KLASA: UP/II-008-07/21-01/164

URBROJ: 401-01/06-21-3

Zagreb, 19. svibnja 2021. godine

       

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljenoj protiv rješenja trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o., Broj: 01-3/2-21.PI od 28. siječnja 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o., Broj: 01-3/2-21.PI od 28. siječnja 2021. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... od 20. siječnja 2021. godine (dalje u tekstu: žalitelj) kojim je tražio dostavu ugovora o zakupu parkirališnih mjesta vezanih za franjevački samostan kako je navedeno u medijskoj objavi na https://dubrovackidnevnik.net.hr/ vezano za franjevački samostan, temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je prvostupanjsko tijelo zaključilo da žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Žalitelj u žalbi navodi što je tražio u predmetnom zahtjevu podnesenom Gradu Dubrovniku, koji je isti dana 25. siječnja 2021. godine ustupio trgovačkom društvu Sanitat Dubrovnik d.o.o.. Ističe da tijelo javne vlasti sukladno svojoj dosadašnjoj praksi postupa suprotno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama te mu uskraćuje njegovo ustavno i zakonsko pravo na informaciju vezanu za temu kojom se primarno žalitelj bavi. Zaključno navodi kako je iz navedenog vidljivo da ne postoje razlozi za odbijanje njegovog zahtjeva i uskratu zatražene informacije te drugostupanjskom tijelu predlaže da poništi osporeno rješenje te mu omogući pristup zatraženoj informaciji. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 20. siječnja 2021. godine od prvostupanjskog tijela zatražio sljedeće:

„Ugovor o zakupu parkirališnih mjesta kako je navedeno u medijskoj objavi (ili drugi dokument koji uređuje ove odnose) https://dubrovackidnevnik.net.hr/vijesti/grad/franjevci-trazili-grad-odobrio-dobili-deset-parkiralisnih-mjesta-na-pascari-zbog-obnove-samostana.“

Također je utvrđeno da je povodom predmetnog zahtjeva trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. donio osporeno rješenje, Broj: 01-3/2-21.PI od 28. siječnja 2021. godine, pozivom na odredbu članka 25. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, a iz razloga što je u prvostupanjskom postupku zaključeno kako predmetnim zahtjevom žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

U obrazloženju osporenog rješenja je u bitnome navedeno kako je predmetni zahtjev trgovačkom društvu Sanitat Dubrovnik d.o.o. kao nadležnom tijelu ustupljen od Grada Dubrovnika, kao i da je korisnik u istom tražio informacije o ugovoru o zakupu parkirališnih mjesta na parkiralištu Paščara, pri čemu je uputio na medijsku objavu citiranu u izreci navedenog rješenja. Nadalje, prvostupanjsko tijelo je citiralo odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama te je navelo kako je žalitelj u posljednjih godinu dana trgovačkom društvu Sanitat Dubrovnik d.o.o. podnio veći broj zahtjeva za pristup informacijama odnosno da ih podnosi na tjednoj, a vrlo često i na dnevnoj bazi, kao i da istima traži istovrsne i/ili vrlo opsežne informacije. U nastavku je prvostupanjsko tijelo nabrojilo informacije koje je od prvostupanjskog tijela tražio žalitelj te je navedeno kako je iz navedenih zahtjeva vidljivo da se radi o traženju velike količine informacija za veće vremenske raspone, što ukazuje na iznimnu upornost u podnošenju zahtjeva. Prvostupanjsko tijelo nadalje navodi kako podnositelj zahtjeva u istima predmnijeva nepravilnosti u radu tijela javne vlasti koje nisu utemeljene i dokazane, već su predmet medijskih napisa i nagađanja podnositelja zahtjeva. Također je navedeno kako je nakon provedenog postupka a uzimanjem u obzir svega gore navedenog, zaključeno kako je u konkretnom slučaju došlo do zloupotrebe prava na pristup informacijama, koje dovodi do onemogućavanja prvostupanjskog tijela u redovitom i funkcionalnom obavljanju njegove djelatnosti, a čime se onemogućuje pravodobno ostvarenje prava drugih fizičkih i pravnih osoba. Posebno je istaknuto kako bi uslijed posebne organizacije rada u tijelu javne vlasti, a zbog epidemije virusa COVID19, bilo potrebno još dodatno opteretiti veliki broj zaposlenika radi izdvajanja podataka po zahtjevima podnositelja, a čiji je redoviti rad već i ovako narušen zbog posebnih okolnosti kojima se ono već moralo prilagoditi. Zaključno je navedeno kako je uzimajući u obzir sve navedeno po zahtjevu korisnika zaključeno da se u konkretnom slučaju radi o slučaju opisanom u članku 25. stavku 5. točki 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno tzv. zlouporabi prava.

U žalbenom postupku, a slijedom traženja Ureda povjerenika za informiranje iz akta KLASA: 008-04/21-01/49, URBROJ: 401-01/06-21-2 od 29. siječnja 2021. godine, trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. je u prilogu akta Broj: 01-3/4-21.PI od 12. veljače 2021. godine, dostavio spis predmeta, ali bez informacija koje su predmet ovog postupka. Stoga je Ured povjerenika za informiranje, aktom KLASA: UP/II008-07/21-01/164, URBROJ: 401-01/06-21-2 od 19. veljače 2021. godine, zatražio od prvostupanjskog tijela da kao nadopunu spisa predmeta dostavi informacije koje se odnose na traženje žalitelja u konkretnom slučaju, no do trenutka izrade ovog rješenja iste nisu dostavljene žalbenom tijelu.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske (Narodne novine broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14.) zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom je postupku kao mjerodavno pravo razmatrana odredba članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Kod utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificiran podatak.

Uvidom u dostavljene Upisnike o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o., utvrđeno je kako je u navedenom tijelu javne vlasti 2019. godine ukupno evidentirano 4 zahtjeva za pristup informacijama, o čega je 2 podnio žalitelj, kao i da je u 2020. godini prvostupanjskom tijelu podneseno 22 zahtjeva od čega je 12 podnio žalitelj.

Razmatranjem dokumentacije u spisu predmeta te procjenom svih činjenica i okolnosti, te prirode informacija koje je ranijim zahtjevima te u konkretnom slučaju tražio žalitelj, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te je zaključeno da osporeno rješenje treba poništiti, jer je u drugostupanjskom postupku zaključeno kako je trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. iz utvrđenog činjeničnog stanja izvelo pogrešan zaključak te je pogrešno primijenilo pravni propis.

Naime, presudama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, Poslovni broj UsII-167/19 od 16. svibnja 2019. godine, Poslovni broj UsII-170/19 od 20. ožujka 2019. godine, Poslovni broj: UsII-191/19 od 12. rujna 2019. godine te Poslovni broj: UsII-298/20 od 23. rujna 2020. godine zauzeto je stajalište da se u slučaju informacija o raspolaganju javnim sredstvima iz članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama ne može razmatrati pitanje zlouporabe prava na pristup informacijama. Sve navedene presude javno su dostupne na internetskim stranicama Visokog upravnog suda Republike Hrvatske na poveznici https://sudovi.hr/hr/vusrh/sudska-praksa/sudska-praksa.

Osim navedenog, izvršenim uvidom u tekst objavljen na poveznici koju je u predmetnom zahtjevu naveo žalitelj, razvidno je da je Grad Dubrovnik u istom tekstu potvrdio kako je rješenjem udovoljeno zahtjevu Franjevačkog samostana Male braće za uporabom deset parkirališnih mjesta za potrebe radova na obnovi oštećenog objekta te da je zakup ugovoren na rok od 6 mjeseci bez plaćanja naknade za rezervaciju parkirališnih mjesta, iz čega je razvidno da je prvostupanjsko tijelo kao nadležno tijelo u posjedu dokumentacije koja se odnosi na predmetno traženje žalitelja, kao i da iz navedenog proizlazi da se ne radi o velikoj količini dokumentacije.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni žalbenog tijela u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisu ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) propisano je kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

Naime, uzimajući u obzir da je žalitelj do sada prvostupanjskom tijelu podnosio zahtjeve za pristup informacijama u kojem traži informacije na koje je primjenjiva odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, a kakav zahtjev je podnio i u konkretnom slučaju te da trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o., nije sa spisom predmeta dostavilo informacije koje su predmet ovog postupka, u konkretnom slučaju Povjerenik za informiranje nije mogao u smislu članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku točno utvrditi činjenice te u zakonski propisanom roku sam riješiti ovu upravnu stvar, pa je stoga predmet nužno vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Stoga trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. u ponovljenom postupku treba riješiti predmetni zahtjev, pri čemu treba imati u vidu da se zahtjevom traže informacije o raspolaganju javnim sredstvima, a da je pri navedenom potrebno uzeti u obzir i moguća ograničenja pristupa informacijama koja su propisana u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Osim navedenog, posebno se napominje kako tijela javne vlasti imaju pravo postupiti i u smislu članka 19. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno imaju pravo tražiti od korisnika naknadu stvaranih materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i naknadu troškova dostave tražene informacije, pri čemu u smislu članka 4. stavka 2. Kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) koje je donio Povjerenik za informiranje, tijelo javne vlasti može zatražiti od korisnika da unaprijed položi iznos stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije, a sukladno navedenoj odredbi ako korisnik ne položi zahtijevani iznos troškova u roku od 8 dana, tada se smatra da je korisnik odustao od zahtjeva.

Uzimajući u obzir sve navedeno, valjalo je temeljem članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku poništiti prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar, posebno uzimajući u obzir primjedbe drugostupanjskog tijela iz ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                            POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                        dr. sc. Zoran Pičuljan