KLASA: UP/II-008-07/20-01/267

URBROJ: 401-01/04-20-5

Zagreb, 26. svibnja 2020. godine

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., KLASA: ZGH-04-20-02, URBROJ: 01-01-02/20-20-03 od 20. travnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., KLASA: ZGH-04-20-02, URBROJ: 01-01-02/20-20-03 od 20. travnja 2020. godine.

2.    Omogućava se ......... pravo na pristup sljedećim informacijama:

-       preslici izvadka kumulativnog prometa po poslovnim partnerima trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Uslužna djelatnost za razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca 2018. godine te od 1. siječnja do 31. prosinca 2019. godine

-       preslici izvadka “odvjetnička društva 31.12.2018. saldo (rekapitulacija)” i “odvjetnička društva 31.12.2019. saldo (rekapitulacija)” trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Zagrebparking

-       preslici saldo liste kupaca - dobavljača trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Upravljanje nekretninama za 2018. i 2019. godinu

-       preslici tablice “promet odvjetnici 2018. godina” i tablice “promet odvjetnici 2019. godina” trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Tržnice Zagreb

-       preslici saldo liste kupaca - dobavljača trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Arena Zagreb za 2018. i 2019. godinu

-       preslici kartice partnera za 2018. godinu trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Gradska groblja

-       preslika izvadka trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Robni terminali Zagreb za 2018. i 2019. godinu, na kojoj je vlastoručno navedena oznaka “RTZ”

-       preslici analitike dobavljača trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Vladimir Nazor za 2018. i 2019. godinu

-       preslici balance po analitici trgovačkog društva Zagrebački holding, podružnice Zagrebački digitalni grad za 2018. i 2019. godinu

-       preslici izvadka “konto 220000 - obveze prema dobavljačima u zemlji” trgovačkog društva Zagrebački holding, podružnice Zrinjevac za 2018. i 2019. godinu.

3.    Djelomično se omogućava ......... pravo na pristup sljedećim informacijama:

-       preslici saldo liste kupaca - dobavljača trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., Direkciie za 2018. i 2019. godinu, na način da se u istoj prekriju podaci o ostalim subjektima koji nisu predmet zahtjeva žalitelja

-       preslici saldo liste kupaca - dobavljača trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Upravljanje projektima za 2018. i 2019. godinu, na način da se u istoj prekriju podaci o ostalim subjektima koji nisu predmet zahtjeva žalitelja

-       preslici izvadka “stanje partnera na dan za period 1.1.2018. - 31.12.2018. 220 dobavljači” te izvadka “stanje partnera na dan za period 1.1.2019. - 31.12.2019. 220 dobavljači” trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Zagrebačke ceste, na način da se u istima prekriju podaci o ostalim subjektima koji nisu predmet zahtjeva žalitelja

-       preslici pregleda salda dobavljača na dan 28. siječnja 2020. godine trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., podružnice Čistoća za 2018. i 2019. godinu, na način da se u istoj prekriju podaci o ostalim subjektima koji nisu predmet zahtjeva žalitelja

-       preslici izvoda otvorenih stavaka trgovačkog društva Zagrebački holding, podružnice ZGOS za 2018. i 2019. godinu, na način da se u istoj prekriju podaci o ostalim subjektima koji nisu predmet zahtjeva žalitelja.

4.    Nalaže se Gradu Zagrebu da postupi sukladno točki 2. i 3. izreke ovog rješenja u roku od osam dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o. odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražio dostavu informacije o ukupnim isplatama svim odvjetničkim društvima/ odvjetničkim uredima/ odvjetnicima tijekom 2018. i 2019. godine po pojedinim odvjetničkim društvima/ odvjetničkim uredima/ odvjetnicima. Zahtjev je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je zatražena informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. citiranog Zakona, odnosno jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju u obliku gotovog, izrađenog dokumenta.

Žalitelj je na pobijano rješenje pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da istu izjavljuje zbog bitne povrede upravnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Navodi da iz obrazloženja pobijanog rješenja proizlazi da tijelo javne vlasti doista vodi u svojem knjigovodstvenom sustavu podatke za koje smatra da se na jednostavan način mogu izlučiti jer se podaci o određenoj vrsti dobavljača - konkretno odvjetnicima, vode odvojeno od ostalih dobavljača (plina, struje i slično). Također, navodi kako obrazloženje pobijanog rješenja da se predmetni podaci vode na više mjesta - podružnicama tijela javne vlasti nije od odlučnog značaja za postojanje informacija u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, radi čega smatra takvo obrazloženje paušalno i nerazumljivo, čime je počinjena bitna povreda upravnog postupka iz članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09). Smatra da je tijelo javne vlasti pogrešno primijenilo materijalno pravo, jer su prema članu 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama upućenim tijelu javne vlasti, trgovačkom društvu Zagrebački holding d.o.o. putem elektroničke pošte od 16. siječnja 2020. godine, zatražio informacije o ukupnim isplatama svim odvjetničkim društvima/ odvjetničkim uredima/ odvjetnicima tijekom 2018. i 2019. godine po pojedinim odvjetničkim društvima/ odvjetničkim uredima/ odvjetnicima.

Daljnjim uvidom u pobijano rješenje trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., KLASA: ZGH-04-20-02, URBROJ: 01-01-02/20-20-03 od 20. travnja 2020. godine, utvrđeno je da je zahtjev žalitelja za pristup informacijama odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je tijelo javne vlasti utvrdilo da je žalitelj zatražio informaciju koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. citiranog Zakona, s obzirom da istu ne posjeduje u obliku gotovog dokumenta, već bi se isti morao izraditi.

Također, u obrazloženju pobijanog rješenja u bitnom se navodi da se predmetni zahtjev žalitelja u biti odnosi na izradu i analizu podataka, odnosno stvaranje nove informacije iz razloga što je Zagrebački holding d.o.o. društvo sa 15 organizacijskih jedinica - 14 podružnica i Direkcija, u kojima se zasebno vode financijsko - računovodstveni podaci pa se tako i ti podaci o isplatama vode zasebno u svakoj od organizacijskih jedinica. Navodi se da za svaku pojedinu organizacijsku jedinicu, za svaku od traženih godina treba izlučiti podatke o isplatama određenoj vrsti dobavljača - konkretno odvjetnicima, i to izlučujući tražene podatke po imenima svakoga od njih. Ukazuje se da isto nije moguće učiniti automatski već bi se navedena obrada podataka trebala izvršiti ručno.

U drugostupanjskom postupku utvrđeno je kako je trgovačko društvo Zagrebački holding d.o.o. postupivši po predmetnom zahtjevu pogrešno i nepotpuno utvrdio činjenično stanje nakon čega je pogrešno primijenio materijalno pravo.

Postupajući po predmetnoj žalbi, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/20-01/267, URBROJ: 401-01/04-20-2 od 8. svibnja 2020. godine zatražena je od trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o. dostava ostalih akata iz spisa predmeta koje je navedeno tijelo javne vlasti propustilo dostaviti uz žalbu žalitelja, zajedno sa informacijama koje su predmet postupka.

Porukom elektroničke pošte Ureda povjerenika za informiranje od 25. svibnja 2020. godine, požurena je dostava tražene dopune spisa predmeta, kao i informacija koje su predmet zahtjeva žalitelja.

Dana 25. svibnja 2020. godine u Uredu povjerenika za informiranje zaprimljena je poruka elektroničke pošte trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., u prilogu koje su Povjereniku za informiranje dostavljeni svi akti iz spisa predmeta, kao i informacije koje su predmet zahtjeva žalitelja.

Prema članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Napominje se da pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti. Drugim riječima, pristup informacijama u smislu Zakona uključuje dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje u trenutku podnošenja zahtjeva, npr. određenog dokumenta, ili drugog zapisa podataka, odnosno do koje bi moglo doći jednostavnim pretraživanjem elektroničke baze podataka.

O stvaranju nove informacije radilo bi se primjerice kad bi se od prvostupanjskog tijela tražila informacija koji istu nije dužno statistički obrađivati, odnosno kad bi za udovoljavanje zahtjevu za pristup informacijama trebalo izvršiti uvid u pojedini spis predmeta kako bi se došlo do informacije, a što ovdje nije slučaj.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Uvidom u dostavljene preslike dokumenata iz točke 2. i 3. izreke rješenja, utvrđeno je da isti sadrže podatke o ukupnim isplatama svim odvjetničkim društvima/ odvjetničkim uredima/ odvjetnicima tijekom 2018. i 2019. godine po pojedinim odvjetničkim društvima/ odvjetničkim uredima/ odvjetnicima od strane Direkcije i ostalih 14 (četrnaest) podružnica trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o. Također je utvrđeno da dokumenti iz točke 3. izreke rješenja sadrže podatke i o ostalim subjektima (dobavljačima) koji nisu predmet zahtjeva žalitelja.

Dakle, u konkretnom slučaju informacije koje žalitelj traži predstavljaju informacije o raspolaganju javnim sredstvima (isplate odvjetničkim društvima/ odvjetničkim uredima/ odvjetnicima), u smislu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama što znači da u konkretnom slučaju tijelo javne vlasti nije bilo niti dužno provoditi test razmjernosti i javnog interesa u odnosu na dio informacije iz koje je razvidno kome i u kojem iznosu su izvršena predmetna plaćanja.

Člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će se preostali dijelovi informacije učiniti dostupnim, ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. navedenog članka.

S obzirom da dostavljene preslike dokumenata iz točke 3. izreke rješenja, uz tražene informacije sadrže i zatamnjene podatke o ostalim subjektima (dobavljačima) prema kojima su izvršena plaćanja od strane trgovačkog društva Zagrebački holding d.o.o., a koji nisu obuhvaćeni zahtjevom za pristup informacijama žalitelja, Povjerenik za informiranje smatra da navedeno tijelo javne vlasti nije obvezno iste dostaviti žalitelju.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan