KLASA: UP/II-008-07/21-01/359

URBROJ: 401-01/03-21-1

Zagreb, 21. svibnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene zbog neodlučivanja Primorsko-goranske županije o zahtjevu podnositelja, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Nalaže se Primorsko-goranskoj županiji da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja riješi zahtjev za pristup informacijama ......... od 22. veljače 2021. godine sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Povjerenik za informiranje zaprimio je dana 24. ožujka 2021. godine žalbu ......... (dalje u tekstu: žalitelj) zbog neodlučivanja o njegovom zahtjevu za pristup informacijama od strane Primorsko-goranske županije.

Žalitelj u žalbi u bitnome navodi da istu izjavljuje iz razloga što tijelo javne vlasti nije u zakonskom roku odlučilo o njegovom zahtjevu za pristup informacijama koji je podnio dana 22. veljače 2021. godine, a kojim je zatražio presliku rješenja o izmjeni i dopuni građevinske dozvole KLASA: UP/I-361-03/91-01/103, URBROJ: 2213-04-04-91-5 od 17. lipnja 1992. godine, preslike dijela glavnog projekta koji je sastavni dio navedenog rješenja, a iz koje dokumentacije bi bio vidljiv oblik i veličina građevinske čestice čk.br. 526/3 k.o. Mali Lošinj grad, smještaj građevine kuće i svih pomoćnih građevina na istoj, položaj i uvjet građenja kolnog pješačkog pristupa na javnu površinu, te način i uvjeti građenja ogradnih zidova na granici te građevne parcele sa susjednim građevinskim parcelama, preslike uporabne dozvole KLASA: UP/I-361-05/14-04/14, URBROJ: 2170/1-03-05/6-14-3 od 14. kolovoza 2014. godine i dokumenta kojim je utvrđena usklađenost izgrađene građevine kuće, garaže i drugih nadzemnih i podzemnih dijelova na površini građevne parcele kat.čest. 526/3 k.o. Mali Lošinj grad, kakva je po obliku i površini bila određena pojedinačnim dokumentom prostornog uređenja (građevinskom dozvolom). Napominje da ga je tijelo javne vlasti obavijestilo da njegov zahtjev neće ili ne može riješiti iz razloga jer je vlasništvo nekretnine kat.čest. 526/3 k.o. Mali Lošinj grad stekao nakon izdavanja traženih informacija, a da sama činjenica da je pokrenut sudski postupak koji se vodi pod brojem P-2997/18 pred Općinskim sudom u Rijeci, Stalnoj službi u Malom Lošinju ne predstavlja dokaz njegovog pravnog interesa za rješavanje zahtjeva odnosno pristupa traženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 22. veljače 2021. godine tijelu javne vlasti Primorsko-goranskoj županiji podnio zahtjev za pristup informacijama, kojim je zatražio presliku rješenja o izmjeni i dopuni građevinske dozvole KLASA: UP/I-361-03/91-01/103, URBROJ: 2213-04-04-91-5 od 17. lipnja 1992. godine, preslike dijela glavnog projekta koji je sastavni dio navedenog rješenja, a iz koje dokumentacije bi bio vidljiv oblik i veličina građevinske čestice čk.br. 526/3 k.o. Mali Lošinj grad, smještaj građevine kuće i svih pomoćnih građevina na istoj, položaj i uvjet građenja kolnog pješačkog pristupa na javnu površinu, te način i uvjeti građenja ogradnih zidova na granici te građevne parcele sa susjednim građevinskim parcelama, preslike uporabne dozvole KLASA: UP/I-361-05/14-04/14, URBROJ: 2170/1-03-05/6-14-3 od 14. kolovoza 2014. godine i dokumenta kojim je utvrđena usklađenost izgrađene građevine kuće, garaže i drugih nadzemnih i podzemnih dijelova na površini građevne parcele kat.čest. 526/3 k.o. Mali Lošinj grad, kakva je po obliku i površini bila određena pojedinačnim dokumentom prostornog uređenja (građevinskom dozvolom).

S obzirom da Primorsko-goranska županija nije riješila zahtjev za pristup informacijama u roku koji je propisan Zakonom o pravu na pristup informacijama, žalitelj je izjavio žalbu Povjereniku za informiranje.

Postupajući po žalbi, dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/21-01/229, URBROJ: 401-01/03-21-2 od 31. ožujka 2021. godine zatražena je od Primorsko-goranske županije, temeljem članka 119. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku, obavijest o razlozima zbog kojih zahtjev nije riješen u roku koji je propisan Zakonom o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da Primorsko-goranska županija dostavila očitovanje nadležnog Upravnog odjela za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša Ispostave u Malom Lošinju KLASA:361-01/21-02/20, URBROJ: 2170/1-03-07/1-21-3 od 9. travnja 2021. godine iz kojeg proizlazi da je navedeni upravni odjel predmetni zahtjev rješavao sukladno članku 84. Zakona o općem upravnom postupku, a ne kao zahtjev sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Odredbom članka 20. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, propisano je da će na temelju zahtjeva za pristup informaciji tijelo javne vlasti odlučiti najkasnije u roku od 15 dana od podnošenja urednog zahtjeva.

Člankom 23. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je u kojim slučajevima tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu, odnosno u kojim slučajevima rješenjem odbija zahtjev, te kada ga odbacuje.

Razmatrajući spis predmeta, žalbene navode i činjenicu da iz zaprimljene obavijesti proizlazi da se nije rješavao zahtjev za pristup informacijama sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, Povjerenik za informiranje zaključuje da razlozi za nerješavanje zahtjeva za pristup informacijama nisu opravdani te da je žalba osnovana.

Odredbom članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji, odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga se nalaže Primorsko-goranskoj županiji da u roku od 8 dana od zaprimanja ovog rješenja riješi žaliteljev zahtjev za pristup informacijama od 22. veljače 2021. godine sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama Primorsko-goranska županija kao tijelo javne vlasti mora razmotriti posjeduje li izrađene informacije na koje se odnosi zahtjev žalitelja. Naime, omogućavanje pristupa informacijama prema Zakonu o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj, u trenutku zaprimanja zahtjeva postojećoj informaciji i tijelo javne vlasti nije dužno temeljem podnesenog zahtjeva za pristup informaciji davati odgovore na pitanja ili davati tumačenja te na taj način izrađivati novu informaciju. Ukoliko tijelo javne vlasti po zahtjevu korisnika utvrdi da ne posjeduje zatraženu informaciju, u obvezi je postupiti sukladno odredbi članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji. Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da za zatraženu informaciju postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće žalitelju omogućiti djelomičan pristup traženoj informaciji. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obveza tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti u obvezi je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva. Potrebno je uzeti u obzir da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Napominje se da je odredbom članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da se odredbe toga Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Ističe se da se ovim rješenjem Primorsko-goranskoj županiji ne nalaže da žalitelju omogući pristup traženoj informaciji odnosno ne prejudicira se ishod postupka rješavanja zahtjeva za pristup informaciji, već se nalaže da riješi predmetni zahtjev sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, te o ishodu utvrđenog donese odluku (omogući pravo na pristup informaciji, djelomično omogući pravo na pristup informaciji - uz obvezu donošenja rješenja ili rješenjem odbije odnosno odbaci zahtjev).

Slijedom navedenog, valjalo je odlučiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan