijela javne vlasti, a njeno bi objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces donošenja odluke. U obrazloženju pobijanog rješenja Ministarstvo poljoprivrede navodi da je Studija u postupku donošenja unutar Ministarstva poljoprivrede i još nije završena, a praksa je da države članice Europske unije šalju svoj prijedlog područja s prirodnim i specifičnim ograničenjima u poljoprivredi, kao i pripadajuće kalkulacije Europskoj komisiji kako bi se potvrdila skladnost s EU pravnom osnovom za određivanje područja, te da tek nakon postupka potvrđivanja od strane Europske komisije smatra se da je Studija završena i onda je moguć uvid u istu.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku dopisom Ministarstva poljoprivrede KLASA: 008-02/14-01/09, URBROJ: 525-06/0870-14-8 od 7. travnja 2014. godine, Povjerenici za informiranje dostavljena je kao dio spisa predmeta na CD-u Studija određivanja područja pod utjecajem prirodnih ili drugih specifičnih ograničenja u poljoprivredi s kalkulacijama, za koju se u dopisu se navodi da ju je izradio Agronomski fakultet u Zagrebu za Ministarstvo poljoprivrede. Uvidom u omot dostavljenog CD-a, razvidno je da je na omotu napisano da se radi o zadnjoj radnoj verziji studije od 8. ožujka 2014. godine koja je poslana Europskoj komisiji. Tijekom žalbenog postupka od Ministarstva poljoprivrede je zatraženo očitovanje da li je i koliko bilo verzija Studije određivanja područja pod utjecajem prirodnih ili drugih specifičnih ograničenja u poljoprivredi s kalkulacijama nakon verzije koja je dostavljena Povjerenici za informiranje, s obzirom da je na samom CD-u bilo naznačeno da nije konačna verzija još gotova, a i s obzirom da je Ministarstvo poljoprivrede u pobijanom rješenju navelo da je Studija konačna tek nakon postupka potvrđivanja od strane Europske komisije.  Dopisima KLASA: UP/II-008-07/14-01/204, URBROJ: 401-01/11-15-05 od 25. svibnja 2015. godine i KLASA: UP/II-008-07/14-01/204, URBROJ: 401-01/11-15-06 od 25. kolovoza 2015. godine Povjerenica za informiranje požurila je svoje traženje međutim do dana donošenja ovog rješenja nije zaprimila traženo očitovanje. Uvidom u Pravilnik o određivanju područja s prirodnim ili ostalim posebnim ograničenjima koji je donijelo Ministarstvo poljoprivrede i koji je objavljen u Narodnim novinama broj 34/15 razvidno je da se u članku 1. stavku 2. citiranog Pravilnika navodi da je status pripadnosti područjima s prirodnim ili ostalim posebnim ograničenjima utvrđen na razini jedinica lokalne samouprave (dalje u tekstu: JLS) temeljem »Studije određivanja područja pod utjecajem prirodnih ili drugih specifičnih ograničenja u poljoprivredi s kalkulacijama« za potrebe provedbe mjera Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske 2014. – 2020. iz čega proizlazi da je za potrebe navedenog Pravilnika korištena Studija određivanja područja pod utjecajem prirodnih ili drugih specifičnih ograničenja u poljoprivredi s kalkulacijama i da je ista izrađena.

Predmet ovog postupka je Studija određivanja područja pod utjecajem prirodnih ili drugih specifičnih ograničenja u poljoprivredi s kalkulacijom koju je izradio Agronomski fakultet u Zagrebu za Ministarstvo poljoprivrede iz 2013. godine. Uvidom u Studiju koju je Ministarstvo poljoprivrede dostavilo Povjerenici za informiranje na CD-u i za koju se u njihovom dopisu navodi da ju je izradio Agronomski fakultet u Zagrebu nije razvidno da bi to bila Studija koju je izradio Agronomski fakultet u Zagrebu za Ministarstvo poljoprivrede iz 2013. godine budući da se za istu navodi da je to radna verzija od 8. ožujka 2014. godine. Iz dokumentacije spisa predmeta proizlazi da žaliteljica traži Studiju koju je izradio Agronomski fakultet u Zagrebu za Ministarstvo poljoprivrede iz 2013. godine, dakle gotovu, izrađenu informaciju, a ne kasnije verzije odnosno obrade te Studije.

Sukladno navedenom proizlazi da Povjerenici za informiranje u žalbenom postupku nije dostavljena tražena informacija tj. Studija određivanja područja pod utjecajem prirodnih ili drugih specifičnih ograničenja u poljoprivredi s kalkulacijom koju je izradio Agronomski fakultet u Zagrebu za Ministarstvo poljoprivrede iz 2013. godine, već radna verzija te Studije.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Međutim, prema ocjeni Povjerenice za informiranje nisu poštovana pravila postupka, te  činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, poništeno prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku Ministarstvo poljoprivrede dužno je  utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.