KLASA: UP/II-008-07/20-01/981

URBROJ: 401-01/06-20-5

Zagreb, 7. rujna 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Podzemno skladište plina d.o.o. Ur. br.: 2464-2020/UD od 23. srpnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Podzemno skladište plina d.o.o. Ur. br.: 2464-2020/UD od 23. srpnja 2020. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

3.    Odbija se zahtjev žalitelja za naknadom troška poštarine od 14,60 kn.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za dopunu ili ispravak informacije ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 30. svibnja 2020. godine za dostavom podataka o iznosima godišnjih bruto plaća članova uprave te godišnjih bruto naknada članovima nadzornog odbora, po pojedinom članu, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 4., jer nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da pobija osporeno rješenje zbog bitne povrede odredaba upravnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, te pogrešne primjene materijalnog prava. Ističe da je počinjena bitna povreda upravnog postupka iz članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku jer je obrazloženje rješenja površno. Smatra da je pogrešno primijenjeno materijalno pravo i to članak 77. stavak 1. točka 1. Pravilnika o porezu na dohodak („10/17., 128/17., 106/18., 1/19., 80/19. i 1/20.) u odnosu na primitke (plaće) članova predstavničkih i izvršnih tijela državne vlasti i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koji im se isplaćuju za rad u tim tijelima i jedinicama. Pojašnjava da je prvostupanjsko tijelo pogrešno utvrdilo činjenično stanje jer nedvojbeno posjeduje tražene informacije, a u svakom slučaju posjeduje jednu ili više isprava iz kojih bi on samostalnom obradom mogao doći do traženih podataka. Također, žalitelj potražuje trošak dostave/poštarine za predmetnu žalbu u iznosu od 14,60 kn prema članku 161. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 ). Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima toga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. svibnja 2020. godine od trgovačkog društva Podzemno skladište plina d.o.o., kao tijela javne vlasti, zatražio sljedeće informacije: moli da mu se dostavi informacije o tome koliko iznosi po svakom članu uprave godišnja bruto plaća i koliko iznosi po svakom članu nadzornog odbora godišnja bruto naknada.

S obzirom da je povodom navedenog zahtjeva putem elektroničke pošte zaprimio obavijest u kojoj trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. navodi da nije dužno javno objavljivati podatke o iznosima bruto plaće po članovima uprave i iznose bruto naknada po članovima nadzornog odbora, žalitelj je dana 30. svibnja 2020. godine navedenom tijelu javne vlasti podnio zahtjev za dopunu i ispravak informacija, a kojim je ponovio svoje ranije traženje odnosno zatražio sljedeće: „1. koliko iznosi po svakom članu uprave godišnja bruto plaća, 2. koliko iznosi po svakom članu nadzornog odbora godišnja bruto naknada. Navodi da je potrebno brojčano iskazati informaciju sa kojom tijelo javne vlasti raspolaže npr. 150.000,00 kuna godišnje bruto, a ne upućivati podnositelja zahtjeva na način izračuna kroz koeficijente te interne akte na koji način se izračunava navedena bruto plaća odnosno upućivati podnositelja zahtjeva na mrežne stranice Povjerenstva za sprečavanje sukoba interesa jer ta informacija koja se tamo nalazi za pojedinog člana uprave/nadzornog odbora je informacija koju je taj obveznik dostavio Povjerenstvu za sprečavanje sukoba interesa, a ne ona s kojom raspolaže tijelo javne vlasti, da nije u obvezi davati traženu informaciju ili da se tražena informacija odbija dati iz drugih razloga (poslovna tajna, osobni podaci i slično).“

Nadalje je utvrđeno kako je žalitelj obzirom da njegov zahtjev za dopunu ili ispravak informacije nije bio riješen uložio žalbu Povjereniku za informiranje, da je povodom traženja obavijesti o razlozima nerješavanja predmetnog zahtjeva, dana 26. lipnja 2020. godine u Uredu povjerenika za informiranje zaprimljen dopis trgovačkog društva Podzemno skladište plina d.o.o. Ur.br.: 2107-2020/UD od 26. lipnja 2020. godine u kojem je u bitnome navedeno kako je tijelo javne vlasti u roku, 22. svibnja 2020. godine, obavijestilo tražitelja informacije da podaci o primanjima članova uprave i nadzornog odbora društva Podzemno skladište plina d.o.o. nisu među informacijama za koje je, prema članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama, postoji obveza javnog objavljivanja, kao i da navedeni zahtjev nije obuhvaćen razlozima iz članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama o kojima je tijelo javne vlasti dužno odlučiti rješenjem.

Uzimajući u obzir dokumentaciju u spisu predmeta u tom žalbenom postupku je zaključeno je da predmetni zahtjev za dopunu ili ispravak informacije nije riješen sukladno zakonskim odredbama pa je Povjerenik za informiranje donio rješenje KLASA: UP/II-008-07/20-01/802, URBROJ: 401-01/14-20-1 od 10. srpnja 2020. godine, kojim je naložio prvostupanjskom tijelu da riješi predmetni zahtjev.

Također je utvrđeno da je trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. postupajući po gore citiranom rješenju po zahtjevu zahtjev za dopunu ili ispravak informacije žalitelja od 30. svibnja 2020. godine donijelo osporeno rješenje, kojim je odbilo zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 4., navodeći kako nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije.

U obrazloženju osporenog rješenja je u bitnome navedena kronologija postupanja prvostupanjskog tijela po zahtjevu za pristup informacijama žalitelja od 15. svibnja 2020. godine te 30. svibnja 2020. godine, Povjerenika za informiranje kao žalbenog tijela te je u istome istaknuto kako trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. ne predstavlja tijelo javne vlasti sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno da nije tijelo javne vlasti prema niti jednom od kriterija navedenih u članku 5. stavku 1. točki 2. navedenog Zakona. Također je istaknuto kako bi zahtjev valjalo odbiti i u slučaju kad bi trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. bilo tijelo javne vlasti, obzirom da navedeno društvo ne posjeduje tražene informacije u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer vanjski knjigovodstveni servis koji za prvostupanjsko tijelo obračunava plaće ne kreira godišnje bruto iznose plaća članova uprave i nadzornog odbora, pa se stoga ne radi o informacijama u zakonskom smislu.

U drugostupanjskom postupku Ured povjerenika za informiranje je aktom UP/II-008-07/20-01/981, URBROJ: 401-01/10-20-2 od 12. kolovoza 2020. godine zatražio od tijela javne vlasti dostavu spisa predmeta te u zahtjevu zatraženih informacija sukladno odredbi članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) te članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta na nadležno rješavanje, ali bez informacija koje su predmet ovog postupka, s time da se prvostupanjsko tijelo u aktu Ur. br.: 2793-2020/UD od 2. rujna 2020. godine, a koji je dostavilo žalbenom tijelu dana 4. rujna 2020. godine očitovalo kako ostaje kod svoje odluke te da nije u mogućnosti dostaviti informacije koje su predmet postupka obzirom da bi izradu istih trebali posebno platiti vanjskom računovodstvu jer ih trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. ne posjeduje u gotovom formatu, ali da iste čak nisu niti dužni dostaviti Povjereniku za informiranje, jer se ne smatraju tijelom javne vlasti.

Navedeni stav prvostupanjskog tijela, kao niti argumentaciju iz osporenog rješenja nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Prije svega se ističe da su prema članku 25. stavku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti dužna Povjereniku u postupku po žalbi protiv rješenja o ograničenju informacija iz članka 15. stavka 2. i 3. tog Zakona, omogućiti uvid u informacije koje su predmet postupka. U odnosu na navedeno se ističe da su tijela javne vlasti dužna u postupku po zahtjevu utvrditi koje već izrađene informacije imaju u posjedu a koje sadrže tražene podatke iz zahtjeva, pa pravilno žalitelj u žalbi zaključuje da prvostupanjsko tijelo nedvojbeno posjeduje izrađene informacije o bruto isplatama članovima uprave te nadzornog odbora na mjesečnoj razini, iz kojih se jednostavnim zbrajanjem može doći do informacije koju je tražio. Osim navedenog nije vjerojatno da se u računovodstvenom programu za obračun plaća i naknada ne bi moglo na jednostavan način doći do upravo one informacije koja se traži u predmetnom zahtjevu, bez značajnih dodatnih troškova, ukoliko bi do istih zaista i došlo.

U pogledu tvrdnji prvostupanjskog tijela kako ono ne predstavlja tijelo javne vlasti sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama, potrebno je posebno napomenuti da je trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. hrvatski operator sustava skladišta plina. Osnivač i jedini član trgovačkog društva Podzemno skladište plina d.o.o. je trgovačko društvo Plinacro d.o.o. čiji je osnivač Republika Hrvatska. Trgovačka društva čiji je vlasnik Republika Hrvatska ili u kojima Republika Hrvatska ima većinsko vlasništvo (dionice ili udjele) važan su dio bruto društvenog proizvoda, zaposlenosti i tržišne kapitalizacije. Ukoliko u takvim društvima postoji niska transparentnost, to može dovesti do smanjenja efikasnosti u upravljanju istima, a time se stvaraju negativne posljedice za gospodarstvo i za društvo u cjelini. Uvidom u internetske stranice trgovačkog društva Podzemno skladište plina d.o.o. http://www.psp.hr/ razvidno je da se u tekstu „PSP danas“ navodi kako uz obavljanje svoje osnovne djelatnosti skladištenja prirodnog plina, kao jedna o najjačih i najvažnijih karika u sigurnosti opskrbe prirodnim plinom društvo PSP zaduženo je za upravljanje, održavanje i razvijanje sigurnoga, pouzdanog i učinkovitog sustava skladišta plina, ali i za daljnji razvoj skladišnih kapaciteta te skladišnog poslovanja. Također je razvidno da se u tekstu „Misija, vizija, ciljevi“ navodi da je društvo PSP zaduženo za osiguranje dugoročne sposobnosti skladišnog sustava da udovolji zahtjevima korisnika i ostalih zainteresiranih strana, da je vizija društva povećanje sigurnosti i pouzdanosti sustava skladištenja plina te njegov kontinuirani razvoj, povećanje energetske učinkovitosti uz smanjenje negativnih utjecaja na okoliš i tako dalje. Trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. na temelju članka 6. Zakona o tržištu plina obavlja energetsku djelatnost skladištenja plina, kao javnu uslugu.

Osim toga, uvidom u internetsku stranicu trgovačkog društva Podzemno skladište plina d.o.o. također je utvrđeno da je na istoj stranici objavljen postupak raspodjele standardnih paketa skladišnog kapaciteta, te je detaljno opisan postupak u pet krugova raspodjele SBU-a.

Člankom 40. stavkom 1. i 2. Pravila korištenja sustava skladišta plina, koje je donijelo trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o., propisano je da energetski subjekt koji na temelju zakona ostvaruje pravo na pristup skladištu plina, podnosi zahtjev za rezervaciju standardnog paketa skladišnog kapaciteta, koji se podnosi za razdoblje od najmanje jedne skladišne godine i najviše pet skladišnih godina.

Osim navedenog ističe se da je u presudi Poslovni broj: UsII-66/17-9 od 24. svibnja 2017. godine Visoki upravni sud Republike Hrvatske zauzeo stajalište da trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. predstavlja tijelo javne vlasti sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama odnosno da je obveznik postupanja prema odredbama navedenog Zakona.

Također se ističe kako su na Internet stranici prvostupanjskog tijela na poveznici https://www.psp.hr/sluzbenik-za-informiranje navedeni podaci o službeniku za informiranje, obrazac zahtjeva za pristup informacijama te Godišnja izvješća o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama od 2015. do 2018. godine.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i ostalu dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti, a zbog prirode ove upravne stvari i činjenice da žalbeno tijelo nema u posjedu informacije prvostupanjskih tijela predmet je potrebno vratiti trgovačkom društvu Podzemno skladište plina d.o.o. na ponovni postupak.  

Naime, pri rješavanju predmetnog zahtjeva u ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo prije svega mora utvrditi koje izrađene informacije koje se odnose na predmetni zahtjev ima u svom posjedu. Nadalje, uzimajući u obzir tražene informacije u cjelini razvidno je da se radi se o podacima za koje bi žalitelj i svaka druga osoba imala pravo saznanja jer se radi o raspolaganju sredstvima tijela javne vlasti, a koje bi radi transparentnog rada tijela javne vlasti trebale biti dostupne, imajući u vidu odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, prema kojoj se podrazumijeva javni interes za transparentnim djelovanjem trgovačkog društva Podzemno skladište plina d.o.o., kao i načinom trošenja njegovih sredstava.

S obzirom na sve navedeno netočno prvostupanjsko tijelo navodi kako nije u obvezi dostaviti žalbenom tijelu kompletan spis predmeta te kako ne posjeduje izrađene informacije koje bi se odnosile na zahtjev žalitelja, iz kojeg razloga u konkretnom slučaju Povjerenik za informiranje nije mogao u smislu članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku točno utvrditi činjenice te u zakonski propisanom roku sam riješiti ovu upravnu stvar.

Slijedom navedenog, zbog pogrešne primjene odredbe članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama u vezi s člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, valjalo je sukladno članku 117. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku poništiti prvostupanjsko rješenje, te se predmet vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe iz ovog rješenja. Prvostupanjsko tijelo također treba posebno voditi računa o tome da se ne traže osobni podaci nego bruto iznosi plaća i naknada pojedinih članova Uprave i Nadzornog odbora na godišnjoj razini.

U odnosu na zahtjev žalitelja za naknadom poštanskih troškova, ističe se da je isti neosnovan iz sljedećih razloga.

Sukladno članku 161. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku u postupcima pokrenutim na zahtjev stranke ili u upravnim stvarima u kojima sudjeluju dvije stranke ili više njih s protivnim interesima, troškove postupka snosi stranka na zahtjev koje je postupak pokrenut ili protiv koje se vodio postupak koji je za nju nepovoljno okončan.

Prema članku 4. Zakona o općem upravnom postupku, stranka u upravnom postupku je fizička ili pravna osoba na zahtjev koje je pokrenut postupak, protiv koje se vodi postupak ili koja radi zaštite svojih prava i obveza ima pravo sudjelovati u postupku.

Uzimajući u obzir navedeno, trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. nije stranka u ovom postupku, već prvostupanjsko tijelo pred kojim se vodi postupak, slijedom čega u konkretnom slučaju nije moguće niti primijeniti odredbu članka 4. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, jer trgovačko društvo Podzemno skladište plina d.o.o. ne može biti nositelj prava na pristup informacijama u odnosu na samu sebe u smislu navedene odredbe.

Slijedom navedenog, odlučeno je kao pod točkom 3. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan