KLASA: UP/II-008-07/15-01/203

URBROJ: 401-01/04-15-06

Zagreb, 21. rujna 2015.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe odvjetničkog društva Babić i partneri d.o.o. iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje KLASA: UP/I-008-01/15-01/02, URBROJ: 338-01-39-15-01 od 26. ožujka 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje KLASA: UP/I-008-01/15-01/02, URBROJ: 338-01-39-15-01 od 26. ožujka 2015. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev odvjetničkog društva Babić i partneri d.o.o. (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama odnosno ponovljeni zahtjev u obliku zahtjeva za dopunu i ispravak informacije, temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je osporenim rješenjem odbačen njegov zahtjev za pristup informacijama o potrošnji pojedinih vrsta medicinskih pomagala podnesen 18. studenog 2014. godine te ponovljeni zahtjev za dopunu i ispravak informacije podnesen 5. prosinca 2014. godine. Nadalje  navodi  da je Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje odbacio njegov zahtjev tvrdeći da nema podatke i da nema mogućnosti utvrditi kolika je bila potrošnja po pojedinoj vrsti pomagala, dok s druge strane sam Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje je izradio i objavio Popis u kojem svako pojedino medicinsko pomagalo osim rednog broja ima i jedinstvenu šifru dodijeljenu od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje sukladno ISO 9999 standardu iz čega proizlazi da Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje ulaže znatne napore u brojčanu identifikaciju i praćenje svakog pojedinog medicinskog pomagala, a osim toga prikuplja podatke o prodaji medicinskih pomagala od ljekarni i specijaliziranih trgovina u elektronskom i papirnatom obliku te objavljuje podatke o ukupnoj potrošnji za medicinska pomagala u izvješću o poslovanju Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje za razdoblje od siječnja 2014. do lipnja 2014. godine. Također navodi kako smatra da se podaci o ukupnoj potrošnji za medicinska pomagala koje ima Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje i koje objavljuje mogu dobiti samo zbrajanjem iznosa potrošnje po pojedinom medicinskom pomagalu u danom periodu, a to je upravo podatak koji on traži. Ističe kako Direktiva 2013/37/EU od 26. lipnja 2013. koja predstavlja izmjene i dopune Direktive 2003/98/EU o ponovnoj uporabi informacija javnog sektora, a koja se Direktiva implementira u Zakonu u članku 20. Navodi da su države članice EU obvezene usvojiti mjere kojima „… kojima tijela javnog sektora trebaju staviti na raspolaganje dokumente putem otvorenih i strojno čitljivih formata zajedno s njihovim metapodacima na najvišoj razini preciznosti i granularnosti, u obliku  kojim se osigurava interoperabilnost…“, dakle javna tijela u koje spada i Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje i Povjerenik za informiranje obvezna su tumačiti postojeće pravne propise u skladu s odredbama Direktive te dostavljati tražene podatke na najvišoj razini preciznosti i granularnosti. Predlaže da se žalba uvaži.

 Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama  od 18. studenog 2014. godine zatražio od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje: 1) iznose (u HRK) potrošenih sredstava Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje u razdoblju od (uključivo) 1. siječnja 2014. do (uključivo) 31. ožujka 2014. na svako od pomagala pod dolje navedenim rednim brojevima sukladno Popisu ortopedskih i drugih pomagala koji je stupio na snagu 1. siječnja 2014. godine, te 2) iznose (u HRK)  potrošenih sredstava Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje u razdoblju od (uključivo) 1. travnja 2014. do (uključivo) 30. lipnja 2014. na svako od pomagala pod dolje navedenim rednim brojevima sukladno navedenom Popisu, a sve iskazano u tabličnom prikazu i to zasebno za svako medicinsko pomagalo identificirano po dolje navedenim rednim brojevima iz Popisa. Pomagala za koja se traže podaci o potrošnji Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje: 1) Pomagala za probavni sustav, stoma pomagala i to pomagala za osobe sa stomom-jednodijelni sustavi (redni brojevi od uključivo 1133 do uključivo 1142), pomagala za osobe sa stomom-dvodijelni sustavi (redni brojevi od uključivo 1143 do uključivo 1163), druga pomagala za probavni sustav (redni brojevi od uključivo 1164 do uključivo 1179), 2) Obloge za rane i to alginati (redni brojevi od uključivo 1328 do uključivo 1346), alginati s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1347 do uključivo 1356), hidrofiber (redni brojevi od uključivo 1357 do uključivo 1359), hidrofiber s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1360 do uključivo 1362), hidrokoloidi (redni brojevi od uključivo 1363 do uključivo 1378), druge obloge s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1379 do uključivo 1384), poliuretani / pjene (redni brojevi od uključivo 1385 do uključivo 1393), poliuretani / pjene s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1394 do uključivo 1396), silikonske obloge (redni brojevi od uključivo 1397 do uključivo 1402), silikonske obloge s dodatkom srebra ili aktivnog ugljena (redni brojevi od uključivo 1403 do uključivo 1406), te ostala pomagala za cijeljenje rana (redni brojevi od uključivo 1407 do uključivo 1436). Nadalje je utvrđeno da je žalitelj zaprimio odgovor Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje KLASA: 008-01/14-01/20, URBROJ: 338-01-39-14-2 od 20. studenog 2014. godine, kojim je navedeni Zavod obavijestio žalitelja da posjeduje informaciju o ukupnoj potrošnji pomagala za prvo polugodište 2014. godine i da je ta informacija dostupna na web stranici Zavoda http://www.hzzo-net.hr/dload/upravno_vijece/Izvjesce_o_poslovanju_Zavoda_za_razdoblje_sijecanj_lipanj_2014.pdf, te da ne posjeduje potrošnju određenih vrsta pomagala u tabličnom prikazu kako je zatražio žalitelj u svom zahtjevu. Također je utvrđeno da je žalitelj 5. prosinca 2014. godine ponovio zahtjev navodeći kako smatra da dane informacije nisu u potpunosti točne ili potpune i da bi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje trebao imati javno dostupne informacije o potrošnji pojedinih vrsta pomagala kako je specificirano u njegovom zahtjevu, a da također ima obvezu i tehničke mogućnosti izraditi u rokovima određenim zakonom podatke o potrošnji pojedinih vrsta pomagala kako je specificirano u njegovom zahtjevu. Nadalje je utvrđeno da je žalitelj zaprimio odgovor Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje KLASA: 008-01/14-01/20, URBROJ: 008-01-39-15-4 od 5. siječnja 2015. godine te izjavio žalbu Povjerenici za informiranje koja je povodom žaliteljev žalbe je od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje zatražila obavijest o nerješavanju žaliteljevog zahtjeva sukladno odredbama članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama. Nakon toga je Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje donio rješenje KLASA: UP/I-008-01/15-01/02, URBROJ: 338-01-39-15-01 od 26. ožujka 2015. godine, kojim je odbacio zahtjev žalitelja jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju.

Tijekom žalbenog postupka Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje dopisom KLASA: UP/I-008-01/15-01/02, URBROJ: 338-01-39-15-04 od 19. lipnja 2015. godine očitovao se Povjerenici za informiranje da se podaci o ukupnoj mjesečnoj potrošnji evidentiraju u informatičkoj bazi Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i dostavljaju se na zahtjev sektorima Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje u nerazvrstanom obliku po ISO šiframa iz Popisa pomagala što znači da nisu grupirani  prema rednom broju niti po generičkom nazivu pomagala ili zaštićenom nazivu pomagala, te stoga izrada izvješća na traženi način zahtjeva od raspoloživih resursa Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje dodatni angažman i vrijeme. Ističu kako Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje ne posjeduje podatak kako ga traži žalitelj jer se iz informatičkih evidencija formira izvješće prema dostavljenim računima s ukupnom potrošnjom bez razvrstavanja pomagala po šiframa i po grupama pomagala. Napominju kako za informaciju koju traži žalitelj Služba za informatiku Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje trebala bi angažirati dodatne resurse i izračunavati potrošnju za pojedina medicinska pomagala, a da je stav Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i da tako nalaže Zakon o pravu  na pristup informacijama u članku 1. stavku 1. da Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje kao javna institucija može dostaviti one podatke koje već posjeduje kao formirane informacije, a ne kreirati nove za koje bi bilo potrebno dodatno računanje i angažman znanja i vremena zaposlenika.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Iz spisa predmeta proizlazi da Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje posjeduje dokumentaciju koja sadrži tražene informacije, ali da bi izrada izvješća na traženi način zahtijevala od raspoloživih resursa Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje dodatni angažman i vrijeme odnosno da Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje ne posjeduje podatak kako ga traži žalitelj jer se iz informatičkih evidencija formira izvješće prema dostavljenim računima s ukupnom potrošnjom bez razvrstavanja pomagala po šiframa i po grupama pomagala.

Pristup informaciji pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji i ne predstavlja dužnost tijela javne vlasti da ulaže dodatni trud, povezivanje, tumačenje, odnosno stvaranje informacije. Pristup informaciji ne podrazumijeva obvezu tumačenja i povezivanja zakona, propisa i drugih akata, kao ni izradu popisa, tablica i slično. Međutim, tijelo javne vlasti u obvezi je razmotriti da li posjeduje dokumentaciju iz koje proizlazi tražena informacija.

U žalbenom postupku utvrđeno je da postoje određene proturječnosti. Naime, s jedne strane se u gore citiranom očitovanju Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje od 19. lipnja 2015. godine navodi dodatni angažman i vrijeme koje bi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje trebao utrošiti da bi žalitelju omogućio tražene informacije, a s druge strane se u pobijanom rješenju zaključuje da Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje ne posjeduje tražene informacije. Pri tome se u obrazloženju pobijanog rješenja niti ne navodi i obrazlaže koji bi to sve angažman Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje trebao poduzeti da dođe do traženih informacija. Očito je da je žaliteljev pokušaj da dođe do traženih informacija zaustavljen u samom startu, a što je protivno cilju Zakona o pravu na pristup informacijama. Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje bio je u obvezi razmotriti da li posjeduje dokumentaciju iz koje proizlaze tražene informacije, te ukoliko istu posjeduje i nema razloga za ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, dostaviti je žalitelju pa da sam žalitelj na temelju dostavljene dokumentacije izračuna iznose potrošenih sredstva po pojedinim pomagalima koja ga zanimaju.

Napominje se da Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje ima pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacija i naknadu troškova dostave traženih informacija, a obračun se vrši sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14 i 15/14). Stoga prije dostave traženih informacija Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje ima pravo žalitelju naplatiti stvarne materijalne troškove i troškove dostave traženih informacija.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Međutim, prema ocjeni Povjerenice za informiranje nisu poštovana pravila postupka, te  činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, poništeno prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje kao prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.