KLASA: UP/II-008-07/20-01/863

URBROJ: 401-01/04-20-4

Zagreb, 29. srpnja 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Zračna luka Rijeka d.o.o., URBROJ: 690/20 od 25. lipnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Zračna luka Rijeka d.o.o., URBROJ: 690/20 od 25. lipnja 2020. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

3.    Odbija se zahtjev ......... za naknadom troška slanja žalbe u iznosu od 14,60 kuna kao neosnovan.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem trgovačkog društva Zračna luka Rijeka d.o.o., odbijen je zahtjev za dopunu informacije ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 30. svibnja 2020. godine, kojim je od navedenog tijela javne vlasti zatražio da u cijelosti udovolji njegovom zahtjevu za pristup informacijama od 15. svibnja 2020. godine, a kojim je zatražio podatak o visini iznosa godišnje bruto plaće svakog člana uprave te o visini godišnje bruto naknade svakog člana nadzornog odbora. Predmetni zahtjev odbijen je temeljem članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da tijelo javne vlasti smatra da nema osnove za dopunu dane informacije iz članka 24. istog Zakona.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu, u kojoj u bitnome navodi da istu izjavljuje zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, pogrešne primjene materijalnog prava te zbog bitne povrede upravnog postupka. Navodi da je trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. odbilo njegov predmetni zahtjev iz razloga što su traženi podaci javno objavljeni, no ističe da Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa ne prikuplja podatke o godišnjoj bruto plaći članova uprave od tijela javne vlasti, već da te podatke isto zaprima od dužnosnika u smislu članka 8. stavka 1 i stavka 7. alineje 7. Zakona o sprječavanju sukoba interesa („Narodne novine“, broj 26/11, 12/12, 126/12, 48/13, 57/15, 98/19). Smatra da tražene informacije predstavljaju raspolaganje javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te da prema ustaljenoj praksi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske nije moguće zloupotrebljavati pravo na pristup informacijama. Zaključno, smatra da je obrazloženje pobijanog rješenja paušalno, čime je počinjena bitna povreda upravnog postupka iz članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09). Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. svibnja 2020. godine, od tijela javne vlasti, trgovačkog društva Zračna luka Rijeka d.o.o., zatražio sljedeće informacije: „- koliko iznosi po svakom članu uprave godišnja bruto plaća; - koliko iznosi po svakom članu nadzornog odbora godišnja bruto naknada“.

Nadalje, utvrđeno je da je postupajući po predmetnom zahtjevu, trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. žalitelju dostavilo dopis URBROJ: 555/20 od 27. svibnja 2020. godine, u kojem je istoga uputilo na poveznicu mrežnih stranica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa https://www.sukobinteresa.hr/hr/imovinske-kartice/imovinsko-stanje-duznosnika-tomislav-palalic, putem koje je moguće pristupiti imovinskoj kartici jedinog člana uprave, gospodina Tomislava Palalića, a koja sadrži i podatak o visini mjesečnog iznosa njegove bruto plaće. Također, u predmetnom dopisu žalitelju su dostavljeni i traženi podaci o iznosu mjesečne i godišnje bruto naknade članova Nadzornog odbora trgovačkog društva Zračna luka Rijeka d.o.o.

Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj povodom zaprimljenog dopisa navedenog tijela javne vlasti od 27. svibnja 2020. godine, istome uputio predmetni zahtjev za dopunu informacije vezano uz dostavljeni podatak o visini iznosa godišnje bruto plaće člana uprave trgovačkog društva Zračna luka Rijeka d.o.o., a povodom kojeg je donijeto pobijano rješenje.

Uvidom u pobijano rješenje trgovačkog društva Zračna luka Rijeka d.o.o., URBROJ: 690/20 od 25. lipnja 2020. godine utvrđeno je da je zahtjev žalitelja za dopunu informacije odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, kao neosnovan. Naime, u obrazloženju pobijanog rješenja u bitnome se navodi da je trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. dopisom URBROJ: 555/20 od 27. svibnja 2020. godine, dostavilo žalitelju tražene informacije, pri čemu se napominje da je na mrežnim stranicama Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa javno objavljena mjesečna plaća člana uprave, te da navedeno tijelo javne vlasti ne smatra potrebnim da žalitelju javno objavljen podatak množi sa brojem 12 (12 mjeseci), kako bi mu se dostavila informacija o visini godišnje bruto plaće člana uprave. Također, navodi se da je trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. u vlasništvu Republike Hrvatske i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te da je član uprave istog državni dužnosnik, za kojeg je i javno objavljeno imovinsko stanje na mrežnim stranicama Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, a koje između ostalog uključuje i mjesečni iznos bruto plaće.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 23. stavka 5. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako utvrdi da nema osnove za dopunu ili ispravak dane informacije iz članka 24. istog Zakona.

Povjerenik za informiranje u drugostupanjskom postupku razmotrio je navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. je prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenio odredbu materijalnog prava.

Odredbom članka 8. stavka 1. Zakona o sprečavanju sukoba interesa („Narodne novine“, broj 26/11, 12/12, 126/12, 48/13, 57/15 i 98/19) propisano je da su dužnosnici obvezni u roku od 30 dana od dana stupanja na dužnost podnijeti izvješće Povjerenstvu s podacima o dužnosti koju obavljaju profesionalno ili neprofesionalno, o ostalim dužnostima koje obnašaju, odnosno djelatnostima koje obavljaju, o djelatnosti koju su obavljali neposredno prije stupanja na dužnost i s podacima o svojoj imovini te imovini svoga bračnog ili izvanbračnog druga i malodobne djece, sa stanjem na taj dan.

Iako je dopisom URBROJ: 555/20 od 27. svibnja 2020. godine trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. žalitelja uputilo na poveznicu mrežnih stranica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, putem koje je moguće pristupiti imovinskoj kartici člana uprave navedenog tijela javne vlasti, u kojoj je sadržan i podatak o mjesečnom iznosu njegove bruto plaće, ukazuje se da se navedena informacija ne može smatrati informacijom kojom raspolaže navedeno tijelo javne vlasti. U konkretnom slučaju, o omogućavanju pristupa traženoj informaciji smatralo bi se da je trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. u citiranom dopisu navelo traženi podatak pribavljen iz svojih službenih evidencija, a kao što je to učinilo i za tražene iznose bruto naknade članova Nadzornog odbora, umjesto što je žalitelja uputilo na podatak s kojim raspolaže drugo tijelo javne vlasti.

Također, s obzirom da je navedeno tijelo javne vlasti citiranim dopisom žalitelju djelomično omogućilo pristup informacijama, u dijelu zahtjeva koji se odnosi na godišnje iznose bruto naknade članova Nadzornog odbora, za zaključiti je da isto raspolaže i podacima o godišnjem iznosu bruto plaće člana uprave.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u točki 1. i 2. izreke rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Odredbom članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Sukladno navedenoj odredbi, prvostupanjsko tijelo je u obvezi po zahtjevu korisnika utvrditi koje sve izrađene informacije koje se istim traže ima u svom posjedu, a uvidom u spis predmeta je utvrđeno da prvostupanjsko tijelo to nije učinilo, nego je žalitelja uputilo na informaciju dostupnu putem poveznice mrežnih stranica drugog tijela javne vlasti.

Prilikom rješavanja zahtjeva tijelo javne vlasti treba utvrditi posjeduje li informaciju koju je žalitelj zatražio, uzimajući pritom u obzir da pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji i ne predstavlja dužnost tijela javne vlasti da ulaže dodatni trud, povezivanje, tumačenje, odnosno izradu i stvaranje informacije, a neovisno o tome gdje se unutar tijela javne vlasti informacija nalazi.

Također je potrebno voditi računa da su informacije o potrošnji javnih sredstava, prema članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Ukoliko tijelo javne vlasti eventualno smatra da postoje određene nejasnoće vezane uz zatraženu informaciju, isto je u mogućnosti zatražiti žalitelja pojašnjenje, odnosno ispravak zahtjeva sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju na način na koji je to zatraženo i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

U odnosu na zahtjev žalitelja za naknadom troškova žalbenog postupka, isti je neosnovan.

Sukladno članku 161. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku, u postupcima pokrenutim na zahtjev stranke ili u upravnim stvarima u kojima sudjeluju dvije stranke ili više njih s protivnim interesima, troškove postupka snosi stranka na zahtjev koje je postupak pokrenut ili protiv koje se vodio postupak koji je za nju nepovoljno okončan.

Prema članku 4. Zakona o općem upravnom postupku, stranka u upravnom postupku je fizička ili pravna osoba na zahtjev koje je pokrenut postupak, protiv koje se vodi postupak ili koja radi zaštite svojih prava i obveza ima pravo sudjelovati u postupku.

Uzimajući u obzir navedeno, trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. nije stranka u ovom postupku, već prvostupanjsko tijelo pred kojim se vodi postupak, slijedom čega u konkretnom slučaju nije moguće niti primijeniti odredbu članka 4. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, jer trgovačko društvo Zračna luka Rijeka d.o.o. ne može biti nositelj prava na pristup informacijama u odnosu na samu sebe u smislu navedene odredbe.

Slijedom navedenog, odlučeno je kao pod točkom 3. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan