KLASA: UP/II-008-07/20-01/446

URBROJ: 401-01/10-20-4

Zagreb, 3. srpnja 2020. godine

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d., Broj: HP-08-018821/20 od 15. svibnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.  Poništava se rješenje trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d., Broj: HP-08-018821/20 od 15. svibnja 2020. godine u dijelu pod točkom 2. izreke.

2.  Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama sljedećih dokumenata koji se odnose na trgovačko društvo REAL GRUPA d.o.o.:

-       računima broj 2920/1/1 od 8. studenog 2019. godine, broj 2924/1/1 od 8. studenog 2019. godine, broj 2923/1/1 od 8. studenog 2019. godine, broj 2910/1/1 od 11. studenog 2019. godine, IRA-126/1/1 od 2. ožujka 2019. godine, IRA-998/1/1 od 30. travnja 2019. godine, IRA-443/1/1 od 28. veljače 2019. godine, broj 1963/1/1 od 31. srpnja 2019. godine, broj: 2277/1/1 od 5. rujna 2019. godine

-       računima broj 3224-1-1 od 4. prosinca 2019. godine, broj 3489/1/1 od 20. prosinca 2019. godine, broj 3186/1/1 od 4. prosinca 2019. godine, broj 3488/1/1 od 20. prosinca 2019. godine, broj 3190/1/1 od 4. prosinca 2019. godine, broj 2925/1/1 od 8. studenog 2019. godine, broj 2909/1 od 11. studenog 2019. godine, broj 2922/1/1 od 8. studenog 2019. godine, broj 3223/1/1 od 4. prosinca 2019. godine, broj 3188/1/1 od 4. prosinca 2019. godine

-       računima broj 3487/1/1 od 20. prosinca 2019. godine, broj 207/1/1 od 14. veljače 2020. godine, broj 139/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 144/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 133/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 138/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 3183/1/1 od 4. prosinca 2019. godine, broj 3181/1/1 od 4. prosinca 2019. godine, broj 3191/1/1 od 4. prosinca 2019. godine, broj 3185/1/1 od 4. prosinca 2019. godine

-       računima broj 140/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 3702/1/1 od 8. siječnja 2020. godine, broj 3696/1/1 od 8. siječnja 2020. godine, broj 3704/1/1 od 8. siječnja 2020. godine, broj 142/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 3679/1/1 od 8. siječnja 2020. godine, broj 3705/1/1 od 8. siječnja 2020. godine, broj 3703/1/1 od 8. siječnja 2020. godine, broj 132/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 141/1/1 od 5. veljače 2020. godine

-       računima broj 378/1/1 od 3. ožujka 2020. godine, broj 443/1/1 od 3. ožujka 2020. godine, broj 375/1/1 od 3. ožujka 2020. godine, broj 137/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 134/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 143/1/1 od 5. veljače 2020. godine, broj 206/1/1 od 14. veljače 2020. godine, broj 377/1/1 od 3. ožujka 2020. godine, broj 373/1/1 od 3. ožujka 2020. godine, broj 374/1/1 od 3. ožujka 2020. godine

-       računima broj 885/1/1 od 8. travnja 2020. godine, broj 881/1/1 od 8. travnja 2020. godine, broj 886/1/1 od 8. travnja 2020. godine, broj 882/1/1 od 8. travnja 2020. godine, broj 444/1/1 od 3. ožujka 2020. godine, broj 376/1/1 od 3. ožujka 2020. godine, broj 883/1/1 od 8. travnja 2020. godine, broj 884/1/1 od 8. travnja 2020. godine broj 3849/1/1 od 15. siječnja 2020. godine, broj 2729/1/1 od 25. listopada 2109. godine

-       na način da se na istim prekriju imena i prezimena i vlastoručni potpisi svih zaposlenika REAL GRUPA d.o.o., osim osobe ovlaštene za zastupanje, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

3.  Nalaže se trgovačkom društvu HP-Hrvatska pošta d.d. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Točkom 1. osporenog rješenja odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 15. travnja 2020. godine, kojim je tražio preslike računa za robu i/ili usluge u razdoblju od 1. siječnja 2019. godine do 15. travnja 2020. godine za trgovačka društva navedena u zahtjevu za pristup informacijama, osim za trgovačko društvo REAL GRUPA d.o.o., temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer prvostupanjsko tijelo ne posjeduje tražene informacije.

Točkom 2. osporenog rješenja odbijen je gore navedeni zahtjev žalitelja u odnosu na trgovačko društvo REAL GRUPA d.o.o., temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom na to da prvostupanjsko tijelo smatra da tražene informacije predstavljaju poslovnu tajnu.

Protiv navedenog rješenja, u dijelu pod točkom 2. izreke, žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da isto pobija zbog povrede upravnog postupka, pogrešne primjene materijalnog prava i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja. Ističe da je prvostupanjsko tijelo pogrešno primijenilo materijalno pravo, jer su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. Ističe da su povrijeđena članci 30., 51. i 52. Zakona o općem upravnom postupku jer ga prvostupanjsko tijelo nije obavijestilo o odlučnim činjenicama koje je utvrdilo. Smatra da je i počinjena povreda članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku jer pobijano rješenje ne sadrži odlučne činjenice. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. travnja 2020. godine od trgovačkog društva HP-Hrvatska pošta d.d. kao prvostupanjskog tijela tražio presliku računa za robu i/ili usluge u razdoblju od 1. siječnja 2019. godine do 15. travnja 2020. godine zaprimljene od sljedećih dobavljača: VEČERNJI LIST d.o.o, OIB: 92276133102, Zagreb, Oreškovićeva 6H/1, HANZA MEDIA d.o.o., OIB: 79517545745, Zagreb, Koranska 2, Mediapolis d.o.o., OIB: 00436315186, Zagreb, Ulica grada Vukovara 284, AKTER-PUBLIC d.o.o., OIB: 60260099259, Zagreb, Remetinačka cesta 9/D, REAL GRUPA d.o.o., OIB: 57210097686, Zagreb, Ulica Ljudevita Posavskog 31, RTL Hrvatska d.o.o., OIB: 07330149920, Zagreb, Krapinska 45, NOVA TV d.d., OIB: 75399377119, Zagreb, Remetinačka cesta 139, ADRIA NEWS d.o.o., OIB: 1796354848674, Zagreb, Krste Pavletića 1, OTVORENA TELEVIZIJA ZAGREB d.d., OIB: 10379310214, Zagreb, Grada Vukovara 48, Z1 TELEVIZIJA d.o.o., OIB: 93559902375, Zagreb, Ljudevita Posavskog 48, TELEVIZIJA DALMACIJA d.o.o., OIB: 26161359482, Split, Lučica 4, OAR d.o.o., OIB: 26045420112 Osijek, Sv. Leopolda Bogdana Mandića 50a te podatke o plaćanju po navedenom ugovoru, a postupajući po navedenom zahtjevu prvostupanjsko tijelo je donijelo osporeno rješenje.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja, uključujući i informacije koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Sukladno članku 15. stavku 2. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne su javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Iz pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da zatražene informacije predstavljaju poslovnu tajnu.

Navedeni zaključak prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

U presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, broj: UsII-137/18 od 20. rujna 2018. godine zauzet je stav da i uplata temeljnog kapitala od strane Republike Hrvatske ukazuje na raspolaganje javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Posebno se ukazuje na činjenicu da je presudom Visokog upravnog suda Republike Hrvatske broj: UsII-501/18 od 13. ožujka 2019. godine utvrđeno da se i u slučaju Hrvatske poštanske banke d.d. radi o raspolaganju javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, te na presudu Visokog upravnog suda Republike Hrvatske d.d. broj UsII-499/18 od 20. prosinca 2018. godine u kojoj je zauzeto stajalište da isplate koje vrši Croatia banka d.d. također predstavljaju informacije o raspolaganju javnim sredstvima.

Zaključno, u presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, broj: UsII-265/18 od 25. listopada, zauzeto je stajalište da se u slučaju Hrvatske elektroprivrede d.d., koja je u vlasništvu Republike Hrvatske kao i prvostupanjsko tijelo, također radi o raspolaganju javnim sredstvima, a vezano za isplate odvjetnicima i javnim bilježnicima.

U presudi je posebno naglašeno da se radi o potrošnji sredstava tijela javne vlasti što predstavlja raspolaganje javnim sredstvima, odnosno da se za tražene informacije u smislu odredaba mjerodavnog propisa podrazumijeva javni interes, odnosno pravo svih fizičkih i pravnih osoba da saznaju na koji se način i u koju svrhu koriste javna sredstva.

Slijedom navedenog, Povjerenik za informiranje smatra da računi koji ukazuju na iznos koji je prvostupanjsko tijelo platilo trgovačkim društvima za usluge oglašavanja također predstavljaju informacije o raspolaganju javnim sredstvima u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Iako u slučaju primjene članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama nema mjesta provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, ističe se sljedeće.

Sukladno članku 34. Zakona o tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 79/07) propisano je da stupanjem na snagu navedenog Zakona prestaju važiti odredbe Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96), osim odredbi navedenih u glavi 8. i 9. istog zakona.

Odredbom članka 19. stavka 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, broj 108/96.) propisano je da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da se općim aktom ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe.

Prema članku 26. navedenog Zakona, općim aktom pravne osobe pobliže se određuju način uporabe i čuvanja podataka koji se smatraju poslovnom tajnom, te mjere, postupci i druge okolnosti od interesa za čuvanje poslovne tajne.

Imajući u vidu navedeno, logično je da informacije koje žalitelj traži ne mogu predstavljati proizvodnu tajnu, rezultate konstrukcijskog ili istraživačkog rada, a niti druge podatke u smislu članka 19. stavka 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka, jer nije jasno u čemu bi se sastojala šteta i za čije interese, ako bi se sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama žalitelju omogućio pristup informacijama koje su predmet postupka.

Uvidom u predmetne račune i odobrenja utvrđeno je da isti sadrže imena i prezimena zaposlenika REAL GRUPA d.d.. (operater, osoba koja je pripremila račun, odgovorna osoba)

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Uvodnom odredom broj 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da bi obrada osobnih podataka trebala biti osmišljena tako da bude u službi čovječanstva. Dalje se navodi da pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo, te da ga se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se predmetnom Uredbom poštuju sva temeljna prava i uvažavaju slobode i načela priznata Poveljom koja su sadržana u ugovorima, uključujući slobodu izražavanja i informiranja.

Prema članku 6. Opće uredbe o zaštiti podataka, obrada je zakonita samo ako i u onoj mjeri u kojoj je ispunjeno najmanje jedno od sljedećeg: a) ispitanik je dao privolu za obradu svojih osobnih podataka u jednu ili više svrha, b) obrada je nužna za izvršavanje ugovora u kojem je ispitanik stranka ili kako bi se poduzele radnje na zahtjev ispitanika prije sklapanja ugovora, c) obrada je nužna radi poštivanja pravnih obveza voditelja obrade, d) obrada je nužna kako bi se zaštitili ključni interesi ispitanika ili druge fizičke osobe, e) obrada je nužna za izvršavanje zadaće od javnog interesa ili pri izvršavanju službene ovlasti voditelja obrade, f) obrada je nužna za potrebe legitimnih interesa voditelja obrade ili treće strane, osim kada su od tih interesa jači interesi ili temeljna prava i slobode ispitanika koji zahtijevaju zaštitu osobnih podataka.

Provodeći test razmjernosti i javnog interesa u žalbenom postupku temeljem ovlaštenja iz članka 25. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, Povjerenik za informiranje smatra da u odnosu na podatak o imenima i prezimenima fizičkih osoba, a koji nisu zaposlenici tijela javne vlasti, ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi omogućavanje pristupa navedenoj informaciji predstavljalo nepotrebno zadiranje u privatni život navedenih osoba, pa je sukladno članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo prekriti navedene podatke, odnosno odbiti zahtjev žalitelja u tom dijelu.

Što se tiče imena i prezimena osobe ovlaštene za zastupanje, navedeni podatak je javno dostupan u sudskom registru, pa Povjerenik za informiranje smatra da isti ne predstavlja zaštićeni osobni podatak.

Vezano za žalbene navode u kojima se navode povrede upravnog postupka ističe se da se sukladno članku 30. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku, bez prethodnog izjašnjavanja stranke postupak može provesti samo ako se usvaja zahtjev stranke, ako odluka u postupku nema negativan učinak na pravne interese stranke, ili kad je tako propisano zakonom. Po logici stvari, navedena odredba se odnosi na upravne postupke u kojima postoji obveza provođenja ispitnog postupka, a u konkretnom slučaju prvostupanjsko tijelo je neposredno rješavalo upravnu stvar na temelju članka 50. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, iz kojeg razloga ne mogu biti povrijeđena prava stranke u ispitnom postupku zajamčena člankom 52. Zakona o općem upravnom postupku.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku i članku 25. stavku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.                       

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan